اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


مایکل پاتریک کینگ کارگردانی که سری جنسیت و شهر را به عنوان تهیه کننده در کارنامه داشت این تجربه را با کارگردانی خود به سینما آورد. هر دو قسمت به رغم تبلیغ‎های زیاد فروش خوبی داشتند ولی اصلا مورد قبول مخاطبان واقع نشد. این بار کینگ طرحی را به یونیورسال ارائه داد و در حال حاضر در حال انتخاب بازیگرهای خود می‎باشد.

 

 اپرا وینفری

 

این کمدی هم در راستای کمدی‎های زنانه این کارگران می‎باشد که هنوز اسمی برای آن انتخاب نشده است. چند روز گذشته خبری از امضای قرارداد مریل استریپ و ساندرا بولاک دو بازیگر خوب سینمای آمریکا با کمپانی یونیورسال منتشر شد و ساعاتی قبل خبر پیوستن اُپرا وینفری به این کمدی رسانه‎ای شد. وینفری که سال‎های سال برنامه «اُپرا» را اجرا کرده است از سال 1998 تا به حال در هیچ فیلمی حضور فیزیکی نداشته است و تنها چند انیمیشن را دوبله کرده است. او در سال دوازده سال قبل در فیلم جاناتان دمی Beloved ایفای نقش کرده بود. پاتریک کینگ خبر داد نگارش فیلمنامه در مراحل پایانی است و فیلمبرداری اواخر بهار 2011 آغاز خواهد شد.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 هنگامی‎که برای اولین بار اخباری از فیلم قربانیان The Expendables شنیده شد همه شیفته‎وار منتظر این فیلم بودند. ابتدا خبرها حاکی از آن بود که سه غول سینمای اکشن بروس ویلیس، آرنولد شوارتزنکر و سیلوستر استالونه قرار است در فیلمی از استالونه نقش آفرینی کنند. برای همه غیرقابل باور بود که بتوان این سه غول قدیمی سینمای اکشن را در یک قاب دید!

سیلوستر استالونه و جیسون استاتهام در قربانیان

ادامه مطلب اکشنی جالب از زور بازو و اسلحه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


 

سه روز بعد The Next Three Days تازه‎ترین اثر پل هاگیس کارگردان شناخته شده دهه اول قرن بیست و یک می‎باشد. هاگیس پس از ساخت در دره اله سه سال فیلمی را نساخت. سال 2008 را هم فیلمنامه ذره‎ای آرامش Quantum of Solace (جیمزباند) را نوشت. او تا به حال نامزد 5 جایزه اسکار برای نویسندگی فیلم‎های عزیز میلیون دلاری، تصادف و نامه‎هایی از ایووجیما و تهیه و کارگردانی تصادف نامزد جایزه اسکار شده است که برنده بهترین فیلمنامه و فیلم اسکار برای تصادف Crash  شد.

 

فیلم سه روز بعد ساخته پل هاگیس

 

سه روز بعد داستان زوج خوشبختی به نام جان و لارا را روایت می‎کند که پس از چندی لارا به جرم یک قتل ناکرده بازداشت و به حبس محکوم می‎شود. جان برای اثبات بی‎گناهی همسرش درخواست تجدید نظر می‎کند اما بعد از رد درخواست، لارا قصد خودکشی دارد. از طرفی جان دست به کارهای خطرناکی برای فراری دادن همسرش می‎زند.

 

 

سه روز بعد به زودی اکران خواهد شد و یکی از شانس‎های اسکار به شمار می‎رود. در این تریلر اکشن راسل کرو، الیزابت بنکس و لیام نسن ایفای نقش خواهند کرد. پوستر و تیزر این فیلم توسط Lionsgate رونمایی شد که می‎توانید پوستر را در زیر مشاهده کنید.

 

سه روز بعد  

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


داوری و سنجش نهايی پنجمين دوره منتخب نسل نو به پايان رسيد و 100 اثر از 50 هنرمند جوان به نمايشگاه راه يافت. به اعتقاد کارشناسان و داوران اين سالانه، ارتقاء سطح کيفی آثار رقابتی از يک سو رشد فراگير زبان نقاشانه را نشان می‎دهد و از جانب ديگر آينده روشنی از هنر معاصر را پيش رو قرار می‎دهد اما نمی‎شود ناديده گرفت که هم سويی نگاه‎ها و مشابهت‎های فراوان ميان آثار نسل نو در عين همگنی و هم آوايی برای فردا هشداردهنده نيز به نظر می‎رسد .

منخب نسل نو 

  ادامه مطلب پایان داوری منتخب نسل نو و معرفی منتخبین این سالانه

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


حراج روز 20 اكتبر( 28 مهرماه ) موسسه ساتبيز در لندن درحالي برگزار شد که آثار هنرمندان ايراني درخشش نسبتاً خوبی در اين حراج داشت. در اين حراج كه منحصراً به آثار هنرمندان خاورميانه و شمال آفریقا اختصاص داشت و شامگاه چهارشنبه در نيوباند استریت لندن برپا شد، بیش از 90 اثر از هنرمندان ايرانی و عرب چكش خورد كه بالاترين قيمت،مربوط به تابلوي بدون عنوان سهراب سپهری بود كه 409 هزار پوند(معادل 640 هزار دلار) به فروش رفت. 


ادامه مطلب تابلوی سهراب سپهری 600 هزار دلار به فروش رفت

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


مخاطبین آمریکایی پایگاه اینترنتی IMDB در روند گزینش‎های مختلف این بار بهترین‎ فیلم‎های غیر انگلیسی زبان را در دو دهه گذشته انتخاب کردند. در این نظرسنجی هزارتوی پن ساخته گیرمو دل تورو توانست در صدر قرار گیرد و کشور اسپانیا هم با 4 فیلم بیشترین سهم را داشته باشد. هر کدام از فیلم‎های انتخاب شده قطعا جزء بهترین فیلم‎های ساخته شده در دو دهه گذشته بوده است اما لیست زیر خالی از ایراد نیست. در کل با نگاهی به فیلم‎های انتخاب شده می‎توان متوجه ذائقه مخاطبین آمریکایی شد که در این دو دهه فیلمی از 1990 تا 1997 وجود ندارد. مخاطبین آمریکایی خیلی زود سینمای گذشته را فراموش می‎کنند.


 

1- هزار توی پن Pan's Labyrinth (گیرمو دل تورو/اسپانیا/2005)

2- ربوده شده Spirited Away (هایائو میازاکی/ژاپن/2001)

3- قهرمان Hero (ژانگ ییمو/چین/2002)

4- زندگی و آغاز Live and Become (رادو میهایلوویچ/فرانسه/2005)

5- شهر خدا City of God (فرناندو میرلس/برزیل/2002)

6- املی Amelia (ژان پیر ژانت/فرانسه/2001)

7- همه چیز در مورد مادرم All About My Mother (پدرو المادوآر/اسپانیا/1999)

8- راز چشمهایش The Secret in Their Eyes (خوان خوزه کامپانلا/آرژانتین/2008)

9- ایستگاه مرکزی Central Station (والتر سالز/برزیل/1998)

10- سقوط Downfall (الیور هرشبیگل/آلمان/2004)

11- 9 ملکه Nine Queens (فابیان بیلینسکی/آرژانتین/2000)

12- زندگی زیباست Life Is Beautiful (روبرتو بنینی/ایتالیا/1997)

13- بدو لولا بدو Run Lola Run (تام تیکور/آلمان/1998)

14- اعماق دریا The Sea Inside (الخاندرو آمن‎اِبار/اسپانیا/2004)

15- خداحافظ لنین Goodbye Lenin! (ولفگانگ بکر/آلمان/2003)

16- پیر پسر Old Boy (چن ووک پارک/کره جنوبی/2003)

17- راه خانه The Way Home (جئونگ هیانگ لی/کره جنوبی/2002)

18- باهاش صحبت کن Talk to Her (پدرو آلمادوآر/اسپانیا/2002)

19- مالنا Malena (جوزپه تورناتوره/ایتالیا/2000)

20- خانه خنجرهای پران House of Flying Daggers  (آنگ لی/چین و هنک کنگ/2004)

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

مقدمتا:

در یک روز، هم فیلم بهروز افخمی و هم فیلم شهریار بحرانی را دیدم. هر دو فیلمسازی که متعلق به نسل بعد از انقلاب‌اند و به دو شکل مختلف، دغدغه‌های خود را در فیلم‌های‌شان بروز می‌دهند. یکی با ساخت حمله‌به اچ‌سه و مریم مقدس و دیگری با میرزاکوچک‌خان و فرزند صبح.

 

سن پطرزبورگ و ملک سلیمان

ادامه مطلب از سن‎پطرزبورگ تا اورشلیم: نگاهی به دو فیلم سن پطرزبورگ و ملک سلیمان
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


اين‌بار با آيدين آغداشلو از هنر شعاري و جنگ سخن گفتيم. عقايد وي در اين گفتگو نشان از علاقه‌ي او به نسبي دانستن هنر دارد. او از يكسو معايب هنر شعاري را برمي‌شمرد و از كوتاه‌مدت بودن اثرگذاري آن سخن مي‌گويد و ازسويي ديگر به تاثيرگذاري هرچند كوتاه آن و قدرتي كه در جذب مخاطب دارد، صادقه اشاره مي‌كند. از نگاه او موضوع جنگ در آثار نقاشان ايراني با تاثيرپذيري از واقعيت جن و تمايل به شعارگرايي نقاش در دو بعد هنر واقعي جنگ و هنر شعاري و تبليغاتي خود را بروز داده است.


آغداشلو از نبود هيچ تحقيق مدوني در حوزه‌ي نقاشي جنگ گله داشته و مي‌گويد: در عرصه‌ي هنر جنگ؛ نمونه‌های درخشان فراواني وجود ندارد.


آیدین آغداشلو، نقاش پیشکسوت و استاد دانشگاه به ايلنا گفت: دفاع مقدس به‌عنوان حادثه‌ای بزرگ، عمیق و با اهمیت قطعا" بر هنر و نقاشی ما تأثیر زیادی گذاشته است.


وی خواستار تحقیق درمورد تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم جنگ بر هنر ایران معاصر شد و افزود: جنگ بر هنر ما تأثیر مستقیم و غیرمستقیم گذاشت و باید کسانی که کارشان تحقیق است؛ این تأثیرات را بررسی کنند تا میزان و شکل آن معلوم شود.
وی ادامه داد: کتاب‌های تصویری و تحقیقی زیادی تا به امروز درمورد جنگ منتشر شده است ولی متاسفانه تاکنون هیچ تحقیقی مدونی درمورد تأثیر جنگ بر هنر نقاشی ایران چاپ نشده است.


آغداشلو در تعریف تأثیر مستقیم و غیرمستقیم دفاع مقدس بر هنر نقاشی توضیح داد: تأثیر مستقیم شامل نقاشی‌های کاملا جنگی و با مضامین دفاع مقدس است که در آنها جنگ کاملا مشهود به تصوير كشيده شده است ولی دفاع مقدس تأثیرات غیرمستقیمی نیز در نقاشی ایران داشته که باید توجه بیشتری روی تمام نقاشی‌ها آن دوره شود تا آنها نيز معلوم شوند.


وی، گرافیک را یکی از موفق‌ترین حوزه‌هاي هنرهای تجسمی در نشان دادن جنگ دانست و بیان کرد: تأثیرپذیری جنگ در گرافیک به میزان بسیار گسترده‌تری منعکس شده و می‌توان این تأثیرپذیری را در پوسترها و کارهای گرافیکی که به طور مداوم و در حجم قابل توجهی به دفاع مقدس پرداخته‌اند، دید.
وی گفت: هر پرداخت هنری به دفاع مقدس را باید در طیف‌های مختلف از لحاظ کارهای قوی و ضعیف سنجید. کارهای قوی از لحاظ ارزش‌های هنری و بصری را از طیف ضعیف‌تر جدا کرد.


این استاد دانشگاه پرداخت هنرمندان حوزه‌ي اندیشه و هنر اسلامی به موضوع جنگ را بیشتر از سایر هنرمندان ذکر کرد و افزود: بیشتر هنرمندان حوزه مذکور با برپایی نمایشگاه‌های مختلف، کارها و آثار زیادی را در راه نشان دادن ارزش‌های دفاع مقدس و اندیشه‌های آن خلق کرده‌اند ولی این به این معنا نیست که سایر هنرمندان کاری در این حوزه نکرده‌اند.
وی اظهار کرد: هنرمندان سایر حوزه‌های فکری نیز به جنگ به عنوان یک مسئله بسیار مهم و غیرقابل گریز که در زندگی و مسایل عاطفی ملت ما تاثير زيادي گذاشته است، پرداخته‌اند.
آغداشلو ادامه داد: در کار بسیاری از هنرمندانی که در حوزه‌ي هنر اسلامی کار نمی‌کنند نيز می‌توان رگ و ریشه‌های هنر جنگ را دید. آنها بدون آنکه به طور مستقیم به دفاع مقدس در نقاشی پرداخته باشند، آن را به تصویر کشیده‌اند.
وی به یکي از آثار خود در این حوزه اشاره کرد و گفت: من اثری دارم که در آن یک مینیاتور به‌عنوان نماد ایران، سوخته و در فضایی پر از دود و با پس‌زمینه‌ای از ستون‌های آتش به تصویر کشیده شده که نشان دهنده‌ي جنگ و تجاوز دشمنان به ایران است. در اين اثر شايد من به طور مستقيم به جنگ اشاره نكرده باشم ولي منظورم دوران پرالتهاب دفاع مقدس است.
وی اذعان داشت: هرکس براساس جهان ذهنی و معنوی خود با موضوعی با این اهمیت مواجه می‌شود و این موضوع باید بدون اینکه جانبداری خاصی صورت گیرد، تقسیم بندی شود.
این نقاش پیشکسوت، پرداخت به دفاع مقدس را مختص عده‌ي محدودي ندانست و بیان کرد: انعکاس جنگ و اعتراض؛ محدود به کار چند هنرمند خاص نیست. درعین حال که در کار آنها شاید بیشتر این پرداخت نمایان باشد ولی در آثار دیگران نیز اين موضوع قابل ردیابی است. شاید موضوع یک اثر با دفاع مقدس در رابطه نباشد ولی تمامی آن تأثیر و تمامی آن واقعه شايد در اثر به صورت پنهان و لایه‌ای وجود داشته باشد.
وی، وجود آثار شعاری را درباره این موضوع امري عادی توصيف كرد و گفت: آثار شعاری هم برای دفاع مقدس قطعا خلق شده‌اند.اين امر از جنبه‌های گوناگون و متنوع تأثیرپذیری و انعکاس جنگ در هنر است و مختص ایران نیز نیست بلکه هنرمندان بزرگی در تمام دنیا نيز در مقوله‌ي جنگ شعاری کار کرده‌اند.
وی اظهار کرد: اگر اثري هنرمندانه، عمیق، لایه لایه و ماندگار باشد، به خودی خود شعار دادن را نیز بی‌اشکال می‌کند در این رابطه می‌توان به تابلوی "گورنیکای" پابلو پیکاسو نیز اشاره کرد که در رابطه با جنگ است و علاوه بر شعار دادن با رعایت همه عناصر؛ یک اثر هنری طراز اول ماندگار شده است.
آغداشلو همچنين بیان کرد: یک موقع می‌توان خیلی هنرمندانه شعار هم داد که این بستگی به هنرمند دارد ولی اگر بخواهیم اثری را با ذکر اینکه شعاری است؛ محکوم کنیم، شتابزده از روی موضوع گذاشتن است.
وی، ماندگاری آثار هنری را به اینکه آن را چه کسی خلق کرده مرتبط دانست و افزود: طبیعی است که اثری که بر مبنای احساسات فوری، در لحظه و با شدت و طغیان شکل می‌گیرد خیلی ماندگاری ندارد ولی اگر همین اثر هنرمندانه به مخاطب ارایه شود؛ قابل تأمل خواهد شد.
وی به دور شدن مخاطب عام از شعار در هنر اشاره کرد و گفت: آثار شعاری در لحظه‌ي آغاز برانگیزاننده است زیرا معمولا در آنها از یک سری سمبل‌هایی که هم مورد علاقه مردم هستند و هم خاطره‌انگیزند؛ استفاده می‌شود ولی ماندگاری و تأثیر این آثار بر مخاطب در درازمدت کم است.
وی در یک جمع‌بندی کلی وضعیت پرداخت هنر به مقوله دفاع مقدس را خوشحال کننده ندانست و افزود: متأسفانه نمونه‌های درخشان در این حوزه زیاد نیستند. آن تعهدی که هنرمندان نسبت به جنگ، مردم و ملت داشته‌اند هرچند تعهدی شریف است ولی چگونگی ادای این تعهد جای بحث و تحقیق دارد.
آغداشلو در پایان گفت: باید از عکاسی عکاسان دفاع مقدس به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های هنرهای تجسمی قدردانی کرد زیرا آنقدر کارهای آنها هنرمندانه، تأثیرگذار و برانگیزاننده است که فصلی به نام عکاسی جنگ ایرانی در عکاسی دنیا باز شده است.

 


تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما