فیلمهای ضربه شلاق و ریچ هیل جوایز اصلی سیامین دوره جشنواره فیلم ساندنس را دریافت کردند.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، این فیلم ضربه شلاق Whiplash به کارگردانی دامین شازل، ساعاتی پیش در بخش مسابقه فیلمهای داستانی آمریکایی، جایزه بزرگ هیئت داوران و جایزه تماشاگران این بخش را از آن خود کرد.
ادامه مطلب «ضربه شلاق» فاتح اصلی جشنواره ساندنس 2014 شد
جلال آل احمد با داستان های کوتاه "زن زیادی" به معضلات اجتماعی جامعه ایران پرداخته است. ما با استفاده از روش نشانه-معنا شناسی اجتماعی نشان خواهیم داد آنچه به "من" شخصیتهای داستان معنا می دهد حضور دیگری است. "ديگري" به شيوه هاي مختلفي در داستانها ظاهر مي گردد: شبيه سازي، به صورت رابطه تخيلي، سياست و پذيرش و جدايي. و این دیگری یا به وضوح بیان شده مثل داستان "خانم نزهت الدوله"، خانمی از طبقه اشرافی که سه بار طلاق گرفته و باز به دنبال شوهر ایده آل خود می گردد، یا مانند "زن زیادی" این دیگری "او" ضمیر سوم شخص مفرد می باشد که در واقع شوهر اوست. یا به صورت "نگاه دیگری" در داستان "مسلول"، یا "رد پای دیگری" در داستان "جا پا" و غیره. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است : یکی از مواردی که شخصیت داستان را دچار بی معنایی کرده است بحث عادت و تکرار است که در برخی داستانهای این مجموعه به چشم می خورد. برای یافتن معنا، محرکی لازم است ، مثلا یک حس عاطفی که این دور تکراری برنامه های روزانه را بشکند و شخصیت را از دور و تسلسل خارج کند یا به عبارتی روند عادتها را بگسلد. شخصیت داستان به دنبال مستمسکی می گردد که دسترسی به معنا و ارزش را برایش هموار کند .
ادامه مطلب نشانه-معنا شناسی اجتماعی "زن زیادی" اثر جلال آل احمد حضور"دیگری" برای ساخت معنای زندگی "خویش"
در زبان فارسی جهل (ضد علم) معادل نادانی است. از اینرو فردی که علم ندارد جاهل یا نادان خوانده میشود. در دین ما خداوند در قرآن کریم در آیات متعدد مومنین را به عقلگرایی و پرهیز از جهالت فراخوانده است.[1] امام رضا (ع) در این مورد فرموده است: «صَدِيقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ ؛ دوست هر انسانی عقل او و دشمن او جهل او است».[2] مرز جهل و عقل آنقدر در دین ما اهمیت دارد که در طول دوران فقها و اندیشمندان نیز به آن بسیار پرداختهاند. چطور میشود که با گذر کوتاهی در جامعه و نوشتههای افراد مختلف با چنین فقر علمی روبهرو میشویم.
ادامه مطلب مرز جهل و عقلی که با آن روبهرو هستیم
«معاصر چیست؟» پرسشی است دربارهی «زمان». در واقع مسئلهی زمان پیشاپیش جایی در موضوع پرسش نهفته است. در کلمهی «عصر»، از طریق «دوره» و از خلال «زمانه». هر پرسشی در باب «معاصر»، پیش کشیدن مسئلهای است دربارهی چیستی و چگونگی کارکرد زمان. مسئلهای دربارهی حرکت، گذار، دگرگونی، کون و فساد، ویرانی و آفرینش، تاریخ و آینده و ... . چیزی در پیوند با کل هستی در این مسئله مستتر است. پاسخ به چنین مسئلهای – و شاید هر مسئلهای در باب زمان - نظریهای دربارهی هستی میطلبد. باید از خلال یکی از آن لحظات نظرورزانهی ناب در باب هستی، دست به آفرینش مفهومی تازه از «امر معاصر» زد.
ادامه مطلب زمان و کتابت: بورخس و مفهوم معاصر بودن
ماندگاری هر رویدادی نیازمند راویانی است که آن را در قالب روایت بازگو کنند. هنر نیز مانند تاریخ و باستان شناسی و... از جمله رویکردهایی است که موضوعیت کارشان با روایت چیزی عجین شده است. به تعبیر مرلوپونتی هنر اساسا فرایند بیان است (مرلوپونتی، 1391: 84-90) و بوردیو نیز اعتقاد دارد که هنرمند کسی است که چیزی را که از پیش وجود داشته به چیزی که کاملا وجود دارد بدل می کند (بوردیو، 1388:85). آن چیزی که روایت هنرمند را با دیگر روایت ها جدا میکند، "تخیل" و "عواطفی" است که هنرمند در اثر خود می آفریند (لیوینگستون، 1391: 200-203). هنر به مثابه بیانی است که عواطف را نشانه گذاری میکند؛ اما به راستی چه کسی "راوی صادق" رویدادهای گذشته است؟ در این میان سوژه راوی از چه جایگاهی بر خوردار است، به خصوص زمانی که "اثر" بازنمایی رویدادی مهم و واقعهای تاثیر گذار باشد؟ اصولا راوی به دنبال چیست؟ آیا می توان روایات را به عنوان یک فاکت تاریخی در نظر گرفت و یا باید چون پساساختارگرایان روایت ها را به عنوان داستانی به شمار آورد که در مقام گفتمان، حاوی نکاتی انتخابی و حتی گمراه کننده هستند؟ روایت در گفتمان هنر از چه جایگاهی برخوردار است. آیا به تعبیر نیچه "کار هنر ستایش کردن نیست؟ آیا شکوه و جلال نمی بخشد؟ آیا گزینش نمی کند؟ آیا کارش برجسته کردن نیست؟"(بریوس، ریدلی، 1391: 61)
ادامه مطلب رخداد در چند پرده...
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، ساعاتی پیش کریس همثورث که با نقش ثور در سینما مشهور شد در هتل بورلی هیلز لس آنجلس نامزدهای اسکار 2014 را معرفی کرد. نکات عجیب در مورد لیست نامزدها نامزد شدن فیلم متوسط کاپیتان فیلیپس در رشتههای مختلف کاندید شده است و درست مهمترین مولفه آن تام هنکس در مقام نقش اول مرد نامزد نیست. آکادمی اسکار 9 فیلم را برای بهترین فیلم معرفی کرده است و عجیب ترین نکته در مورد آن حذف فیلم درون لیان دیویس ساختة برادران کوئن است.
مراسم فرش قرمز مراسم گلدن گلوب 2014 ساعت 2 بامداد به وقت ایران و مراسم اصلی رأس ساعت 4:30 بامداد آغاز شد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، این جوایز سالانه که هفتاد و یکمین دوره خود را پشت سر میگذاشت با اجرای امی پوهلر و تینا فی دو کمدین آمریکایی سپری شد که جایزه بهترین فیلم درام به ..... ساختة و جایزة بهترین مجموعه تلویزیونی درام به بریکینگ بد تعلق گرفت. لیست کامل برندگان در زیر آمده است:
ادامه مطلب برگزیدگان هفتاد و یکمین جوایز سالانه گلدن گلوب