کمدی های رمانتیک در تاریخ جوایز اسکار موفقیت چندانی نداشته اند ولی «لا لا لند» این سنت را شکسته است. اما چرا این فیلم شایسه چنین رکورد تاریخی در نامزدی جوایز اسکار است؟ یک ماه و اندی پیش «لا لا لند» در جوایز گلدن گلوب رکورد شکست و اولین فیلمی شد که هفت جایزه دریافت کرد. بنابراین نامزدی آن در ۱۴ رشته از جوایز اسکار ۲۰۱۷ جای تعجب ندارد. این جوایز تمامی رشته های اصلی، از جمله دو جایزه برای بهترین ترانه اوریژینال را شامل می شود و به این ترتیب از نظر تعداد نامزدی در جوایز اسکار در کنار فیلم های «همه چیز در باره ایو» و «تایتانیک» قرار می گیرد.
ادامه مطلب چرا لا لا لند موفقترین فیلم سال است؟
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از روابط عمومی جشنواره،روزهای پایانی جشنواره با اعلام اسامی نامزدها و بحثها درباره آنها گرمتر میشود. در روز نهم اسامی نامزدهای بخش مستند جشنواره اعلام شدند که مستند «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی و تهیهکنندگی مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی هم در بخش بهترین فیلم، هم در بخش بهترین کارگردانی و هم در بخش بهترین دستاورد فنی برای تدوین نامزد شده بود؛ اما اعلام نامزدهای بخش سودای سیمرغ جشنواره داغترین اتفاق در آخرین ساعات نهمین روز بود. در این لیست «تابستان داغ» با نامزدی در ۱۳ رشته، «بدون تاریخ، بدون امضا» با نامزدی در ۱۱ رشته، «نگار» و «ماجرای نیمروز» با نامزدی در ۹ رشته، «فراری» با نامزدی در ۸ رشته و «ویلاییها» با نامزدی در ۷ رشته فیلمهایی بودند که بیشترین نامزدیها را داشتند.
ادامه مطلب فهرست اسامی نامزدهای بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد
همایون اسعدیان پس از دو تجربه خوب «طلا و مس» و «بوسیدن روی ماه» این بار با «یک روز بخصوص» یک عقبگرد مجدد به دوران فیلمهای تلویزیونی با قصههای تکراری دارد. در مرکز داستان حامد (با بازی مصطفی زمانی) روزنامهنگاری است که دست به افشای یک فساد اقتصادی و دارویی زده است و از سوی دیگر خود درگیر یک عمل غیرقانونی برای اهدای قلب به خواهرش است.
ادامه مطلب نقد فیلم یک روز بخصوص ساخته همایون اسعدیان؛ همه چیز تکراری است!
«شکاف» فیلم جدید ام. نایت شیامالان در ژانر وحشت همچنان پرفروشترین فیلم سینمای آمریکا است. «شکاف» با فروش ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری برای سومین هفته پیاپی در صدر جدول پرفروشهای آمریکا ایستاد. این فیلم در حال حاضر در بیش از سه هزار سالن سینما اکران میشود.
ادامه مطلب «شکاف» فیلم جدید ام. نایت شیامالان در ژانر وحشت همچنان میفروشد!
1. در یک صحنه از پردههای اولیهی فیلم گذران زندگی نانا (آنا کارینا) در مغازهای که کار میکند، از دوستش تقاضای مبلغی پول به عنوان قرض مینماید. در این حین دوربین رائول کوتار به آرامی سوژههای در حال گفتگویش را رها میکند و با یک پن، نامکان شکل گرفته در قاب دوربین [مغازهی صفحهفروشی] را به نفع یک فضا [خیابان] ترک مینماید[1]. در اینجا اگر بخواهیم طبق منطق روایی سینمای کلاسیک بیاندیشیم باید انتظار داشته باشیم که فیلمساز به سرعت هدفاش را از چنین حرکت نامترقبه و پیشبینیناپذیر دوربیناش توضیح دهد. بدیهی هم هست که در نهایت این انتظار میتواند که در کسری از ثانیه به پایان برسد. به فرض ممکن است فیلمساز قصد داشته است که بدون دخالت دادن عنصر مونتاژ کاراکتر دیگری را که به مغازه نزدیک میشود و البته از آشنایان نانا است را وارد قاباش کند یا اصلاً حادثهای را در قاب بگیرد که وقوعاش سراسیمه نانا و دوستش را به سمت خیابان و ترک مغازهی صفحهفروشی ترغیب نماید.
ادامه مطلب گدار و مسئلهی درام | ورود به میزانسنِ سیاست، خروج از میزانسنِ سیاست
دیمین شزل، کارگردان فیلم لا لا لند در مراسم اهدای جوایز انجمن کارگردانان آمریکا ضمن تقدیر از اصغر فرهادی، فیلمساز ایرانی و غیبت او در مراسم اهدای جوایز اسکار گفت که حذف فیلمسازان اقدامی ضد هنری است.
ادامه مطلب دیمین شزل به غیبت اصغر فرهادی در مراسم اسکار امسال واکنش نشان داد