اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.50 (1 رای)

الناز جوانی


یکی از جسورترین و در عین حال اصیل‎ترین چهره‎ها در میان هنرمندان معاصر که در آثارش هوشمندانه زبان را دستمایه‎ی کار قرار می‎دهد باربارا کروگر است.

اثری از باربارا کروگر


ادامه مطلب باربارا کروگر/ در باب هستی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


به گزارش آکادمی هنر به نقل از خانه سینما جلسه شورای صنفی نمایش روز دوشنبه 18/5/1389  با حضور نمایندگان انجمن سینماداران ایران محمدرضا  صابری ، غلامرضا فرجی، فرشید موتمنی و نمایندگان تهیه کنندگان عبداله علیخانی، سیامک شایقی، علي آشتیانی پور، علی سرتیپی و نماینده کانون کارگردانان قای اعلاسعید سعید سهیلی و نماینده اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای داریوش میرزایی تشکیل شد.

در جلسه شورای صنفی نمایش موارد زیر مطرح یا تصویب گردید  :

-       شورای صنفی نمایش مقرر نمود، در طرح اکران اذان تا اذان سینماهای سرگروه بعد ازاتمام سانس قانونی خود می توانند فیلم های اکران شده از فروردین ماه امسال به بعد را با دریافت حواله نمایش اکران کنند  .

-       بهای بلیط سینماها (مدرن و ممتاز) در طرح اکران اذان تا اذان نیم بها مقرر گردید .

-       نامه ارسالی از سوی مدیر عامل خانه سینما مبنی بر معرفی سعید سهیلی و علیرضا امینی به عنوان نماینده اصلی و علی البدل کانون کارگردانان اعلام وصول شد .

-       نامه وارده از اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای در خصوص موافقت با اکران فیلم در فرهنگسرای فردوس به شرح سه بند زیر مطرح گردید :

الف) سانس صبح نمایش فیلم کودک

ب) سه سانس فیلم اکران روز

ج) یک سانس فیلم نوعی نگاه دیگر

-       شورای صنفی نمایش طی نامه ای اجرای طرح اکران اذان تا اذان را به اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای اعلام کرد.

-       فیلم سینمایی پاتال و آرزوهای کوچک جهت اکران صبح سینماهای پردیس ملت ، آزادی و فرهنگ ارائه شد ولی با مخالفت  نماینده اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای قرار گرفت.

-       در پایان ، پس از رای گیری ، سعید سهیلی با اکثریت آرا به عنوان رئیس ، غلامرضا فرجی به عنوان نایب رئیس و علی سرتیپی  به عنوان سخنگو انتخاب شدند .


1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)

 

داستان‎های برعکس نوشته لیلا صادقی از قصه‎هایی زبان محور تشکیل شده که در کنار عکس‎هایی از جاوید رمضانی و موسیقی داریوش تقی‎پور رنگ و بوی خاصی گرفته است. داستان در دو فصل کاملا متفاوت، یکی به صورت چندرسانه‌ای (مولتی‎مدیا) و دیگری در کتاب روایت می‎شود. خود نویسنده در مورد این ابتکار چنین آورده است: «وقتی از پشت یک پنجره به دنیا نگاه می‎کنیم، همه چیز آن‎قدر غیرواقعی است که دلمان می‎خواهد با یک خرده‎سنگ، شیشه را بشکنیم. با شکستن شیشه باد و بوران می‎زند به صورتمان این یعنی همه چیز آن‎قدر واقعی است که دلمان می‎خواهد دوباره خرده شیشه‎ها گم می‎شوند و هیچ چیز به عقب برنمی‎گردد. بخش اول (لوح فشرده) همان خرده شیشه‎هایی است که در بخش دوم (کتاب) دلمان میخواهد به هم بچسبانیم ...»

 

داستان های برعکس

 

ادامه مطلب تغییر روش؛ از اثر به متن داستان‎های برعکس
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


 

«محمدجليل رسولي» هنرمند خوشنويس در گفت‌وگو با فارس با اعلام اين خبر گفت: در اين كتاب 40 اثر خوشنويسي به خط نستعليق و شكسته نستعليق با مضامين قرآني را چاپ خواهم كرد كه اين 40 اثر قرآني به شيوه‌اي نو ارائه شده است.


رسولي گفت: اين كتاب هم‌اكنون در مرحله ليتوگرافي است و احتمالاً تا سه ماه آينده روانه بازار خواهد شد.
اين هنرمند خوشنويس، پنجمين كتاب آثارش را همچون ديگر كتاب‌هايش نفيس عنوان كرد وگفت: اين كتاب در قطع رحلي در 120 صفحه گلاسه رنگي و به شكلي كاملاً نفيس ارائه خواهد شد.


رسولي انتشار اين كتاب را همچون ديگر كتاب‌هايش خود بر عهده دارد.
جليل رسولي همچنين از برپايي نمايشگاهي از آثار تازه خود در سال جاري خبر داد وگفت: 40 اثر تازه قرآني خودم را كه حدود 4 سال روي آن‌ها كار كرده‌ام، همزمان با انتشار كتاب در نمايشگاهي به نمايش خواهم گذاشت.


محمدجليل رسولي متولد 1326 همدان است، او بيش از 40 سال است كه خوشنويسي مي‌كند و تا كنون حدود 32 نمايشگاه انفرادي در تهران و در ديگر كشورها از جمله انگلستان ، آلمان ، ايتاليا ، چين و ژاپن و …داشته است.


او از شاگردان سيدحسن اميرخاني است و تاكنون كتاب‌هاي « جان جانان »، « چهار فصل » و « يادگار عشق» شامل مجموعه آثارش را منتشر كرده است.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)



نمایش کافه پولشری عنوان نمایشی است از گروه تئاتر رها که کارگردانی آن برعهده حکیمه غربانی است. این نمایش نوشته آلن ولتز و ترجمه اصغر نوری است. از اصغر نوری در حال حاضر تئاتر روال عادی به کارگردانی دکتر محمد رضا خاکی بر روی صحنه تالار سایه تئاتر شهر می باشد.

نمایش کافه پولشری مونولوگی است از زبان صاحب کافه پولشری که غربانی کارگرداننمایش ایفاگر این نقش می باشد.


مدت زمان این نمایش مدت زمان این نمایش ۴۵ دقیقه است و در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۲۰ و ۲۱ مرداد ۸۹ ساعت ۱۹ در فرهنگسرای هنر (ارسباران)  اجرا خواهد شد.


درآمد حاصل از فروش بلیط صرف جمعیت دفاع ازکودکان کار و خیابان خواهد شد.


سایر عوامل به شرح زیر هستند:

دستیار کارگردان: جمشید اسماعیل نژاد  - طراح صحنه: فرانک جوهری - ساخت دکور: خسرو رنجبری - انتخاب موسیقی: گلنار نریمانی - عکاس: مهدی افشار نادری - طراح پوستر: فاضل سایه


1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


«اسماعيل ميهن‌دوست» فيلمساز و منتقد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره فعاليت‌هاي رسانه‌اي اين روزها گفت: اكثر فيلمسازان نقد فيلم‌هايشان را مورد مطالعه قرار مي‌دهند و اين امر كاملاً طبيعي است زيرا فيلمساز علاقمند است از نظر مخاطبان خود به خصوص مخاطب فرهيخته جامعه آگاه باشد، اين كه چقدر از اين نقدها را قبول دارد يا ندارد، نكته‌اي ثانوي است. متأسفانه برخي از منتقدان تنها از روي حب و بغض شخصي فيلمي را نقد مي‌كنند و برخي ديگر، از روي رفاقت و شيفتگي و يا منافع باندي بي‌دليل تمجيد و ستايش مي‌كنند كه هر دو، كاري ناپسند و غيرحرفه‌اي به شمار مي‌آيد.


وي ادامه داد: البته اين امر تنها به عرصه مطبوعات سينمايي محدود نمي‌شود زيرا ما نهادهاي دموكراسي تثبيت شده‌اي نداريم و لذا هم تحمل انتقاد برايمان سخت است و از سوي ديگر برخي كساني كه در جايگاه انتقاد قرار مي‌گيرند، آن جايگاه را به تريبوني براي حب و بغض‌ها ومنافع خودمدارانه تبديل مي‌كنند و اين ناشي از فرهنگ استبدادزده ماست كه ريشه تاريخي دارد. به عقيده من، هم فيلمساز و هم منتقد بايد تمرين كنند، به حقوق، عقايد و ذوق و سليقه يكديگر احترام بگذارند وباهم تعامل كنند نه تقابل براي اينكه گوهر حقيقت در دستان همگان قرار دارد نه دسته‌اي خاص! از طرف ديگر من اعتقاد دارم همانگونه كه فيلمساز با ساخت فيلم و ارايه اثر هنري‌اش ذوق، دانش و بينش خود را بيان كرده و در معرض قضاوت قرار مي‌دهد، منتقد نيز با محتوا و شيوه نقدش بضاعت فكري، سواد، دانش و در نهايت شخصيت خود را عريان مي‌كند. از نقدها مي‌توان به وضوح هم به معلومات و دانش سينمايي و هم به روحيه و شخصيت نگارنده پي‌برد.


ميهن‌دوست به نقد شفاهي و گفتگوهاي چالشي با فيلمسازان اشاره كرد و گفت: من به شخصه با توجه به نكاتي كه گفتم به نقدشفاهي بيشتر اعتقاد دارم زيرا در اين نقد دوسويه منتقد مجبور است به صورت مشخص و مصداقي صحبت كند و از صدور احكام كلي فاقد استدلال (چه انتقادي و چه ستايشگرانه) پرهيز كند ضمن اين كه فرصتي براي فيلمساز فراهم مي‌كند، تا او هم متناسب با مخاطبش حرف‌ها و دلايل خود را بازگو كند و در مجموع با اين شيوه ارزيابي و قضاوت در يك مقطع زماني به عهده شنونده و خواننده گذاشته مي‌شود.


وي در خاتمه به فعاليت‌هاي خبري اين روزهاي مطبوعات سينمايي اشاره كرد و گفت: من تنها در حوزه تخصصي خودم سينما مي‌توانم نظر دهم كه دوستان خبرنگار مطبوعاتي و اهالي رسانه در حوزه سينما بويژه در سايت‌ها، نسبتا خوب عمل مي‌كنند ولي در حوزه‌هاي ديگر، اهل فن آن حوزه‌ها بايد نظر بدهند.


1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


«سيدمجتبي موسوي» نايب رئيس پيشين انجمن مجسمه‌سازان ايران در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس با اعلام اين خبر گفت: بر اساس مذاكرات انجمن مجسمه‌سازان ايران با مركز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد، قرار است اين دوسالانه امسال برگزار شود و در اين راستا، انجمن، شوراي سياست‌گذاري ششمين دوسالانه مجسمه‌سازي تهران را به مركز هنرهاي تجسمي معرفي كرده است و به اين ترتيب برگزاري اين دوسالانه به انجمن سپرده شد.


وي افزود: تاكنون چندين جلسه با حضور اعضاي شوراي سياست‌گذاري انجمن و مركز هنرهاي تجسمي برگزار شده است و درباره نحوه برگزاري اين دوسالانه، انتخاب دبير و زمان و مكان دقيق آن صحبت شده است كه نتايج آن از طريق فراخوان عمومي منتشر خواهد شد.


موسوي زمان انتشار فراخوان را حدود دو هفته آينده اعلام كرد وگفت: زمان و مكان برگزاري اين دوسالانه هنوز به شكل دقيق مشخص نشده است اما اگر با مؤسسه فرهنگي و هنري صبا توافق شود،‌ در اين محل برگزار خواهد شد و زمان پيشنهادي برگزاري دوسالانه نيز دي‌ماه اعلام شده است.


موسوي،‌اعضاي شوراي سياست‌گذاري ششمين دوسالانه مجسمه‌سازي تهران را شامل «كامبير صبري، زاديار گروسيان، كيوان پورنصري‌نژاد، نادر قشقايي و منصور آذري معرفي كرد.


موسوي همچنين گفت: هيئت مديره انجمن مجسمه‌سازان ايران به تازگي تغيير يافته است و پس از اين هيئت مديره جديد در اين راستا فعاليت خواهند كرد، البته امور اجرايي انجمن، هنوز به هيئت مديره جديد تحويل داده نشده است.
پنجمين نمايشگاه دوسالانه مجسمه‌سازي تهران آبان‌ماه سال 1386 در موزه هنرهاي معاصر تهران و با موضوع «صلح، زندگي، افق آينده» برگزار شد.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


بهروز افخمي در دومين‌ نامه‌اش پيرامون «سن‌پترزبورگ» از مديرعامل خانه سينما خواست: «اكنون با توجه به فرصت كمي كه تا عيد فطر باقي مانده تقاضاي جلوگيري از چاپ كپي‌هاي نمايش فيلم «سن‌پترزبورگ» و توقف ساير مقدمات اكران و تسريع در رسيدگي و تشكيل شوراي حل اختلاف را دارم.و در غيراينصورت نام من و آيدين افخمي را از عناوين تيتراژ و پوستر و همه‌ي تبليغات فيلم بردارند.»

اين كارگردان سينماي ايران در بخش‌هايي از اين نامه كه در اختيار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،گذاشته خطاب به محمد مهدي عسگرپور آورده است: «هفته‌ي گذشته اطلاع رسيد كه فيلم «سن پترزبورگ» به صورت پنهاني تمام مراحل پس‌توليد را گذرانده و حتا پروانه‌ي نمايش گرفته و قرار است عيد فطر به نمايش درآيد. آقاي اعتباريان و خانم مهاجر در تمام مدت تدوين مجدد از تماس و گفت‌وگو با من فرار مي‌كردند و اكنون معلوم شده بعضي اخبار نادرست كه به من مي‌رسانده‌اند براي اين بوده است كه در مقابل عمل انجام‌شده قرار بگيرم.

وي با اشاره به اظهارات اخير اعتباريان در ادامه نوشته است:«اخيرا در مطبوعات هم چيزهايي گفته‌اند كه خلاف واقع است. مثلا رقم يك‌ميلياردودويست ميليون تومان براي مخارج فيلم حقيقت ندارد و «سن پترزبورگ» در حدود ششصد ميليون تومان خرج برداشته است. فيلمبرداري هم شش ماه طول نكشيده و در چهارماه تمام شده است. از اول و براساس برنامه‌ريزي بنا بود فيلمبرداري اين فيلمنامه‌ي دويست صفحه‌اي سه ماه طول بكشد كه به دليل تعطيلات عيد نوروز و شرايط اجتماعي به چهارماه كشيد. آقاي اعتباريان بابت خريد سهم ده درصدي من از فيلم «سن پترزبورگ» سه قطعه چك جمعا به مبلغ صد ميليون تومان و به تاريخ‌هاي ارديبهشت و خرداد و مرداد امسال امضا كرده است كه هر سه برگشت خورده و با شرايط فعلي ناگزير در اختيار وكيل قرار خواهد گرفت.»

بهروز افخمي در ادامه آورده است: «من تا امروز خانم مهاجر را نديده‌ام و مشكل شخصي ندارم. اصل مطلب اين است كه بنا نبود «سن پترزبورگ» زيرنظر تهيه‌كننده يا هر مرجع ديگر دوباره تدوين شود. آنچه من موافقت كردم اين بود كه نسخه‌ي تدوين‌شده به وسيله‌ي خانم مهاجر و زير نظر خودم در حدود 30 دقيقه كوتاه شود. اگر آقاي اعتباريان نداند خانم مهاجر احتمالا مي‌داند كه اين روزها مي‌شود بر تدوين به صورت غيرحضوري نظارت كرد. ايشان حتا يك تلفن نكردند. در حاليكه تدوين فيلم شئون و حيثيت‌هايي دارد از جمله اينكه فيلم را بدون اطلاع كارگردان نبايد به دلخواه يا زيرنظر تهيه‌كننده بي‌ريخت كرد.»

افخمي با اشاره به نامه‌ي چند روز گذشته‌اش خطاب به عسگرپور نوشته است:«من نامه‌ي اول را درحالي براي شما نوشتم كه از اتمام تدوين و مراحل فني خبر نداشتم اكنون با توجه به فرصت كمي كه تا عيد فطر باقي مانده تقاضاي جلوگيري از چاپ كپي‌هاي نمايش و توقف ساير مقدمات اكران و تسريع در رسيدگي و تشكيل شوراي حل اختلاف را دارم. اختلاف من و آقاي اعتباريان ماهيت صنفي دارد و بهتر است از طريق مرجع صنفي (خانه‌ي سينما و اصناف تابع) حل و فصل شود. اما اگر محذور داريد اشاره بفرماييد تا از طريق مرجع ديگر اقدام شود. در عين‌حال چنانكه قادر به جلوگيري از نمايش فيلم در عيد فطر نيستيد لطفا آقاي اعتباريان را موظف بفرماييد نام من و آيدين افخمي را از عناوين تيتراژ و پوستر و همه‌ي تبليغات فيلم بردارند.»

اين كارگردان در پايان نوشته است:«آيدين افخمي در تدوين مجدد نقشي نداشته و مايل نيست نامش در كنار نام خانم مهاجر ظاهر شود. در مورد برداشتن نام من مشكل اينست كه مقابل عنوان كارگردان خالي مي‌ماند. آقاي اعتباريان مي‌توانند براي پركردن اين جاي خالي از نام يك شخص حقيقي (مثلا خودشان يا ...) يا يك نام مستعار (مثلا آلن اسميتي) يا يا يك شخص حقوقي (مثلا سيران فيلم يا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ) و حتا يك عبارت انتزاعي (مثلا حيات اجتماعي امروز ايران) استفاده كنند و از رضايت من آسوده خاطر باشند.

فرصت را براي تجديد مراتب احترام مغتنم مي‌دارم.

«مشتاق ديدار»

بهروز افخمي رونوشت اين نامه را به اتحاديه‌ي تهيه‌كنندگان و توزيع‌كنندگان فيلم – كانون كارگردانان سينماي ايران و كانون تدوينگران سينماي ايران نوشته است.

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما