مقدمه مترجم:
اگر بخواهیم از سینمای دبور صحبت کنیم پیش از هر چیز به مونتاژ میرسیم. چیزی در مونتاژ هست که اجازه میدهد روندی تاریخی در روایت را اتخاذ کرد. (گذشته از این مهم که تاریخیسازی مانند شمشیری دولبه عمل میکند) و آن به گفتهی آگامبن تکرار و توقف است؛ اما تکرار نه به مثابهی بازتولید (اینجاست که دولبگی این استراتژی رخ مینماید) بلکه به معنای خلقی نو. (...چرا که کارگران مرده بر کارگران زنده حکمفرمایی میکنند-دبور، جامعهی نمایش). و توقف در مونتاژ را دبور برای معنازدایی آنچه که معنادار مینماید استفاده میکند: جدا کردن تصویری از ادامهی دنبالهداری که با آن از پیش تعریف شده است؛ اما مونتاژ را او وارد سینما نکرد، بلکه آن را به گونهای دیگر به کار گرفت. در حقیقت آیزنشتاین بارها پیش از او این تکنیک را به کار برده بود؛ اما این دبور است که با استفاده از مونتاژ "حافظه را تخریب میکند" و این موفقیت را با به کارگیری استراتژی انحراف (detournement) کسب میکند. استراتژی انحراف به کارگیری نوعی از طنز در استفاده از ایدئولوژیهای غالب تلویزیونی و رسانهای برای ضدیت با آنهاست که بار اول لتریستها(Letterist International) آن را مطرح کردند. دبور در سینمایش برای دخالت در کنار هم قرار دادن تصاویر غالب و اتخاذ معنای حقیقی از آنها استفاده کرد. در حقیقت استراتژی انحراف را در سینمای دبور میتوان به نوعی تصادف تلقی کرد. تصادف تصاویری که قدرت غالب آنها را به طور مجزا و بیربط به هم ارائه داده است(برای مثال در جامعهی نمایش، در یک سکانس یک مسابقهی رالی در کنار تصویری از مائو در جشن می 68 در سال بعد از آن در کنار میدان تیان آن من نشان داده میشود. در اینجا گفتار فیلم به استالین و همانندی او با کالاهای دمده شده در لو رفتنش توسط نیروهای به جلو برندهاش اشاره میکند).
ادامه مطلب بازگردان نقدی از گی دبور در مورد گدار؛ نقشِ گدار
1.بدن BODY
در عشق، آن لوران (امانوئل ریوا) زمانی از سوی معشوقاش (ژان لوئی ترنتینیان) طرد و سپس کشته میشود که دیگر نمیتواند خود را چنان عرضه کند که معشوقاش او را محبوب سابق خود ببیند. زمانی که او (آن لوران) دیگر حتی نمیتواند سخن بگوید و صرفاً مالکِ قراردادی بدنی است که در رابطه با درد فهمیده و درک میشود. یعنی بدنی تهی شده که در نهایت نیز قادر نیست به تنگ آمدنش را به نحوی (به وسیلة زبان یا جایگزین هوشمندانة آن در فیلم هانکه؛ موسیقی) به طرف مقابلش ابراز و بیان کند. درست همین جا هم هست که آن فرو پاشیدنِ کششِ عاطفی کذایی بین زوج به تصویر کشیده شده در فیلم که اتفاقاً همارز با اضمحلال بدنِ دیگر بیکفایت آن لوران به پیش میرود، به مرحلة نهاییاش میرسد.
تئاتر آن زمان شکل میگیرد که یک گروه نمایشی به هدف ایجاد ارتباط و ارسال پیامی مشخص و هدفمند به گروهی از مخاطبان یا تماشاگران تصمیم به تولید میگیرند و این فرآیندِ هنری زمانی کامل میشود که سیستم ارتباطی فرستنده (گروه نمایشی) و گیرنده (تماشاگران) دارای هدف و بازخوردی مشخص باشد. بدان معنا که پیامی انتقال داده شود و در معرض ارتباط قرار گیرد و در تکمیل سیستم ارتباطی دریافت شده و ادراک گردد. اگر هر اثر هنری را به عنوان یک پدیده ارتباط گیرنده به شمار آوریم، این ارتباط زمانی شکل میگیرد که تمامی عناصر موجود در اثر هنری در مسیری رو به تکامل به تاثیرگذاری در روح و روان تماشاگر منجر شود وگرنه اثر در جایی متوقف میشود و دیگر به ارتباط کامل ختم نمیشود.
ادامه مطلب سیندرلای بدلی: پر رمز و راز، شایعه ساز و پر دیالوگ! / نگاهی به نمایش "سیندرلا" اثری از جلال تهرانیبخش دوم کارگاه انسانشناسی و هنر سه شنبه، 9 مهر ماه 1392 از ساعت 16 تا 20 در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
به گزارش بخش پژوهشی آکادمی هنر، این کارگاه توسط دکتر اصغر ایزدی جیران استادیار گروه انسان شناسی دانشگاه تهران و مدیر گروه انسان شناسی هنر «انسان شناسی و فرهنگ» در خانة هنرمندان برگزار خواهد شد که علاقهمندان برای اطلاعات بیشتر در خصوص کارگاه میتوانند با شماره 88310463 از ساعت 15 تا 20 تماس بگیرند.
سیندرلا نام آخرین اثر جلال تهرانی است که در سالن اصلی تئاتر شهر از شهریورماه 1392 در حال اجراست. نمایشی که گویا مخاطباناش یا طرفدار یا مخالف سرسخت آن هستند. نمایشی بسیار پردیالوگ که پر از راز و رمز است و مخاطب در پی کشف نمادها و تأویلهای شخصی است.
ادامه مطلب نگاهی به نمایش «سیندرلا» / ناآشنامایههایی که گفتمان رسانهای را عقیم میکند
از سال 2006، گری کارد، طراح کتابهای کامیک، با رنگهای زندهی مجسمههای دوست داشتنی و بزرگش، چیدمانهای عجیب و غریبش، به طور فزایندهای مورد توجه قرار گرفت. او نه تنها مجموعههایی را برای کام دس گارسونز، یونیکلو، تاپ شاپ، خانه هلندی، بازار خیایان داور، نایکی، آدیداس، استلا مک کارتنی انجام داده است؛ بلکه آثار او در بزرگترین و شناختهشدهترین مجلات مُد و هنرِ دنیا نیز منتشر شده است.
ادامه مطلب وجهی دیگر از گری کارد / مصاحبه با گری کارد در ارتباط با نمایشگاه «جاذبه شگفتانگیز پارک مخروبه»