اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

 

بعد از آغاز تحقیقات پلیس در شهرهای لس آنجلس و لندن، پلیس نیویورک جمعه شب اعلام کرد بعد از اتهامات تجاوز جنسی «هاروی واینشتاین» تهیه کننده جنجالی هالیوود، پلیس نیویورک در پی دستگیری آقای واینشتاین است.

ادامه مطلب نیویورک قصد بازداشت «هاروی واینشتاین» تهیه‌کننده متهم به آزار جنسی را دارد
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

 

شرکت «آمبلین اینترتینمنت» استیون اسپیلبرگ فیلمی علمی تخیلی با عنوان «بیوس» با بازی تام هنکس را می‌سازد. در این فیلم تام هنکس آخرین انسان باقیمانده روی کره زمین است.

ادامه مطلب همکاری دوباره‌ی تام هنکس و استیون اسپیلبرگ در یک فیلم سینمایی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 

 گالری MoMA PS1 نخستین نمایشگاه اختصاصی آثار کتی ویلکس در نیویورک را برگزار نموده است. این بزرگترین نمایش کار هنرمند تا به امروز، حدود ۵۰ اثر از کلکسیون‌های عمومی و خصوصی از اروپا و امریکای شمالی را در کنار آثار جدید در معرض دید قرار می‌دهد.

ادامه مطلب نمایشگاه اختصاصی آثار کتی ویلکس در نیویورک
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.65 (13 رای)

سریال سرگذشت ندیمه

 

سرگذشت ندیمه1 روایتی است از نابودی سکولاریسم، دموکراسی و آزاد اندیشی. سقوط اخلاقیات جامعه‌ای لیبرال مصادف با پیدایش بنیادگرایی مذهبی در چارچوب حکومتی توتالیتر که با کنترل همه جانبه جامعه به واسطه ایدئولوژی تماماً دولتی در صدد سرکوب تفکرات مخالفین به واسطه کودتای نظامی و سانسور آزادی بیان بر می‌آید. در این میان حکومتی مبتنی بر مسیحیت افراطی در آمریکای مدرن به قدرت می‌رسد. حکومتی پارادوکسیکال که نجات نوع بشر و مشکلات ناشی از فساد اخلاقی را در گرو عمل در اجرای آموزه‌ها و اندیشه‌های دینی می‌داند. رادیکالیسم مذهبی در جهت احیای آرمان‌های ازبین رفته برای رسیدن به اتوپیای گم شده با تفسیر شخصی از دین که منجر به ایجاد دیستوپیای ترسناک و تلخی می‌گردد.

ادامه مطلب نقد سریال سرگذشت ندیمه The Handmaid's Tale؛ دیستوپیا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.48 (29 رای)

فیلم خفه گی فریدون جیرانی

فریدون جیرانی در تازه‌ترین ساخته خود به سمت یک فیلم ژانر وحشت که در طبقه بندی ژنریک در وحشت روانکاوانه قرار می‌گیرد، رفته است. فیلم داستان صحرا مشرقی (با بازی الناز شاکردوست) را روایت می‌کند که در تیمارستانی در مقام سرپرستار فعالیت می‌کند. یکی از بیماران نسیم سازگار (با بازی پردیس احمدیه) است که شوهرش مسعود سازگار (با بازی نوید محمدزاده) ادعا بر روانی بودنش می‌کند. در همین میان مشخص می‌شود مسعود رفتارهای وحشیانه‌ای دارد و به دلیل بالاکشیدن ارث دختر دست به چنین عملی زده است.

 

ادامه مطلب نقد فیلم خفگی، پر جسارت و تو خالی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)




تئودور آدورنو در کتاب نظریه‌ی زیبایی‌شناسی، ظهور هنر مدرن بورژوایی را با ظهور سوژه و بیدار شدن سوبژکتیویته پیوند می‌‌دهد. به اعتقاد آدورنو، هنر سنتی به شکلی بی‌واسطه و ناآگاهانه اجتماعی بود. یعنی در واقع «محتوای حقیقی»  هنر سنتی با «محتوای اجتماعی»  آن یکی بود. اما اگرچه به قول آدورنو هنر از زمان افلاطون در تقابل با سلطه‌ی اجتماعی بود، در هنر سنتی به این علت که با دین درهم‌آمیخته بود، این تقابل را به شکل صریح و آگاهانه تجربه نمی‌کرد. به همین علت در هنر سنتی ایده‌ی «هنر انتقادی»  که صراحتاً ضد وضع موجود باشد ناممکن بود. چون کنترل اجتماعی به شکلی بی‌واسطه اعمال می‌شد یعنی مخاطب به شکلی بی‌واسطه با سانسور و مضامین خاصی که عمدتاً کلیسا برای هنر فراهم می‌کرد و سفارش می‌داد مواجه بود.
اما در دوره‌ی جدید این وضع تغییر می‌کند و هنر به شکل صریح‌تری حالت انتقادی پیدا می‌کند و اساساً این حالت به شکلی خودآگاه‌تر رخ می‌دهد. نکته‌ی مهم دیگر این است که هنر در مقام «کار اجتماعی روح» ، به‌طور ضمنی یک امر و واقعیت اجتماعی بوده است و با بورژوایی شدن هنر است که این وجه اجتماعی صراحت پیدا می‌کند. این نکته‌ای است که آدورنو به شیوه‌های مختلف آن را تکرار و بر آن تأکید می‌کند. نوعی دوگانگی دیالکتیکی در ذات خود اثر هنری که از یک سو در واقع چیزی است که به شکلی «درون‌ماندگار» ، از جامعه می‌بُرد و از طریق تأکید بر بی‌مصرف بودن خود در تقابل با جامعه‌ی مبتنی بر مبادله  - که در آن هر چیز و ابژه‌ای یک ارزش مصرفی دارد - قرار می‌گیرد. ولی از طرف دیگر، اثر هنری هر چقدر هم که به شکل فردی و در تنهایی شکل گرفته باشد، خواه ناخواه یک امر اجتماعی است و اساساً همین حالت دوگانه، محور اصلی رابطه‌ی هنر و جامعه از دید آدورنو است. به قول آدورنو، ابژه‌ی هنر بورژوایی، همین رابطه‌ی هنر به‌عنوان امر مصنوع با واقعیت تجربی است. یعنی همین که هنر و اثر هنری از یک جهت یک «واقعیت»  اجتماعی است و از جهت دیگر «بت‌واره‌ای»  که به حل شدن در روابط تن نمی‌دهد.

ادامه مطلب آدورنو، گدار و سیاست زیبایی‌شناسی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.25 (2 رای)

نمایشگاه نقاشی های آرمان بابایی صداقت با نام کاور

جمعه 12 آبان‌ماه 1396 نمایشگاه نقاشی‌های آرمان بابایی صداقت با نام «کاور» در گالری رج افتتاح خواهد شد.



به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، آرمان.ب.صداقت کارشناس ارشد نقاشی از هنرمندان برجسته لاهیجان به شمار می‌رود که نمایشگاه‌های متعددی را از سال 1380 در استان گیلان برگزار کرده است. صداقت اولین بار در 1381 در گالری برگ تهران در نمایشگاه گروهی شرکت و از آن پس در دیگر شهرستان‌ها و خارج از ایران آثارش در گالری‌های مختلف نمایش داده شده است. او که در مدیوم‌های پرفورمنس و چیدمان نیز فعالیت دارد در جشنواره‌های مختلفی آثارش شرکت داده شده‌اند.

 

ادامه مطلب نمایشگاه نقاشی‌های آرمان بابایی صداقت با نام کاور در گالری رج
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

توقف در لاس وگاس به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل میهن دوست محصول مشترک ایران و آمرتوقف در لاس وگاسیکا در خانه هنرمندان برای اولین بار اکران خواهد شد.

 

ادامه مطلب توقف در لاس وگاس از 4 آبان در گروه هنر و تجربه اکران خواهد شد

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما