اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

 

بنیاد لَنگِن نمایشگاهی از گروه هنری FORT با عنوان Limbo برپا نموده است. گروه FORT متشکل از جنی کراپ(متولد ۱۹۷۸ فرانکفورت) و آلبرتا نایمن(متولد ۱۹۸۲ برمن) در زمینه‌ی چیدمان، ویدئو، و پرفورمنس فعالیت می‌کند. آنها در کارهایشان، که اغلب مختص هر فضا ساخته می‌شود، بر محو شدن مرز میان امور روزمره و شهودی، منطقی و غیرمنطقی تمرکز دارند و از این رهگذر اجازه می‌دهند بیننده شکنندگی این نظام تقسیم‌بندی را تجربه کند.

ادامه مطلب برگزاری نمایشگاه گروه FORT در آلمان
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

میشل هازاناسیوس کارگردان فرانسوی که با فیلم «آرتیست» به شهرت جهانی رسید رییس هیات داوران چهل و سومین دوره جشنواره فیلمهای آمریکایی در شهر دوویل است. او درباره تازه ترین فیلمش، «موحش» که درباره رابطه ژان لوک گدار، کارگردان موج نوی سینمای فرانسه و آن ویازمسکی است به تازگی گفتگویی انجام داده است.

ادامه مطلب میشل هازاناسیوس: فیلم «موحش» حمله به گدار نیست
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

25 بازیگر برتر زن در قرن بیست و یک

 

بازیگرانی چون اوما تورمن، ایزابل هوپر، ژولیت بینوش و لیلا حاتمی در فهرست ایندی‌وایر قرار گرفت.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، صبح امروز خبر انتخاب بازیگران زن روی خروجی مهرنیوز قرار گرفت و در پی آن دیگر سایت‌ها و فضای مجازی حضور این بازیگران را جزء بهترین‌های سینما در قرن حاضر قلمداد کردند. چند توضیح در مورد این خبر:

ادامه مطلب 6 منتقد ایندی وایر برترین بازیگران زن قرن حاضر را انتخاب کردند؛ ایران نیز سهم دارد؛ توضیحات تکمیلی...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)

 


1- در هیچ­ یک از هنرهای سنتی چنین شکاف عمیقی میان امکانات و واقعیات آنگونه که در سینما هست، وجود ندارد. فیلم­ها مستقیماً بر تماشاچی عمل می­ کنند؛ به او اشخاص و اشیاء عینی عرضه می­ کنند؛ به واسطه­ ی سکوت و تاریکی او را از جوِ روانیِ معمول جدا می­­ کنند. به همین خاطر سینما شاید بیش از هر هنر دیگری قادر به برانگیختن تماشاچی است. اما همچنین بیش از هر هنر دیگری قادر به تحمیق او نیز هست. متأسفانه به نظر می­ رسد اکثریت فیلم­های امروز دقیقاً همین هدف را دارند؛ آنها در یک خلأ عقلانی و اخلاقی می­ بالند. و در این خلأ است که فیلم­ها ظاهراً شکوفا می­ شوند و رونق می­ یابند.

ادامه مطلب مانیفست سینمایی لوئیس بونوئل
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

فیلم نفس اسکار 2018

 

فیلم نفس به کارگردانی نرگس آبیار به عنوان نماینده سینمای ایران برای رقابت در نودمین دوره جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب شد.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، امیر اسفندیاری سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی اعلام کرد: با انجام مباحثات نهایی و بررسی‌های کلی درباره چهار فیلم فهرست نهایی، این هیات با اکثریت آرا، فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار را برای نمایندگی سینمای ایران در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب کرد. اعضای هیات امید دارند فیلم برگزیده بتواند با پشتیبانی کلیه مراکز تاثیرگذار فرهنگی کشور، نمودی دیگر از ظرفیت‌های سینمای نوین ایران را به طیفی گسترده تر از مخاطبان بین‌المللی بشناساند.

ادامه مطلب نفس نماینده ایران در اسکار 2018 شد
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.70 (5 رای)

 

 

تصویر‌ها بازمی‌گردند. این فرمول بنیادین در پروژه‌ی تاریخ‌(های) سینما (Histoire(s) du cinéma) است. پروژه‌ای که از اواخر دهه‌ی 80 تا اواخر دهه‌ی 90 ، گدار را به خود مشغول کرده بود و در نهایت در 4 قسمتِ دو اپیزودی (در مجموع هشت اپیزود) به عنوان بیانیه‌ای در نسبت تصویر و تاریخ منتشر شد. گدار نخستین گام را در عنوان پروژه ، با حفظ تنشی که در واژه‌ی فرانسوی histoire وجود دارد، برمی‌دارد. «واژه‌ای که معادل رسمی برای هر دو واژه‌ی تاریخ (history) و داستان (story) است و هم‌چنین در گفتار روزمره‌ی فرانسوی (زمانی که با s جمع می‌آید) به معنای کنایی پرت و پلا و دروغ (lies and bullshit) و کشمکش و درگیری (hassle) نیز به کار می‌رود.» تصویرها در همین تنش بازمی‌گردند؛ اما این تنش یک بحران مرزی در حدفاصل تاریخ، داستان و روایت‌های جعلی نیست بلکه نتیجه‌ی لغزش تاریخ، داستان و روایت‌های جعلی روی یکدیگرند؛ کشمکشی بدون پایان و بدون برنده.

ادامه مطلب الاهیات تصویر و تاریخ‌(های) سینما
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

 

هنر خیابانی تنها روی دیوار ساختمان‌ها نیست که بینندگان را مبهوت می‌کند؛ در موزه‌ها هم چیزی از قدرت آنها کم نمی‌شود. نخستین موزه هنرهای خیابانی در برلین به محلی برای نمایش آثار این هنرمندان تبدیل شده است.

ادامه مطلب یک موزه برای نمایش دائمی هنر خیابانی در برلین
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)



۱.  سینما در دو مرحله واقعیت را شوکه کرد. نخستین شوکی که سینما پیش از جنگ جهانی دوم به حیات انسانی وارد کرد، بیان مستقیم حرکت بود. سینما موفق شد با تغییر زوایای دوربین (که البته در خدمت روایت بودند) اندیشه را وارد دینامیسمِ حیات کند [ضعفی که دلوز به‌درستی در ساختارگرایان مشاهده کرده بود همین عدم گشودگیِ تفکر آن‌ها به حیات بود]. شوک دومِ سینما که بعد از جنگ‌جهانی دوم و با سینمای نئورئال آغاز می‌شود، ثبت مستقیم زمان در سینما ست. در این سینما، زمان دیگر ماده‌ای نیست که سلسلهٔ حرکات را به‌هم پیوند می‌دهد و در تقابل با زمان متوقف‌شدهٔ ساعت قرار می‌گیرد؛ هرچند در سطحی دیگر محبوس آن باقی می‌ماند، یعنی‌‌ همان زمان نمایش عینیِ فیلم. هم‌چنین می‌توان گفت دوربینِ فیلم‌برداری که همه‌چیز را با بی‌رحمی ثبت می‌کند، شیوه‌ای از «دیدن» را پیش روی ما قرار داده که به چشم انسانی وابسته نیست. و درنتیجه سینما می‌تواند ذهن‌های تنبلِ ما را به حرکت درآورد؛ ذهن‌هایی که همیشه می‌خواهند تصاویر را در یک جهان مشترکِ بیرونی سازمان‌دهی کنند. در فیلمْ ما «دیدن» را می‌بینیم.  ادامه مطلب پنج ایده‌ی واگرا درباره‌ی سینما [که چندان هم ایده نیستند]

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما