ژان لوک گدار را امروزه رادیکالترین، سیاسیترین و آوانگاردترین کارگردان تاریخ سینما مینامند، کسی که در هر اثرش سینما را به شکلی متفاوت به جامعه بشری عرضه کرد. در دهه 1980 شروع به ساخت اثری کرد که تولید آن تا پایان دهه 90 به طول انجامید. اثری که امروزه به سندی بر موجودیت سینما و نیز چالشی بزرگ برای مفهوم آن است. "تاریخهای سینما"(1998) و یا "سرگذشت سینما" به عبارتی وصیتنامه سینما از سوی یک باستانشناس سینما است. همچنانکه گدار در مصاحبهای خبر از مرگ سینما میدهد و عنوان میکند که سینما با گریفیث آغاز شد و با کیارستمی به پایان رسید. «عنوان فیلم، دربردارندهی نوعی نمودار از رویکرد واسازنده/برسازندهی شاعرانه فیلم است. این عنوان در ظاهر به معنای تاریخ سینما با های بین دو هلال است، که به شکلی غیرمستقیم حاوی این نکته است که گویی بیش از یک تاریخ سینما وجود دارد»(1).
ادامه مطلب معرفی باستانشناسی سینما و خاطره یک قرن: سینما چیست؟ یک عشق آنارشیستی!
آكادمي فيلم اروپا فهرست پنج فيلم را بهعنوان نامزدهاي جايزه ديسكاوري، جايزه بزرگ فيپرشي سال 2010 اعلام كرد که در این بین نماينده سينماي آلمان در جوايز اسكار 2011 و برنده شير طلاي ونيز به چشم میخورد.
در ميان آثار معرفي شده، فيلم وقتي ما برويم به كارگرداني فئو آدالاگ يكي از سرشناسترين نامزدها است. اين فيلم كه براي اولينبار در بخش پانوراما جشنواره امسال فيلم برلين اكران شد، تاكنون به 35 جشنواره جهاني فيلم دعوت شده است و در جوايز فيلم آلمان در ماه آوريل جايزه بهترين فيلم و بهترين بازيگر زن (سيبل ككيلي) را كسب كرد.
کریستو Christo Vladimirov Javacheff هنرمند بلغارستانی متولد سال 1935 است که هم اکنون در حدود 40 سال از دوران همکاری و مشارکت او و همسرش ژان کلود Jeanne-Claude Denat de Guillebon در اجرای پروژههای اصطلاحا "لند آرت"شان در زمینهی هنر محیطی و بستهبندی شگفت انگیزی که به انجام رساندهاند می گذرد. آثار او منحصر به یک جا و در یک مقوله و حوزهی خاص نبوده و در در اقصی نقاط دنیا و در پارک ها، ساختمان ها، و معابر و مکانهای عمومی پراکنده است و به لحاظ اندازه نیز در انواع ابعاد و اشکال طراحی و اجرا شده اند.
ادامه مطلب اغتشاش آرام در جدل با فضای شهری در آثار کریستو و ژان کلود
فيلم سينمايي زمهرير به كارگرداني علي روئينتن در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و بعداز نمايش فيلم نيز جلسه نقد و بررسي آن در شرايطي كه عليه فيلم موضعگيري بسياري ايجاد شده بود؛ برگزار شد. درست بلافاصله پس از نمايش زمهرير در جشنواره فيلم فجر؛ گفته ميشد فيلم در اكران عمومي احتمالا با اصلاحاتي روبرو خواهد شد. گويا در همين موضوع رايزنيهايي نيز آغاز شد اما نتيجهي كار نشان ميدهد اين رايزني موفقيتآميز نبوده است.
علي روئينتن(كارگردان اين فيلم) در گفتوگو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به مشكلاتي كه براي اين فيلم بوجود آمده است، گفت: بعداز جشنواره فيلم فجر در سه مرحله؛ سه نسخه از فيلم را با انجام اصلاحات به ارشاد ارائه كرديم. حتي در آخرين مرحله؛ نسخهاي 90 دقيقهاي از فيلم زمهرير با حذف بسياري از صحنهها و همچنين تغيير پايانبندي ارائه شد اما مورد موافقت مسئولان اداره نظارت و ارزشيابي قرار نگرفت.
روئينتن ادامه داد: مسئولان به نوعي اين فيلم را بايگاني كردهاند هرچند به صورت شفاهي به ما ميگويند كه صدور پروانه نمايش اين فيلم در شرايط فعلي به دليل فضاي موجود در كشور به صلاح نيست اما اين مطلب را به صورت رسمي اعلام نميكنند. پيگيريهاي ما نيز فايدهاي نداشته است.
عليرضا سجادپور نيز در گفتوگو با خبرنگار ايلنا، اعلام كرد كه درباره علت فيلمهايي كه مجوز نميگيرند، سخني نميگويد.
بعداز پايان نمايش «كنسرت حشرات» به كارگرداني مريم سعادت، نمايش «رستم و اسفنديار» در تالار اصلي تئاترشهر روي صحنه ميرود.
به گزارش روابط عمومي اين نمايش، اين نمايش را پري صابري كارگرداني كرده و از ديگر عوامل اين نمايش ميتوان به سهيلا پورگرامي دستيار كارگردان، جواد رمضاني مدير توليد، پروين هادينيا سرپرست حركات موزون، محمدرضا پناهي ساخت دكور ، ابراهيم اثباتي آهنگساز، سحر خسروجردي طراح لباس، پري صابري و شاهين چرمي طراح دكور اشاره كرد.
در اين نمايش انوش معظمي در نقش رستم، عامر مسافرآستانه در نقش اسفنديار، پروين هادينيا در نقش سيمرغ، پژمان كاشفي در نقش گشتاسب، محمد احمدي در نقش ستارهشناس، الهام دهقاني در نقش كتايون و رخش، سهيلا پورگرامي در نقش رودابه بازي ميكنند و از ديگر بازيگران ميتوان به حميدرضا خليلي، امين آذري، فرشته نويد، صبا ضاني، امير محمودي، بهادر فاضل، تهمينه شهمير، مهسا خسروي، عليرضا شريقي، محمدرضا شريقي و كيوان نظيفي اشاره كرد.
اين نمايش از نيمه دوم آبان ماه، در تالار اصلي روي صحنه ميرود و زمان اجراي نمايش متعاقبا اعلام خواهد شد.
منبع: ایلنا
مرد آهنی Iron Man یکی از داستانهای مصور پر طرفدار کمپانی «مارول» میباشد. «مارول» بیشترین سود خود را از فروش کامیک بوکها در میآورد و همین بس که پدر کامیک استریپ حال حاضر سینما فرانک میلر از مدیران این کمپانی است. در قسمت اول، این کمپانی بسیار هدفمند فیلمی را تهیه کرد که هم معضلات سیاسی را نشانه گرفته بود هم اکشنی خوش ساخت با یک داستان مشخص را ارائه کرد.
ادامه مطلب مردآهنی 2: آتش بازی مسخره
عصر آخرین جمعهی مهرماه از ساعت ۱۶ خانه هنر مملو از جمعیتی شد که در جشن یکسالگی این مجموعه شرکت داشتند. در مراسم گشایش این نمایشگاهها که با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر از جمله مسعود عربشاهی، محمود جوادیپور، علیرضا سمیعآذر، غلامرضا نامی، آلبرت کچویی، امید روحانی، سیفاله صمدیان و...، همچنین رییس شورای خلیفهگری ارامنه در ایران و اعضای این شورا، نمایندگان ارامنهی ایران در مجلس، نمایندگانی از سفارتخانههای خارجی، نمایندهی مستقر سازمان ملل در تهران و.... همراه بود، سفیر ارمنستان در ایران، آيدين آغداشلو، پرويز تناولي و هادی سیف سخنرانی کردند.
*مستندی درباره زندگی مارکو
شامگاه جمعه فیلم مستند «مارکو گریگوریان» نیز در خانه هنر بهنمایش درآمد. این فیلم داستان نسبتا کاملی از دورههای مختلف زندگی این هنرمند نوگرا، - از تولد تا مرگ - را روایت میکند. تصاویری از مهاجرت از روسیه به ایران، سپس اصفهان، آبادان، تهران در کودکی و ایتالیا آمریکا و ارمنستان از جوانی تا مرگ او در این مستند نمایش داده شده است.
این فیلم را ساسان توکلی ساخته که در واقع نخستین فیلم مستقل مستند ساخته شده دربارهی این هنرمند مدرنیست و پیشرو در هنرهای تجسمی در ایران بهشمار میرود. پرویز تناولی، سیراک ملکنیان، ادمان آیوازیان، ژانت لازاریان و... هر یک به بیان دیدگاه خود در این فیلم مستند میپردازند. راوی از زبان مارکو، زیر و بم زندگی این هنرمند نقاش را روایت میکند.
*نمایشگاهی برای بزرگداشت نقاش خاک
آثار این نمایشگاه که با سومین سال خاموشی مارکو گریگوریان همراه شده است، نخستین بار پس از حدود چهار دهه در تهران در کنار هم به نمایش گذاشته شدهاند و تعدادشان به ۲۵ تابلو میرسد که روایت دورههای مختلف کاری این هنرمند است.
خانه هنر این آثار را از مجموعههای مجموعهدارانی چون، هاشمنیا، امیرخانیان، تناولی، یعقوبی، نظریان، ناصری و تجریان گردآوری کرده است.
ژانت لازاريان - مدير گالري لازار- ابراز کرد: ماه اكتبر براي هنرمندان ارامنه به ماه هنر معروف است و خوشحاليم كه در چنين ماهي و همزمان با يكساله شدن گالري خانه هنر و سومين سالروز درگذشت ماركو بعد از سالها شاهد برپايي يك نمايشگاه انفرادي از آثار دو هنرمند ارمني هستيم.
سفير ارمنستان هم از برپايي اين نمايشگاه ابراز خرسندی کرد و گفت: برپايي نمايشگاهي از دو هنرمند ارمني ايرانيتبار يا ايراني ارمنيتبار براي من و سفارت جمهوري ارمنستان در ايران افتخار بزرگي است.
به اعتقاد او: هنر وسيلهاي براي سخن گفتن با همهی ملتهاست؛ به هيچ يك از ملتها تعلق ندارد و در عين حال متعلق به همه است و تمام كارگزاران هنري همچون سفيران صلح و دوستي براي ايجاد پل دوستي ميان ملتها گام بر ميدارند.
او با قدرداني از زحمات ژانت لازاريان براي حراست و ارجنهادن نسبت به آثار ماركو گريگوريان بيان كرد: تلاشهاي اين گالريدار ارمني شایسته تحسين است. او برپايي چنين رويداد بزرگي را به تمام هنرمندان ايراني و ارمني تبريك گفت.
*تناولی: مارکو درونی شعلهور داشت
…."پس از سخنرانی سفیر ارمنستان، پرویز تناولی از آغاز آشناییاش با مارکو در سال ۱۳۳۳ یاد کرد حضور در بینال ونیز و همکاریشان در دانشگاه تهران، کشف نقاشی قهوهخانهیی توسط مارکو و بازیگریاش هم گفت.
به اعتقاد تناولی، مارکو درونی شعلهور داشت چنانچه تصمیم به کاری میگرفت باید حتما انجامش میداد. این هنرمند مجسمه ساز از آرزوهای مارکو هم یاد کرد؛ موزهی ارمنستان و نیز بازگشت به سرزمین اجدادیاش.
تناولی با اشاره به دو نمایشگاه متقابلی که توسط ژانت لازاریان در ارمنستان و ایران برگزار شده بود افزود: قدم بعدی تجلیل از این هنرمند بود که عمرش کفاف نداد. امیدوارم مارکو این دوروبرها باشد ببیند هنوز چقدر محبوب است و مشتاقان زیادی دارد.
*آیدین آغداشلو
تا نقاشها نقاشی میکشند دنیا جای بهتری خواهد بود
آیدین آغداشلو از نقش هنرمندان ارمنی گفت و همراهی دوسویهی ایشان با ایرانیها؛ از نقش موثر و سهم مهمی یاد کرد که هنرمندان ارمنی در ساختن این مملکت -ایران- داشتهاند که به تعبیر او، در حکم تاریخ است.
او همچنین از نقش انکار ناپذیر میناس - هنرمند نقاش ارمنی در اصفهان - یاد و تاکید کرد، باید سرفصلهایی را همچون نقشهای موزاییک در کنار هم چید تا دانست نقش ارامنه در ایران چه بوده است.
از هنرهای تئاتر، ادبیات و معماری در دورهی قاجار گفت و افزود: هنرمندان ارمنی از قرن ۱۳ خورشیدی در هنر نقاشی ایران پیشتاز بودند. آغداشلو از مکتب اصفهان و هنر مدرن و به هنرمندانی چون سیراک ملکنیان هم اشاره کرد و او را بهعنوان یکی از پیشگامان نقاشی مدرن ایران دانست و درباره مارکو گریگوریان نیز ابراز کرد، به سرفصلهای نقاشی مدرن از هر نظر جفا شده است.
او منتقدانه گفت: دربارهی کارهای مارکو تا کنون بسیار بحث شده است و از کاریزمای وجودیاش بسیار گفته شده اما مارکو فقط اینها نیست. او مانند نیما یوشیج در ادبیات به خاطر حرف و سخن تازهیی که باید بیان میشد جنگید، سختی کشید و در این مدت بهترین نمونه از کارهایش را هم ساخت. اشاره آغداشلو به نقاشی دیواریها و کارهای کاهگل مارکو بود.
به زعم این منتقد هنری، در حال حاضر مجموعهای که هویت ما را شکل میدهد و گذشتهی ما را مشخص میکند در جاهای لازم بررسی نمیشود و به همین دلیل پر از حفره است و ما چیزهایی میدانیم و چیزهایی نمیدانیم. بنابراین هر نمایشگاهی از این نوع، تکهیی از این موزاییک را کامل میکند.
آیدین آغداشلو با بیان اینکه تا نقاشها نقاشی میکشند دنیا جای بهتری خواهد بود. گفتههای خود را پایان داد.
*خانهی هنر یکساله
میزبان ۵۵۰ هنرمند ۳۰ نمایشگاه و یکصد هزار وعده غذا برای کودکان گرسنه
وحید ملک -مدیر مجموعهی خانهی هنر - نیز با قدردانی از اهالی هنر، رسانه، مطبوعات، سازمان ملل و... که طی یکسال گذشته با خانهی هنر را با حضور مستقیم و غیر مستمشان همراه و همدل بودهاند، در گزارش کوتاهی اعلام کرد: از یک سال پیش و از آغاز بهکار آرتسنتر تا امروز، این مجموعه میزبان بیش از ۵۵۰ هنرمند، در حدود ۳۰ نمایشگاه انفراید و گروهی بوده به گونهیی که کمک هنرمندان شاخههای مختلف هنرهای تجسمی به کودکان گرسنهی جهان از مرز یکصد هزار وعدهی گذشته است.
*هادی سیف:
ادمان همهی عمرش برای حفظ هویت ایرانی تلاش کرده است
در ادامه این مراسم هادی سیف - منتقد هنری - دربارهي ادمان آیوازیان و آثارش برای حاضران گفت: او معمار و نقاشی است که پس از نزدیک به چهل سال دوری از وطن، لحظهای از جایگاه سرشار از احساس و شیفتگیاش به مبانی پر قدمت جلوههای نقش و رنگ و نگارگری دیارش دور نشده و از عالمی راز و رمز معماری سنتی و فاخر، در جای جای سرزمینش ایران، غافل نمانده باشد.
این منتقد هنری، ادمان را در همهی عمر در تلاش برای حفظ هویت فرهنگی و هنر ایرانیاش خواند و در ادامه در قیاس نقاشیهای ادمان را با نقاشیهای آبرنگی که از سایر نقاشانی که دیده، تصریح کرد، ادمان جسارت و نوپسندی را توامان در خلاقیتهایی که نقاش مدرن دارد و در این نگاه و نگرش، فارغ از دغدغههای نقاشی ایرانی نیست.
او از «یرواند نهاپطیان » از «سمبات» که دوستان نزدیک ادمان بودهاند هم یادی کرد و که هرکدام با سلیقهای ماندگار و خلاق، آرمانی مشترک در اعتلای نقاشی آبرنگ داشتند.
*نمایشگاه ادمان پس از چهار دهه در تهران
نوزده تابلوی آبسترهی ادمان که رباعیات عنوان دارند در گالری الهیه به دیوار رفتهاند. در این مجموعه آیوازیان صرفا برای دو اثر عنوان انتخاب کرده است. یکی آواز برای کبک و دیگری تصویر در تصویر. آثار به تماشا درامده در این گالری از خانه هنر بین سه تا سه و نیم میلیون تومان قیمت گذاری شدهاند.
اما همهی ۳۰ تابلویی را که ادمان از مجموعهی آبرنگهای نقش خاطرهاش برای نخستین بار در ایران به نمایش گذاشته بود، در نخستین ساعات برپایی نمایشگاه فروخته شدند.
*فیلم کوتاهی از آثار ادمان
همچنین مجموعهی آثار این هنرمند از دورههای مختلف، در زمینهی معماری، نقاشی دیواری، تصاویری از کالیگرافیهای او در مساجد عربستان و ...، طراحی از مدلهای زنده، تصاویری آبرنگی از معماری کویری، امامزادهها، بافتهای روستایی ایران و سرانجام هر آنچه را که این هنرمند نامی در زمینه زمینه نقاشی آبستره خلق کرده است، به در اسلاید شویی حدود ده دقیقه هر روز و بهصورت متناوب در این نمایشگاه نمایش داده میشود.
این دو نمايشگاه که با همکاری خانه هنر – آرت سنتر تهران، سفارت ارمنستان در ایران و ژانت لازاریان(گالری لازار) تدارک دیده شده و تا چهارم آبانماه جاری در مجموعه خانه هنر واقع در خيابان شريعتي، ضلع شمال غربي پل صدر، پلاک ۱۷۱۶ از ساعت ۱۱ تا ۲۱ برپاست.
خانه هنر به روال یکسال گذشتهاش بخشی از عواید حاصل از فروش آثار را در این مجموعه به به برنامهی جهانی غذا سازمان ملل متحد و کودکان گرسنه جهان اختصاص میدهد. برنامه جهانی غذا حامی معنوی و فرهنگی آرت سنتر تهران است. همراهی هنرمندان هنرهای تجسمی ایران با پروژههای مبارزه با گرسنگی کودکان جهان در خانه هنر به بیش از یکصد هزار وعدهی غذایی رسیده است..
منبع: ایلنا