«زندان گود است. سنگی است. شکل آن، شکل نیمکرهای تقریباً کامل است؛ کف زندان که آن هم از سنگ است، نیمکره را کمی پیش از رسیدن به بزرگترین دایره متوقف میکند. دیواری از وسط آنرا نصف میکند. دیوار بسیار بلند است اما به قسمت فوقانی گنبد نمیرسد».
1.
نیرو و انگیزه این نوشته، نقد یا تفسیرِ صِرف یک فیلم نیست؛ بلکه گرهزدن میل-آگاهیهایِ فیلم، تماشاگر و نویسنده این نوشته به یکدیگر است. همراهی است با یک متن-جهان. فیلم آبی، گرمترین رنگهاست، بیش از آن که فیلمی درباره همجنسگراها باشد، فیلمی درباره فاعل گرایشورز است. بیش از آن که فیلمی درباره همجنسگرایی باشد، درباره گرایش است. نیز نه درباره میل جنسی، که درباره میل و عشق. فیلمی، در مرز روانکاوی و شیزوکاوی.
چهارشنبه 22 اکتبر
- افتتاح «فیلمنامه/ هنر» Movie Scripts/ Art جان بالدساری در گالری ماریان گودمن: آثار جدید جان بالدساری، جزییات خود را از تصاویر معروف در تاریخ هنر گرفته و آن را با قسمتی از متن یک فیلمنامه ترکیب کرده است. او در این رابطه میگوید: «جزییات آثار هنرمندان پیشین در یک فیلمنامه به تصویر کشیده میشود. من به نوعی ترکیب از هنر متعالی با سرگرمیهای هالیوود دسته یافتهام.»
ادامه مطلب 8 رویداد مهم هنری در نیویورک
بررسی سینمای ایران، حتی سینمای معاصر آن، گاه میتواند مسئولیتی خطیر باشد. بخشی از آن به دلیل این است که اسامی و حتی عنوان برخی فیلمها میتواند به چند طریق بر زبان جاری شود. من در مورد اولین اثر سیدرضا میرکریمی، کودک و سرباز (2000)، تأمل بسیاری کردم تا توانستم آن را در لیست هزار فیلم مورد علاقهام جای دهم. فرد کامپییر نیز پس از تأمل کافی در مورد دومین اثر او یعنی زیر نور ماه (2001)، مقالهای با نام «نسخهای پویا از اسلام که در آن نیکی و عدالت از پایبندی سفت و سخت به قوانین، اهمیت بیشتری دارد» برای خوانندگان شیکاگو نوشت. من آخرین کار او، امروز، را دیدم. فیلمی که نمایندهی رسمی ایران برای جوایز آکادمی بود. واضح است که کارگردان در این فیلم، در جایگاه استادی چیره دست قرار دارد. امروزه در منابع غربی نام این کارگردان بدون سید آورده میشود، به همین دلیل نتوانستم نام او را در وب سایت خودم پیدا کنم. به نظر میرسد که انسانیترین و اخلاق مدارترین سینمای امروز جهان، از طرفی مستقیماً درگیر جهل ما نسبت به دنیایی است که در آن زندگی میکنیم و گاه در آن گم میشود.
ادامه مطلب «امروزِ» سینمای ایران / نگاهی از جاناتان روزنبام
فیلم خشم تازهترین اثر دیوید ایر با بازی برد پیت و شیا لبوف نقدهای مثبتی را از آن خود کرده است
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، این فیلم با بازی براد پیت در نقش یک فرماندهی تانک در جنگ جهانی دوم، به عنوان اختتامیهی فستیوال فیلم لندن انتخاب شد.
ادامه مطلب «خشم» Fury از جنس آثار ساموئل فولر
رابرت رودریگز فیلمساز سرشناس سینمای مستقل، از سرمایهگذاران شهر گناه 2 و ماچت میکشد به دلیل عدم پرداخت 7.7 میلیون دلار شکایت کرد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، رودریگز ادعای خود را مبنی بر نقض قرارداد و کلاهبرداری علیه سرگی بسپالف، مارینا بسپالف، ماداریستو، ورلونوواما و آلدامیسا مطرح کرد. رودریگز ادعا میکند شخصاً دستمزد کیل وارد، فیلمنامهنویس «ماچت میکشد» را پرداخت کرده است.
ادامه مطلب شکایت رابرت رودریگز به دلیل 7.7 میلیون دلار دستمزد معوقهاش برای فیلمهای «شهر گناه 2» و «ماچت...
تلاش برای پاسخ دادن به چیستی فیلم نوآر احتمالاً یکی از مهمترین سوالات تاریخ مطالعات سینمایی است. در واقع درست از زمان اطلاق شدن عبارت فیلم نوآر از سوی نینو فرانک در سال 1946 در مجلهی اکرانِ فرانسه به موج غریب فیلمهای پس از جنگ جهانی دوم آمریکا تا کنون، کند و کاو در باب حاصل شدن یک تعریف نهایی از این عبارت در بین منتقدان و تئوریسینهای سینما همچنان ادامه دارد.