اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ميهن‌دوست: اكثر فيلمسازان نقد فيلم‌هايشان را مي‌خوانند


«اسماعيل ميهن‌دوست» فيلمساز و منتقد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره فعاليت‌هاي رسانه‌اي اين روزها گفت: اكثر فيلمسازان نقد فيلم‌هايشان را مورد مطالعه قرار مي‌دهند و اين امر كاملاً طبيعي است زيرا فيلمساز علاقمند است از نظر مخاطبان خود به خصوص مخاطب فرهيخته جامعه آگاه باشد، اين كه چقدر از اين نقدها را قبول دارد يا ندارد، نكته‌اي ثانوي است. متأسفانه برخي از منتقدان تنها از روي حب و بغض شخصي فيلمي را نقد مي‌كنند و برخي ديگر، از روي رفاقت و شيفتگي و يا منافع باندي بي‌دليل تمجيد و ستايش مي‌كنند كه هر دو، كاري ناپسند و غيرحرفه‌اي به شمار مي‌آيد.


وي ادامه داد: البته اين امر تنها به عرصه مطبوعات سينمايي محدود نمي‌شود زيرا ما نهادهاي دموكراسي تثبيت شده‌اي نداريم و لذا هم تحمل انتقاد برايمان سخت است و از سوي ديگر برخي كساني كه در جايگاه انتقاد قرار مي‌گيرند، آن جايگاه را به تريبوني براي حب و بغض‌ها ومنافع خودمدارانه تبديل مي‌كنند و اين ناشي از فرهنگ استبدادزده ماست كه ريشه تاريخي دارد. به عقيده من، هم فيلمساز و هم منتقد بايد تمرين كنند، به حقوق، عقايد و ذوق و سليقه يكديگر احترام بگذارند وباهم تعامل كنند نه تقابل براي اينكه گوهر حقيقت در دستان همگان قرار دارد نه دسته‌اي خاص! از طرف ديگر من اعتقاد دارم همانگونه كه فيلمساز با ساخت فيلم و ارايه اثر هنري‌اش ذوق، دانش و بينش خود را بيان كرده و در معرض قضاوت قرار مي‌دهد، منتقد نيز با محتوا و شيوه نقدش بضاعت فكري، سواد، دانش و در نهايت شخصيت خود را عريان مي‌كند. از نقدها مي‌توان به وضوح هم به معلومات و دانش سينمايي و هم به روحيه و شخصيت نگارنده پي‌برد.


ميهن‌دوست به نقد شفاهي و گفتگوهاي چالشي با فيلمسازان اشاره كرد و گفت: من به شخصه با توجه به نكاتي كه گفتم به نقدشفاهي بيشتر اعتقاد دارم زيرا در اين نقد دوسويه منتقد مجبور است به صورت مشخص و مصداقي صحبت كند و از صدور احكام كلي فاقد استدلال (چه انتقادي و چه ستايشگرانه) پرهيز كند ضمن اين كه فرصتي براي فيلمساز فراهم مي‌كند، تا او هم متناسب با مخاطبش حرف‌ها و دلايل خود را بازگو كند و در مجموع با اين شيوه ارزيابي و قضاوت در يك مقطع زماني به عهده شنونده و خواننده گذاشته مي‌شود.


وي در خاتمه به فعاليت‌هاي خبري اين روزهاي مطبوعات سينمايي اشاره كرد و گفت: من تنها در حوزه تخصصي خودم سينما مي‌توانم نظر دهم كه دوستان خبرنگار مطبوعاتي و اهالي رسانه در حوزه سينما بويژه در سايت‌ها، نسبتا خوب عمل مي‌كنند ولي در حوزه‌هاي ديگر، اهل فن آن حوزه‌ها بايد نظر بدهند.


درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما