اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

-ما براي دزديدن پول بانك آمده ايم نه پول مردم...

جانی دپ در دشمنان مردم 

در رمان خوشه‎هاي خشم اشتاين بک، بانک‎ها هم‎چون غول‎هايي گرسنه زمين‎هاي کشاورزان را مي‎بلعند و آن‎ها را با فلاکت روانه شهرها مي‎کنند. همان‎گونه که اقتصاددانان گسترش بانک‎ها در اقتصادهاي بحراني را هم‎چون بيماري قارچي مي‎دانند که با گسترش، تمام جامعه را فرا مي‎گيرند. اين سرگذشت تراژيک ناشي از بحران اقتصادي دهه سي آمريکاست که طي آن بانک‎ها شروع به قبضه اموال مردم مي‎کردند. اين چنين بود که در آن زمان گانگسترها و دزدان بانک گرچه قانون‎شکنان واقعي جامعه بودند، اما ورشکستگان جامعه آن‎ها را هم‎چون رابين هودهاي زمان قدر مي‎داشتند. رابين‎هود(هايي) که در ابتداي فيلم دشمنان مردم، نام‎هايي بچه‎گانه و به ظاهر فارغ از خوي خشنشان دارند: الوين کاپريس، فلويد خوشگله و نلسون بچه صورت... و نام‎هايي ديگر چون مامي بيکر و پسران، دلي مسلسلي و يا زوج عاشقي به نام باني و کلايد که بعدها هم‎چون اسطوره‎اي داستانشان زبان به زبان به نسل‎هاي ديگر رسيد. نام‎هايي بودند که زير لطافتشان دنيايي از جنايت را مخفي نموده‎اند؛ اما چگونه اين سارقان بانک اين‎گونه سيماي اسطوره‎اي يافتند. به طوري‎که دهه 40 سينماي آمريکا تحت تسلط ماجراهاي گاه اغراق شده‎اي از قهرمان پروري‎هاي آن‎ها بوده است. قطعا" مسئله همراهي مردم با يک جريان که به نوعي مي‎توان آن را يک شبه اپزيسيون غير ساختار يافته و نوعي شورش بر عليه نظام بيمار اقتصادي و کارتل‎هاي مافيايي دانست.

ادامه مطلب دلينجر مرده است / نگاهي به دشمنان مردم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

میامی وایس کالین فارل جیمی فاکس 

اولین موردی که در میامی وایس جلب توجه می‎کند، یک داستان تکراری است. داستان خلافکاران و پلیسی که به دنبال آن‎هاست و این را هم اضافه کنیم که میامی وایس نام سریالی بسیار مشهوری در دهه‎ی 1980 بود که مایکل مان فیلمش را با اقتباس از درونمایه اصلی آن ساخته است. در این فیلم حتی آنتونی یرکوویچ از نویسندگان اصلی سریال نیز با مان همکاری داشته است. وقتی از مایکل مان صحبت می‎شود کارگردانی او از موضوعات و ایدئولوژی بسیار جلوتر هستند. شما در سینمای مان به دنبال مفاهیم و معناها نمی‎گردید خود را غرق در سینما و لذت می‎کنید. شاید بتوانیم کریستوفر نولان را در سری بتمن دنباله‎رو مان بدانیم.

ادامه مطلب لذت از عیار کارگردانی مایکل مان: نگاهی به "فسادِ میامی" Miami Vice
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)

 

خلاصه داستان: فيلم داستان يك راننده تاكسى سياه پوست به نام مكس (با بازی جيمى فاكس) است كه روزى وينسنت (با بازی تام كروز)، يك آدمكش مزدور سوار تاكسى او مى شود و با يك گروگان گيرى غير مستقيم،  وِى را وادار مى‎كند او را سراغ ۵ نفرى ببرد كه قرار است در دادگاه شهادت بدهند.

تام کروز وثیقه collateral 

یادداشت:

فيلم‎های متعددی در تاريخ سينما ساخته شده كه يك كاراكتر بی‎طرف آن ناگهان در يك موقعيت دشوار و باور نكردنی حتی برخی مسائل اصلی روحی و درونی‎اش را نيز به چالش كشيده است. بسياری از آثار آلفرد هيچكاك چنين حكايتی دارند از سي ونه پله و مردي كه زياد مي دانست گرفته تا اعتراف مي كنم و سرگيجه و شمال از شمال غربي.  اساسا مايه‎ی درگيری يك آدم معمولی در ماجرای غيرمعمولی يكی از جذاب‎ترين تم‎های انواع ژانرهای سينمايی بوده است؛ چرا كه می‎تواند برای تماشاگر همذات‎پنداری مملوس‎تری ايجاد نمايد.

ادامه مطلب شریک جرم: غمخوار جنایتکاران
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

ویل اسمیت در نقش محمدعلی کلی 

محمدعلی بوکسور مسلمان و شهیر آمریکایی یکی از چهره‎های فراموش نشدنی این رشته ورزشی است. محبوبیت چهره‎های مختلف ورزشی، سیاسی، عقیدتی و در وجه مقابل اهمیت آن‎ها نه به واسطه محبوبیت همواره مورد توجه فیلمنامه‎نویسان استودیوهای مختلف بوده است. استودیوهایی که حق ساخت فیلم این شخصیت‎ها را از بیوگرافی‎ها خریداری و موافقت آن چهره –در صورت زنده بودن موافقت خودش و در صورت مرگ، موافقت خانواده یا بنیادش- را جلب کرده‎اند.

ادامه مطلب قدرت و افتخار: نگاهی به فیلم «علی» ساخته‎ی مایکل مان
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 فیلم نفوذی

خلاصه داستان:  فیلم اقتباسی است از یک داستان واقعی، برگمن (با بازی اَل پاچینو) به همراه مایک والاس تهیه‌کننده‌ی یک برنامه‌ی خبری جنجال برانگیز در کانال CBS به نام شصت دقیقه هستند. او همواره به دنبال سوژه‌های داغ و دردسرساز می‌گردد که در این حین به یک پرونده‌ی مشکوک در مورد کمپانی‌های تولید سیگار برمی‌خورد. برگمن برای به دست آوردن اطلاعات دقیق به سراغ یکی از کارمندان ارشد کمپانی مذکور به نام جفری وایگند (با بازی راسل کرو) که اَخیرَن اخراج شده است می‌رود، پس از اصرار فراوان برگمن و دادن تضمین‌های لازم، از جمله عدم نمایش تصویر او در برنامه، جفری اطلاعات و اسرار بسیار تکان ‌دهنده‌ای را در اختیار برگمن می‌گذارد و حتی در برنامه‌ی تلویزیونی وی حاضر و پرده از رازی تکان‌دهنده برمی‌دارد ولی کمپانی‌های عظیم دخانیات مانع از پخش این مصاحبه می‌شوند…

ادامه مطلب نفوذی: ذهن هوشیار جامعه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

فیلم مخمصه مایکل مان 

مخمصه داستان کلاسیک رویارویی و تعقیب و گریز دزد و پلیس است؛  ولی در زیر ساخت اثر ما شاهد یک رقابت پنهان بین دو رقیب هستیم، ویسنت هانا با بازی آل پاچینو در نقش یک پلیس و نیل مک کالی با بازی رابرت دنیرو در نقش یک دزد.  این دو از هوش و قدرت درک بالای طرف مقابل به وجد آمده‎اند و شاید اگر جایگاه اجتماعی‎شان عوض می‎شد وینست یک سارق حرفه ای می‎شد و نیل یک پلیس حرفه‎ای.

ادامه مطلب مخمصه: رستگاری در 30 ثانیه!
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.00 (1 رای)

 

فیلم سارق مایکل مان

خلاصه‎ی داستان: ناتاتیل به همراه پدر و برادرش، آخرین نفرات از قوم موهیکان‎ها هستند که در گیر و دار جنگ بین انگلیس و فرانسه بر سر مستعمراتشان، جان دختران افسر ارشد انگلیسی را نجات می‎دهند و ناخواسته وارد جبهه‎ی انگلیسی‎ها می‎شوند. در این میان، ناتانیل دل در گرو عشق کورا، یکی از دختران افسر انگلیسی می‎بندد ...

 

ادامه مطلب نگاهی به آخرین بازمانده موهیکان‎ها / ما این‎جا بودیم...*
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)

 

فرانک (جیمز کان) گاوصندوق بازکنی حرفه ای است که برای امرار معاش به خرید و فروش ماشین های دست دوم مشغول است.تمام کارهای فرانک برای نزدیک شدن به یک هدف انجام می پذیرد:تشکیل یک زندگی عادی.او در راستای همین هدف انجام کاری را برای مافیا قبول می کند اما آنها هدف های دیگری در سر دارند.

مایکل مان با ساخت سارق (1981) نشان داد در دنیای مردانه‎ای فیلم می‎سازد که به نظر می‎رسید هاوارد هاکس و ژان پیر ملویل همه شیره آن را کشیده‎اند اما مان با تکیه بر جهان‎بینی خاص خود و تسلط کم‎نظیرش بر جنبه‎های مختلف سینما نه تنها از زیر سایه آن‎ها بیرون آمد، بلکه با بنا کردن جهان سینمایی خاص خود، امروزه تأثیرگذار بر بسیاری از فیلمسازان و آثارشان بوده است.

فیلم thief 

 

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما