اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

 

رسوایی اوراق پاناما دامن چند هنرمند بزرگ حهان را هم گرفت: نام ماریو بارگاس یوسا، نویسنده سرشناس پرویی و برنده نوبل ادبی در سال ۲۰۱۰، ورثه استنلی کوبریک و پدرو آلمودوار، فیلمساز اسپانیایی از اوراق پاناما سر درآورده است. «جولیتا»، تازه‌ترین فیلم آلمودوار آماده نمایش است، اما نشست خبری این فیلم شامگاه گذشته به دلیل رسوایی اوراق پاناما به تعویق افتاد.

ادامه مطلب نام بارگاس یوسا، آلمودوار و کوبریک در میان کلاهبرداران پاناما
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

 

ورسیون دوم و گمشده از تابلوی بریدن سر هلفرنس توسط جودی (۱۵۹۸) اثر کاراوادجو ممکن است در گنجینه ی خصوصی یک دلال آثار هنری فرانسوی باشد.

ادامه مطلب آیا نسخه دوم و گمشده تابلوی «بریدن سر هلفرنس توسط جودی» در فرانسه است؟
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.88 (4 رای)
 
بهترین های سینما در سال 2015
 

The Quentin Tarantino's The Hateful Eight was selected by the Academy of Art critics as the bestmovie of the year + The list of the all selection.

 

از بین همکاران منتقد، مترجم و نویسنده آکادمی هنر 13 نفر بیش از 40 فیلم مهم سال را مشاهده کرده بودند (که می‌توانید جزئیات انتخاب‌های آن‌ها را در اینجا مشاهده کنید) که در نظرسنجی بهترین‌های سینما در سال 2015 شرکت کردند. به ترتیب الفبا این 13 نفر عبارتند از: مرتضی اسماعیل دوست، رامین اعلایی، پژمان الماسی‌نیا، برنا حدیقی، مجید رحیمی جعفری، فربُد رهنما، نیوشا ستاری، خشایار سنجری، حسین ضامن ضرابی، مهدی فیاضی‌کیا، حسام کاظمی، هدیه میرزاده و مهدی میرقادری

 

ادامه مطلب «هشت نفرت انگیز» بهترین فیلم منتقدان و نویسندگان آکادمی هنر در سال 2015 + فهرست تمام انتخاب‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.94 (9 رای)
بهترین فیلم های سال 2015
Details opinions of critics and writers of "Iran Academy of art" about the film achievements of 2015
در یک نظرسنجی از منتقدان، نویسندگان و مترجمان آکادمی هنر بهترین‌های سنیما در سال 2015 را معرفی کردیم که (می‌توانید در اینجا مشاهده کنید) هشت نفرت انگیز، لابستر، کارول و از گوربرخاسته در اغلب بخش‌ها حائز اهمیت شناخته شدند. در زیر می‌توانید آرای هر یک از نویسندگان آکادمی هنر را به طور جزئی مشاهده کنید.
In a survey of critics, writers and translators of Academy of Art, we introduced the best Movies In 2015 (here). The Hateful Eight, The Lobster, Carol and The Revenant were selected the most part the best film of the year. Below you can see the votes of each of the authors
ادامه مطلب جزییات آرای منتقدان و نویسندگان آکادمی هنر در مورد بهترین‌های سینما در سال 2015
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

 

پدرو آلمادوار، کارگردان مشهور اسپانیایی نشست خبری خود در باره تازه‌ترین فیلمش را به دنبال افشای اسناد پاناما و حضور اسم او در این اسناد لغو کرد.

ادامه مطلب نام پدرو آلمادوار هم در اسناد پاناما دیده شده است
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.00 (5 رای)

 

این پرسش که در تجربه سینمائی چه کسی است که حقیقتاً نگاه می‌کند پرسشی بنیادین است که حول دیالکتیک نگاه خیره (gaze) شکل گرفته است. اگر چه لکان در مقاله‌اش درباره‌ی مرحله آینه‌ای، نگاه خیره را به مثابه نگاه اربابانه در نظر می گیرد اما در ادامه آن را به گونه‌ای معرفی می‌کند که در آن اثری از اربابی و سروریِ ناظر وجود ندارد. همین مسأله است که مقاله دوران ساز لورا مالوی –سینمای روایی و لذت نگاه مردانه – را از بیخ و بن زیر سؤال می‌برد. در آثار متأخر لکان، نگاه خیره به چیزی بدل می شود که در آن سوژه با ابژه رو در رو شدهو بیشتر از اینکه سوبژکتیو (ذهنی) باشد، ابژکتیو (عینی) است. همان طور که لکان در سمینار XI بیان می‌کند : «‌نگاه خیره، ابژه a در میدان امر بصری است» (1). نگاه خیره نه نگاه ساده‌ی سوژه به ابژه بلکه نقطه‌ای است که در آن ابژه نگاه می‌کند. از این رو نگاه خیره‌ی تماشاگر را در تصویر قرار داده و قابلیت او را در مشاهده کردن بدون مشاهده شدن از بین می برد. مثال خود لکان در این سمینار تابلوی سفیران اثر هانس هولباین (1533) است که در آن شکل کج و معوج جمجمه‌ای در گوشه پائین نقاشی، کلیت معنایی پرتره را دچار اختلال می کند . لکان این تصویر را آنامورفیکنامیده که در آن با نگاه سرراست و مستقیم به تصویر هیچ چیز نامتعارفی به چشم نمی‌آید و تنها با کژنگریستن است که شکل جمجمه‌ای در گوشه پائین سمت چپ خودنمائی می‌کند. نه تنها حضور جمجمه گَرد مرگ را بر تصویر سرزندگی و جوانی سفیران پاشیده، بلکه از آن مهم‌تر جایگاه نگاه خیره را مشخص می‌کند. جمجمه شکل لکه‌ای خالی را در تصویر می‌گیرد که در آن تماشاگر فاصله‌اش را از تصویر از دست داده و به جزئی از تصویر بدل می شود چرا که فرم تصویر بر مبنای موقیعت تماشاگر آن تغییر می‌کند. به بیان لکان، جمجمه به تماشاگر می گوید که «شما فکر می‌کنید که از فاصله‌ای امن به تابلو نگاه می کنید، در حالی که این نقاشی است که شما را دیده و حضور شما به عنوان تماشاگر را به حساب می آورد».

ادامه مطلب نگاه می کند اما نمی بیند...: دیالکتیک نگریستن و نگریسته شدن در تجربه سینمائی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

جودی دنچ ۸۱ ساله با دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن در تئاتر انگلستان جاودانه شد.

ادامه مطلب برندگان جوایز «اولیویر» معرفی شدند
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

در پنجمین دوره جشنواره فیلم سبز آثاری از داریوش مهرجویی، کمال تبریزی، خسرو معصومی، ابوالفضل جلیلی، علیرضا امینی و خسرو سینایی به نمایش گذاشته می‌شود.

ادامه مطلب نمایش آثار فیلمسازان شناخته‌شده در جشنواره فیلم سبز

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما