پس از کش و قوسهای فراوان مثل اینکه جنجال پروژه هابیت The Hobbit تمام شده است. ابتدا هفتههای مختلف اختلافهایی میان گیرمو دل تورو، جکسون و مدیران کمپانی شنیده میشد. پس از مدتی دل تورو کنارهگیری کرد و «برادران وارنر» به دنبال کارگردان این پروژه عظیم بودند.
وارنرها بالاخره خود جکسون را به عنوان کارگردان گران قیمتترین پروژه سینمایی که گفته میشود 500 میلیون دلار خرج خواهد داشت انتخاب کردند. جکسون به دنبال ساخت سری ارباب حلقهها عوامل فیلم را به لوکیشن نیوزلند برد. اما به دلیل انتخاب بازیگران امریکایی اتحادیه بازیگران نیوزلند بر علیه او کارشکنی کردند و اورا تهدید به تحریم کردند. جکسون هم ارام ننشست و اعلام کرد اگر کارشکنیها ادامه داشته باشد فیلم را از نیوزلند خارج میکند. از وزیر فرهنگ نیوزلند تا نخست وزیر این کشور همه حق را به کارگردانی دادند که نیوزلند را در جهان معرفی کرده بود. ولی زمانی که همه حس میکردند قائله ختم شده است باز هم مشکلات برای جکسون به وجود آمد تا هفته قبل که جکسون اعلام داشت پروژه از نیوزلند خارج میشود. برنامهها درمورد تغییر مکان فیلمبرداری مورد اعتراض هزاران نیوزیلندی قرار گرفت. نخست وزیر نیوزلند جان کی شخصا وارد عمل شد و روز گذشته خبری در اغلب رسانهها منتشر شد که پروژه هابیت در نیوزلند باقی ماند.
فیلم هابیت یکی دیگر از داستانهای جی آر تالکین میباشد که داستان آن پیش از سری ارباب حلقهها رخ داده است. مارتین فریمن، کیت بلانشت، ریچارد آرمیتاژ، هوگو ویوینگ، میشائیل فاسبیندر، یان مک کلین و اندی سرکیس بازیگران این فیلم خواهند بود.
دبیر سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی، در پاسخ به برخی نکات مطرح شده ازسوی برخی رسانهها، اساتید و گروهها، نکاتی را درخصوص چگونگی کمی و کیفی این دوره از جشنواره با خبرنگار ایلنا؛ درميان گذاشت.
امیرحسین حریری گفت: جشنواره سیزدهم تئاتر دانشگاهی سعی کرد با آسیبشناسی دورههای قبلی و برنامهریزی براساس جایگاه و توانمندیهای این جشنواره؛ به بیش از هشتاد درصد اهداف از پیش تعین شده خود برسد.
وی افزود: این جشنواره تلاش داشت تا زمینهي حضور حداکثری دانشجویان هنرمند را فراهم کند و با پانزده بخش متفاوت، برخی از اقدامات از قبیل تفکیک دانشجویان تئاتری و غیرتئاتری، برگزاری بخش پایاننامههای برگزیده، کارگاه اجرای نمایشهای شکسپیر، بخش نمایشهای آیینی سنتی، مزین شدن بخش پژوهش جشنواره با نام دکتر ناظرزاده کرمانی و اصلاح در بخش نمایشهای رادیویی را برای نخستین بار انجام داد تا بتواند جوابگوی حجم انبوه علایق و سلایق دانشجویان باشد.
حریری به رشد دویست درصدی حضور دانشجویان در اين جشنواره اشاره کرد و جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران را یکی از برترین فستیوالهای دانشگاهی در دنیا برشمرد و گفت: جشنواره سیزدهم، بزرگترین دوره این جشنواره در طول حیاتش بود و در حدود 400 اجرا داشت که از لحاظ کمی آمار قابل قبولی است؛ از لحاظ کیفی نیز با همکاری اساتید در دانشگاهها و توجه ویژه به گروههای حاضر در جشنواره، شاهد کارهای خوبی بودیم.
وی، مشارکت گسترده نهادهای فرهنگی، اعتبار پیدا کردن جشنواره تئاتر دانشگاهی درمیان مسوولان و متولیان امر، برگزاری 26 کارگاه آموزشی توسط اساتید ایرانی و خارجی، انتشار چهار کتاب تخصصی و راهاندازی تئاتر شورایی را از دستاوردهای مهم این دوره از جشنواره برشمرد.
حریری به بخش اساتید این جشنواره اشاره کرد و توضیح داد: در بخش اساتید اگرچه در ابتدا پنج کار را درنظر گرفته بودیم اما سعی کردیم با مشارکتی که از دیگر نهادها میگیریم، این تعداد را به 9 اثر افزایش دهیم و مشارکت خوبی هم از طرف اساتید صورت گرفت.
وی با بیان اینکه هیچ جشنواره و پروژه فرهنگی در کشور ما خالی از نقص نیست، گفت: ما ادعا نداریم این جشنواره بیعیب بوده بلکه من معتقدم؛ ظرفیت تئاتر دانشگاهی ما بسیار والاتر از چیزی است که ما میتوانیم نشان دهیم؛ با اینحال تمام همّیت و تلاش ما در این جهت بود تا شعار "تئاتر دانشگاهی، تئاتر برتر" را که برای این جشنواره درنظر گرفته بودیم، محقق سازیم و به نظر من؛ در بسیاری از حوزهها محقق شد.
دبیر سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به حمایت از آثار بعداز برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: مهم این است که ما بتوانیم زمینهای را فراهم کنیم که بعداز جشنواره هم از این کارها حمایت صورت بگیرد؛ البته ظرفیتهای سختافزاری امکان این را نمیدهد که از همه این کارها پشتیبانی لازم انجام شود اما سعی ما این است که با همکاری خانه تئاتر دانشگاهی از کارهای برگزیده در بخشهای مختلف حمایتهای لازم صورت بگیرد.
وی، کیفیت آثار حاضر در جشنواره را درمقابل محدودیت امکانات سخت افزاری دبیرخانه، گروهها و دانشجویان قابل قبول دانست و اظهار کرد: ما در تلاش هستیم زمینه اجرای عمومی برخی از آنها را فراهم کنیم.
حریری درباره کاهش بخشهای جشنواره باتوجه به بودجه محدود آن گفت: آنچه در اولویت قرار میگیرد، جواب دادن به این علاقه و جنبش و فراهم کردن زمینه برای دیده شدن دانشجو و استعداد اوست؛ همینکه فضا و زمینهای فراهم شود تا دانشجو هنر خود را در معرض دید قرار دهد، از هر کمک هزینهای برای او و گروه بالاتر است.
وی اضافه کرد: حتی اگر برخی از این بخشها هم حذف شوند، تاثیر چندانی در هزینههای جشنواره نخواهند داشت. ما سعی کردیم زمینهای فراهم کنیم که دانشجویان بتوانند انتخاب داشته باشند و هنرشان دیده شود و فرصت حضور به گروهها ارجحیت داشت به افزایش کمک هزینهها اگرچه که امسال هم کمک هزینه افزایش قابل توجهی داشت.
امیرحسین حریری درخصوص تعهد جشنواره برای اجرای عمومی آثار گفت: طبق یک قانون نانوشته، جشنوارهها در ایران موظف شدند از اجرای عمومی آثارشان بعد از جشنواره حمایت کنند اما در هیچ کدام از فستیوالهای دنیا این قانون وجود ندارد بلکه فستیوال صرفا ویترینی است و تعدادی از این کارها از پیش تولید شده است و کارهای تولیدی هم فستیوال را موظف به حمایت از اجرای عمومی آن نمیکند.
وی ادامه داد: ما امسال بعداز جشنواره سیزدهم، پایگاهی به نام تالار مولوی را داشتیم و مرکزی به نام خانه تئاتر دانشگاهی که سعی و اهتمامشان این بود که از کارهای جشنواره تئاتر دانشگاهی حمایت کنند اما اتفاقاتی که در تالار مولوی افتاد و تعطیلی آن، منجر به این شد که نوع حمایتهای ما از آثار حاضر در جشنواره برای خودمان هم مبهم باشد؛ با این حال برخی از آثار در بخش اساتید یا سایر بخشها به روی صحنه رفت و بعضا به فستیوالهای خارجی رفتند و این نیست که ما کارها را فراموش کرده باشیم بلکه اینها باید در نوبت اجرا قرار بگیرد و امسال هم ما تا قبل از جشنواره چهاردهم بنا داریم به کارهای برگزیده اجرای عموم بدهیم.
حریری توضیح داد: ما برای اساتید نامه زدیم و گفتیم امسال در جشنواره علاوه بر اینکه کمک هزینهها افزایش پیدا کرده، زمینه لازم برای اجرای عمومی کارها هم فراهم شده است و قطعا هم این کار را انجام خواهیم داد ولی اگر هنوز برخی از کارهای اساتید اجرا نرفته است، باتوجه به برنامههای زمانبندی سالنها بوده است با اینحال طی تفاهمنامهای ما با تالار مولوی، قرار بود این کارها در آنجا روی صحنه برود ولی اتفاقات ناخرسندی که در حوزههای دیگر رخ داده باعث شده تا در برنامههای ما هم تاخیر به وجود آید ولی قطعا این آثار اجرای عمومی خواهند داشت.
وی گفت: تئاتر دانشگاهی از نظر کیفیت کار و یا حضور چهرههای سرشناس به مرحلهای رسیده که کسی نمیتواند تیشه به ریشه آن بزند و اگرچه حاشیههای کاذبی برای آن ایجاد شده ولی این جشنواره به کار خود ادامه میدهد.
حریری درخصوص نقاط ضعف و کاستی این جشنواره اظهار کرد: پروژههای فرهنگی در کشور ما بسیار وابسته به سلایق مدیران سطح اول است که هرکدام نوعی سلایق را نسبت به جشنواره دارند و این به دلیل نبود یک سند راهبردی و چشمانداز مشخص برای جشنواره است درحالیکه اگر این سند در حوزه تئاتر دانشگاهی تدوین شود، همه خود را موظف خواهند دانست در راستای رسیدن به اهداف عالیه این چشمانداز حرکت کنند و بنابراین سلایق به حداقل خواهد رسید.
وی همچنین به نبود ازتباط بین دانشگاههای تخصصی کشور اشاره کرد و افزود: دانشگاههای تخصصی ما هیچ گونه ارتباطی با یکدیگر ندارند؛ چند سال پیش دکتر سرسنگی با تاسیس شورای تئاتر دانشگاهی ایرانیان سعی کرد این همدلی و وفاق را بین مدیران گروه ایجاد کرد اما متاسفانه بعداز چند سال شورا منحل شد و اکنون گروههای آموزشی ما با یکدیگر مرتبط نیستند و بنابراین نقطه نظرات آنها با چند واسطه به جشنواره منتقل می شود.
حریری،نبود امکانات لازم سختافزاری را از دیگر معضلات این جشنواره دانست و توضیح داد: انواع و اقسام توقعات از دبیرخانه جشنواره میرود بدون اینکه دبیر این جشنواره حتی یک اتاق ثابت یا خط تلفن مستقل داشته باشد درحالیکه وجود برخی امکانات برای دبیرخانه این جشنواره از نان شب هم واجبتر است.
وی همچنین خواستار نگاه جدیتر اصحاب رسانه به جشنواره تئاتر دانشگاهی شد و سن کم شرکت کنندگان و برگزارکنندگان این جشنواره را باعث میمنت آن دانست که شایسته نیست برخی خطاها و نواقص این جشنواره را بزرگ کرد.
دبیر سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: باید با اعتماد بیشتر و دید بازتر نسبت به این جشنواره جلو رفت تا دانشجو در سنی که میخواهد خلاقیت خود را به معرض نمایش بگذارد، دچار سرخوردگی نشود و باید دست از حاشیههای مسائل جشنواره برداشت.
وی از برخی صحبتهای اساتید و مسوولان که مدعی دلسوزی برای تئاتر دانشگاهی هستند، گله کرد و از آنها پرسید: شما برای تئاتر دانشگاهی چه کردهاید؟ اگر تئاتر دانشگاهی مشخصا برای شخص شما شرایط مناسبی فراهم میکرد، در کمالترین حالت خود بود؟ آیا اگر مقداری از کمک هزینه باقی مانده یک گروه تاکنون پرداخت نشده، باید اینگونه با آن برخورد شود؟
حریری گفت: چرا من برخی از دوستان را که اکنون در رسانهها ایراداتی را بیان میکنند، در زمان جشنواره نمیدیدم و به خود من این مسائل را گوشزد نمیکردند؟ دبیرخانه ما که بارها با نامهها و تماسها به این دوستان اشاره کرده بود که پذیرای نظرات و نکات ایشان است. اما چه شده است که اینها بعداز جشنواره برخی از این مسائل را در رسانهها بیان میکنند.
وی ادامه داد: من در فعالیتهای اجرایی خود آموختم که تئاتر یعنی احترام؛ ما جشنواره برگزار میکنیم که دوستیهایمان بیشتر شود و احتران به همدیگر، هنر هم و شخصیت هم را تمرین کنیم و بنابراین معتقدم جشنواره سیزدهم که بنده مسوول آن بودم، یکی از محترمترین جشنوارهها بوده است و نگفتن "خسته نباشید" ازسوی دبیر به یک گروه در جشنواره دلیل بر بیاحترامی ما نیست. من تا آنجا که در توانم بود، شخصا پیش برخی گروهها رفتم اما مسوول ویژهای هم برای بخش مدرسان انتخاب کرده بودم که حامل پیام دبیرخانه جشنواره و همدلی و پشتوانه معنوی دبیر جشنواره از آن گروه بوده است.
حریری افزود: قطعا این جشنواره قصوری داشته و در جایی حتما من یا همکارم ممکن است کم کاری کرده باشیم؛ من برخی نکات را میپذیریم اما دوست داشتم به خود من این حرف را میگفتند و وظیفه حقوقی من است که ازآنها دلجویی کنم و از همین جا از تمامی گروههایی که در جشنواره سیزدهم حضور داشتند خالصانه قدردانی و تشکر میکنم.
24 سال از فیلم موفق Top Gun میگذرد، فیلمی که ارتش امریکا هم به کمک پارامونت برای نشان دادن قدرت نیروی هوایی آمریکا آمد. در این مدت بارها از تهیه کننده این فیلم جری بروکهایمر و تونی اسکات کارگردان آن پرسیده میشد آیا قسمت دوم این بلاک باستر را خواهید ساخت؟
قسمت اول این درام اکشن در سال 1986 با هزینه 15 میلیون دلاری ساخته شد و 177 میلیون دلار در آمریکای شمالی و همین میزان را در سایر نقاط فروخت تا فروش کل 354 میلیون دلار فروخت تا یک فیلم بسیار موفق برای پارامونت ارزیابی شود.
با گذشت زمان استودیوها به سراغ فیلمهای موفق خود میروند. در ماه پیش خبر ساخت بیگانه و پس از آن خبر ساخت Robocop منتشر شد. در همین سال از کمپانی فاکس به تهیه کنندگی رابرت رودریگز به سراغ Predators رفت و حال پارامونت به سراغ Top Gun رفته است. پس از خبر ساخت این فیلم توسط تونی اسکات مدیران پارامونت اعلام کردند منتظر حضور تام کروز برای دنباله آن هستند که کروز هم برای این کار موافقت خود را اعلام کرد.
در قسمت اول این فیلم در پروازي اكتشافي بر فراز اقيانوس هند، ستوان پيت ماوريك ميچل (تام کروز) و همراهش ستوان نيك گوس برادشا (آنتونی ادواردز)، چند میگ جنگی دشمن را با مانورهای غیر معمول فراری میدهند و برای شرکت در کلاسهای مدرسهی آموزشی نخبگان نبرد هوایی نیروی دریایی در کالیفرنیا (معروف به تاپ گان انتخاب میشوند ..
امير ارسلان، داستاني است كه كمتر كسي را ميتوان يافت كه نامي از آن نشنيده باشد. شهرت اين داستان عامهپسند موجب شده است كه برخي گمان كنند كه قدمتي به درازاي قرنها دارد و آن را در رديف رموز حمزه، فرامزنامه، بهمننامه، سامنامه خواجو و ديگر حكاياتي كه در قهوهخانهها نقل ميشده است، بپندارند.
ادامه مطلب امير ارسلان: ذرهبيني بر فرهنگ عامه در عهد قجر
در اكسپوي 89، دولت صرفا نقش حمايتكننده را بازي ميكند. امير عبدالحسيني (دبير اكسپوي 87، 88 و 89) در گفتوگو با خبرنگار ايلنا، گفت: قرار است اكسپوي 89 مانند سال پيش در بهمن برگزار شود. اصولا برنامهريزي شده است كه اكسپوها همزمان با جشنواره فجر برگزار شود.
وي افزود: رويكرد اكسپو، رفتن به سمت خصوصي شدن و برگزاري آن توسط گالريها است. سال 87 اكسپو كاملا دولتي بود ولي با همكاري گالريدارها و نيز همكاري دفتر امور تجسمي وزارت ارشاد سال 88 اولين گام براي برگزاري اكسپوي خصوصي برداشته شد.
وي ادامه داد: امسال هم قرار بر اين است موسسه حمايت از فروش آثار هنري(آرت اكسپو) به شكل خصوصي و در خانه هنرمندان ايران برگزار شود.
عبدالحسيني با بيان اينكه دولت ديگر عهدهدار برگزاري اكسپو نيست، گفت: دولت و وزارت ارشاد صرفا حمايت از برگزاري اكسپو را بر عهده دارند و احتمالا طبق سنوات گذشته آثار برتر از ديد خودشان را خريداري خواهند كرد.
اكسپوي سال 88 بهمن ماه در خانه هنرمندان برگزار شد ولي خريد دولت و عدم پرداخت به موقع پول به گالريدارها موجب برخي اعتراضها به نحوه برگزاري اكسپو و يا به نحوه پرداخت پول اكسپو به گالريدارها شد.
در اين رابطه عبدالحسيني در پاسخ به سئوالي درمورد اينكه چه تمهيداتي براي اينكه خريد دولت به فرجام اكسپوي 88 شبيه نشود، گفت: طبيعتا وقتي با يك سازمان دولتي در راه خريد و فروش آثار هنري گام برميداريم بايد منتظر چنين مسائلي نيز بود. بالاخره بروكراسي اداري حاكم بر دستگاههاي دولتي گاهي اوقات ايجاد مشكل ميكند.
وي خاطرنشان كرد: اكسپو 88 اواخر سال گذشته برگزار شد كه در آن موقع بودجه دولت تمام شده بود و پرداخت به اكسپو به سال 89 موكول شد كه آن هم با يك تغيير مديريت دچار برخي نوسانات شد ولي با حسن تدبير مديريت امور تجسمي و حمايت خوب و صميمانه شاهآبادي اين مشكل مرتفع شد.
وي درمورد زمان برگزاري اكسپوي 89 و چند و چون آن توضيح داد: در ظرف همين چند روزه جلسهاي با نمايندگان حاضر در گالريهاي اكسپوي سال گذشته خواهيم گذاشت تا براي اكسپوي سال 89 برنامهريزي كنيم.
عبدالحسيني در پايان گفت: مهمترين بخش اكسپو خريدار است، نميتوان صرفا روي دولت به عنوان يك خريدار حساب كرد. ابتدا بايد اسپانسر و حاميان و به كلام ديگر خريداران خصوصي براي اكسپو پيدا كنيم تا شرايط براي برگزاري اكسپو خوب مهيا شود.
معاون جواد شمقدري از تشكيل يك اتحاديه واحد در حوزه تهيهكنندگي خبر ميدهد. او بدون آنكه به اين پرسش پاسخ دهد چرا دولت متولي و پيشقدم براي تشكيل اتحاديه براي تهيهكنندگان سينمايي شده است، به ايلنا گفت كه؛ تشكيل يك اتحاديه واحد در حوزه تهيهكنندگي به مرحله خوبي رسيده است.
تهيهكنندگان با داشتن چهار تشكيلات صنفي، بيشترين سابقه را در تعدد اتحاديه و صنف داشته و دارند: اتحاديه شوراي عالي تهيهكنندگان شامل انجمن تهيهكنندگان مستقل سينماي ايران و مجمع فيلمسازان سينماي ايران و كانون تهيهكنندگان سينماي ايران با 197 عضو در كل و نيز اتحاديه تهيهكنندگان سينماي ايران با 13 عضو.
عليرضا سجادپور(مديركل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد) كه بهعنوان نماينده معاونت سينمايي؛ مسئول رسيدگي به مشكلات تهيهكنندگان سينما شده است، درگفتگو با خبرنگار ايلنا درباره اقدامات صورت گرفته در اين حوزه گفت: تشكيل و تعيين يك اتحاديه واحد براي تهيهكنندگان سينما به مراحل خوبي رسيده است.
وي ادامه داد: در آينده نزديك و به زودي اخبار خوبي درباره جزئيات تاسيس و تشكيل اين اتحاديه واحد درباره تهيهكنندگان سينما اعلام ميشود.
همزمان با سالگرد تولد امام رضا(ع) اين بار هنرمندي بانو و از خطه نقاشان؛ ارادت خود را به امام رضا(ع) با كشيدن تابلويي بزرگ نشان داد. به گزارش خبرنگار ايلنا، تابلوي نقاشي «راه امام رضا» اثر استاد اكرم خطيبي؛ نخستين تاريخ نگار و نگارگر ايراني روز گذشته(30 مهر) رونمايي شد.