زبان دوتراکی یک نوع زبان عجیب و غریب است که والرینها و در صدر آنها کالیسی مادر سه اژدها به آن صحبت میکنند.
به گزارش بخش پژوهشی آکادمی هنر، زبانشناسان بسیاری در مورد کشف زبانهای محلی، قبیلهای و کشف نشده تحقیق میکنند و این شاخه به مردمشناسی نیز پیوند خورده است، اما اینبار دیوید جی. پیترسون از مسئله دیگری صحبت میکند که میتواند خود اساس پژوهشهای زبانشناسی قرار گیرد. در سریال بسیار پرمخاطب بازی تاج و تخت Game of Thrones از شبکه HBO والرینها یکی از اقلیمهای مجاور هفت اقلیم پادشاهی به زبانی سخن میگویند که زبانی خیالی قلمداد میشود خود زبان خیالی میتواند با توجه به الگوهای مطالعاتی پیشرو مطالعه شود.پ
ادامه مطلب دیوید پیترسونِ زبانشناس در مورد زبان دوتراکیها در سریال «بازی تارج و تخت» میگوید
اسامی فیلمهای بخش رسمی شصت و هفتمین دوره جشنواره کن پنجشنبه بعد از ظهر در نشستی خبری در پاریس با حضور تییری فرمو مدیر عامل جشنواره کن و ژیل ژاکوب رئیس جشنواره اعلام شد.
ادامه مطلب فیلمهای منتخب جشنواره فیلم کن 2014 معرفی شدند
در اغلب فیلم های هالیوودی، خشونت امری است جسمانی که با فریاد، وحشت، پاشیدن خون، بریده شدن پوست و قطعات بدن و یا با صحنههای مشمئزکنندة حیوانات و حشرات خود را نشان میدهد. میتوان گفت خشونتهای بازنمایی شده در فیلمهای هالیوودی بازنمایشی فرمی و ظاهری در تصاویر هستند. خشونتهای ظاهری که برای تزئین فیلم به وجود می آیند. هدف از نشان دادن این نوع خشونت ها در اکثر فیلمهای هالیوودی، جذب مخاطب و بالا برودن شمار تماشاگران است. خشونت در این نوع فیلمها، تلفیقی با هیجان و جنبة تجربه ناشدة مخاطب محسوب میشود. خشونتی که تماشاگر خود را در مازوخیستی کمرنگ قرار داده و او را مجبور به دیدن ادامة فیلم میکند. مازوخیستی که هم تماشاگر، چشمهای خود را میبندد و هم از لای چشمهای بستهاش، صحنههای خشن را دنبال میکند و از آن لذت میبرد. همین مسئله هیجان ناشی از فیلم را تامین کرده سازندة فیلم را به هدف خود میرساند.
ادامه مطلب خشونت... نه خون و نه فریاد / بررسی خشونت در فیلمهای میشاییل هانکه
خلاصۀ داستان
خط ویژه[1] ماجرای چند جوان خام و پرسوداست که میخواهند یک شبه ره صد ساله رفته و پول هنگفتی به جیب بزنند. برای رسیدن به این هدف، مشخصات حساب بانکی سرمایهدار دمکلفتی را پیدا و حسابش را هک میکنند تا با 10 میلیارد تومانی که به جیب میزنند، قاچاقی از کشور خارج شوند و به سمت آیندهای نامعلوم در آن سوی مرزها بروند، امّا یک اشتباه در حین عملیات باعث میشود که پول مورد نظرشان به حساب شخص دیگری واریز شود. کنار آمدن این جوانها با مدّعی تازه و رفیقش، باعث فوت وقت میشود و سرمایهدار دمکلفت ردشان را میزند. تعقیب و فرار بین سرمایهدار و جوانان از حوالی ظهر شروع میشود و به شب میکشد. جوانها برای رد گم کردن، تصمیم میگیرند پول کلان موجود در حساب را با واریز کردن به حساب آدمهای ناشناس و نیازمند سر به نیست کنند. این کار تا صبح وقتشان را میگیرد. صبح، وقتی بیرون میزنند، صاحب پولها پیشدستی کرده و با مأموران پلیس که از قبل منتظر سارقین بودهاند، بر سرشان میریزند و همه را دستگیر میکنند.
ادامه مطلب روی پوست لغزندۀ شهر نگاهی به شخصیتپردازی در فیلم «خط ویژه»
تریلر دختر گمشده Gone Girl ساختة دیوید فینچر به مراحل پایانی خود نزدیک میشود.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، دیوید فینچر کارگردان شهیر سینمای آمریکا جدیدترین فیلم خود را بر اساس رمان جنایی پرفروشی نوشتة گیلیان فلین با نام دختر گمشده میسازد. در این فیلم بن افلک، روزاموند پایک، تیلور پری و نیل پاتریک هریس ایفای نقش کردهاند که افلک برای بازی در نقش نیک دان ساخت فیلم خود را عقب انداخته است. او معتقد است فینچر تنها کارگردانی است که میتواند کار هر کسی را از توانایی او فراتر ببرد.
ادامه مطلب دختر گمشده Gone Girl همکاری دیوید فینچر و بن افلکفيلم «Party Girl» به کارگرداني و نويسندگي مشترک «ماري آماکوکلي»، «کلر برگر» و «ساموئل تيس» به عنوان فيلم افتتاحيه بخش نوعي نگاه جشنواره فيلم کن معرفي شد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، فيلم اول «Party Girl» روز پانزدهم مي، بخش نوعي نگاه شصت و هفتمين دوره جشنواره بينالمللي فيلم کن را کليد خواهد زد و داستان آن نيز درباره زني 60 ساله به نام «آنجليک» است که با افزايش سنش دچار نااميدي شده و گمان ميکند به انتهاي راه رسيده است.
چکیده:
این نوشتار تلاش میکند تا با نگاهی به چند فیلم سینمای ایران و یک سریال در سالهای اخیر، با نگاهی انتقادی، هویت «مادر» را در این فیلمها بررسی کند. فیلمهای «نارنجی پوش» (مهرجویی؛ 1390)، «پنهان» (رحمانی؛ 1389)، «یکی میخواد باهات حرف بزنه» (هادی؛ 1390)، «من همسرش هستم» (شایسته؛ 1390)، و سریال «مادرانه» (افشار ؛ 1392) فیلمهای انتخابی این متن هستند که در آنها مادر خانواده، در جایگاه نقش خود به عنوان مادر، دچار نقص و قصوری است. این نوشتار در تلاش است که با اشاره به ویژگیهای این مادران، نشان دهد چه خصیصههایی از منظر تهیهکنندگان این آثار، موجب میشود که یک زن از مادری ایدهآل فاصله بگیرد و به مادری بد تبدیل شود.
پوسته ظاهری فیلم، رویایی است اشتباهی که "وودی"، شخصیت اصلی فیلم از بابت کسب جایزة یک میلیون دلاری داشته است و این خواسته، سفری سخت و شیرین را به زادگاه اش پی میریزد، اما لایه های عمیقِ این اثر جادهای ترسیمگر وداعی خاموش بوده که انسان امروز را به نگاهی محزون رسانده و خیالی غریب را به جاده رویاها میکشاند. فیلم نبراسکا، اثری کمدی ملودرام بوده که بیتفاوتی کاراکترها از آن دنیای پوچ و ابزورد میسازد. نگاهي مینیمالیستی که در پرداخت جزئیات و ایجاد لحنی کمدی به فیلمهای برادران کوئن نزدیک شده و کودکانهای غمگسار از نابودی ذهنی رقم میزند که به دنبال بهانهای برای زیستن بوده و جایزه دست آویزی است برای ساخت نفسی تازه در مویرگهای حضورش.
ادامه مطلب رویاها می آیند / نگاهی به فیلم «نبراسکا»