اختصاصی

  • خبر شگفت انگیز برای سینمای ایران، پیمان معادی داور جشنواره ساندنس شد

    پیمان معادی سینماگر ایرانی به عنوان داور جشنواره بین‌المللی فیلم ساندنس آمریکا انتخاب شد. به گزارش ایسنا و به نقل از سایت رسمی جشنواره فیلم ساندنس، پیمان معادی بازیگر، نویسنده و کارگردانی ایرانی به همراه چلسی بارنارد، ماریل هلر، اندرو هی و داوران بخش فیلم‌های مسابقه فیلم‌های بلند آمریکایی جشنواره فیلم ساندنس هستند....
  • جریانی نو در گالری‌داری هنر اصفهان؛ گفت‌وگو با ژیلا منانی

    «ژیلا منانی متولد اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته زمین‌شناسی از دانشگاه اصفهان است. وی به منظور ادامه تحصیل، اقامتی نه ساله در ایتالیا داشته که این اقامت منجر به علاقه‌مندی بیشتر او به هنرهای زیبا شده و نتیجه آن گذراندن دوره‌های آزاد در رشته نقاشی در شهر جِنوای ایتالیا بوده است. وی همچنین چند سال به عنو...

تحریریه آکادمی هنر

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

۱۰


گمان می‌کردیم نقشه خوبی برای رسیدن به یک دهه فعالیت هنری داشته باشیم، اما موانع بسیار تمام اهداف را دست نیافتنی کرده است. شاید برخی معتقد باشند محدودیت‌ها خلاقیت می‌آورند، اما در چه جامعه‌ای! جامعه‌ای که مردمش هیچ اولویتی به دلیل شرایط گوناگون هنر نیست؟‌ در کشوری که دولت‌هایش به هیچ وجه از هنر چیزی نه می‌گویند نه برایشان مسئله است؟ با چه ابزار با چه بودجه با چه توانی می‌شود چشم‌اندازی برای هنر کشور ترسیم کرد. پس از یک دهه باید گفت به هیچ وجه به آن مسیر خود نزدیک نشده‌ایم،

ادامه مطلب یک دهه با شما
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

فیلم قهرمان اصغر فرهادی

 

خبری های رسمی حکایت از این دارد که امیرجدیدی و رعنا آزادی ور به عنوان بازیگران نقش های اصلی فیلم اصغر فرهادی قطعی شده اند.

ادامه مطلب امیر جدیدی و رعنا آزادی ور بازیگران فیلم جدید اصغر فرهادی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

مارتین اسکورسیزی



مارتین اسکورسیزی فیلمی کوتاه درباره تجربه زندگی در قرنطینه در نیویورک را در دوران بحران کرونا، برای بی‌بی‌سی ساخت.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، مارتین اسکورسیزی در فیلمی کوتاه که امروز (پنج شنبه) در بی‌بی‌سی ۲ روی آنتن می‌رود، تجربه زندگی‌اش در دوران قرنطینه را نشان داده است.

ادامه مطلب فیلمی کوتاه از اسکورسیزی از دوران قرنطینه ساخته شد
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.00 (4 رای)

دوست نابغه من


یکی از محبوب‌ترین سریال‌های شبکه HBO برای یک فصل دیگر تمدید شد.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ایندی وایر، در حالی که فردا دوشنبه (۴ ماه می) قسمت نهایی از فصل دوم سریال «دوست نابعه من» در شبکه اچ‌بی‌او روی آنتن می‌رود، این شبکه دستور ساخت فصل سوم آن را هم داد.

ادامه مطلب سریال دیدنی دوست نابغه من برای فصل سوم تمدید شد
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

تئاتر سالگشتگی

کمپانی تئاتر «کامراشپیله» مونیخ از طریق سایت خود فیلم تئاتر «سالگشتگی» امیررضا کوهستانی را به صورت رایگان و به مدت ۲۴ ساعت، نمایش می‌دهد.



به گزارش خبرنگار مهر، کمپانی تئاتر «کامراشپیله» مونیخ در کشور آلمان برای شرایط کرونایی موجود، فیلم اجرای تئاتر کارگردان‌های مطرح و معتبر جهان را به مدت ۲۴ ساعت و به صورت رایگان از طریق سایت خود برای مخاطبان و علاقه مندان تئاتر در سراسر جهان پخش می‌کند.

ادامه مطلب پخش اینترنتی تئاتر سالگشتگی اثر کوهستانی به مدت 24 ساعت
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

لایو ژان لوک گدار

درست است ژان لوک گدار خود را از اجتماع دور کرده، اما بعید به نظر می‌رسد او اجتماع را از طریق مشاهداتش در صفحات مجازی رصد نکرده باشد.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، در صورتی که برخی رسانه‌ها حرکت گدار را عجیب قلمداد کردند، اما شاید یادشان رفته او یکی از قالب شکن‌ترین افراد تاریخ سینماست. گدار نه تنها از فرم و روایت سینمایی آشنایی زدایی کرد، بلکه چالش او رفته رفته آشنایی زدایی از زبان ارتباطی در سینما شد. گدار فیلمسازی است که ظرف‌های مختلف یک رسانه را امتحان کرده و برای این‌که باز هم یادآوری شود هم فیلم سه بعدی ساخت و هم در جشنواره کن به صورت غیر حضوری و از طریق نرم افزار فیس تایم سخن گفت.




این فیلمساز بزرگ ۸۹ ساله فرانسوی اواخر هفته پیش در لایو صفحه رسمی دانشگاه لوزان در کنار لیونل بایر رییس بخش سینمای دانشگاه هنر و طراحی همین دانشگاه حاضر شد و گفت‌وگوی جذابی را رقم زدند.



این ۲ نفر همراه فابریس آرانیو یکی از همکاران قدیمی‌شان همگی در خانه گدار جمع بودند. در این گردهمایی بایر و آرانیو ماسک به صورت داشتند و این باعث شد گدار بگوید آن‌ها شبیه چهره‌های نقاشی‌های جیمز انسور نقاش بلژیکی شده‌اند.



مکالمه طولانی و متنوع آن‌ها ۹۰ دقیقه به طول انجامید و تقریباً ۴ هزار نفر در هر لحظه داشتند آن را زنده تماشا می‌کردند. در حالیکه بیشتر کامنت‌ها حاکی از تشکر به خاطر این فرصت نادر برای دسترسی به یکی از چهره‌های افسانه‌ای سینما بود، خود مکالمه هم درست به اندازه هر یک از آثار اخیر گدار هیجان‌انگیز و پیچیده پیش رفت.



گدار ویروسی که بحران سلامت جهانی این روزها را به وجود آورده با گسترش اطلاعات مقایسه کرد و در توضیح گفت که ویروس نوعی ارتباط است و نیازمند فرد دیگری است. وقتی شما هم در رسانه‌های اجتماعی پیغامی می‌فرستید، نیازمند فرد دیگری هستید تا بتوانید وارد خانه او بشوید.



ایده بازگشت در ارتباطات به زودی او را به موضوع زبان رساند که یکی از تم‌های موضوعی محبوب این کارگردان در فیلم «خداحافظی با زبان» است. از نظر گدار، زبان «ترکیبی از سخن تصاویر» است و او از این نکته ناراحت است که در سخن خبرنگاران و سیاستمداران، کمبود تصاویر دیده می‌شود.



استفاده از زبان همیشه موضوعی جالب برای این کارگردان بوده که می‌گوید وقتی حدود ۱۵ سال داشت حدود یک تا ۲ سال دست از سخن گفتن برداشت و این امر خیلی هم باعث ترسیدن خانواده‌اش شد. او این کار را بعد از این کرد که «تحقیقات درباره طبیعت و عملکردهای زبان» اثر برایس پارین را خواند اما خوشبختانه صحبت نکردن او خیلی طولانی دوام نیاورد و او از آن به بعد سعی کرد از زبان نویسندگان خوب استفاده کند که هدفش بیان چیزی فراتر از سخنان رایج است.



موضوعی که چند بار در مکالمه این سه نفر مطرح شد رد کردن ایده زبان و کلمات به عنوان کپی واقعیت و همچنین علاقه نسبت به حرکت به سمت الفبای تصویری بود که بیشتر شبیه به نقاشی خواهد بود. گدار گفت: «من دیگر آن قدر به بیان باور ندارم، به نظرم مشکل اصلی الفبا است. حرف‌های بسیاری وجود دارد، باید خیلی از آن‌ها را حذف کنیم و به سمت چیز دیگری حرکت کنیم که کاری است که نقاش‌ها همیشه انجام داده‌اند.»



این کارگردان همچنین درباره سینما گفت: سینما به ما اجازه می‌دهد کمی انعطاف‌پذیرتر باشیم و اجازه ترکیب کردن رویکردهای علمی و هنری با هم را می‌دهد. در دوران موج نو فکر می‌کردم که سینما را باید در دانشکده آموخت. اما حالا می‌خواهم بگویم که به جایش شروع به فیلم ساختن کنید.



او گفت خوشحال است که توانست سینما را به عنوان «آنتی‌بیوتیکی برای کلمات» کشف کند.



گدار درباره‌ی فیلم دیدن هم خاطراتی گفت: «من با ریوت و تروفو درباره‌ی زندگی شخصی‌مان حرف نمی‌زدم. در عوض با هم زیاد سینما می‌رفتیم. ریوت می‌توانست یک فیلم را تا پنج‌بار هم ببیند اما من در یک روز پنج فیلم می‌دیدم. در حقیقت ما دو رویکرد متفاوت در فیلم‌بینی داشتیم.»



در نهایت، گدار همچنین درباره پروژه بعدی خود صحبت کرد که با توجه به تمام مدادها و قطعه‌های کاغذی که در سراسر اتاق نشیمن او دیده می‌شد، به نظر می‌رسید در مرحله پیشرفته‌ای باشد. فیلم جدید او که به گفته خودش «تصور می‌کند «ملکه سبا از اپرای باستیل» باشد شامل موسیقی‌های معروفی از آهنگسازان قدیمی از جمله «بیزه» می‌شود و در عین حال از موسیقی ساخته شده برای خود فیلم هم استفاده می‌کند. این کاری است که کارگردان سال‌هاست انجام نداده بود.

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

فیلم خروج ابراهیم حاتمی کیا



زمانی که تهیه کننده و سرمایه گزار تازه ترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا از اکران اینترنتی اثرشان در شرایط قرنطینه سخن گفتند، از حرکت آن‌ها استقبال و چند فیلم دیگر به دنبال آن آمادگی خود را اعلام کردند، اما ماجرا آن طور که می‌خواستند پیش نرفت و خیلی زود با تبعاتش روبه‌رو شدند.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، نسخه قاچاق «خروج» آن هم با کیفیت خوب در دسترس همگان قرار گرفته و شاید بعید نباشد چندی دیگر از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شود. با وجود علم بر این مسئله که حق کپی رایت در ایران به هیچ وجه جدی گرفته نمی‌شود، تهیه کننده و سرمایه گزار فیلم اقدام به عمل عجیبی کردند. اگر تا پیش از این از حرکت جالب و نو فیلم «خروج» یاد می‌شد بی‌شک نامش بعدها با یک فرصت سوزی بزرگ یاد خواهد شد.



نکته جالب اینکه سید محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری ساعتی پیش این مسئله را قابل پیش بینی خواند و از لزوم فرهنگ سازی سخن گفت. این مشخص است دوستان نه تنها اشتباه بزرگ را نپذیرفتند بلکه معتقدند حتی اگر روی نتفلیکس هم عرض می‌شد با همین مسئله مواجه می‌شدند.


جالب است بدانید نتفلیکس خودش فیلم را در عرضه قرار می‌دهد و نیاز به قاچاق آن در کشورهایی که دسترسی دارند نیست. شخص با خرید حق اشتراک نتفلیکس فیلم‌هایی که روی پرده سینما -با سرمایه‌گزاری نتفلیکس هستند- را نیز می‌تواند مشاهده کند. قوانین سفت و سخت کپی رایت سال‌هاست در کشورهای مختلف اجرا می‌شود و چنان‌چه سایتی بدون خرید حق کپی رایت اقدام به بارگذاری اثر کند با برخورد شدیدی روبه‌رو می‌شود.

 

زمانی که خود vodهای داخلی و حتی صدا و سیما حق کپی رایت آثار کشورهای دیگر را رعایت نمی کنند به هیچ وجه نباید انتظار فرهنگ سازی و رعایت از سوی دیگران داشته باشند. فراموش نکرده‌ایم فیلم جوکر -و امثال ان- با کیفیت نامطلوب بر روی vodها قرار گرفت.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)

مارتین اسکورسیزی

 

در حالی که هزینه ساخت فیلم بعدی مارتین اسکورسیزی با عنوان «قاتلان ماه کامل» از ۲۰۰ میلیون دلار بالاتر رفته است، حالا دیگر پارامونت ممکن است حاضر به ساخت آن نباشد.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، پروژه 200 میلیون دلاری جدید مارتین اسکورسیزی شاید پارامونت را به پذیرفتن شریک یا کنار نهادن آن بکشاند. به گفته گزارشی که وال استریت ژورنال منتشر کرده است، هزینه ساخت «قاتلان ماه کامل» با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت دنیرو بالا رفته و این می‌تواند هر استودیویی را وادار به این کند که در برنامه‌هایش تجدید نظر کند؛ آن هم در موقعیتی که اصلاً روشن نیست وقتی آمریکایی‌ها از قرنطینه خارج شوند، چه رویکردی نسبت به سینماها داشته باشند. این بالا رفتن هزینه‌ها حالا اسکورسیزی را مجبور کرده با استودیوهای دیگری به جز پارامونت وارد مذاکره شود.

ادامه مطلب تامین بودجه فیلم جدید مارتین اسکورسیزی در هاله‌ای از ابهام؛ اسکورسیزی به اپل مراجعه کرد

تحلیل رویکرد

پیشنهاد کتاب