او Her روایت آشنای ارتباط گریزپای انسان معاصر با تکنولوژی است. تکنولوژیای که با وسعت روزافزونش بر تنهایی و انزواگرایی و جامعهگریزی بشر امروز دامن میزند. انسان سرگردان و الکن از ابراز عشقی که حتی نمیتواند با همنوعش ارتباط برقرار کند. اسپایک جونز (کارگردان اثر) در لحظات نفسگیر و تکان دهندهای عمق این تنهایی و ناتوانی را به تصویر میکشد. تئودور(خواکین فونیکس)، شخصیت اصلی فیلم، متصدی یک شرکت ارتباطی است که برای کاربرانش نامههای عاشقانهاشان را مینویسد اما خودش با مشکلات بزرگی در زندگی مواجه است، همسرش او را ترک کرده و تئودور در برقراری یک رابطه ساده نیز عاجز مانده است. حال در این سرگیجه تنهایی و تعلیق و اندوه، تئودور با خرید سیستم عاملی به نام سامانتا (با صدای تحسین برانگیز اسکارلت یوهانسون) که از نظر هوش مصنوعی بسیار پیشرفتهتر از هر چیز مشابهی است که تا آن زمان وجود داشته، سعی در تغییر وضعیت و فرار از شرایط نامطلوب خود دارد. سامانتا به همراهِ همیشگی تئودور تبدیل میشود و همزمان که این سیستم عامل مونث هوشمندتر میشود، تئودور بیشتر عاشقش میشود؛ اما همانند هر عشق دیگری، هرچند غیرمعمول، "دورانِ ماه- عسل" این عشق نیز تا ابد ادامه نمییابد.
ادامه مطلب مخملِ آبیِ عشق / نقد جامعه شناختی فیلم Her
جین کمپیون رئیس هیئت داوران شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن سه زن دیگر جز خود را وارد هیئت داوران سال جاری کرد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، برگزارکنندگان جشنواره کن 2014 روز دوشنبه در فاصله دو هفته به آغاز این دوره جشنواره اسامی داوران بخش مسابقه اصلی را اعلام کردند.
ادامه مطلب با حضور لیلا حاتمی ترکیب هیئت داوران کن 2014 کامل شد
سوبژکتیویته از دسترس زنان بدور نگهداشته شده است: پشتیبانی مالی، برای هر نهادِ بی بدیلِ ابژهسازیِ زن، آشکارا از همین طریق تامین میشود: ابژهی بازنمایی، گفتمان، میل.
- لوسه ایریگاری، "تمام نظریاتِ راجع به’ سوژگی’ همواره توسط ‘مردانگی’ به تصرف درآمده است"
مورخان عکاسی مایلند تا شمار گیجکنندهی تصاویری را که مورد مطالعهاشان است، به دو حیطهی جدا، ولی به ندرت همسان تقسیم کنند: عکاسی مرسوم و عکاسی غیرمرسوم. عکسهای کنتس کستیلیون در هر دو حیطه جای میگیرند. از طرفی، کنتس، تنها یکی از مشتریانِ ثروتمندی بود که از درهای شرکت عکسبرداری لوکسِ میر و پیرسون، عکاسان رسمی امپراطور دوم و درباریانش، عبور کرد. اکثرِ عکسهایی که لوئیس پیرسون از کنتس برداشته است، به لحاظ فنی و صوری، شبیه به عکسهای دیگر زنانِ نجیبزاده و برازندهای است که از خدماتشان بهره میبردند؛ ولی از سوی دیگر، تعدادِ دفعاتی که کنتس خودش را در معرض دوربین قرار داد و در چند نمونهی تکاندهنده، طرز ایستادنِ وی مقابل دوربین، استثنائی است. ما از کنتسی که با زیر پیراهن زنانه جلوی دوربین ظاهر میشود، یا پاهایش را در معرض دید قرار میدهد، باید چه برداشتی داشته باشیم؟ با کمی انصاف، این هنجارشکنیها را میتوانیم به عنوان امیال زنی غریب اگر نه دیوانه، بپذیریم؛ ولی وقتی زمینهی فرهنگی و اجتماعی وی را در نظر میگیریم، عجیب بودنِ عکسها در مقایسه با این موضوع که وی، خودش طراحِ نحوهی بازنماییها بوده است، از میزان کمی اهمیت داراست. در واقع، بیشترِ اهمیتِ این عکسها که در ابتدا چنین غیرقابل دستهبندی به نظر میرسند، در همسانیشان با دیگر انواع عکاسی، نزدیکیشان با دیگر تصاویر، چه مجاز و چه غیرمجاز است. بنایراین، باید بگویم منطق این تصاویر، تنها بیانی منحصر به فرد از وسواسهای یک کنتس نیست، بلکه طلسم آن فرهنگی است که او را تولید کرده است.
دانلود قسمت اول ترجمة مقاله (با حجم 527 کیلوبایت)
متن اصلی این مقاله در ویژهنامهی عکاسی نشریة اکتبر در سال 1986منتشر شده است.
برندگان سیزدهمین دوره جشنواره فیلم ترایبکا پنجشنبه شب در مراسمی در کانراد نیویورک در نیویورک معرفی شدند و جشنواره تا ساعاتی دیگر (7 اردیبهشت) ادامه دارد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، کمدی سیاه انگیزه صفر به کارگردانی تالیا لاوی درباره زندگی سربازان زن اسرائیلی در بخش مسابقه داستانی سینمای جهان جایزه موسسان را گرفت و نشانه بگیر و شلیک کن ساخته مارشال کاری درباره یک آمریکای جوان که در انقلاب لیبی گرفتار میشود، بهترین فیلم بلند بخش مسابقه مستند سینمای جهان شناخته شد.
ادامه مطلب برگزیدگان ترایبکا 2014 معرفی شدند
بیش از یک چهارم 100 چهره تأثیرگذار دنیا از نگاه نشریه تایمز به هنرمندان اختصاص داده شده است.
هر ساله نشریه تایمز از میان انبوهی از چهرههای سرشناس دنیا از سیاست، ورزش، چهره های مذهبی گرفته تا هنرمندان را در کنار هم به رأیگیری میگذارد و در انتها 100 چهره تأثیرگذار را معرفی میکند. این نشریه در سال 2014، نام 27 هنرمند را از 100 چهره تأثیرگزار در فهرست خود قرار داده است که از میان آنها میتوان به مارینا آبراموویچ (یکی از سرشناسترین هنرمندان در زمینه پرفورمنس آرت)، رابرت ردفورد (بازیگر، کارگردان و تهیه کننده)، متئو مککاناهی (بازیگر برندة اسکار 2014)، مایلی سیروس (خواننده)، دُنا تات (رماننویس)، آلفونسو کواران (برندة اسکار بهترین کارگردانی 2014) دیده میشود. گفتنی است بیونسه خواننده شهیر آمریکایی در صدر فهرست 100 چهره تأثیرگذار سال 2014 انتخاب شد.
ادامه مطلب 27 هنرمند در فهرست 100 چهرة تأثیرگذار 2014 نشریه تایمز
در ابتدا بیش از هر چیز در مواجهه با عکس بوداپست 1964 اثر الیوت ارویت، نگاه مغموم زنان وداع کننده به چشم مخاطب می آید. در جهتی مخالف، مردان جوان سوار بر قطار، خندان در حال خارج شدن از ایستگاه هستند. وداعی که مردان سرخوشانه در حال عبور از آن هستند. ساعت در بالای مرکز تصویر گویی تونل زمان را می نمایاند. قطار با حرکتی رو به جلو، زنان را پشت سر می گذارد. گذاری پیشرو برای افقی درخشان که پنجره ی نورانی بخشی از آن را نشان می دهد. گویی زمان را در می نوردند.
ادامه مطلب یادداشتی بر عکس «بوداپست» اثر الیوت ارویت/ خوانش تصویر؛ شمارهی دوم
دبیر اولین اکسپوی عکس آپادانا اعلام کرد: تا به حال 257 نفر آثارشان را برای شرکت در این رویداد ارسال کردهاند.
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، خسرو خالقی با اعلام این که 7 روز تا پایان مهلت ارسال اثر به اولین اکسپوی عکس آپادانا باقی مانده، گفت: «تا به حال 257 نفر با مراجعه به صفحه اینترنتی اکسپو در سایت گالری آپادانا، فرم شرکت را تکمیل و آثارشان را در سایت بارگذاری کردهاند و تعداد آثار رسیده، تا به اینجای کار، 690 قطعه بوده است».
جایزه کالسکه طلایی چهل و ششمین دوره بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن به فیلمساز فقید فرانسوی اعطاء میشود.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، انجمن کارگردانان فرانسه، بانی بخش دو هفته کارگردانانِ جشنواره کن در شب افتتاحیه این بخش از آلن رنه خالق فیلمهای هیروشیما عشق من و سال گذشته در مارینباد تقدیر میکند که چندی پیش (ماه مارس سال جاری) در 91 سالگی از دنیا رفت.
ادامه مطلب ادای احترام شصت و هفتمین دورة جشنواره کن به آلن رنه