آغاز Inception جدیدترین فیلم کریستوفر نولان در این هفته برای سومین بار پیاپی توانست در صدر گیشه آخرهفته آمریکای شمالی قرار گیرد. در این هفته هفت فیلم اکران شد که تنها سه فیلم توانستند در لیست ده فیلم پرفروش افتتاحیه قرار گیرند. کمدی مهمانی برای احمقها Dinner for Schmucks ساخته جی روچ نتوانست بر آغاز فائق آید. این فیلم برای کمپانی استیون اسپیلبرگ «دریم ورکس» 69 میلیون دلار خرج برداشته است که در افتتاحیه خود تنها 23 میلیون دلار فروخت. در مهمانی برای احمقها تیم (پل رود) یک کارمند رده بالای اجرایی در شرکتی بزرگ است. رئیس شرکت هر ماه یک مهمانی برگزار میکند که به مهمانی برای احمقها معروف است. در این مهمانی هر کارمندی که بتواند دلقکترین و احمقترین فرد را شناسایی کند و به مهمانی بیاورد از حقوق و مزایای بیشتر برای آن سال برخوردار می شود. در کنار پل رود، استیو کارل و زاک گالینفیانکیس در این فیلم ایفای نقش کردهاند.
بررسی 647 اثر رسیده به دبیرخانه چهاردهمین جشن سینمای ایران توسط دو گروه هیئت انتخاب شامل مرتضی علی عباس میرزایی، بهمن دادفر، فرهنگ آدمیت، امیرحسین سیاح، مرتضی جذاب، پیام عزیزی و محمد شیروانی ، پناه برخدا رضایی، رضا رضوی ، کیارش اسدی زاده، علی علایی، مسعود امینی، امین جعفری انجام و در نهایت 40 اثر متقاضی بخش مسابقه سینمای کوتاه جشن سینمای ایران به شرح زیر معرفی شدند:
آن دو (نقی نعمتی)، اویان(اسماعیل منصف)، باد(پامچال حمیدی)، باد هر کجا بخواهد می وزد(حمیده رضوی)، باد هر کجا بخواهد می وزد(مرتضی فرشباف)، برکه(مصطفی امامی)، پایان قرارداد(سام ارجمندی)، پیک آخر(سلمان سلطان فر)، تاناکورا(مصطفی پوراحمدی)، ترانه ای برای لوبا(طوفان نهان قدرتی)، تردید(امیر مداح)، تولد یک گلوله(کریم فائقیان)، تولدت مبارک(فر شته پرنیان)، ته تلخ قهوه(مرتضی اکوکچیان)، جدول، روزنامه و ...(نیما عباسی پور)، چیزهایی که نگفتیم(امیرغیاثی /مارال پورمندان)، حکیمه(طاهره حسن زاده)، حلزون(آزاد محمدی)، خواب تاریک(رضا سبحانی)، خانه ام ابریست(کریم عظیمی)، دیوار(احسان جعفری)، رادیولوژی یک پرتره(امیرتوده روستا)، روزها(شیرین برق نورد)، زندگی من نیستم(رحیم زاده)، سیگارکشیدن در باد(زهرا علی اکبری)، سوسک(کاوه مظاهری)، غم ها و غریزه ها(کریم لک زاده)، قصیده آینه(شهرام علیدی)، قیلوله(نیما جاویدی)، کسی پشت پنجره چوبی(مرجان اشرفی زاده)، گردش(حامد رجبی)، لواسان، تجریش(احسان امانی)، مهمانی زیرآب(بابک امینی)، میان دو خواب(امید عبدالهی)، متافورموسیلیس(سینا آذین)، مادرهای برفی(پیمان نهان قدرتی)، ما-در(الهام اسحاقی)، مسیر سردخون(کاظم مولایی)، وضعیت سفید(سهیلا گلستانی).
سرانجام پس از مدتها كش و قوس، صبح امروز (يكشنبه، 10 مردادماه)، مدير اداره كل هنرهاي نمايشي از سوي حميد شاهآبادي - معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - معرفي شد.
هنرمندان تئاتر از مدتها پيش در انتظار معرفي مدير جديد اداره كل هنرهاي نمايشي بودند؛ چرا كه در اين مدت و بويژه در يك سال گذشته، مدير پيشين اين اداره - حسين پارسايي - بارها اعلام كرده بود كه اين اداره را ترك خواهد كرد.
پارسايي در نشست خبري بيستوهشتمين جشنواره تئاتر فجر كه ديماه گذشته برگزار شد، به صراحت اعلام كرد كه پس از برگزاري جشنواره، از اداره كل هنرهاي نمايشي ميرود. با اين حال، رفتن او با چند ماه تأخير انجام شد. در اين چند ماه بارها گزينههاي مختلفي به عنوان مدير جديد اداره كل هنرهاي نمايشي در محافل غيررسمي مطرح شدند كه در اين ميان به نامهايي همچون مجيد سرسنگي و يا گزينههاي دورتر از ذهني همچون محمد خزاعي يا محمد دشتگلي ميتوان اشاره كرد. بحث مديريت حسين مسافرآستانه، كه هماكنون به اين سمت منصوب شده است، پيش از اين هم مطرح شده بود؛ اما هربار جنبه رسمي و عملي پيدا نكرد تا اينكه در يك ماه گذشته، بار ديگر نام حسين مسافرآستانه بر زبانها افتاد و اينبار اين هنرمند كه سابقه مديريتي هم دارد، اين مسأله را تكذيب نكرد و اعلام كرد كه بايد بررسي كند تا اينكه سرانجام صبح امروز، سايت رسمي وزارت ارشاد خبر صدور حكم حسين مسافرآستانه را به عنوان مدير اداره كل هنرهاي نمايشي اعلام كرد و همچنين از انتصاب حسين پارسايي به عنوان مدير بنياد رودكي خبر داد. از مدتي پيش، جامعه هنري شايعه انتصاب حسين پارسايي را به عنوان مدير جديد بنياد رودكي شنيده بودند؛ شايعهاي كه امروز صبح به وقوع پيوست.
حسين پارسايي كه سالها پيش، گروه تئاتر «آيين» را در شهر قم راهاندازي كرده بود، سال 83 پس از شروع فعاليت خسرو نشان به عنوان مدير اداره كل هنرهاي نمايشي، به عنوان يكي از اعضاي شوراي انتخاب آثار تئاتر شهر، فعاليت خود را آغاز كرد. در آن دوره، پارسايي سخنگوي آن شورا بود. پس از اينكه شورا بعد از چند ماه از هم پاشيد، پارسايي به عنوان مدير مجموعه تئاتر شهر، فعاليت جديدش را آغاز كرد و سال 84 پس از رفتن خسرو نشان از اداره كل هنرهاي نمايشي، جايگزين او شد كه مديريتش در اين مركز پنج سال عمر داشت.
حالا حسين پارسايي در بنياد رودكي فعاليتهاي مديريتي خود را ادامه ميدهد؛ اما حسين مسافرآستانه چهرهاي كه او را به عنوان كارگردان تئاتر ميشناسيم، سالها پيش در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به عنوان مدير فعاليت كرد. او بعدها ترجيح داد به فعاليت مديريتي خود پايان دهد و استعفا داد. مسافرآستانه پيش از آنهم به عنوان رييس شوراي نظارت و ارزشيابي در دوره مديريت مجيد شريفخدايي فعاليت كرده بود؛ اما در يك سال گذشته هيچگونه فعاليت مديريتي نداشت تا اينكه امروز حكم جديد خود را به عنوان مدير اداره كل هنرهاي نمايشي دريافت كرد.
در اين چند ماه و بويژه بعد از رفتن محمد حيدري - مدير پيشين مجموعهي تئاتر شهر -، هنرمندان تئاتر بارها از وضعيت مبهم تئاتر كشور اظهار گلهمندي كرده بودند. آنها اعلام كرده بودند كه به دليل وضعيت نامشخص اداره كل هنرهاي نمايشي و تئاتر شهر، همهي برنامهها معطل مانده است و حالا انتظار ميرود با مشخص شدن وضعيت اداره كل هنرهاي نمايشي، تكليف تئاتر شهر هم بهزودي معلوم شود.
منبع: ایسنا
طي حكمي از سوي معاون امور سينمايي و سمعي و بصري، «سيد عليرضا سجادپور» به عنوان نماينده تام الاختيار اين معاونت در امور حمايت حقوق معنوي مالكان فيلم براي الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني منصوب شد.
به گفته روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در حكم شمقدري خطاب به سجادپور آمده است: برادر گرامي جناب آقاي سيد عليرضا سجاد پورمدير كل محترم ارزشيابي و نظارت سينماي حرفهاي، نظر به اهميت حمايت از حقوق معنوي مالكان فيلم و تصويب هيئت محترم وزيران براي الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني و تأكيد مقام عالي وزارت بر اين امر ، لذا جنابعالي به عنوان نماينده تام الاختيار اين معاونت براي تحقق اين مهم منصوب ميشويد.
در خاتمه اين حكم ميخوانيم: اميد است با همكاري و هماهنگي ساير معاونتهاي وزارت متبوع در انجام وظايف مقرر موفق و مؤيد باشيد.
در پي عدم پرداخت بودجه خانه تئاتر از سوي معاونت هنري، مديرعامل اين تشكل صنفي در نامهاي خطاب به معاون امور هنري خواستار پرداخت اين بودجه شد.
ايرج راد گفت: در نامهاي كه مورخ سوم مردادماه امسال خطاب به آقاي شاهآبادي نوشتهام، به ايشان توضيح دادهام كه چهارماه از سال ميگذرد، اما هنوز در ارتباط با پرداخت بودجه خانه تئاتر هيچ اتفاقي نيفتاده است؛ تا جايي كه با اين وضعيت حتي براي پرداخت دستمزد كاركنانمان دچار مشكل هستيم.
او درباره ديگر پيگيريهايش در خصوص پرداخت بودجه خانه تئاتر هم اضافه كرد: پيش از اين دوبار هم با آقاي خليلي مشاور برنامهريزي و نظارت معاونت هنري صحبت كردم و ايشان از من طرحهاي توجيهي خواستند و حتي عنوان كردند براساس اين طرحها بودجه خانه تئاتر افزايش پيدا ميكند، اما با اينكه اين طرحها به ايشان ارايه شده، هنوز هيچ پاسخي دريافت نكردهايم.
راد اظهار اميدواري كرد اين بودجه زودتر پرداخت شود و افزود: اگر پيگيريهاي ما هيچ واكنشي در پي نداشته باشد، بايد ماجرا را از طريق مجامع ديگري پيگيري كنيم،؛ چراكه كمك به سازمانها و نهادهاي غيردولتي يكي از مصوبات مجلس شوراي اسلامي است، اما اجراي اين مصوبه همواره با مشكلاتي روبهرو است.
او در پايان افزود: با وجود وضعيت مبهم بودجه خانه تئاتر و از آنجا كه پرداختي صورت نميگيرد، هيچيك از برنامههاي ما امكان اجرايي شدن پيدا نميكند.
ايرج راد در نشست خبري اخيري كه در خانه تئاتر برگزار شده بود، بار ديگر نسبت به عدم پرداخت بودجه خانه تئاتر اظهار گلهمندي و انتقاد كرده بود. بودجه اين تشكل كه تنها نهاد صنفي تئاتر در ايران است، درحالي پرداخت نشده كه هنوز بخشي از مطالبات سال گذشته هم باقي مانده است.
منبع: ایسنا
مجموعه فرهنگي- تاريخي نياوران به بهانه درگذشت بهمن محصص، نقاش و مجسمهساز برجسته ايران و جهان اقدام به معرفي آثار اين هنرمند در كاخ نياوران كرده است.
تعداد شش اثر حجمي و پنج تابلو از آثاري كه اين هنرمند خلق كرده است در اين مجموعه موجود است. مجسمهاي با سر گاو و بدن انسان در كتابخانه اختصاصي، مجسمهاي به شكل پرنده و از جنس برنز در موزه جهاننما و مجسمهاي حاوي دست انسان و پرندهاي مرده بر روي آن در كاخ صاحبقرانيه، بخشي از آثار حجمي اين هنرمند در مجموعه فرهنگي-تاريخي نياوران را تشكيل ميدهد.
همچنين تعدادي تابلو حاوي نقاشي ماهي و تابلويي شامل پرنده از جمله آثار نقاشي اين هنرمند در اين مجموعه است. بهمن محصص متولد نهم اسفند ماه 1310 در شهر رشت است. او در 14 سالگي در كارگاه و نمايشگاه محمد حبيب محمدي كه هنر را در آكادمي هنر مسكو قرار گرفته بود شروع به كار و در سال 1333 به اروپا سفر كرد و در ايتاليا ساكن شد و در آكادمي هنر رم مدتي نزد «فروچيو فراتزي» به آموختن هنر مشغول شد كه حاصل آن چندين نمايشگاه گروهي و انفرادي در داخل و خارج بود.
پس از آن محصص به ايران بازگشت و در نمايشگاهها، كنفرانسها و برنامههاي متعددي شركت كرد. او براي مردم ايران آثاري از «پيراندلو»، «مالاپارت»، «كالوين» و«پاوسه» را از ايتاليايي و آثاري از «اژن يونسكو» و «ژان ژنه» را از فرانسه ترجمه كرد و نمايش «صندليها» اثر «يونسكو» را به روي صحنه برد. دوباره به رم بازگشت و در همانجا به ادامه زندگي و كار پرداخت. آثار پرارزش او بيش از همه در ايتاليا، ايالات متحده و ايران نگهداري ميشوند.
مجموعه فرهنگي-تاريخي نياوران يكي از كاخ موزههاي شمال شهر تهران است و اكنون محوطه كاخ شامل كاخ صاحبقرانيه، كاخ اختصاصي نياوران، كوشك احمدشاهي، كتابخانه اختصاصي، باغ كتيبهها، موزه و نگارخانه تهران است.
كاخ موزه نياوران پيش از اين نيز نمايشگاه ديگري از آثار محصص را آبان ماه سال 85 برپا كرده بود.
منبع: ایسنا
خبرگزاری مهر:
وب سایت، تیزر و پوسترهای "برخورد خیلی نزدیک" رونمایی شد
خبرگزاری فارس:
وب سايت، تيزر و پوسترهاي «برخورد خيلي نزديك» رونمايي شد
خبرگزاری سینمای ایران:
"برخورد خیلی نزدیک" رونمایی شد
گزارش تصويري مراسم رونمايي از فيلم سينمايي برخورد خيلي نزديک
باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران:
گزارش رونمایی ازوب سایت، تیزر و پوسترهای «برخورد خیلی نزدیک»
خبرگزاری هنر:
وب سایت، تیزر و پوسترهای "برخورد خیلی نزدیک" رونمایی شد
سینما روز:
گزارش سینماروزازرونمایی پوستر وتیزر"برخوردخیلی نزدیک"