دومین شماره فصلنامه "هنر فردا" ، مجله تحلیلی هنر معاصر منتشر شد. هنر فردا در این شماره پروندهای به بررسی هنر و شخصیت چندلایه هنری آیدین آغداشلو اختصاص داده است. در این بخش که "پرونده هنرمند" نام دارد، تحلیلی بر مجموعههای مختلف آثار این هنرمند همراه با گفتههای خود هنرمند منتشر شده است. تحلیلهای این بخش نوشته منتقدان و نویسندگانی چون بابک احمدی، بهنام کامرانی و علیرضا سمیع آذر است.
در بخش "هنر و حافظه جمعی"، مقالات ارزشمندی از ادوارد لوسی اسمیت، نیلوفر فرخ، شرون پارکر، علیرضا سمیع آذر و ... به چشم میخورد و گفتگوی مربوط به موضوع بحث این شماره با کریستیان بولتانسکی صورت گرفته است. بخش "معرفی هنرمند" این بار به آثار و خط مشیهای دو هنرمند ایرانی، مهدی فرهادیان و ندا رضوی پور اختصاص دارد.
در بخش نقد کتاب، کتاب اوج و افول مدرنیسم(اولین جلد از مجموعه تاریخ هنر معاصر جهان) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
بخش گزارش، مجموعهای از مطالب تحلیلی و انتقادی از نمایشگاه ها و رویدادهای فصل گذشته ایران، منطقه و جهان را پیش روی خوانندگان قرار میدهد. دورههای مختلف آثار پرویز تناولی(شخصیت کلیدی جریان هنری سقاخانه) همراه با تحلیل مارکت هر مجموعه در بخش "اقتصاد هنر" مورد بررسی قرار گرفته است. در این بخش همچنین تحلیل هایی از مارکت هنر ایران، منطقه و جهان گنجانده شده است.
حمید کشمیرشکن در بخشی از سرمقاله این شماره "هنر فردا" مینویسد :" موضوع مورد بحث در این شماره هنر فردا، "هنر و حافظه" جمعی است. میتوان تا اندازهای حافظه جمعی را به عنوان عامل اصلی در فرآیند ساخت یک جامعه دانست. این عامل درعین حال می تواند به عنوان شکل دهنده فرهنگ معاصر به وسیله گردآوری جمع کثیری از روایت های فردی عمل کند."
در این شماره درکنار نویسندگانی که نامشان ذکر شد ، منتقدان و نویسندگانی چون آیدا فروتن ، علی اتحاد ، باوند بهپور، پرویز براتی، بهرنگ بقایی، حسین عبدالهاشم پور، کاوه رستگار و ... نظرات و دیدگاههای خود را در موضوعات مختلف به رشته تحریر در آورده اند.
"هنر فردا " با هدف اصلی معرفی و حمایت هنر معاصر ایران و منطقه خاورمیانه؛ محملی است برای پژوهش و مکاشفه بصری، پاسخی است به نیاز علمی جامعه هنری در حیطه نقد تخصصی و شناخت عمومی هنر. این نشریه به دو زبان انگلیسی و فارسی جمعي از نخبگان و چهرههاي دانشگاهي هنر ازجمله حميد كشميرشكن به عنوان سردبير، عليرضا سميعآذر، حميد سِوِري، محمدباقر ضيايي و بهنام كامراني را به عنوان اعضای شورای نویسندگان همراه دارد .
"هنر فردا " بر آن است تا هم در پهنه ملی و هم در عرصه جهانی، صدایی خاص باشد و همزمان فضایی برای تعامل کارشناسان و اهل فن فراهم آورد. این نشریه قصد دارد تا در حد توان به شکلی حرفهای ، فرصتی برای ارائه و تبادل افکار و آثار هنرمندان، مورخان هنر، نمایشگاهگردانان و دیگر اعضای جامعه هنری منطقه فراهم کند.
هر شماره از مجله به موضوعی خاص اختصاص دارد. «معاصر بودن در هنر: ویژگیها و مصداقها» موضوع نخستین شماره از مجموعه جدید هنر فردا بود که در بخشهای مختلف، بویژه بخش «مقالات»، به بحث گذاشته شد. محققان، مورخان و منتقدان هنری از داخل و خارج از مرزهای ایران، در قالب مطالعات موردی، چگونگی راهیابی و تبیین موقعیت معاصر در تجربه هنر بصری را تحلیل کردند. در آن شماره نويسندگان و صاحب نظران مجرب ايراني و خارجي همجون ادواردلوسي اسميت، آيدين آغداشلو، رويين پاكباز، حميد سوري، عليرضا سميع آذر، داريوش شايگان، بهنام كامراني، نصرتالله مسلميان، كاترين ميه و ... مقالات و يادداشتهاي متنوعي به رشته تحرير درآورند.
فصلنامه هنر فردا شامل بخشهای مختلف دیگری چون: گفتگو، پرونده هنرمند، معرفی هنرمند نوخاسته، نقد و معرفی کتاب و پایگاههای اینترنتی، گزارش و رویدادهای بلند و کوتاه داخلی و خارجی، مرور نمایشگاهها و اقتصاد هنر است.
در بخش گفتگو در هر شماره خوانندگان با یک هنرمند بینالمللی آشنا خواهند شد. پرونده هنرمند مربوط به یکی از هنرمندان تاثیر گذار تاریخ هنر ایران است و به تحلیل و بررسی آثار وی میپردازد. در بخش هنرمند نوخاسته، هنرمندان جوانی که در عرصه هنر معاصر تلاش میکنند در ایران، منطقه و جهان معرفی میشوند.
این نشریه تریبونی برای بیان اندیشههای معاصر در زمینه نقد و تحلیل هنر ایران، منطقه و جهان خواهد بود.
همزمان با آيين افتتاح پاتوق هنرمندان سينما-مستند در «سينما سپيده»، مراسم افتتاحيهي چهارمين جشنواره بينالمللي «سينماحقيقت» نيز در اين مكان فرهنگي برگزارمي شود.
به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي جشنواره بينالمللي سينماحقيقت، اين مراسم از ساعت 18 عصر يكشنبه شانزدهم آبانماه 1389 و با حضور جمع زيادي از مسئولان، هنرمندان و دستاندركاران سينماي مستند، ميهمانان خارجي جشنواره، نمايندگان رسانههاي گروهي و عموم علاقمندان سينما، در سالن شماره يك «سينما سپيده» برگزار خواهد گرديد تا ضمن افتتاح رسمي چهارمين جشنواره بينالمللي سينماحقيقت، اين سينما به پاتوقِ دائمي هنرمندان سينماي مستند مُبدل گردد.
بر پايه اين گزارش، سخنراني تني چند از مسئولان و مستندسازان سينماي ايران، آيين تجليل از محمد صدري (هنرمند عرصه مستند دفاعمقدس) و ابراهيم كيهاني (پيشكسوت سينماي مستند)، پخش چند وُله و آنونس با مضمون روند برگزاري جشنواره سينماحقيقت و استقبال جامعه ي سينماي مستند از اكران دائمي آثار مستند در سينما سپيده، به انضمام نمايش يك فيلم مستند بلند از بخش «مسابقه ملي» جشنواره، از بخشهاي مختلف اين مراسم است كه كارگرداني آن، بر عهده «سعيد الهي» مي باشد.
اين گزارش ميافزايد: در دعوت رسمي «شفيع آقامحمديان» مديرعامل محترم «مركز گسترش سينماي مستند و تجربي» و مدير جشنواره بينالمللي "سينماحقيقت" از عموم سينماگران مستند نيز آمده است: «اينك كه به سايهسار فضل الهي، توفيق آن فراهم آمده است تا در آستانه برگزاري چهارمين جشنواره بينالمللي فيلم مستند ايران: سينماحقيقت، «مركز گسترش سينماي مستند و تجربي» مكاني را براي پاتوق هنرمندان سينماي مستند در «سينما سپيده» مهيا سازد، با افتخار آماده استقبال از عموم مستندسازان سينماي ايران در آيين رُخنمايي از اين اقدام فرهنگي- هنري هستيم.»
شايان ذكراست است: چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران: «سینماحقیقت»، از ساعت 11 صبح لغايت 24 شب روزهای 17 تا 21 آبانماه 1389 در «سينما فلسطين» و «سينما سپيده» برگزار مي شود
در برنامه ها و رویکرد جدید معاونت سیما در هر شبکه ، شورای راهبردی تشکیل می شود. به نقل از روابط عمومی معاونت سیما، شورای راهبردی که در همه شبکه های سیما شکل خواهد گرفت، مرکب از جمعی از صابنظران، مدیران فرهنگی، هنری و رسانه ای می باشند.
از جمله مهمترین مأموریت ها، وظایف و اولویت های شورای راهبردی شبکه های سیما می توان به بحث و بررسی با هدف عملیاتی کردن مطالبات مقام معظم رهبری از رسانه، بررسی راههای ارتقاء جذابیت و اعتماد بیشتر به شبکه و افزایش مخاطب جدید، بررسی و ارائه راهکارهایی در مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن، بحث و بررسی پیرامون برنامه های شبکه در مناسبت های ویژه و نقد و بررسی برنامه ها و نیز تدوین راهبردها و چشم انداز آینده اشاره نمود.اعضای این شورا برای مدت دو سال انتخاب شده اند.
به گزارش آکادمی هنر، برنامه همایش نشانه شناسی فضا و مکان -هفتمین هم اندیشی گروه نشانه شناسی هنر دایره المعارف بزرگ اسلامی- به ترتیب زیر است:
ادامه مطلب برنامه همایش نشانه شناسی فضا و مکان گروه نشانه شناسی دایرة المعارف بزرگ اسلامی
تیم برتون کارگردان صاحب سبک و شهیر آمریکایی چندی است تهیه کنندهای پرکار شده است. برتون که سال قبل انیمیشن کرولاین Caroline را در مقام تهیه کنندگی و سال جاری فیلم آلیس در سرزمین عجایب Alice in Wonderland را در مقام تهیه و کارگردانی داشته است خبر از ساخت فیلم آبراهام لینکلن شکارچی خونآشام Abraham Lincoln: Vampire Hunter داده است.
این فیلم بر اساس کتابی ترسناک و تاریخی به همین نام نوشته سث گراهام اسمیت ساخته میشود که داستان یک رئیس جمهور قرن شانزدهمی است که در قالب یک شکارچی خونآشامان را با تبر از پا در میآورد. در فیلم آبراهام لینکلن جوان پس از مرگ مادرش موجودی ماوراءالطبیعی کشته میشود.
تیمور بکممبتوف که از طرف کمپانی فاکس به عنوان تهیه کننده این فیلم معرفی شده بود قرار است کارگردانی آن را بر عهده داشته باشد. بکممبتوف آثاری همچون روز نمایش Day Watch و تحت تعقیب Wanted را در کارنامه دارد. این اثر حماسی تاریخی زمستان 2011 مقابل دوربین خواهد رفت.
مجید رحیمی جعفری
در صحنه آغازین مرا به یاد داشته باش Remember Me یک رابطه عاطفی بین مادر و فرزند میبینیم که توسط یک دو رگه و یک سیاهپوست پاره میشود. مادر به ضرب گلوله جان میدهد تا ناامنی ایالات متحده نشان داده شود. حال ده سال گذشته و بازتاب این بیامنیها قرار است در لوای مفهومی تزریق شود که در واقعیت در آستانه گذشت یک دهه است.
ادامه مطلب مرا به یاد داشته باش: حریم و امنیت یا سیاست
منتخب نسل نو از اولين مسابقات هنری بود که اهتمام خود را به نقاشی نسل جوان کشور معطوف کرد و جريانی را بوجود آورد که توانست نهادهای ديگری را به سمت کشف استعدادهای جديد ترغيب نمايد . پنجمين منتخب نسل نو در حالی برگزار شد که با استقبالی بی سابقه و نزديک به دو برابر دوره های قبلی مواجه بود و به علت اين کميت روزهای انتخاب و داوری بيش از پيشبينی ها به درازا کشيد.
امسال جايزه Pperiz به ارزش ده هزار دلار به ديگر جوايز اين سالانه افزوده شد ، افشين پيرهاشمی اسپانسر اين جايزه درباره منتخب نسل نو می گويد :
" در حالی که نهادهای اقتصادی در جستجوی هنرمند پول ساز رفته اند خلاء بزرگی، هنر ايرانی را تهديد می کند . حرکتهايی مثل اين نمايشگاه امکان تنفس فرهنگی را به نقاشی ما باز می گرداند ؛ اين رخدادها فرصتی را به هنرمند جوان می دهد که با حذف بی نيال های مستقل از هنرمندان دريغ شده است "
هيئت داوران نسل نو در اين دوره کوشيدند با بی اعتنايی به بازارها و پارامترهای تجاری از ميان آثار آنهايی که واجد فرديت و نمايانگر جستجوی درون آتليه ای بودند را از ميان ديگر آثار انتخاب و جوايز را به آنها اختصاص دهند . با چنين نگاهی ، نگار جهانبخش برنده جايزه Pperiz و مريم اشکانيان ، طاهر پورحيدری و حبيب الله فرج آبادی مشترکا برندگان جايزه پرويز ملکی ( 9 سکه بهار آزادی و لوح يادبود ) شدند . جايزه کمپانی واس يکی ديگر از حاميان اين نمايشگاه نيز به محمود حق ورديلو ، الناز جوانی و رسول اکبرلو اختصاص پيدا کرد . دوهفته نامه تنديس به ده برگزيده اين مجموعه يک سال آبونمان اهدا کرده است .