-ما براي دزديدن پول بانك آمده ايم نه پول مردم...
در رمان خوشههاي خشم اشتاين بک، بانکها همچون غولهايي گرسنه زمينهاي کشاورزان را ميبلعند و آنها را با فلاکت روانه شهرها ميکنند. همانگونه که اقتصاددانان گسترش بانکها در اقتصادهاي بحراني را همچون بيماري قارچي ميدانند که با گسترش، تمام جامعه را فرا ميگيرند. اين سرگذشت تراژيک ناشي از بحران اقتصادي دهه سي آمريکاست که طي آن بانکها شروع به قبضه اموال مردم ميکردند. اين چنين بود که در آن زمان گانگسترها و دزدان بانک گرچه قانونشکنان واقعي جامعه بودند، اما ورشکستگان جامعه آنها را همچون رابين هودهاي زمان قدر ميداشتند. رابينهود(هايي) که در ابتداي فيلم دشمنان مردم، نامهايي بچهگانه و به ظاهر فارغ از خوي خشنشان دارند: الوين کاپريس، فلويد خوشگله و نلسون بچه صورت... و نامهايي ديگر چون مامي بيکر و پسران، دلي مسلسلي و يا زوج عاشقي به نام باني و کلايد که بعدها همچون اسطورهاي داستانشان زبان به زبان به نسلهاي ديگر رسيد. نامهايي بودند که زير لطافتشان دنيايي از جنايت را مخفي نمودهاند؛ اما چگونه اين سارقان بانک اينگونه سيماي اسطورهاي يافتند. به طوريکه دهه 40 سينماي آمريکا تحت تسلط ماجراهاي گاه اغراق شدهاي از قهرمان پروريهاي آنها بوده است. قطعا" مسئله همراهي مردم با يک جريان که به نوعي ميتوان آن را يک شبه اپزيسيون غير ساختار يافته و نوعي شورش بر عليه نظام بيمار اقتصادي و کارتلهاي مافيايي دانست.
ادامه مطلب دلينجر مرده است / نگاهي به دشمنان مردم
اولین موردی که در میامی وایس جلب توجه میکند، یک داستان تکراری است. داستان خلافکاران و پلیسی که به دنبال آنهاست و این را هم اضافه کنیم که میامی وایس نام سریالی بسیار مشهوری در دههی 1980 بود که مایکل مان فیلمش را با اقتباس از درونمایه اصلی آن ساخته است. در این فیلم حتی آنتونی یرکوویچ از نویسندگان اصلی سریال نیز با مان همکاری داشته است. وقتی از مایکل مان صحبت میشود کارگردانی او از موضوعات و ایدئولوژی بسیار جلوتر هستند. شما در سینمای مان به دنبال مفاهیم و معناها نمیگردید خود را غرق در سینما و لذت میکنید. شاید بتوانیم کریستوفر نولان را در سری بتمن دنبالهرو مان بدانیم.
ادامه مطلب لذت از عیار کارگردانی مایکل مان: نگاهی به "فسادِ میامی" Miami Vice
خلاصه داستان: فيلم داستان يك راننده تاكسى سياه پوست به نام مكس (با بازی جيمى فاكس) است كه روزى وينسنت (با بازی تام كروز)، يك آدمكش مزدور سوار تاكسى او مى شود و با يك گروگان گيرى غير مستقيم، وِى را وادار مىكند او را سراغ ۵ نفرى ببرد كه قرار است در دادگاه شهادت بدهند.
یادداشت:
فيلمهای متعددی در تاريخ سينما ساخته شده كه يك كاراكتر بیطرف آن ناگهان در يك موقعيت دشوار و باور نكردنی حتی برخی مسائل اصلی روحی و درونیاش را نيز به چالش كشيده است. بسياری از آثار آلفرد هيچكاك چنين حكايتی دارند از سي ونه پله و مردي كه زياد مي دانست گرفته تا اعتراف مي كنم و سرگيجه و شمال از شمال غربي. اساسا مايهی درگيری يك آدم معمولی در ماجرای غيرمعمولی يكی از جذابترين تمهای انواع ژانرهای سينمايی بوده است؛ چرا كه میتواند برای تماشاگر همذاتپنداری مملوستری ايجاد نمايد.
ادامه مطلب شریک جرم: غمخوار جنایتکاران
محمدعلی بوکسور مسلمان و شهیر آمریکایی یکی از چهرههای فراموش نشدنی این رشته ورزشی است. محبوبیت چهرههای مختلف ورزشی، سیاسی، عقیدتی و در وجه مقابل اهمیت آنها نه به واسطه محبوبیت همواره مورد توجه فیلمنامهنویسان استودیوهای مختلف بوده است. استودیوهایی که حق ساخت فیلم این شخصیتها را از بیوگرافیها خریداری و موافقت آن چهره –در صورت زنده بودن موافقت خودش و در صورت مرگ، موافقت خانواده یا بنیادش- را جلب کردهاند.
ادامه مطلب قدرت و افتخار: نگاهی به فیلم «علی» ساختهی مایکل مان
خلاصه داستان: فیلم اقتباسی است از یک داستان واقعی، برگمن (با بازی اَل پاچینو) به همراه مایک والاس تهیهکنندهی یک برنامهی خبری جنجال برانگیز در کانال CBS به نام شصت دقیقه هستند. او همواره به دنبال سوژههای داغ و دردسرساز میگردد که در این حین به یک پروندهی مشکوک در مورد کمپانیهای تولید سیگار برمیخورد. برگمن برای به دست آوردن اطلاعات دقیق به سراغ یکی از کارمندان ارشد کمپانی مذکور به نام جفری وایگند (با بازی راسل کرو) که اَخیرَن اخراج شده است میرود، پس از اصرار فراوان برگمن و دادن تضمینهای لازم، از جمله عدم نمایش تصویر او در برنامه، جفری اطلاعات و اسرار بسیار تکان دهندهای را در اختیار برگمن میگذارد و حتی در برنامهی تلویزیونی وی حاضر و پرده از رازی تکاندهنده برمیدارد ولی کمپانیهای عظیم دخانیات مانع از پخش این مصاحبه میشوند…
ادامه مطلب نفوذی: ذهن هوشیار جامعه
مخمصه داستان کلاسیک رویارویی و تعقیب و گریز دزد و پلیس است؛ ولی در زیر ساخت اثر ما شاهد یک رقابت پنهان بین دو رقیب هستیم، ویسنت هانا با بازی آل پاچینو در نقش یک پلیس و نیل مک کالی با بازی رابرت دنیرو در نقش یک دزد. این دو از هوش و قدرت درک بالای طرف مقابل به وجد آمدهاند و شاید اگر جایگاه اجتماعیشان عوض میشد وینست یک سارق حرفه ای میشد و نیل یک پلیس حرفهای.
ادامه مطلب مخمصه: رستگاری در 30 ثانیه!
خلاصهی داستان: ناتاتیل به همراه پدر و برادرش، آخرین نفرات از قوم موهیکانها هستند که در گیر و دار جنگ بین انگلیس و فرانسه بر سر مستعمراتشان، جان دختران افسر ارشد انگلیسی را نجات میدهند و ناخواسته وارد جبههی انگلیسیها میشوند. در این میان، ناتانیل دل در گرو عشق کورا، یکی از دختران افسر انگلیسی میبندد ...
ادامه مطلب نگاهی به آخرین بازمانده موهیکانها / ما اینجا بودیم...*
فرانک (جیمز کان) گاوصندوق بازکنی حرفه ای است که برای امرار معاش به خرید و فروش ماشین های دست دوم مشغول است.تمام کارهای فرانک برای نزدیک شدن به یک هدف انجام می پذیرد:تشکیل یک زندگی عادی.او در راستای همین هدف انجام کاری را برای مافیا قبول می کند اما آنها هدف های دیگری در سر دارند.
مایکل مان با ساخت سارق (1981) نشان داد در دنیای مردانهای فیلم میسازد که به نظر میرسید هاوارد هاکس و ژان پیر ملویل همه شیره آن را کشیدهاند اما مان با تکیه بر جهانبینی خاص خود و تسلط کمنظیرش بر جنبههای مختلف سینما نه تنها از زیر سایه آنها بیرون آمد، بلکه با بنا کردن جهان سینمایی خاص خود، امروزه تأثیرگذار بر بسیاری از فیلمسازان و آثارشان بوده است.