اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

هنر انحرافی

ماموران اداره دارایی از اوایل سال ۲۰۱۲ به مجموعه­ای گرانبها در خانة مردی هشتاد ساله در مونیخ دست یافتند، اما از درز خبر آن به رسانه‌ها جلوگیری کرده بودند، زیرا امکان دارد بر سر مالکیت تابلوها مشکلات مالیاتی و سیاسی بروز کند.

ادامه مطلب کشف 1400 اثر تابلوی نقاشی گرانبها توسط مأموران اداره دارایی کشور آلمان
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

فردوس حاجیان

ارائه نظریه صلح فرهنگی توسط فردوس حاجیان معلم برگزیده یونسکو و دارندة مدال خوارزمی در پژوهشگاه ادبیات و علوم انسانی سالن اندیشه در ساعت 17 امروز (14 آبان­ماه 1392) با حضور اساتید جامعه­شناسی و دانشجویان دکتری تئاتر و ادبیات صورت پذیرفت.

 

ادامه مطلب فردوس حاجیان از مفهوم "صلح فرهنگی" پرده برداری کرد
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 اثری از مجتبی تاجیک

گالری اثر با آثاری از پنج هنرمند خود در هشتمین دوره از بازار هنر معاصر استانبول شرکت می­کند

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، در این بازار هنرِ چهار روزه، 12 اثر از پنج هنرمند نگارخانة اثر یعنی مجتبی تاجیک، بابک روشنی نژاد، سمیرا علی­خانزاده، محمد غزالی و رضا لواسانی به نمایش در می­آید.

ادامه مطلب شرکت گالری اثر در هشتمین رویداد هنر معاصر استانبول 2013
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

نمایش قرار سیامک احصایی 

 

فرهنگ و سنت همواره امری در تغییر هستند؛ اما این تغییر در لحظه یا مدت زمان کوتاه صورت نمی­گیرد. زبان به مثابه بخش اصلی مرکز یافته در فرهنگ از نسلی به نسل دیگر تفاوت­های بسیاری می­یابد. زبان در بافت یک فرهنگ در کنار روابط اجتماعی، نهادها و فرهنگ ابزاری سبب تغییر در آن می­شود. فرهنگ ذهنی جامعه به تأسی از نهادها و کمک ابزار تغییر می­کند و ساختارهای مختلف را شکل می­دهد. تئاتر نیز یک نهاد اجتماعی است که می­تواند خود بستری برای نمایشی کردن فرهنگ و در سطح کلان فرهنگ­ساز جزئی باشد.

ادامه مطلب مطالعه‏‌ی فرهنگی نمایش قرار اثر سیامک احصایی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.83 (3 رای)

محمد حسن شهسواری پیشینیه‌ای در داستان‌نویسی معاصر دارد، اما تاریخ اسلام پیشینة مهمی در داستان‌نویسیِ معاصر ندارد. ترکیب این دو داده کتابی به اسمِ «وقتی دلی...» است که آدم از خواندنش دچار حیرت می‌شود. آیا واقعا این کتاب را شهسواری نوشته؟ و اصلا می‌شود به این کتاب‌ها گفت داستان؟ تا چه رسد به داستانی دربارة مسلمانی یا تاریخ اسلام.

 

ادامه مطلب ببخشید؛ منظور شما چیست؟ / نگاهی به رمان‌هایی مثلِ «وقتی دلی...»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

حراج کریستیز دوبی 2013

با پایان دومین شب از پانزدهمین دوره حراج کریستیز دوبی هنرمندان ایرانی جز سوم دیگر رکوردهای پنج­گانه فروش را به خود اختصاص دادند.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، در دومین شب این حراج هنری که علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد هم در آن حضور داشت، از ۳۲ اثر ایرانی که روی میز حراج رفت، ۲۸ اثر به فروش رسید.

 

ادامه مطلب رکورد شکنی دیگری از ایرانی‏ها در کریستیز دوبی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.50 (3 رای)

 

 

 

فیلم عشق

 

عشق در ضمن زیبایی، روایتی غریب را هم به دنبال دارد؛ تبسمی بر لب و داغی گداخته بر روان و چه فراخ می توان از این موهبت الهی نگاریدن داشت. شاهکار میشاییل هانکه در ضمن سادگی فرم، نشانه گذاری هایی پیچیده و تاملات  نکته دانی به دنبال دارد که پرداخت هر وجه از آن، گزاره های تعمیم یافته ای را به پیچش ذهن می کشاند. نقطه تمایز فیلم با آثاری مشابه جایی است که بدون توسل به رویه ای اشک انگیز نزد مخاطب، چشم ها را گشوده و دنیایی را مستتر می سازد که سرنوشت محتوم مردمان بسیاری است. فیلم عشق پرداختی متمایز از دیگر فیلم های هانکه را در پیش گرفته و به جای عریان سازی مرزهای خشونت، عناصری را برمی گزیند که سکون و سکوت و انتخاب ارکان اساسی اش به شمار می رود.

 

تفکر اگزیستانسیالیستی اثر که در رهیافتی مهجور از ژرژ حاصل می گردد، حدیث نفس آدمی است که عشق را تابلوی زیبنده ای خوانده و همه تلاش از پی آن دارد که تندیس زرین رویاهای نگارین اش در  ورطه هبوطی دلخراش نشکند و صلابت آهنگ غرورانگیز گذشته همچنان بی کرانه بماند. فیلم عشق همچون داستان واگویه ی ژرژ، سرگذشت پسری نجیب زاده و دختری بورژواست که اینک سطور دقایق نیز به فراموشی شان گرفته است. ترک برداشتن خاطره ای ناب از همزیستی نجواگرایانه نت هایی عاشق، حال چنان رقت برانگیز است که از نگاه "آن" دیگر دلیلی برای ادامه آن نیست و چه دردناک است شنیدن صدای درد عشق برای "ژرژ"ی که با کابوس ترس  و تنهايي و مرگ همقرینه است. فرسایشی که از مواجه با نیستی و زوال بودن و از فراموشکاری نسلی نشات یافته که به جای نواخت بر صفحه ی عشق، به حال پوست اندازی در دنیایی مادی روزگار می گذراند.

 

دراولین سکانس از درام تکان دهنده هانکه با یک فلش فوروارد به حریم منزوی شده ای وارد می شویم که از خصایص عشاق است و سپس نام فيلم به تصوير در مي آيد، چنين فرم روايي، كالبد نگره ي مخاطب را به فرجام دلخراش داستان سوق داده و دریچه واکاوی را به جزئیات دهشتناک انجماد روحی عاشق می کشاند. مکان در این فیلم، عنصری متمایز در رهیافت به درون مایه هستی و نیستی شخصیت ها بوده و جان یابی هویت کاراکترها در سایه نورهای ملایم فیلم متجلی می گردد و

 

دوربین هوشیار و آرام داریوش خنجی به اشیای خانه، نگاهی روایت گرایانه از نمایش چیستی و منزلت سطح طبقه صاحبانش داده و گویی نظاره گر غمگساری است که اضمحلال و بن بست انسان هایی عاشق را به سکوت می نشیند. به پیوست همین رویکرد،مضراب ریتم فیلم و برداشت های بلند دوربین در تصاویری لانگ شات به هویدا سازی رخوت و دامنه زندگی کشداری می پردازد که از نگاه "آن" زیباست اما طولانی و دیگر نمی توان بسان گذشته در کنار پل آوینیون به ترنم رقص درآوردش و حتی بیان آن خوشبختی نیز ناممکن می نماید. فیلم عشق، رها سازی کبوتر سرگشته ای است که نای پرکشیدن ندارد و میان صور خیالی دور و جانکاهی مرگی بیولوژیک معلق مانده است و هانکه به وسیله ی ژرژ که تاب به هم ریختگی رنگ های نقش معشوق را ندارد در انتخابی دهشتناک به روشی از اتانازی به این تصویر مخدوش پایان می دهد و با خریدن گل های رستگاری، ضیافتی عاشقانه و خصوصی برای دلدار فراهم ساخته و سپس به  دعوت همراهش، کفش های مرگ را به پا کرده تا دوباره رهسپار زیبایی ها گردند .

 

 

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 1.40 (5 رای)

 

 

 

پگاه آهنگرانی دربند

در نگاه اول، دربند فیلمی است که اجرایی مناسب به لحاظ چیدمان دارد و این مهم در سایه نگاهی تیزبین در کارگردانی، فیلمبرداری، طراحی صحنه و نقش آفرینی بازیگران اصلی آن روی داده است، اما با طی شدن تدریجی فیلم و با رسیدن به شالودة روایت داستان با نقصان­هایی گاه پر رنگ روبه­رو می­شویم که انگاره مثبت و خلاقیت­های نهفتة اثر را به  زیر سوال می­کشاند.

ادامه مطلب دربند دوگانگی / نگاهی به فیلم «دربند» ساخته پرویز شهبازی

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما