اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

پرتره اندی وارهول کریستیز


پرتره معروف اندی وارهول از مرلین مونرو با صفحه ابریشمی به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار در حراجی فروخته شد. این بیشترین قیمت برای اثر یک هنرمند آمریکایی است.

ادامه مطلب پرتره ابریشمی مرلین مونرو با قیمت باورنکردنی ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد.
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

جشنواره فیلم کن

 

جشنواره بین‌المللی فیلم کن، در واکنش به جنگ اوکراین، نهادهای سینمایی وابسته به دولت روسیه را از شرکت در هفتادو پنجمین دوره این رویداد منع کرد.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، متولیان جشنواره فیلم کن با انتشار یک بیانیه از تحریم سینمای وابسته به دولت روسیه خبر دادند. در این بیانیه آمده است: همزمان با آن که جهان با بحران سنگینی روبه‌رو شده که در خلال آن بخشی از اروپا زیر آتش جنگ است، جشنواره فیلم کن می‌خواهد از مردم اوکراین و همه افرادی که در این منطقه هستند، حمایت کند. اگرچه این حمایت چندان بزرگ نیست اما ما با آنهایی که با این موقعیت غیرقابل قبول مخالفت کرده و رفتار روسیه و رهبرانش را محکوم می‌کنند، همصدا می‌شویم.



در بخش دیگری از این بیانیه میخوانیم: جشنواره فیلم کن در زمستان سال ۲۰۲۲ وارد مرحله آماده‌سازی شده است. ما تصمیم گرفتیم در این دوره جضور هیات های رسمی روسیه و هرکسی را که به دولت این کشور ارتباط دارد، ممنوع کنیم، مگر آن که جنگ تمام شده و امنیت مردم اوکراین تضمین شود.



اگرچه نهادهای سینمایی وابسته به دولت روسیه از حضور در جشنواره فیلم کن منع شده‌اند، فیلمسازان مستقل روس همچنان اجازه حضور در این رویداد سینمایی را دارند البته هنوز معلوم نیست که آیا فیلم‌های آن‌ها شانس انتخاب برای بخش رقابتی را دارند.



متولیان جوایز فیلم اروپا نیز امروز حمله روسیه به اوکراین را قویا محکوم کرد و تصمیم گرفت فیلم‌های روسی را از این جایزه کنار بگذارد.



در بخش دیگری از واکنش‌های سینمایی جهان به جنگ اوکراین، ۵ استودیوی بزرگ هالیوودی از جمله دیزنی، یونیورسال، پارامونت، سونی و برادران وارنر، اکران فیلم‌های جدید خود در سینماهای روسیه را متوقف کردند.



با این حال جشنواره‌های بزرگ سینمایی تحریم‌های خود را تنها به فیلمسازان وابسته به کرملین و حامی جنگ محدود کرده‌اند.



متولیان جشنواره فیلم کن با انتشار یک بیانیه از تحریم سینمای وابسته به دولت روسیه خبر دادند.



در این بیانیه آمده است: همزمان با آن که جهان با بحران سنگینی روبه‌رو شده و در خلال آن بخشی از اروپا زیر آتش جنگ قرار گرفته است، جشنواره فیلم کن می‌خواهد از مردم اوکراین و همه افرادی که در این منطقه هستند، حمایت کند. اگرچه این حمایت چندان بزرگ نیست اما ما با آنهایی که با این موقعیت غیرقابل قبول مخالفت کرده و رفتار روسیه و رهبرانش را محکوم می‌کنند، همصدا می‌شویم.



در بخش دیگری از این بیانیه می‌خوانیم: جشنواره فیلم کن در زمستان سال ۲۰۲۲ وارد مرحله آماده‌سازی شده است. ما تصمیم گرفتیم در این دوره جضور هیات های رسمی روسیه و هرکسی را که به دولت این کشور ارتباط دارد، ممنوع کنیم، مگر آن که جنگ تمام شده و امنیت مردم اوکراین تضمین شود.

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

کوپه

 

نام فیلم افتتاحیه «جشنواره فیلم کن» هفتاد و پنجم به دلیل شباهتی که با نماد حمایت از حمله روسیه به اوکراین داشت، تغییر داده شد.  


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از ایندی وایر، به دنبال اعتراضات موسسه فیلم اوکراین به شباهت نام فیلم افتتاحیه هفتادوپنجمین دوره از جشنواره کن به نماد حامی جنگ در روسیه، کارگردان این فیلم نام آن را تغییر داد. این فیلم که Z نام داشت از این پس در فرانسه تحت عنوان قطع کردن (Coupé) و در سطح بین‌الملل با نام برش آخر اکران خواهد شد.

 

ادامه مطلب تغییر نام فیلم افتتاحیه کن ۲۰۲۲ به دلیل شباهت با نماد حمایت از حمله روسیه به اوکراین
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

نوید محمدزاده

 

نوید محمدزاده  که به عنوان بازیگر از صحنه تئاتر کمی فاصله گرفته پرکارترین تهیه کننده تئاتر به شمار می‌رود.



به گزارش بخش نمایشی آکادمی هنر، نوید محمدزاده، بازیگر شناخته‌شده سینما و تئاتر این روزها تهیه‌کنندگی ۵ نمایش «بودن»، «صامت»، «کریم‌لوژی»، «شب شک» و «درس بی‌پایان» را بر عهده دارد.




«بودن» به نویسندگی صبا ‌نجاتی و مصطفا امیری و کارگردانی مرتضا ‌جلیلی‌دوست در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر، «صامت» به نویسندگی و کارگردانی امیر بهاور اکبرپور دهکردی در سالن استاد سمندریان همین تماشاخانه، «کریم‌لوژی» به نویسندگی مهران رنجبر و کارگردانی رضا بهرامی و «شب شک» به کارگردانی امیرحسین بریمانی هر دو در پردیس تئاتر شهرزاد و «درس بی‌پایان» به نویسندگی بهزاد آقاجمالی و کارگردانی میلاد نیک‌آبادی در عمارت نوفل‌لوشاتو ۵ نمایش به تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده است که همگی در تماشاخانه‌های خصوصی اجرا می‌شوند.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

امبر هرد آکوامن

 

به دنبال داستان‌های جدیدی که در دادگاه اعاده حیثیت جانی دپ از همسر سابقش علیه امبر هرد مطرح شد، کارزار حذف این بازیگر از قسمت دوم مجموعه سینمایی «آکوامن» بیش از ۳ میلیون امضا جمع کرد.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از مووی وب، ظاهرا دادگاه اعاده حیثیت جانی دپ از همسر سابقش چندان بر وفق مراد امبر هرد پیش نمی‌رود. در آستانه شروع این دادگاه یک کارزار جمع آوری امضا در اینترنت به راه افتاد که حذف امبر هرد از فیلم آکوامن و پادشاهی گمشده را مطالبه می‌کرد.  

ادامه مطلب احتمال حذف امبر هرد از پرژه آکوامن توسط برادران وارنر
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 فرزاد موتمن

 

انجمن کارگردانان خانه سینما جوایز خود را در بخش های مختلف همچون انجمن کارگردانان آمریکا اهدا کرد که انتقاداتی را نیز به همراه داشت.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، فرزاد موتمن کارگردان سینما انتقادات تند و درستی را به برگزاری چنین جشن‌هایی داشت که در ادامه می‌خوانید:

ادامه مطلب انتقادات تند فرزاد موتمن به جشن کارگردانان سینمای ایران
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.90 (5 رای)

کتاب روزی روزگاری در آمریکا

سرجو لئونه، به شکل شورانگیزی توانایی اجرای قصه‌های کوچک بزرگ را داشت! قهرمان‌های فیلم‌های لئونه، عموما کم‌حرف، منزوی، مردم‌گریز، اندوهگین، مهربان و البته شوخ‌طبعند و با مجموعه‌ی همین خصوصیات، نمی‌توانند برابر ظلمت دورانشان سکوت کنند. این خصوصیات شاکله‌ی تمام چیزی‌ست که وسترن اسپاگتی و قهرمانش را شکل داده و همه‌ی آن‌هایی که به نوعی در این ژانر فیلم ساخته‌اند با تأسی از لئونه و میراثش، در همین مسیر حرکت کرده‌اند، هرچند تعداد خیلی کمی از آن‌ها موفق به خلق آثاری شده‌اند که به عظمت کارهای لئونه هم‌چون «خوب، بد، زشت»، «روزی روزگاری در غرب»، «به خاطر یک مشت دلار» و «به خاطر چند کیلو دینامیت» نزدیک باشند. «روزی روزگاری در آمریکا» اما حکایت دیگری دارد. فیلمی که قریب به دو دهه از عمر همیشه‌استاد بزرگ سینما صرف ساختنش شد و چنان از تمام فیلم‌های لئونه از منظر شیوه‌ی قصه‌گویی، شخصیت‌پردازی، ژانر و ... جدا بود که اگر مولفه‌های سبکی و مضمونی همیشگی فیلمساز بزرگ ایتالیایی در تاروپود فیلم نمود نداشت، سخت می‌شد حدس زد که کارگردان این فیلم همان کارگردانی‌ست که جمیع بهترین وسترن اسپاگتی‌های تاریخ را ساخته است. فیلم به شکلی ناپیوسته سه دوره متفاوت را با نقش مایه هایی چون خشونت، رفاقت، خیانت، نوستالژی و عشق به هم پیوند می دهد.

ادامه مطلب کتاب روزی روزگاری در امریکا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

فیلم در بارانداز الیا کازان

 

 

در بارانداز را یکی از فیلم‌های بزرگ الیا کازان و حتی تاریخ سینما می‌دانند. فیلمی که دو سال پس از بازداشت کازان ساخته شده است. در سال ۱۹۵۲ کازان در برابر کمیته فعالیت‌های ضد آمریکایی مک‌کارتی حاضر شد و به عضویت سابق خود در حزب کمونیست آمریکا اقرار کرد. کازان در این کمیته رفقای کمونیست سینمایی‌اش را به کمیته مک‌کارتی لو داده و نام آن‌ها را به لیست سیاه افزود. این عمل کازان در حق دوستان و لطمه‌ای که مک کارتیسم به استناد گفته‌های او به بسیاری از اعضای جامعه سینمایی آن زمان آمریکا زد، لکه سیاهی در کارنامه و زندگی‌اش شد.

 

دربارانداز را فیلمی در راستای تطهیر کازان قلمداد کرده‌اند چه نزد همفکرانش که او هم‌چنان نگاه قدیمی خود را دارد به صورتی که قهرمان طبقه کارگری در مقابل سرمایه‌داری قد علم کرده و در نهایت چهره سرمایه‌داری زشت می‌شود و از سوی دیگر برخی فیلم را تطهیر عمل جاسوسی‌اش تشریح کرده‌اند. کازان در فیلم، یک باج خور اتحادیه کارگری را همچون استعاره‌ای از جاسوسان کمونیست‌ها نشان داد و آشکارا جاسوسی کردن برای صاحب کار را امری اخلاقی جلوه داده است. این تعبیر دسته دیگر است.

ادامه مطلب بازخوانی نقد رولان بارت از فیلم بارانداز

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما