اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

هدا نجفی - زنان بی صورت

هدا نجفی 17 اثر از آبرنگ‌های خود با نام «زنان بی‌صورت» را به گالری شکوه آورده است.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، گالری شکوه سال 1392 را با نمایش آبرنگ‌های هدا نجفی به پایان می‌رساند. این نمایشگاه روز جمعه نهم اسفندماه (ساعاتی دیگر) آغاز به کار خواهد کرد.

ادامه مطلب زنان بی‌صورت در آخرین نمایشگاه سال گالری «شکوه»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

مایکل هانکه

برداشت خاص کریستوا از سوژة در فرایند وجه ثبات یافته و نمادین موجود سخن‌گو را با مفهومی از امر نشانه‌ای درمی‌آمیزد که در جریان سرپیچی از هر گونه ساختار متعارف، دلالت و نیز هویت او را با نامتجانسی، جنبندگی و گسستگی مواجه می‌کند. این وجه برون زبانی هویت (هویت متنی یا سوبژکتیو)، هر چند تابع سامانه‌های قاعده‌مند نحوی و دستوری نیست، اما می‌تواند به گونه‌ای نمادین یا در قالب کردار دلالتی پدیدار شود. با این همه، در حالت کلی فهم، انرژی‌های پیشانمادین حتی اگر خود را در ساحت نمادین تخلیه کرده و شبه نمادین شوند، در سطحی دیگر، اساسا بنا بر ماهیت‌شان که خارج از عملکرد زبانی است، همچون حفره هایی ناشناخته هم در معنا و هم در سوژه ظاهر می‌شوند که درک ناپذیرند. بدین قرار، در ساحت زبان، چیز نام ناپذیر یا هستی نشانه‌ای که مقدم بر گسست نهاده‌ای است، چون در فرایند ابژه شدن دچار استحاله می‌شود هیچ‌گاه چنان که هست به دست نمی‌آید و نیازمند طریق دیگری است.

 

ادامه مطلب دربارة هانکه و مفهوم بیگانگی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.67 (3 رای)

 فیلم فرانسیس ها

فیلم فرانسیس ها ساخته‌ای مستقل از فیلمساز جوان نیویورکی " نوا بامبک" براساس فیلمنامه‌ای مشترک با نقش آفرین اصلی فیلم، " گرتا گرویک" است. حکایتی ساده و روان اما پُر از جزئیاتی ظریف از شخصیتِ دختری رویا پرداز که در پی نگاهی سرخوشانه، امید به فردایی روشن دارد. باوری که چنان عمق می‌یابد که رستگاری انتهایی را در سیمای بلوغ یافته فرانسیس می توان به دیده یافت. تغییری به دور از شعار زدگی و چنان دلنشین که در پایان حتی به نام جدیدی از شخصیت نیز رسوخ یافته و ترکیبی جدید از نام و شهرت‌اش می‌سازد؛ فرانسیس ها.

ادامه مطلب گام‌های رهایی / نگاهی به فیلم فرانسیس ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)

 

فیلم چ ابراهیم حاتمی کیا

فیلم "چ" عارفانه‌ترين نگاه ابراهیم حاتمی کیا به مقولة جنگ است. تصویری که بیش از آن که برگرفته از نگاهی دو سویه به این شخصیت تاریخی باشد، دغدغه فیلمساز برای تاباندن چهرة انسانی به چگونه زیستن و جرعة ناب آن، یعنی شهادت است.

ادامه مطلب ردپایی از عشق / یادداشتی بر فیلم چ ساخته ابراهیم حاتمی کیا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

چهارمین هم‌اندیشی زبان‌شناسی و مطالعات بینارشته‌ای زبان و مطالعات اجتماعی و فرهنگی در چهارشنبه و پنج‌شنبه 29 و 30 بهمن 1393 در دانشگاه الزهرا برگزار می شود.



به گزارش بخش پژوهشی آکادمی هنر؛ گروه زبان‌شناسی، دانشکده‌ی ادبیات، دانشگاه الزهرا، انجمن زبان‌شناسی ایران و انجمن دانش‌جویی زبان‌شناسیِ دانشگاه الزهرا پس از برگزاری سه هم‌اندیشی درباره‌ی مطالعات بینارشته‌ای زبان‌شناسی (دوره‌ی یکم و دوم درباره‌ی ادبیات و هنر، و دوره‌ی سوم درباره‌ی مطالعات اجتماعی و فرهنگیِ زبان)، قصد ادامه مطالعات بینارشته‌ای زبان و علوم اجتماعی و فرهنگی را دارد.

ادامه مطلب چهارمین هم‌انديشي زبان‌شناسي و مطالعات بينارشته‌اي: زبان و مطالعات اجتماعی و فرهنگی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

نمایش آرش ساد محمد رحمانیان

نمایش «آرش-ساد»[1] با وام گرفتن از چند متن نمایشی و غیرنمایشی و ارجاعات برون‌متنی همواره سعی بر عبور از گفتمان (تراگفتمان) خود در جایگاه اصلی دارد و در بُعد دیگر گفتمان مدام دست به استحاله می‌زند و استعاره‌سازی می‌کند که در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد. گفتمان استحاله‌ای به گفتمانی گفته می‌شود که در فرآیند گفته‌پردازی از خود عبور کند و در اصل خود باشد. در عین این‌که خود را به وجه دیگر به خوانش درمی‌آورد وجه اصلی خود را نیز حفظ کند. این گفتمان حاصل رسالة دکتر محمد هاتفی است و به نوعی به عقل-کلام محوری دریدا و بن فکندن از ساختار اصلی و بن‌ریزی در نگاه واسازانه نزدیک است.

ادامه مطلب آرش ساد، گفتمانی استحاله‌ای
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

 

 آندری تارکوفسکی

چکیده:
در این مقاله قصد داریم با کمک مفهوم ماخولیا در نوشته¬های روانکاوی و اندیشه های والتر بنیامین تحلیلی از شخصیت ها و قهرمان های آثار کلیدی اندره تارکوفسکی ارایه دهیم. بدین منظور ابتدا شرحی از مفهوم ماخولیا را در اندیشة فروید و کریستوا ارایه خواهیم داد سپس با کمک اندیشه¬های بنیامین و لاکان شیوة تجربة جهان را در سوژة ماخولیایی تارکوفسکی تحلیل خواهیم نمود و در پایان با تمرکز بر مفهوم خودشیفتگی به تحلیل قهرمانان تارکوفسکی خواهیم پرداخت.

کلید واژگان: ماخولیا، خودشیفتگی، زمان، تارکوفسکی، بنیامین، کریستوا، لاکان

ادامه مطلب ماخولیا: تارکوفسکی، فروید و بنیامین
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

12 سال بردگی برنده بهترین فیلم بفتا 2014

 

 

آخرین ساختة استیو مک‌کوئین شب گذشته در جوایز شصت و ششمین دورة جوایز سالانه بفتا بهترین فیلم شناخته شد.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، برندگان این دوره جوایز سالانه آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا) شب گذشته (یکشنبه شب) در مراسمی در اپراخانه سلطنتی لندن معرفی شدند. 12 سال بردگی به کارگردانی استیو مکویین برنده جایزه بفتا بهترین فیلم شد. چوئیتل اجیوفور هم برای این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد را برد. 12 سال بردگی در 10 بخش نامزد جوایز بفتا بود؛ اما این جاذبه ساختة آلفونسو کواران بود که بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد.

 

ادامه مطلب «12 سال بردگی» بهترین فیلم و «جاذبه» بیشترین برندة جوایز بفتا 2014

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما