جمعه 28 مهرماه 1396 نمایشگاه نقاشیهای سهیلا طیبی با نام «آینههای روبرو» در گالری رج افتتاح خواهد شد.
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، سهیلا طیبی که کارشناس ارشد ارتباط تصویری هنرمندی است در مدیومهای مختلف کار کرده و نمایشگاه گذاشته است. او که سابقه تدریس در دانشگاه آزاد را نیز دارد در فرهنگسرای نیاوران، فرهنگستان هنر و دیگر مکانهای هنری نمایشگاه برگزار کرده است. او در جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جشنواره جهانی صلح و جشنواره جهان اسلام نیز آثاری را به نمایش گذاشته است.
ادامه مطلب کفشهای زنانه سوژه نمایشگاه نقاشیهای سهیلا طیبی
مهناز افشار در نمایش موزیکال «الیور توئیست» به کارگردانی حسین پارسایی به ایفای نقش میپردازد.
به گزارش بخش تئاتر آکادمی هنر، مهناز افشار بازیگر سینما برای نقش اصلی زن در نمایش موزیکال «الیور توئیست» تازه ترین اثر حسین پارسایی انتخاب شد.
گالری گاگوسیان نمایشگاه «معصومیت ۲» را از عکسها و مجسمههای جدید رو اِتریج برگزار نموده است. در عکسهای اتریج از امر واقعی برای القا کردن یا در هم گسیختن امر آرمانی استفاده میشود.
ادامه مطلب عکسهای رو اتریج در گالری گاگوسیان
مراسم رونمایی از کتاب «سینمای متعهد» عصر سهشنبه، 11 مهر ماهِ 96، در «شهر کتابِ ابنسینا» صورت پذیرفت. این مراسم توسط انتشارات دیبایه و با حضورِ « فرزانه رحیمی» مترجمِ اثر، و «حامد سلیمانزاده» نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه و با همراهیِ جمعی از علاقهمندان و محققین عرصهی ادبیات و سینما، برپا شد.
شکل آب (The Shape of Water)
برنده شیر طلایی جشنواره ونیز که تجربه حیرت انگیز دیگری است از گیلرمو دل تورو، فیلمساز مکزیکی که با فیلم "هزارتوی پن" شهره خاص و عام شد؛ ادامه همان دنیای دیوانه وار با داستانی باورنکردنی (عاشق شدن یک زن بر یک هیولا) که آنقدر شاعرانه و لطیف روایت میشود که همه باورش میکنیم و با شخصیتهای فیلم اشک میریزیم. گیلرمو دل تورو این قدرت را دارد تا با کارگردانی شگفت انگیزش، دنیای کاملاً متفاوتی بنا کند که ربطی به واقعیت اطراف ما ندارد، اما امضا و نشان فیلمسازی را دارد که عاشق تخیل است و به نظر میرسد بیش از واقعیت در دنیای خیالی- آرمانی؟- خودش زندگی میکند و دل در گرو دنیای تلخ اطراف ما ندارد.
ادامه مطلب 9 فیلم مهم جشنواره لندن 2017
نشر دیبایه آیین رونمایی از کتاب «سینمای متعهد» را سه شنبه 11 مهرماه ساعت 18 در شهرکتاب ابن سینا برگزار میکند.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، «سینمای متعهد» مجموعه مقالاتی در مورد برادران داردن و مصاحبههایی از این دو کارگردان بزرگ سینمای بلژیک به شمار میرود که توسط برت کاردللو جمع آوری شده است و آرش حسن پور و فرزانه رحیمی آن را به فارسی بازگرداندهاند. این رونمایی با حضور مترجمان و سخنرانی حامد سلیمان زاده همراه است.
ادامه مطلب رونمایی کتاب «سینما متعهد» از برادران داردن برگزار میشود
1
در میانهی فیلم خط قرمز باریک، آنجا که دوربین مالیک پیشروی سرباز بل(بن چاپلین) به سمت قلهی کوه جزیرهی گوادالکانال را نشان میدهد، به یکباره پرده کات میخورد به یک سلسله از تصاویری که بل را در حین معاشقه با همسرش نشان میدهد. تصاویری مجرد و انتزاعی که به واسطهی تکنیک مونتاژ در همدیگر جوش خوردهاند. در اینجا واضح است که فیلمساز رها از تمامی سازشهای اخلاقی و احساسی، در پی آن است که تا با دستاویز قرار دادن خط روایی درام خود، به سوی نابودیِ تمام کمال موانع میان فیلمساز و ایده، و میانِ ایده و تماشاچی حرکت کند. به واقع او با پیش کشیدن و اعمال چنین تمهیدی در مسیر وقوع تمام و کمال یک رخداد عینی وقفه ایجاد میکند. وقفهای که با هجوم بی مهابا به سوی یکپارچگی یک روایت عینی آن را برای مدتی در درون ذهنِ یک کاراکتر حبس میکند. یک میان-روایت که در یک بازهی غیرزمانی در درون یک وقفه «میهستد» و سپس دوباره درام را به سوی روایت اصلی پرتاب میکند. این تمهیدی هم هست که مالیک شکل افراطیتر آن را در درخت زندگی و هر آنچه بعد از آن میسازد، به کار میبندد تا پرتاب شدن به درون یک روایت ذهنی را بدون دستاویز قرار دادن صرفِ تکنیک نریشن یا فنِ صدای روی تصویر عملی سازد. دیرندی از وقفه که در آن روایتهای ذهنی زنده و متحرک میشوند و تصویر منحصر به خود را مییابند. از سویی دیگر این کات به میان-روایت گونهای از گسیختگی زمانی و فضایی را سبب میشود که ابتدائا خاصیت پرسپکتیوی چندگانه و متغییر یک روایت سینمایی را نشان میدهد. یا همچون یک رویای کوبیستی که میکوشد تا از طریق به هم فشردن و تلفیق تکههای ناهمگون و متفاوت از زمان و فضا در یک اثر واحد، زمانمندی را به تصاویر ثابت تزریق کند تا بدین ترتیب محدودیت های تصویر ثابت را نشان دهد. اما یک میان-روایت دقیقاً نیروی محرک پیشروی و تثبیت خود در قالب یک روایت عینی را از کجا میآورد؟ مسئلهای که با رخ نمودن ظرفیت عنصر زمان برای تحرک و ساکن نماندن را به چالش میکشد.