اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

یونسکو در مکان تخریب‌شده‌ی بت‌های بامیان مرکز فرهنگی می‌سازد

 

 

یونسکو تصمیم گرفته است که در مکان تخریب شده‌ی تندیس‌های بودا در بامیان افغانستان یک مرکز فرهنگی عظیم بسازد.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت نت، یونسکو سال ها است که تصمیم دارد در مکان تخریب شده ی تندیس های بامیان افغانستان یک مرکز فرهنگی هنری عظیم بسازد. طبق برنامه ریزی‌ها در این مکان فرهنگی دو گالری روباز هم افتتاح خواهد شد که مشخصاً آثا باستانی افغانستان را نمایش خواهند داد. 

 

مجسمه‌های بودا در بامیان تندیسهای بزرگی که در دل کوه در استان بامیان افغانستان ساخته شده‌اند. بنای ایستاده این مجسمه‌های تاریخی در کناره‌های صخره‌ای دره بامیان در مناطق هزاره‌جات کنده کاری شده بودند. مختصات جغرافیایی مکان این مجسمه‌ها از کابل در حدود ۲۳۰ کیلومتر (۱۴۰ مایل) به طرف شمال غربی می‌باشد. این دو مجسمه به بلندی ۵۳ متر و ۳۵ متر، در کنار مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در این محل برای زمانی طولانی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در افغانستان بودند. تندیس کوچکتر در سال ۵۰۷ میلادی و تندیس بزرگتر در سال ۵۵۴ میلادی ساخته شده‌است. این دو تندیس، نشان‌دهنده سبک کهن هنر یونانی و بودایی بوده است؛ که در مناطق آسیای مرکزی بویژه در افغانستان رواج داشته است.

 

در روز نهم مارچ سال ۲۰۰۱ میلادی مطابق با  نیروهای طالبان به فتوای ملامحمد عمر به روی مجسمه‌های غول‌پیکر بامیان آتش گشودند تا در شامگاه یازده مارچ از صلصال و شهمامه تنها دو حفره باقی ماند. تندیس‌های بودا در بامیان، تا قبل از آنکه در زمان حاکمیت طالبان تخریب شوند، بزرگ‌ترین تندیس‌های بودا و بلندترین مجسمه‌های سنگی در جهان به شمار می‌آمدند. به باور برخی از کارشناسان مجسمه‌های بودا در بامیان اگر تا دیروز نمادی از دیرینه تاریخی در این سرزمین بوده امروز یادگار سالهای حاکمیت افراط گرایی مذهبی در این کشور است حرکتی که جهان را تکان داد. یونسکو در آن زمان این اقدام طالبان را «دهشت افکنی فرهنگی» نامید.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما