اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


نمایشگاه گروهی نقاشی‎ با نام «همزاد» جمعه 26 خردادماه در گالری سیحون نمایش داده خواهد شد.

همزاد 

به گزارش آکادمی هنر، در جدیدترین نمایشگاه گالری سیحون نمایشگاه نقاشی‎های عبدالحمید پازوکی، پونه جعفری نژاد، شاهرخ غیاثی، محمد حمزه، خسرو خسروی، شیما خشخاشی، آفرین ساجدی، حسین ماهر، فرید مرشدزاده و دانا نهداران به نمایش در خواهد آمد. این نمایشگاه تا 7 تیرماه ادامه دارد. گفتنی است گالری سیحون همه روزه -دوشنبه‎ها گالری تعطیل است- از 11 الی 19 پذیرای علاقه‎مندان هنر خواهد بود. افتتاحیه این نمایشگاه 26 خردادماه از ساعت 16 الی 20 خواهد بود. ادامه مطلب «همزاد» در گالری سیحون

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 1.00 (1 رای)


علیرضا محبی تازه ترین آثار خود را از روز جمعه 26خرداد ماه در گالری ساربان به نمایش می گذارد.

به گزارش آکادمی هنر، 23 اثر در این نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد که با تکنیک اکرلیک و رنگ روغن روی بوم در ابعاد مختلف خلق شده اند که کوچکترین آنها 80×160 سانتی متر و بزرگترین آنها 200×300 سانتی متر است .

علیرضا محبی 

ادامه مطلب گشایش نمایشگاه نقاشیخط های «علیرضا محبی» در گالری ساربان

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

خانه امن 

خلاصه‎ی داستان: مت، مأمور مخفی سازمان سیا، مسئول اتاقک‎های بازجویی این سازمان است که به خانه‎ی امن معروف هستند.

ادامه مطلب عقب مانده / نگاهی به فیلم خانه‎ امن Safe House
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

فیلم مه فرانک دارابونت 

خلاصه‌ی داستان: بعد از یک شب طوفانی در دهکده‌ای دورافتاده, اهالی تصمیم می‌گیرند از سوپرمارکتِ دهکده مواد غذایی بخرند تا انبار کنند اما بعد از احاطه شدن سوپرمارکت توسط مِهی غلیظ و عجیب و پدیدار شدن سر و کله موجوداتی ترسناک, همه‌ی اهالی در آنجا حبس می‌شوند ...

 

ادامه مطلب «مه» (فرانک دارابونت): خوب نگریستن در آینه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

سرمقاله از مجید رحیمی جعفری

"فیلم ترسناک پیوسته یکی از پرطرفدارترین و در عین حال بی‎اعتبارترین و بدآوازه‎ترین ژانرهای هالیوود بوده است. این نوع محبوبیت به خودی خود دارای ویژگی‎ خاصی است که فیلم ترسناک را متمایز از سایر ژانرها قرار می‎دهد. این محبوبیت، فیلم ترسناک را محدود به طرفداران دوآتشه‎اش می‎کند و یا آن گروه از مردم را که تمایل به دیدن فیلم‎های ترسناک دارند –چه این تمایل ناشی از وسواس خاص باشد چه اساسا هیچ وسواسی در آن وجود نداشته باشد- با انزوای کامل روبه‎رو می‎کند. این گروه سینماروها از سوی اکثر منتقدان سینمایی یا تحقیر می‎شوند، یا مورد بی‎مهری قرار می‎گیرند و یا به سادگی مورد بی‎اعتنایی قرار می‎گیرند."

 

(رابین وود، 1979)

 

 

ادامه مطلب پرونده ویژه دوسالگی آکادمی هنر: سینمای وحشت دهه آغازین قرن بیست و یکم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.00 (1 رای)

مجید رحیمی جعفری

 پرونده سینمای وحشت

 

"فیلم ترسناک پیوسته یکی از پرطرفدارترین و در عین حال بی‎اعتبارترین و بدآوازه‎ترین ژانرهای هالیوود بوده است. این نوع محبوبیت به خودی خود دارای ویژگی‎ خاصی است که فیلم ترسناک را متمایز از سایر ژانرها قرار می‎دهد. این محبوبیت، فیلم ترسناک را محدود به طرفداران دوآتشه‎اش می‎کند و یا آن گروه از مردم را که تمایل به دیدن فیلم‎های ترسناک دارند –چه این تمایل ناشی از وسواس خاص باشد چه اساسا هیچ وسواسی در آن وجود نداشته باشد- با انزوای کامل روبه‎رو می‎کند. این گروه سینماروها از سوی اکثر منتقدان سینمایی یا تحقیر می‎شوند، یا مورد بی‎مهری قرار می‎گیرند و یا به سادگی مورد بی‎اعتنایی قرار می‎گیرند."

(رابین وود، 1979)

 

ادامه مطلب ژانر وحشت و تغییرات آن در دهه‎ی آغازین قرن بیست و یکم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

فراخوان مسابقه بزرگ فيلمنامه نويسي ( قلم طلايي) دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت (انقلاب و دفاع مقدس) منتشر شد. ادامه مطلب فراخوان سومين مسابقه بزرگ فیلمنامه نویسی قلم طلایی سینمایی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.67 (12 رای)

 

پيش تـحرير

فیلم antichrist

شايد نوشتن مطلبي در تأييد يا تحسين ساخته‎ی جنجالي لارس فون‎ترير يعني ضد مسيح Antichrist مبارزه‌طلبي با افرادي باشد كه از نفي كنندگان محسوب مي‌گردند، اما لزوماً هر تحليلي تمجيد و هر نفي به منزله نقد منفي نخواهد بود. پيش از اين، چه بسا احساسي و بي‌استدلال، شايد به دليل اين‎كه اين مرد معلم سينماي من بود و به آن اندازه بدخلق نبود كه تجربياتش را به من بياموزد در باب سحر اين اثر حرف‎هايي به ميان آورده بودم. پيش از داخل شدن به متن اصلي نقد، تحليل فرم، سبك و انديشه‎ساري در اثر مي‌بايست خواننده محترم را به دو مسئله واقف كنم.

 

ادامه مطلب نسیم سردِ باغِ عِدِن / تحلیل فیلم «ضد مسیح» ساخته لارس فون تریر

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما