اختصاصی

نقد تئاتر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.58 (6 رای)
نگاهی به اجرای «شبح اپرای تهران» اثر علی ساسانی‌نژاد / تنها صداست که می ماند
  نمایش «شبح اپرای تهران» به طراحی و کارگردانی علی ساسانی‌نژاد از 28ام دی ماه تا 17ام بهمن ماه در محل گالری بهار در خانه‌ی هنرمندان تهران اجرا شد. این نمایش برداشتی آزاد از رمان سوزان کی با عنوان «شبح اپرای پاریس» بود که در مدت بیست روز چهل بار توسط گروه ساسانی‌نژاد در صحنه‌ی کوچک سالن گالری اجرا شد. در ادامه‌ی مطلب قصد دارم که به صورتی محدود در مورد اجرای ساسانی‌نژاد بنویسم.  ادامه مطلب: نگاه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.63 (4 رای)
نگاهی به نمایش «خانه‌ی کاغذی» به کارگردانی مهدی برومند
  «خانه‌ی کاغذی» داستان خانواده‌ای است در خانه‌ای تقریباً ویران، نزدیکِ مرز که واپسین لحظات پیش از هجوم دشمن را از سر می‌گذرانند. کار نوشته‌ی حمیدرضا نعیمی است و کارگردانش هم مهدی برومند. ادامه مطلب: نگاهی به نمایش «خانه‌ی کاغذی» به کارگردانی مهدی برومند اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)
در تالار شمس خبری نیست/ درباره‌ی نمایش «پاییز»
  «پاییز» را قرار است در یک بعد از ظهر بهاری در تالار شمس ببینم. راه می‌افتم تا به تجریش برسم. سوار تاکسی‌های اقدسیه می‌شوم و بعدتر هم پیاده مسیر را گز می‌کنم. گوشی را نگاه می‌کنم: «حاج عبدالله طی بیانیه‌ای نام شرکت پشمک سازی خود را به مش عبدالله تغییر داد». چند هفته‌ای هست که به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده تعرض شده. «یارو دوستشُ می‌بینه کچل کرده. میگه به به مکه بودی؟ زیارت قبول. میگه: نه ب
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.69 (8 رای)
نگاهی به نمایش «کامنت»
  نمایش «کامنت» که این روزها در سالن استاد سمندریان خانه‌ی هنرمندان در حال اجراست، اثری‌ است متفاوت در مقایسه با خیل آثار کم عمق این روزهای تئاتر که لااقل می‌تواند مخاطب را از انتخاب‌اش راضی سازد. گروه اجرایی این اثر با عنوان گروه تئاتر تازه عضو حلقه‌ی تئاتر دانشگاهی ایران هستند و در واقع این اثر را می‌توان ثمره‌ی یک سواد آکادمیک و متعلق به نسلی جوان و محصل تئاتر دانست. همین امر هم هست که توانس
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.20 (5 رای)
خط قرمز بر زندگی هیولای خفته / نگاهی به نمایش «هیولا خوانی» محمد یعقوبی
هیولا خوانی آخرین کار محمد یعقوبی است با نوشته ای از نغمه ثمینی که این روزها در تالار چهارسوی تئاتر شهر به اجرا در می آید. کاری که سعی دارد راحت و بی پرده به پدیده ممیزی بپردازد ودر دل اثر تیغ تند انتقاد خود را به مسایلی نظیر جهل، افراطی‌گری، تعصب، تحجر و ترس از تفکر نشانه می‌رود. ادامه مطلب: خط قرمز بر زندگی هیولای خفته / نگاهی به نمایش «هیولا خوانی» محمد یعقوبی اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
درباره تراژدی «اویدیپوس» اثر سنکا
      به یک تراژدی که دوهزار سال پیش نوشته شده است چگونه می‌توان وارد شد؟ می‌شود ویژگی‌های آن را به‌عنوان یک اثر نمایشی از نزدیک بررسی کرد و نحوه شخصیت‌پردازی، شگردهای گره‌افکنی و گره‌گشایی و سایر مختصه‌های شکلی و ساختاری آن را توضیح داد. می‌شود آن را با سایر تراژدی‌های درام‌نویس مقایسه کرد و در مقام قیاس، شباهت‌ها و تفاوت‌ها را برشمرد یا می‌شود رد زندگی شخصی او را در اثر نمایشی دنبال کرد و م

تحلیل رویکرد

بانک اطلاعات هنری