هفتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران، ۱۴ شهریور در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش یافت. این رویداد هنری با وقفهای شش ساله دوباره برگزار شده است. دوسالانه امسال در دو بخش مسابقه و مدعوین برگزار میشود. در این دوره آثاری از هنرمندان هلندی و اتریشی به نمایش گذاشته شده است.
ادامه مطلب گشایش هفتمین دوسالانه ملی مجسمهسازی تهران
1 . راه و روش زندگی هنرمند:
- یک هنرمند نباید به خود یا به دیگران دروغ بگوید
- یک هنرمند نباید ایده هایِ هنرمندانِ دیگر را بدزدد.
- یک هنرمند نباید به خاطر خودش یا در رابطه با بازار هنر سازش کند.
- یک هنرمند نباید انسانِ دیگری را به قتل برساند.
- یک هنرمند نباید از خودش یک بت درست کند.
- یک هنرمند نباید از خودش یک بت درست کند.
- یک هنرمند نباید از خودش یک بت درست کند.
چندی پیش اعلام شد که در فیلم جدیدی به نام «راپسودی بوهمی» یا همان «حماسهٔ کولی» در مورد گروه راک «کویین» قرار است رامی ملک، هنرپیشه مصری-آمریکایی در نقش فردی مرکوری فقید بازی کند. نخستین عکس از ملک در نقش مرکوری روز سه شنبه، که همزمان با هفتاد و یکمین سالگرد تولد فردی مرکوری بود، منتشر شد.
ادامه مطلب رامی ملک بازیگر مصری-آمریکایی در نقش فردی مرکوری
ریچارد سرا دو مجموعهی جدید که اختصاصا برای نمایشگاه «طراحیها ۲۰۱۵-۲۰۱۷» آفریده را در موزهی Boijmans Van Beuningen روتردام عرضه کرده است. این نمایشگاه که با همکاری نزدیک هنرمند محقق شده، متشکل از بیش از ۸۰ کار است؛ از آثار کوچک تا بزرگ، از مجموعههای «طراحیهای بیهدف» (۲۰۱۵)، «ترکیبها» (۲۰۱۶)، و «شکافها» (۲۰۱۱-۲۰۱۷). برای نمایشگاه، ریچارد سرا همچنین انحصارا مجموعههای «افقهای روتردام» و «عمودهای روتردام» را اجرا کرده است که در کنار دفترچههای طراحیاش پیش از این دیده نشده بودند. سرا که همیشه در حال جستجوی زبانهای اکسپرسیو جدید است، طراحیهایی را اجرا کرده که، اگرچه مستقل از مجسمههایش هستند، اما با عناصر بنیادین زبان مجسمههای او مشابهند؛ عناصری نظیر زمان، فرآیند خلق اثر و مادیت. کارهای این نمایشگاه چرخش زیادی نسبت به طراحیهای گذشتهی او نشان میدهند؛ آنها سرراست و بیواسطه هستند و با استفاده از ابزارهای محدودی اجرا شدهاند و به معنای واقعی، خصیصهی کار سرا را نشان میدهند که برای بسیاری ناشناخته است.
ادامه مطلب طراحیهای ریچارد سرا در روتردام هلند
1
با ظهور جامعهي سرمایهداری ارزش مصرف در دوردستها و سرزمینهای ناشناخته کشف شد. به واقع این رویای تحقق ارزش مصرف بود که انسان را به دورزدن زمین و شناختن جهان جدید وادار کرد. اگر قیمت هر کالایی در همه جا یکسان باشد، دیگر تجارت معنا ندارد. انگیزهي تجارت و اکتشاف هر دو تحقق ارزش مصرف است. مردمان سرزمینهای گوناگون برای یک کالا ارزش متفاوتی قائل هستند. اما برعکس ارزش مصرف یک کالا همواره یکسان است. بنابراین ارزش مصرف کالاها همیشه در دوردستها، از منطق بازار یک جامعهي طبقاتی میگسلد. پس بهترین راه برای تحقق ارزش مصرف، سفرکردن به دوردستها و دورزدن زمین است. اما سفر اکتشافی یا تجاری یک سفر سرمایهمحور است. این سفر کاملاً در مقابل سلوک شرقی و مذهبی قرار میگیرد. مسافر سرمایهدار اروپایی یا کاشف از نوع کاراکترهای داستانهای عامهپسند ژول ورن به سوی رویاها میل و ارزش مصرف خود سفر میکند، تا از روابط محکم یک جامعهي طبقاتی بگسلد. منطق سخت بازار آزاد بهای دقیق تمامی کالاها و خدمات را مشخص کرده است و اکثریت جامعه را از تحقق آرزوها محروم میکند. آرزوی یک مبادلهي جادویی مثل مبادلهي گاو با یک لوبیا یا آرزوی یافتن گنجی که صاحب آن یک دزد دریایي مرده و شریر است. سالک شرقی یا زائر مذهبی برعکس برای قربانیکردن امیال یا آرزوهای خود سفر میکند. در داستانهای شرقی، زائر خانه و همسر خود را رها میکند و تحت تاثیر یک استاد شوریدهاحوال دورهگرد راهی سلوک به سوی نیستی میشود. او رویایی ندارد. او سفر میکند که امیال خود را قربانی کند.
ادامه مطلب آیا رویا یک جغرافیاست؟ | به بهانهي لوئیس بونوئل
سخنگوی شورای صنفی نمایش بیان کرد که به مناسبت روز ملی سینما بلیت سینماها به مدت ۳ هفته نیم بها فروخته می شود.
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه امروز دوشنبه ۱۳ شهریور ماه شورای صنفی نمایش گفت: ۳ فیلم سینمایی «ماجان» به کارگردانی رحمان سیفی آزاد در گروه استقلال به جای «فصل نرگس» نگار آذربایجانی، «نگار» به کارگردانی رامبد جوان در گروه زندگی به جای «زادبوم» به کارگردانی ابوالحسن داوودی و «من و شارمین» به کارگردانی مجید شیرزاد در گروه سینمایی قدس به جای فیلم سینمایی «ساعت ۵ عصر» به کارگردانی مهران مدیری از این چهارشنبه ۱۵ شهریور ماه اکران می شوند.