اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 

وب سایت پرطرفدار «هر روز با جوایز» نظرسنجی مبنی بر بهترین فیلم کوئن‎ها را بر روی صفحه خود گذاشت و روز گذشته نتایج را اعلام کرد. کوئن‎ها بی‎شک دو تن از کارگردانان تأثیرگذار و صاحب سبک سینمای جهان محسوب می‎شوند که کار را از سینمای رده بی شروع و حال فیلم‎های بزرگ‎تری می‎سازند. آن‎ها سه جایزه اسکار برای جایی برای پیرمردها نیست و جایزه بهترین فیلمنامه را برای فارگو تصاحب کردند. لیست جوایز این دو برادر بسیار طویل است که می‎توان به سه جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره معتبر کن برای فیلم‎های بارتون فینک ، فارگو و مردی که آنجا نبود و جایزه بهترین فیلم کن را برای بارتون فینک کسب کردند. در زیر 5 فیلم محبوب آن‎ها در بین مخاطبین سایت مذکور را می‎توانید مشاهده کنید:

 

5 فیلم محبوب مدیر سایت ساشا استون:  

1-     جایی برای پیرمردها نیست  No Country for Old Men

2-     فارگو                                                        Fargo

3-     لباوسکی گنده                          The Big Lebowski

4-     پس از خواندن بسوزان              Burn After Reading

5-     گذرگاه میلر                                Miller’s Crossing

 

 5 فیلم محبوب مخاطبین سایت:

 

1- فارگو

2-  جایی برای پیرمردها نیست

3-  لباوسکی گنده

4- یک مرد جدی

5- هی برادر

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)



 

قسمت هفتم هری پاتر با عنوان هری پاتر و هدایای مرگ: قسمت اول Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 به کارگردانی دیوید یاتس توانست با فروش 125 میلیون دلاری در گیشه آخر هفته امریکای شمالی صدرنشین کاملا بی‎رقیب شود. این فانتزی ماجرایی در گیشه جهانی در این سه روز 330 میلیون دلار فروش داشت تا یکی از شانس‎های اصلی فروش میلیاردی باشد. این سومین قسمت از هری پاتر می‎باشد که کارگردانی آن توسط یاتس انجام شده و باز هم سود سرسام‎آوری را برای وارنرها به ارمغان خواهد آورد. سال گذشته نیز قسمت ششم آن پس از اواتار دومین رده فروش جهانی را با فروش 933 میلیون دلار از آن خود کرد.


 Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1

 

در این قسمت هری پاتر، هرمیون و رون مدرسه جادوگری هارگروکس را ترک می کنند تا دشمن اصلی و خداوندگار تاریکی را نابود کنند. راز قدرت ولدمورت را به دست آورند و تمامی ماجراهای سیاه جادوگری را برای همیشه پایان ببخشند. این‎ها همه در حالی است که قدرت ولدمورت در حال افزایش است و نیروی تاریکی در حال مسلط شدن بر تمام جهان می‎باشد.

 

اما در سویی دیگر گیشه افت و خیز چندانی نداشت و ذهن برتر Megamind به رده دوم پرفروش‎ها رفت. فیلم تازه اکران شده پل هاگیش یعنی سه روز بعد The Next Three Days با وجود در اختیار داشتن 2564 سالن نمایش تنها 6.7 میلیون دلار فروش داشت. «لایونسگیت» قطعا از فروش این تریلر اکشن راضی نمی‎باشد. در این فیلم راسل کرو، الیزابت بنکس و لیام نسن نقش‎های اصلی را برعهده دارند.

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


جلسه شورای صنفی نمایش روز دو شنبه 1/9/1389 با حضور نمایندگان انجمن سینماداران ایران آقایان محمدرضاصابری ، فرشید موتمنی ، غلامرضا فرجی و رامین نصیری و نمایندگان تهیه کنندگان آقایان عبداله علیخانی ، علی سرتیپی ،علی آشتیانی پور و احمدی و نماینده کانون کارگردانان آقای محمد درمنش و نماینده اداره کل رزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای آقای داریوش میرزایی تشکیل و موارد زیر مطرح یا تصویب گردید :

 

 رونوشت نامه اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای با موضوع برگزاری جشنواره تصویر استاندارد در سالنهای سینما فلسطین 10 الی 14 آذر ماه موافقت شد.

 نامه آقای سیروس تسلیمی – شرکت امید فیلم در خصوص اکران فیلم « عصر جمعه » در گروه آزاد مطرح شد.

 با عنایت به نامه مالک سینما میلاد مبنی بر بروز برخی مشکلات ناشی از اکران همزمان فیلمها در سینما میلاد و پردیس شکوفه ، شورا مقررنمود که این دو سینما فیلمهای یکدیگر را حتی به صورت تک سانس اکران نکنند و قرار شد چنانچه در آینده پیشنهادی در این ارتباط از سوی طرفین به شورا ارائه شود بررسی و اقدام نماید.

 مقرر شد در صورت درخواست پخش کننده فیلم « ملک سلیمان »  دو سینما به سینما های نمایش دهنده آن  اضافه شود.

 با توجه به پایین آمدن کف فروش فیلم سینمایی « هر چه خدا بخواهد » در گروه سینمایی قدس ، از چهارشنبه مورخه 3/9/89 این فیلم تعویض و « آناهیتا » اکران می شود.

 با عنایت به مفاد صورتجلسه مورخه 24/8/89 شورای صنفی نمایش و مذاکرات انجام شده با آقای محمدی تهیه کننده فیلم   « عصر روز دهم » مقرر شد فیلم « نفوذی » پس از اکران فیلم « آناهیتا » در گروه قدس و فیلم « عصر روز دهم » پس از فیلم « ملک سلیمان » در گروه استقلال اکران گردد.

 مقرر شد فیلم « نفوذی » در گروه قدس به مدت چهار هفته بعد از فیلم « آناهیتا » کف شورای صنفی نمایش اکران و فیلم سینمایی « فوتبالی ها » در گروه قدس بعد از فیلم « نفوذی » به مدت چهار هفته و هفته پنجم به ششم، هشت و نیم میلیون تومان و هفته ششم به هفتم،  نه و نیم میلیون تومان و هفته های بعد ده میلیون تومان ثبت شد.

  قرار شد راجع به انتخابات هفته آینده تصمیم گیری شود.

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


پارامونت پیکچرز شب گذشته پوستر و کلیپ تازه‎ترین اکشن پرستاره دیوید اُ راسل را بر وب‎سایت فیلم اپلود کرده است. فیلمنامه این فیلم توسط اسکات سیلور و پول تامسی در اوایل 2010 بازنویسی شد و فیلمبرداری فیلم در ژوئیه سال جاری آغاز گردید.

 the fighter

 

مبارز The Fighter داستان زندگی میکی وارد، یک بوکسور ایرلندی ساکن بوستن در آمریکاست که به کمک دیکی اکلاند، برادر ناتنی و مربی خود توانست عنوان قهرمانی بوکس سبک وزن جهان را از آن خود کند.

 

پروژه مبارز را ابتدا قرار بود دارن آرونوفسکی با بازی والبرگ و مت دیمن بسازد که هر دو متولد بوستن هستند، اما بعد از مدتی حضور دیمن در این پروژه منتفی و براد پیت جایگزین او شد. پیت و آرنوفسکی هم از پروژه کناره گیری کردند و تنها والبرگ کار را در کنار مجموعه جدید ادامه داد. در کنار او کریستین بیل، امی آدامز، ملیسا لئو و جک مک‎کی ایفای نقش خواهند کرد. این فیلم 10 دسامبر همین سال در سینماهای آمریکای شمالی اکران خواهد شد. در زیر می‎توانید پوستر این فیلم را مشاهده کنید.

 

 

 

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


«درحالي که گروه «هفت‌نگاه» درحال رايزني با هنرمندان جهت تعديل قيمت آثار تجسمي‌ست نزديک به 90 درصد قيمت‌هاي چهارمين نمايشگاه و فروش سال هنرهاي تجسمي «هفت‌نگاه» که پنج‌شنبه 4 آذر در خانه‌هنرمندان برپا مي‌شود، اعلام شد.»

ادامه مطلب قيمت 90 درصد از آثار «هفت‌نگاه» اعلام شد

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


مراسم بازگشايي تالار «مولوي» با سخنراني معاون امور هنري وزارت ارشاد، معاون امور اجتماعي _ فرهنگي دانشگاه تهران، مدير كل فرهنگي وزارت علوم، مدير اداره كل هنرهاي نمايشي و امضاي نمادين تفاهم‌نامه‌ي همكاري اين تالار با اداره كل هنرهاي نمايشي و امور فرهنگي وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در مراسم بازگشايي اين تالار كه شامگاه گذشته ـ 29 آبان‌ماه ـ در باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران برگزار شد، حميد شاه‌آبادي معاون امور هنري وزارت ارشاد با ابراز خرسندي از بازگشايي تالار «مولوي» گفت: تالار «مولوي» يك سالن صرف تئاتر نيست بلكه هويت، پيشينه و قدمتي دارد كه براي جوان‌ها و پيرها با آموزه‌ها و درس‌هاي بسياري همراه بوده است.

وي با تقدير از تمام كساني كه براي تالار «مولوي» زحمت‌ كشيده‌اند، ادامه داد: آنقدر سالن تئاتر نداريم كه حتي براي تعطيلي يكي از آنها كم غصه بخوريم، بعد از تغييرات تالار «مولوي» نگراني‌ها و اضطراب‌هايي داشتيم، اما دلخوشي‌هايي هم بود. مي‌ديديم كه دوستان به فكر بازسازي و بازگشايي سالن هستند.

شاه‌آبادي در ادامه با تقدير از تلاش جهاد دانشگاهي در تالار مولوي افزود: دوستان جهاد سال‌ها با انگيزه‌ي فراوان كوشيدند كه اين تالار پايگاه خوبي براي جامعه‌ي تئاتري كشور باشد و هم‌چون آنها ما هم نگران توقف احتمالي برنامه‌هاي اين تالار بوديم، اما امروز خوشحاليم كه بار ديگر شاهد بازگشايي آن هستيم.

معاون هنري يادآور شد: گرچه در حوزه‌ي تئاتر در كشور ما كارشده، اما حق آن ادا نشده است، چرا كه ظرفيت تئاتر بسيار بيش از اين است. ما نه تنها از حيث امكانات سخت‌افزاري، بلكه از جهت فراهم‌كردن بستر كار براي فارغ‌التحصيلان بايد تلاش كنيم.

او با اشاره به رشد بالاي فارغ‌التحصيلان تئاتر در ايران اضافه كرد: طبيعتا آنها علاقه‌مند‌ند در رشته‌ي خودشان كار كنند و در اين رهگذر تالار «مولوي» بهترين بستر را براي فعاليت آنها فراهم مي‌كند، زيرا اگر فضاي دانشگاهي شرايط را براي فعاليت دانشجويان فراهم نكند، اين احتمال وجود دارد كه مناسبات خوبي را در هنجارهاي اجتماعي طي نكرده باشيم.

حميد شاه‌آبادي، جواني را فرصتي مغتنم و زود‌گذر برشمرد و ادامه داد: دانشگاه بزرگ‌ترين معلم دانشجو است. فرصت دانشجويي تاريخي و استثنايي است بر مديران كشور است كه چنين فرصت‌هايي را تقويت كنند.

وي در ادامه براي تقويت تئاتر دانشگاهي اعلام آمادگي كرد و گفت: از متوليان دانشگاه مي‌خواهيم، حمايتشان را از تئاتر دانشگاهي بيش از پيش ادامه بدهند. ما بايد سعه‌صدر نشان دهيم و براي سلايق مختلف دانشگاهي، زمينه‌ي كار فراهم كنيم. تغيير مديريت نبايد باعث كناره‌گيري برخي از افراد شود.

وي ادامه داد: دانشگاه مركز تفكر است. تالار «مولوي» فقط مركزي براي كار اجرايي نيست، بلكه بايد مركز توليد انديشه باشد.

شاه‌آبادي ادامه داد: با بررسي سير تاريخي تئاتر كشور در مي‌يابيم تئاتر در كشور ما با مهجوريت‌هاي گوناگون دست‌وپنجه نرم كرده، اما آنچه در فضاي تئاتر ما ايجاد اميد كرده، همان شور‌ و نشاط جواناني بوده است كه با كمترين امكانات فعاليت كرده‌اند.

او با ابراز خرسندي از بازگشايي تالار «مولوي» همزمان با برگزاري جشنواره‌ي تئاتر حقيقت افزود: در حوزه‌ي تئاتر درد دل و غصه بسيار است، اما مهم اميدي است كه ما داريم. نخستين گام در جريان نوين نمايشنامه‌نويسي بايد در حوزه‌ي دانشگاهي برداشته شود. دانشجوي ما بايد بتواند به مسائل اجتماعي كشورش بپردازد.

معاون هنري با تاكيد بر توجه ويژه به حوزه‌ي نمايشنامه‌نويسي افزود: علاوه بر استفاده از نمايشنامه‌هاي خارجي بايد چشم‌انداز جديدي از نمايشنامه‌نويسي ايراني در حوزه‌ي دانشگاه ترسيم شود و در اين جريان نبايد بازدارندگي وجود داشته باشد.

در بخش ديگري از اين مراسم، مجيد مطهري‌نژاد ـ مدير كل فرهنگي اجتماعي دانشگاه تهران ـ با اشاره به راه‌اندازي تالار «مولوي» توسط پري صابري در سال 46 ياد‌آور شد: در طول اين سال‌ها مديران و هنرمندان بزرگي در مركز تئاتر «مولوي» دانشگاه تهران فعاليت كرده‌اند.

او با تقدير از زحمات جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران، در سروسامان دادن به فعاليت‌هاي تالار مولوي افزود: از زماني كه اين مركز در اختيار ما قرار گرفت، سعي كرديم با بازنگري گذشته تغييرات لازم را اعمال كنيم.

مطهري‌نژاد توجه به برنامه‌هاي مناسب و به‌سازي فضاي فيزيكي تالار «مولوي» را از مهم‌ترين نكات مورد توجه خود دانست و ابراز خرسندي كرد: خوشبختانه با حمايت جدي رييس دانشگاه تهران از همان روزهاي اولي كه مركز تالار مولوي در اختيار ما قرار گرفت، ايشان تاكيدشان براين بود كه فضاي اين تالار در شأن دانشگاه تهران بازسازي شود و اين چنين بود كه تعميرات تاسيساتي، تغيير نماي داخلي سالن، بازسازي سيستم صوتي و تصويري با حمايت ايشان انجام شد.

مدير جديد تالار مولوي از راه‌اندازي شوراي برنامه‌ريزي و ارزشيابي اين تالار با حضور اساتيد دانشگاه تهران و استاداني هم‌چون محمدباقر قهرماني، ناصر آقايي، هما جديكار در كنار نمايندگاني از دفتر مقام معظم رهبري خبر داد و افزود: با مذاكراتي كه با اداره كل هنرهاي نمايشي انجام داده‌ايم، قرار است از سوي اين اداره نيز نمايندگاني حضور داشته باشند.

او در ادامه از همزمان شدن بازگشايي تالار «مولوي» با جشنواره‌ي تئاتر حقيقت ابراز خرسندي كرد و گفت: در اين مدت اساسنامه‌اي و آيين‌نامه‌ي اجرايي مركز تئاتر «مولوي» تنظيم شده كه بايد در دانشگاه تهران تصويب شود.

مطهري‌نژاد اصلي‌ترين مساله‌ دانشگاه تهران را پرداختن به جنبه‌ي محتوايي و اجرايي آثار در تالار «مولوي» دانست و گفت: بايد اين آثار شأن بالاي تئاتر دانشگاهي را داشته باشد، چرا كه تالار مولوي نقطه‌ي اتصال فضاي آموزشي و حرفه‌اي است.

وي تاكيد كرد: تالار مولوي بايد به جايگاهي براي پرورش هنرمندان متعهد و پيشرو تبديل شود.

او هنر تئاتر را يكي از اثر‌گذارترين هنرها در هر جامعه‌اي توصيف كرد و ادامه داد: در رويكرد جديد تلاش مي‌كنيم از اساتيد انديشه‌اي مانند جامعه‌شناسي، روان‌شناسي، امور ديني و ... دعوت كنيم تا در كنار اساتيد تئاتر حضور داشته باشند و سير توليد نمايشنامه‌هاي عميق و پيشروي دانشگاهي را ايجاد كنيم. از سوي ديگر ديگر نيازهاي ما در بخش تئاتر مانند تئاتر مدارس و ... را سروسامان بدهيم.

مطهري‌نژاد هم‌چنين از گسترش تالار «مولوي» به مركز تئاتر مولوي دانشگاه تهران خبر داد و افزود: با توافق رييس دانشگاه تهران قرار است اين مكان به يك سالن محدود نشود، بلكه با استفاده از فضاي راهرو و فضاي باشگاه دانشجويان بتوانيم مجموعه‌ي كاملي تدارك ببينيم. ضمن اين‌كه شئون يك جامعه‌ي اسلامي و دانشگاهي حتما مورد توجه ما خواهد بود.

در ادامه‌ي اين مراسم محمدباقر قهرماني _ رييس پرديس موسيقي و نمايش هنرهاي زيبا _ در سخناني گفت: جامعه‌ي تئاتري دغدغه‌ي بسياري نسبت به تالار مولوي نشان داد. اين تالار پيش از اين زير پوشش جهاد دانشگاهي بود و بعد از تغييراتي كه رخ داد، جامعه‌ي تئاتري اين دغدغه‌ را داشت كه تكليف تالار مولوي چه خواهد شد.

قهرماني با اشاره به برنامه‌ريزي تالار مولوي توسط جهاد‌دانشگاهي دانشگاه تهران افزود: آن زمان به شوخي به دوستان جهادي مي‌گفتيم، اين مكان به دانشگاه تهران تعلق دارد و حالا هم به شوخي مي‌گوييم،اينجا به گروه نمايش پرديس هنرهاي زيبا متعلق است.

او با تاكيد بر نقش موثر فارغ‌التحصيلان تئاتر در تئاتر حرفه‌اي كشور، افزود: در كشور‌هاي ديگر اين‌گونه نيست كه فارغ‌التحصيلان تئاتر اين‌همه در تئاتر حرفه‌اي كشور موثر باشند، اما تاثير آنها در تئاتر حرفه‌اي كشور ما نشان مي‌دهد فرهنگ تئاتر ايران با مطالعه و پژوهش آميخته است كه اميدوارم تالار «مولوي» ارتباط تنگاتنگ‌تري با دانشجويان برقرار كند.

حسين مسافر‌آستانه ـ مدير اداره كل هنرهاي نمايشي ـ كه از سوي مجري برنامه براي سخنراني دعوت شد، در سخناني گفت: براي تلطيف فضا كه بسيار رسمي است، خاطره‌اي تعريف مي‌كنم.

او خاطره‌اش را بيان كرد و گفت: به لحاظ قانوني لزومي نمي‌بينم درباره‌ي تئاتر چيزي بگويم، چرا كه آقاي شاه‌آبادي در اين مراسم حضور دارند و اگر قرار است اتفاقي بيفتد با سعه‌صدر ايشان خواهد بود. بنابراين تنها حسم را نسبت به تئاتر مولوي مي‌گويم. همه‌ي بچه‌هايي كه در دانشكده‌هاي گوناگون تئاتري درس خوانده‌اند، نسبت به اين تالار حس نوستالژي خاصي دارند.

مسافر‌ ادامه داد: تالار مولوي صرفا به عنوان يك سالن اهميت ندارد، بلكه در بردارنده‌ي ميراث معنوي خاصي در تئاتر ماست كه حفظ و نگهداري بسيار ضروري است. اين تالار آنقدر از نظر رخداد‌هاي نمايشي كشور نقش مهمي داشته كه موضوع پايان‌نامه‌ي دانشجويان بسياري بوده است.

اين مدير با ابراز خرسندي از بازگشايي تالار «مولوي» افزود: اداره كل هنرهاي نمايشي هم‌چنان كه در دوره‌هاي گذشته با اين تالار تفاهم‌نامه‌ي همكاري داشته، هم‌چنان اين تعهد را برجاي مي‌بيند تا اين تالار بعد از ركود كوتاه‌مدتي كه داشت، به يكي از سالن‌هاي پررونق تئاتر ما تبديل شود.

به گزارش ايسنا،در ادامه‌ي اين مراسم جليل دارا ـ مدير كل فرهنگي وزارت علوم ـ طي سخناني از هنرمندان كشور خواست تا افتخار‌آفريني‌هاي ايران را در آثار هنري‌شان نشان بدهند.

وي گفت: با اين همه رشدي كه كشور ما داشته، در بيرون از كشور هجمه‌هاي قابل توجهي نسبت به داخل كشور وجود دارد. براي اين‌كه در جامعه‌ي بين‌المللي بتوانيم خودي نشان بدهيم، بايد از ابزار هنري استفاده كنيم.

دارا خطاب به هنرمندان تصريح كرد: در بحث هسته‌اي بايد ببينيم، ما هنرمندان چقدر دين خود را ادا كرده‌ايم، آيا در جنگ نرم خود را مسلح كرده‌ايم و توانسته‌ايم پشتيبان عرصه‌هاي ديگر باشيم.

مدير كل فرهنگي وزارت علوم افزود: توجه به بحث هنر و هنرمند در هر جامعه‌اي از اين جهت اهميت دارد كه هنر بستري براي تربيت نيروي انساني و فضايي براي نخبه‌پروري است و به ويژه در كشور جوان ما مي‌تواند براي رسيدن به جايگاهي متعالي و رشد‌يافته و جامعه‌اي تمدن‌ساز موثر باشد.

وي ادامه داد: با مرور دوران پرافتخار ايران مي‌بينيم بسياري از شخصيت‌هاي پرافتخار علمي هم دستي در هنر داشته‌اند، اما رسيدن به جايگاه متعالي و رشد‌يافته زماني محقق مي‌شود كه به سمت مسيري برويم كه خداوند تعريف كرده است.

دارا تاكيد كرد: از نظر كشور اسلامي ما، هنري پذيرفتني است كه توحيدي باشد و از سوي هنرمندي موحد خلق شود. ايران اسلامي به ويژه بعد از انقلاب در دامان خود هنرمند موحد را پرورش داده. با اين فضا مي‌بايست ما در جهت خلق آثار پيش برويم.

وي ادامه داد: در بحث هنر به ويژه تئاتر كه شايد در آن تقليد باشد، بايد از تقليد فاصله بگيريم. كشور ما آنقدر صحنه‌هاي افتخار‌آفرين دارد كه براي خلق آثار غني به مجاهدت زيادي نياز نداريم.

جليل دارا در پايان سخنانش با اشاره به ادامه‌ي همكاري امور فرهنگي وزارت علوم با تالار مولوي افزود: هم‌چنان تعهدات ما نسبت به اين تالار ادامه دارد. از سوي ديگر امسال جشنواره‌ي تئاتر دانشگاهي مسير خود را با كيفيت و غناي بيشتري ادامه مي‌دهد. ما در انتخاب دبير از اساتيدي مانند كشن‌فلاح استفاده كرديم تا بتوانيم خدمت تعريف‌شده‌تر و با كيفيت‌تري به جامعه‌ي دانشگاهي ارائه بدهيم. در ماه محرم هم گروه‌هايي را بسيج مي‌كنيم تا در دانشگاه‌ها كار كنند.

در پايان اين برنامه، تفاهم‌نامه‌ي همكاري ميان اداره كل هنرهاي نمايشي و امور فرهنگي وزارت علوم توسط مطهري‌نژاد، مسافرآستانه و جليل دارا امضاء شد.

پس از آن حاضران براي بازديد از تالار مولوي كه تغييراتي در رنگ و چيدمان آن اتفاق‌افتاده به اين تالار رفتند و يكي از نمايش‌هايي را كه در بخش صحنه‌اي تئاتر حقيقت اجرا مي‌شد، تماشا كردند.

در حاشيه:

اين مراسم با 30 دقيقه تاخير آغاز شد.

در اين برنامه چهره‌هايي هم‌چون دكتر رهبر رييس دانشگاه تهران،شهرام كرمي، محمد مختاري مدير پيشين تالار مولوي، هما جديكار، رحمت اميني، علي عابدي، مريم معترف، محمود فرهنگ، عباس اقسامي، يدالله وفاداري، وحيد آقاپور، مريم داننده و ... حضور داشتند.

هريك از حاضران كه براي سخنراني دعوت مي‌شدند اعلام مي‌كردند كه قرار نبود در اين برنامه سخنراني كنند.

هم‌چنين هم‌نوازي تنبور و دف توسط «فرشاد حقيقي» و «داوود بي‌باك» از ديگر بخش‌هاي اين برنامه بود.

 


1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


همزمان با هفته‌ي فرهنگي ايران در مالزي، گوشه‌اي از نمايش‌هاي سنتي ايران در کوآلالامپور به اجرا در خواهد آمد.

 به گزارش ایسنا مجيد گياه‌چي - سرپرست گروه اعزامي درباره اين اجراها توضيح داد:تا كنون موفق شده‌ايم نمايش‌هاي سنتي ايران را در شهرها و کشورهاي متعددي به اجرا در آورده و معرفي كنيم. اين‌بار نيز در کوآلالامپور پايتخت کشور مالزي دريچه‌اي به اين گونه از نمايش‌ها باز خواهد شد و اين شهر ميزبان خيمه‌شب بازي و نقالي ايراني خواهد بود.

 

او ادامه داد: در اين برنامه که با حمايت پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برگزار مي‌شود، گروه نمايش «راگا» که تا کنون در کشورهاي چين، امارات متحده عربي، آلمان، ايتاليا، انگلستان، پرتغال، جمهوري چک، روسيه و بلاروس به اجراي خيمه‌شب بازي پرداخته و از جمله در آخرين حضور بين‌المللي‌ در بلاروس، به‌عنوان گروه منتخب مردم بلاروس در هفته‌ي فرهنگي ايران، جايزه‌ي ويژه‌اي دريافت کرده است، به اجراي برنامه خواهد پرداخت و نمايش سنتي خيمه‌شب بازي را با قدمتي نزديک به هزار سال به مردم مالزي معرفي خواهد كرد.

 

به گفته گياهچي در اين اجرا حسين و حسن ربيعي و شهرام صارمي حضور دارند.

 

او همچنين از اجراي نقالي در اين برنامه خبر داد و افزود: نقالي و خنياگري که پيشينه‌اي کهن‌تر از خيمه‌شب بازي دارد ،مادر تمامي هنرهاي نمايشي در ايران است که نه تنها نشانه‌هايي از وجود آن از همان آغاز شکل‌گيري ايران و پادشاهي هخامنشيان وجود دارد، که اشاراتي به آن در تاريخ مادها و اقوامي که پيش‌ از تشکيل حکومت هخامنشي در ايران ساکن بودند و هم‌چنين در تاريخ اساطيري ايران نيز ديده مي‌شود. اجراي نقالي را در اين برنامه مرشد مهدي چاياني با قريب چهل سال سابقه در اين هنر بر عهده دارد.

 

او تصريح كرد: مرشد چاياني که در مقام نقالي صاحب سبک و چيره‌دست است تا کنون جوايز متعدد و بسياري را دريافت كرده و پيش از اين نيز معرف اين هنر کهن ايران در کشورهاي تاجيکستان و عربستان بوده است.

 

برنامه‌هاي هفته‌ي فرهنگي ايران در کوآلالامپور از چهارم آذر و مقارن با عيد غدير خم، آغاز خواهد شد.

 


1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


نمايشگاه نقاشي‌هاي «امير پاشا هشيوار» با عنوان «فصل‌هاي كال» اين هفته در گالري «راه‌ابريشم» برپا مي‌شود.

ادامه مطلب نمایشگاهی باعنوان «فصل‌هاي كال» از «امير پاشا هشيوار» در گالری راه ابریشم

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما