اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تحریریه آکادمی هنر

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن با برپایی یک نشست مطبوعاتی فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف خود را معرفی کرد.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از تارنمای اختصاصی جشنواره کن، پس از دو سال تعویق جشنواره کن و تغییر زمان آن بالاخره این جشنواره مهم در تاریخ همیشگی برگزار خواهد شد که با وجود نام‌های آشنای حاضر در بخش مسابقه نشان از یک سال مهم خود دارد. در کنار بزرگان سینما، سعید روستایی با فیلم برادران لیلا در این جشنواره حاضر خواهد بود. این اولین حضور مهم روستایی در بخش مسابقه یک رویداد مهم است. دیگر فیلمساز ایرانی که در بخش مسابقه پذیرفته شده، علی عباسی کارگردان مهم این سال‌های اخیر است.

ادامه مطلب سعید روستای در کنار بزرگان سینما به بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۲۲ راه یافت
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (4 رای)

داستان وست ساید

 

داستان وست ساید، اقتباسی از فیلمی به همین نام محصول سال 1961 است. داستان فیلم در مورد ماریا و تونی عاشق و معشوقی است که در میانه جنگ بین دو گروه گنگستر، دل در گرو عشق یکدیگر داده‌اند و در پی عشقی ممنوعه‌اند.

ادامه مطلب روح عدالت در دلِ شقاوت، نگاهی به فیلم داستان وست ساید ساخته استیون اسپیلبرگ
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

عکاسی و فلسفه

 

کتاب «عکاسی و فلسفه: مقالاتی در باب ماهیت تصویر عکاسی» حول مسئله مهم شکل گرفته است پس از امکان دستکاری دیجیتال در تصاویر عکاسی اکنون چگونه می‌تواند صداقت و عینیت عکس و شأن استنادی آن سخن گفت؟ رابطه عکس دیجیتال با موضوعش اکنون چگونه تعریف می‌شود؟ تصویر عکاسانه مدت‌ها مظهر رابطه شفاف با جهان بود و عطش انسان به رئالیسم یا واقع نمایی را برآورده می‌کرد باور قدیمی ما به عکس در مقام منبع غنی از اطلاعات بصری استفاده گسترده از عکاسی را در روزنامه‌نگاری و مستند سازی و زمینه‌های علمی در پی داشت اکنون که این باورهای قدیمی زیر سوال رفته است دریافت ما از تصاویر عکاسانه و ارتباطمان با این تصاویر سابقا شفاف چگونه تعریف می‌شود؟ چطور می‌توان از نو به مسئله صدق و کذب در بازنمایی های تصویری فکر کرد؟ مقالات این کتاب هر یک به نحوی به مسائلی از این دست می‌پردازند عکاسی که اکنون جایگاه خود را به عنوان هنر تثبیت کرده است می‌کوشد بار دیگر به مرزهای میان خود و نقاشی فیلم و سایر بازنمایی های تصویری بیندیشد.

ادامه مطلب عکاسی و فلسفه: مقالاتی در باب ماهیت تصویر عکاسی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.50 (2 رای)

کودا شان هدر

نود و چهارمین دوره جوایز اسکار برندگان خود را معرفی کرد.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر  به نقل از ورایتی، برندگان نود و چهارمین دوره اسکار در بخش‌های ۲۳ گانه در مراسمی که به صورت حضوری و با رعایت جدی پروتکل‌های کرونا در سالن دالبی تئاتر برگزار شد، معرفی شدند. واندا سایکس، ایمی شومر و رجینا هال اجرای این دوره از مراسم را بر عهده داشتند.




فهرست برگزیدگان جوایز آکادمی اسکار ۲۰۲۲ به ترتیب زیر است:

بهترین فیلم: کودا (شان هدر)

بهترین کارگردان: جین کمپیون برای «قدرت سگ»

بهترین بازیگر زن نقش اصلی: جسیکا چستین برای «چشمان تامی فی»

بهترین بازیگر مرد نقش اصلی: ویل اسمیت برای «شاه ریچارد»

بهترین فیملبرداری: «تل ماسه» گرگ فریزر

بهترین موسیقی متن: «تل ماسه» هانس زیمر

بهترین فیلمنامه اقتباسی: کودا (شان هدر)

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: «بلفاست» کنت برانا

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: تروی کوتسر «کودا»

بهترین بازیگر زن نقش مکمل: آریانا دبوس برای «داستان وست ساید»

بهترین فیلم بین‌المللی: «ماشینم را بران» ژاپن / ریوسوکه هاماگوچی

بهترین تدوین: تلماسه (جو واکر)

بهترین انیمیشن: «افسون» جرد بوش، بایرون هاوارد، ایوت مرینو و کلارک اسپنسر

بهترین ترانه: «زمانی برای مردن نیست»

بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: «برف‌پاک کن» آلبرتو میلگو و لئو سانچز

طراحی لباس: «کروئلا» جنی بیوان

فیلم کوتاه مستند: «ملکه بسکتبال»

فیلم بلند مستند: «تابستان روح» احمر تامپسون، جوزف پاتل، رابرت فیولنت و دیوید دینرستین

بهترین فیلم کوتاه: «وداع طولانی» آنیل کاریا و ریز احمد

جلوه‌های ویژه: «تل ماسه» پل لمبرت، تریستان مایلز، برایان کانر و جرد نفزر

بهترین طراحی صحنه: «تل ماسه» پاتریک ورمت و سوزانا سیپوس

بهترین صداگذاری: «تل‌ماسه» مک روث، مارک مانگینی، تئو گرین، دوگ همفیل و ران بارتلت

آرایش چهره و مو: «چشمان تامی فی» لیندا داوز، استفانی اینگرم و جاستین رالی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.90 (5 رای)

قدرت سگ ماشینم را بران

 

در یک نظرسنجی از نویسندگان و پژوهشگران آکادمی هنر بهترین‌های سینما در سال 2019 را معرفی کردیم که (می‌توانید در اینجا مشاهده کنید) فیلم‌های قدرت سگ، ماشینم را بران و بلفاست رقابت نزدیکی در بخش های اصلی با یکدیگر داشتند. در زیر می‌توانید آرای هر یک از نویسندگان آکادمی هنر را به طور جزئی مشاهده کنید.

ادامه مطلب جزییات آرای نویسندگان و منتقدان آکادمی هنر برای بهترین‌های سینما در سال ۲۰۲۱
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.88 (4 رای)

بهترین فیلم های سال ۲۰۲۱

 

فیلم برنده گلدن گلوب و شانس اصلی اسکار در صدر برترین‌های سال ۲۰۲۱ آکادمی هنر قرار گرفت.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، نهمین دوره رای گیری بهترین‌های سال سینما از نگاه سایت آکادمی هنر در یک هفته اخیر به پایان رسید و در نهایت برآیند نظرات ده منتقد و نویسنده آکادمی هنر که توانسته بودند بخش عمده‌ای از فیلم‌های مهم سال را مشاهده کنند منتشر شد. قدرت سگ ساخته جین کمپیون محصول کانادا، انگلستان و استرالیا در رقابت نزدیکی با فیلم ماشینم را بران ساخته ریوسوکه هماگوچی بهترین فیلم سال 2021 آکادمی هنر ایران لقب گرفت. نام «قدرت سگ» در بخش‌های مختلف بهترین‌ها دیده می‌شود.

 

ادامه مطلب قدرت سگ در بخش‌های مخنلف بهترین اثر نهمین دوره رای گیری آکادمی هنر شد
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.00 (2 رای)

برندگان بفتا ۲۰۲۲

 

برگزیدگان بفتا ۲۰۲۲ با پیشتازی «تلماسه» و «قدرت سگ» برای دریافت جوایز معرفی شدند، این دومین جایزه در یک روز است که جین کمپیون کارگردان فیلم «قدرت سگ» دریافت می کند. او شب گذشته نیز بالاترین جایزه هفتاد وچهارمین دوره جوایز انجمن کارگردانان آمریکا را بدست آورد.

 


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، برندگان جوایز بفتا در سال ۲۰۲۱ ساعتی پیش یکشنبه (۲۲ اسفند ۱۳ مارس) در مراسمی با اجرای ریبل ویلسون در رویال آلبرت هال لندن معرفی شدند و یکبار دیگر اسکار انگلیسی به یک فیلم بریتانیایی یعنی بلفاست رسید.

ادامه مطلب بلفاست بهترین فیلم جوایز بفتا ۲۰۲۲ شد، قدرت سگ نیز دست خالی نماند
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

احمد مطار

مناقشات میان اندیشمندان و نویسندگان پیرامون چیستی هنر اسلامی از بدو خلق این هنر همیشه بحث برانگیز بوده و هست؛ در مقابل نظر عده‌ای که اصلاً قائل به وجود هنر اسلامی نیستند، عده‌ای هنر اسلامی را هنری می‌دانند که در جغرافیای سرزمین‌های اسلامی اتفاق افتاده و نظرشان بیشتر معطوف به معماری و صنایع مستظرفه‌ای است که رنگ و بوی تاریخ از آن به مشام می‌رسد. معضل چنین تفکری آنجا بالا می‌گیرد که هنر اسلامی با رویارویی گرایش‌های تفکری و رفتاری دوره معاصر همچون مدرنیسم و پست مدرنیسم چگونه می‌تواند به حیات خود ادامه دهد؟ آیا ادامه همه آنچه که از هنر اسلامی تاریخی می‌شناسیم اگر امروز اجرا شود می‌توان آن را هنر اسلامی معاصر اطلاق کرد و یا اگر هنرمندی مسلمان، آموزه‌ای از دین اسلام را به واسطه هنرهای جدید – به فرض مثال هنر چیدمان - به منصه ظهور رساند، آنگاه می‌توان گفت که هنر معاصر اسلامی خلق کرده است؟


این‌ها پرسش‌هایی است که سنت‌گرایان آن‌ را در نطفه خفه کرده و مجال زایش پاسخی برای آن نمی‌دهند و از طرفی محافل آکادمیک کشور نیز به دلیل عدم جنبش ترجمه در عصر حاضر و برای مصون ماندن از حجمه سنت‌گرایان، نه تنها با این مباحث آشنا نیستند بلکه میلی به بازاندیشی تفکرات محافظه‌کارانه خود ندارند.

 

در این راستا بررسی هنرمندان و آثار هنری کشورعربستان – جایی که اسلام از آنجا آغاز شد - شاید به بازگشایی بحث هنر اسلامی در دوره معاصر یاری‌رسان باشد. به همین منظور معرفی یکی از هنرمندان تأثیرگذار در مهد اسلام، خالی از لطف نیست.

 

«احمد ماطر»[1] متولد 1979، پزشک و هنرمند عربستانی و بنیانگذار دهکده هنر «المفتاح»[2] در شهر ابها[3] و نهاد هنری «مرز عربی»[4] در سال 2003 در عربستان سعودی است. طبق آنچه که در سایت رسمی نهاد «مرز عربی» منتشر شده، این نهاد تا کنون توانسته با انتشار بیش از پنجاه هزار جلد کتاب و کاتالوگ و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و جذب سیصد هزار بازدیدکننده از این نمایشگاه‌ها و برنامه ارتباطی ویژه، به بیش از ده میلیون نفر مخاطب در سراسر جهان دست یابد (وبگاه نهاد مرز عربی: 2017). وی به عنوان عکاس منظره و رهبر گروهی از هنرمندان جوان به نام «ابن اثیر» و همچنین چهره شاخص یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تلفن همراه منطقه شناخته شده است. آثار او در قالب عکاسی، خطاطی، نقاشی، چیدمان، هنر اجرا و ویدئو اجرا می‌شود و از لحاظ موضوع به بررسی روایات و زیبایی‌شناسی فرهنگ اسلامی در عصر جهانی شدن، تحول و مصرف در لایه های پنهان زندگی معاصر عربستان می‌پردازد.

 

در یکی از چیدمان‌های ماطر با عنوان «مغناطیسم»، کعبه و مراسم حج با قابلیت آهن‌ربا و براده‌های آهن بازنمایی شده است. (تصویر 1) او در خلق این اثر به روایات اسلامی از خلق کعبه به عنوان مرکز زمین و خانه خدا، طواف مسلمانان به دور کعبه، نیروهای جاذبه و دافعه کهکشانی، جاذبه و دافعه معنوی و نیروی عشق که باعث چنین جاذبه و دافعه‌ای می‌شود، توجه داشته است.

 

گاو زرد ماطر

 

اثر دیگر وی با نام «گاو زرد» که در قالب هنر اجرا[5] و نهایتاً با تکنیک سیلک چاپ شد، اشاره به ماجرای حضرت موسی(ع) و ذبح گاو در سوره بقره دارد.[6] (تصویر 2) در آیات مزبور، خداوند رنگ گاو را زردی روشن که در بیننده موجبات شادی فراهم می‌کند، توصیف کرده و بر این اساس، احمد ماطر گاوی را با همین نوع رنگ زرد، رنگ‌آمیزی کرده است.

 

تعدادی از آثار ماطر نیز انتقادی است به ساخت و سازهای بی‌رویه در اطراف مسجدالحرام و اینکه مکه در حال تبدیل شدن به یک فضای عمومی است و مستغلات شخصی در آن جایگاهی ندارد. در نقدی می‌نویسد: توسعه حجیم فضای عمومی و ایجاد هتل‌هایی مشرف به مسجدالحرام می‌تواند برای زائران شبی سه هزار دلار هزینه در برداشته باشد. وی با این رویکرد، اقدام به عکاسی و تهیه ویدئوهای انتقادی کرده است و این‌گونه ساخت و سازها در شهر مکه را به تصویر می‌کشد (تصویر 3)[7] و جالب اینجاست که با وجود رویکردهای بسته سیاسی - اجتماعی حکومت عربستان، توانسته آثار انتقادی‌اش را به نمایش بگذارد.

 

با رصد فعالیت‌های هنری در عربستانِ معاصر، چنین برمی‌آید که هنر اسلامی چه در قالب فرم و چه در قالب محتوای اسلامی، به خوبی توانسته است جای خود را در میان هنرمندان این کشور باز کند و به دلیل حمایت‌های مالی و ارتباطات برون مرزی با هنرمندان دیگر نقاط جهان و وام‌گیری از جنبش‌های هنری جاری، رویدادهای جالبی را رقم بزند.

 


* عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان

 

زیرنویس تصاویر:

تصویر1- «مغناطیسم»، 226*282*6 سانتی‌متر، 2012.

تصویر ‏2- «گاو زرد» 2007.

 

منابع و مآخذ:

www.ahmedmater.com

www.edgeofarabia.com

 

[1] - Ahmed Mater

[2] - بخشی از مرکز فرهنگی ملک فهد.

[3] - Abha )Arabic: أبها‎ Abhā(

[4] - Edge of Arabia

[5] - ویدئو این اثر در سایت احمد ماطر قابل مشاهده است.

[6] - آیات 67 الی 74 سوره بقره

[7] - www.ahmedmater.com

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما