یک هنرمند اسپانیایی با حذف شخصیتهای نقاشیهای مشهور تاریخ هنر جهان، با طرح این موضوع که حتی این افراد هم به قرنطینه خانگی رفتهاند، به زبان هنر مردم را به ماندن در خانه دعوت کرده است.
ادامه مطلب قرنطینه مونالیزا؛ در خانه بمانید + ویدیو
کوئنتین تارانتینو گفته است یکی از پروژههایی که به آن فکر کرده فیلم «لوک کیج: قهرمان برای استخدام» از دنیای سینمایی مارول بوده است.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ایندی وایر، لیست پروژههای ساختهنشده کوئنتین تارانتینو سیاههای حیرتانگیز برای اکتشاف است و به نظر میرسد این کارگردان برنده جایزه اسکار، منبعی بیپایان از ایدهها در هر ژانر در ذهن دارد.
مقدمه: "تراکینگ شات کاپو" فرمولی از ژاک ریوت بود که در دستان سرژ دنی و تنی چند از روشنفکران دیگر [در گذر زمان] بدل به اسطورهی سینهفیلهای ارتدوکس شد. چنان که امروزه سخن گفتن از "تراکنیگ شات کاپو" یا به اختصار TSK لزوماً به تراکینگ شات فیلم کاپو1 اشاره نمیکند، بلکه آن صرفاً یکی از معمولیترین روشها برای بسیج شیوهی خاصی از دیدن فیلمهاست. به واقع چنین اسطورهای برای ایجاد یک قطبنمای اخلاقی در نسبت با مصرفِ کردنِ فیلمها طراحی شده است. این قطبنما آنچه در هنگام ساخت فیلم اشتباه است –مثل یک انتخاب فنی- را برجسته میکند و دیگران را از به کار بردن آن برحذر میدارد. فرمولی که ریوت ساخت البته ریشه در یک شات بهخصوص در فیلم کاپو داشت. ریوت در شمارهی 120اُم مجلهی کایه دو سینما با برجسته کردن این شات در فیلم جیلو پونته کورُوُ، به این سئوال پاسخ داد که چرا از فیلم او نفرت دارد.2
ادامه مطلب در باب پستی
در برادران کارامازوف؛ به عنوان آخرین اثر سترگ داستایفسکی، به نظر میرسد صدای الحاد بیشتر از همیشه به گوش خواننده میرسد. در رمان این صدا از جانب مردیست که بنا به ادعای خود عشقِ به خدا را انکار میکند تا زجر نکشد؛ ایوان کارامازوف. کسی که در غالب اوقات و بیشتر در حین بحث و مجادله با آلیوشا؛ برادر ناتنیاش -که نوکشیشی ارتدوکس است- محقتر جلوه میکند. در این میان آلیوشا که تمام عمر در ایمان زیسته است رفته رفته شک میکند که نکند واقعاً در مواردی حق با ایوان باشد؟ به فرض ایوان در جایی اعتقاد راسخ آلیوشا مبنی بر این که فیض، از طریق گزینش سراسر اسرارآمیز خداوند، شامل اندکشماران بلندمرتبهای میشود، و هرگز از طریق کوشش فردی و خودخواسته حاصل نمیگردد را به باد استهزاء میگیرد. همچون چالش سختی که خداوند در برابر ایّوب نهاد. ایوان حتی پا را از این فراتر میگذارد و پیشاپیش امکان وجود فیض را ناممکن میداند. یعنی بخشی از جزم مسیحیت را که پذیرفتن آن حتی برای متفکران الاهیاتمسلکی همچون داستایوسکی نیز دشوار است.
ادامه مطلب ظلمتِ نیمروز؛ دربارهی ترنس مالیکِ متاخر
نهمین فیلم کوئنتین تارانتینو در رقابت میلیمتری بهترین فیلم نویسندگان و پژوهشگران پایگاه تحلیلی، خبری و پژوهشی آکادمی هنر در سال 2019 شد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، هفتمین دوره رای گیری بهترینهای سال سینما از نگاه تارنمای آکادمی هنر در ابتدای اسفندماه آغاز و در نهایت «روزی روزگاری در هالیوود» ساخته کوئنتین تارانتینو با یک امتیاز اختلاف نسبت به «ایرلندی» ساخته مارتین اسکورسیزی بهترین فیلم سال 2019 شد. نکته جالب توجه اینکه «روزی روزگاری در هالیوود» در دیگر بخشهای مهم بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه نیز در صدر فهرست قرار گرفت. شاید پس از رای گیری بهترینهای دهه دوم قرن بیستم این انتخاب از قبل پیش بینی شده بود زیرا این فیلم چهارمین فیلم دهه نیز از نظر همین نویسندگان لقب گرفته بود. سال پیش رو که فیلمهای مهمی در آن تولید شدند نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بود و حتی این اولین نزدیکی آرای نویسندگان آکادمی هنر به نامزدهای جوایز آکادمی (اسکار) است. 6 نامزد اسکار در میان فهرست نهایی نویسندگان آکادمی هنر نیز قرار گرفته و فیلمهای آمریکایی سهم بیشتری در انتخاب ها داشتند.
در یک نظرسنجی از نویسندگان و پژوهشگران آکادمی هنر بهترینهای سینما در سال 2019 را معرفی کردیم که (میتوانید در اینجا مشاهده کنید) فیلمهای روزی روزگاری در هالیوود، ایرلندی و انگل رقابت نزدیکی در بخش های اصلی با یکدیگر داشتند. در زیر میتوانید آرای هر یک از نویسندگان آکادمی هنر را به طور جزئی مشاهده کنید.
ادامه مطلب جزییات آرای نویسندگان و منتقدان آکادمی هنر برای بهترینهای سینما در سال 2019
وقتی زبان صریح، از انتقال معانی ناتوان میشود، زبان ضمنی و اشارهوار در دایرهای از واژگان و لغت اندیشهای نهان میسازد. اندیشهای که با رمزگشایی و نشانه شناسی عیان شده تا روح مخاطب را بیش از پیش در چالش کشف معانی به لذت فهمیدن برساند. به عقیدهی فردیناند دو سوسور زبانشناس، زبان، نظامی از نشانههاست. نشانههایی که در بطن جامعه حیات دارند و حامل اندیشهاند. او برای نشانهها دووجه قائل است : دال و مدلول. دال جنبه مادی نشانه به شمار میرود که در زبان، همان حروف مکتوب کلمه است و مدلول، مفهوم ذهنی که نشانه یا کلمه به آن ارجاع داده میشود. دال، گاه به جای مدلولِ واحد، مبین چندین مدلول گوناگون و بعضاً متضاد میشود که در اینجا چند معنایی بودن مطرح شده و ویژگی تفسیر و تأویلپذیری را در متون مختلف امکان پذیر میسازد.
جشنواره فیلم برلین 2020 ساعتی پیش برندگان خود را شناخت و فیلمی از ایران توانست جایزه اصلی را از آن خود کند.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، هیات داوران هفتادمین دوره برلیناله از میان هجده فیلم، خرس طلایی سال ۲۰۲۰ را به فیلم "شیطان وجود ندارد" محمد رسولاف، کارگردان ایرانی اهدا کرد. این فیلم پیشتر جوایز جانبی "هیات داوران کلسیاها"، جایزه عفو بینالملل و همچنین جایزه ویژه سینماداران آلمان را نیز از آن خود کرده بود. فیلم سرگذشت چهار مرد محکوم به اعدام را در چهار اییزود روایت میکند.