اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نامه‌ي دوم بهروز افخمي به مديرعامل خانه سينما: خواستار توقف مقدمات اكران «سن‌پترزبورگ» هستم در غيراينصورت نامم را برداري


بهروز افخمي در دومين‌ نامه‌اش پيرامون «سن‌پترزبورگ» از مديرعامل خانه سينما خواست: «اكنون با توجه به فرصت كمي كه تا عيد فطر باقي مانده تقاضاي جلوگيري از چاپ كپي‌هاي نمايش فيلم «سن‌پترزبورگ» و توقف ساير مقدمات اكران و تسريع در رسيدگي و تشكيل شوراي حل اختلاف را دارم.و در غيراينصورت نام من و آيدين افخمي را از عناوين تيتراژ و پوستر و همه‌ي تبليغات فيلم بردارند.»

اين كارگردان سينماي ايران در بخش‌هايي از اين نامه كه در اختيار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،گذاشته خطاب به محمد مهدي عسگرپور آورده است: «هفته‌ي گذشته اطلاع رسيد كه فيلم «سن پترزبورگ» به صورت پنهاني تمام مراحل پس‌توليد را گذرانده و حتا پروانه‌ي نمايش گرفته و قرار است عيد فطر به نمايش درآيد. آقاي اعتباريان و خانم مهاجر در تمام مدت تدوين مجدد از تماس و گفت‌وگو با من فرار مي‌كردند و اكنون معلوم شده بعضي اخبار نادرست كه به من مي‌رسانده‌اند براي اين بوده است كه در مقابل عمل انجام‌شده قرار بگيرم.

وي با اشاره به اظهارات اخير اعتباريان در ادامه نوشته است:«اخيرا در مطبوعات هم چيزهايي گفته‌اند كه خلاف واقع است. مثلا رقم يك‌ميلياردودويست ميليون تومان براي مخارج فيلم حقيقت ندارد و «سن پترزبورگ» در حدود ششصد ميليون تومان خرج برداشته است. فيلمبرداري هم شش ماه طول نكشيده و در چهارماه تمام شده است. از اول و براساس برنامه‌ريزي بنا بود فيلمبرداري اين فيلمنامه‌ي دويست صفحه‌اي سه ماه طول بكشد كه به دليل تعطيلات عيد نوروز و شرايط اجتماعي به چهارماه كشيد. آقاي اعتباريان بابت خريد سهم ده درصدي من از فيلم «سن پترزبورگ» سه قطعه چك جمعا به مبلغ صد ميليون تومان و به تاريخ‌هاي ارديبهشت و خرداد و مرداد امسال امضا كرده است كه هر سه برگشت خورده و با شرايط فعلي ناگزير در اختيار وكيل قرار خواهد گرفت.»

بهروز افخمي در ادامه آورده است: «من تا امروز خانم مهاجر را نديده‌ام و مشكل شخصي ندارم. اصل مطلب اين است كه بنا نبود «سن پترزبورگ» زيرنظر تهيه‌كننده يا هر مرجع ديگر دوباره تدوين شود. آنچه من موافقت كردم اين بود كه نسخه‌ي تدوين‌شده به وسيله‌ي خانم مهاجر و زير نظر خودم در حدود 30 دقيقه كوتاه شود. اگر آقاي اعتباريان نداند خانم مهاجر احتمالا مي‌داند كه اين روزها مي‌شود بر تدوين به صورت غيرحضوري نظارت كرد. ايشان حتا يك تلفن نكردند. در حاليكه تدوين فيلم شئون و حيثيت‌هايي دارد از جمله اينكه فيلم را بدون اطلاع كارگردان نبايد به دلخواه يا زيرنظر تهيه‌كننده بي‌ريخت كرد.»

افخمي با اشاره به نامه‌ي چند روز گذشته‌اش خطاب به عسگرپور نوشته است:«من نامه‌ي اول را درحالي براي شما نوشتم كه از اتمام تدوين و مراحل فني خبر نداشتم اكنون با توجه به فرصت كمي كه تا عيد فطر باقي مانده تقاضاي جلوگيري از چاپ كپي‌هاي نمايش و توقف ساير مقدمات اكران و تسريع در رسيدگي و تشكيل شوراي حل اختلاف را دارم. اختلاف من و آقاي اعتباريان ماهيت صنفي دارد و بهتر است از طريق مرجع صنفي (خانه‌ي سينما و اصناف تابع) حل و فصل شود. اما اگر محذور داريد اشاره بفرماييد تا از طريق مرجع ديگر اقدام شود. در عين‌حال چنانكه قادر به جلوگيري از نمايش فيلم در عيد فطر نيستيد لطفا آقاي اعتباريان را موظف بفرماييد نام من و آيدين افخمي را از عناوين تيتراژ و پوستر و همه‌ي تبليغات فيلم بردارند.»

اين كارگردان در پايان نوشته است:«آيدين افخمي در تدوين مجدد نقشي نداشته و مايل نيست نامش در كنار نام خانم مهاجر ظاهر شود. در مورد برداشتن نام من مشكل اينست كه مقابل عنوان كارگردان خالي مي‌ماند. آقاي اعتباريان مي‌توانند براي پركردن اين جاي خالي از نام يك شخص حقيقي (مثلا خودشان يا ...) يا يك نام مستعار (مثلا آلن اسميتي) يا يا يك شخص حقوقي (مثلا سيران فيلم يا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ) و حتا يك عبارت انتزاعي (مثلا حيات اجتماعي امروز ايران) استفاده كنند و از رضايت من آسوده خاطر باشند.

فرصت را براي تجديد مراتب احترام مغتنم مي‌دارم.

«مشتاق ديدار»

بهروز افخمي رونوشت اين نامه را به اتحاديه‌ي تهيه‌كنندگان و توزيع‌كنندگان فيلم – كانون كارگردانان سينماي ايران و كانون تدوينگران سينماي ايران نوشته است.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما