اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.75 (2 رای)

 

آمدیم نبودید رفتیم - خسرو پسیانی و مهناز افشار 

نمایش آمدیم نبودید رفتیم کاری از گروه سایه به کارگردانی رضا حداد از نمایش‎های روی صحنه –سالن شماره 2 تماشاخانه‎ی ایرانشهر- است که استقبال کم‎نظیری از آن شده است. نمایشی که همه چیز در خود دارد و سخن از آن ما را به فرای‎متن و شکل‎گیری چنین نمایش‎هایی در داخل کشور خواهد برد.

 

پرهزینه و خوش ساخت

این نمایش به گفته کارگردانش 380 میلیون تومان هزینه در بر داشته و شاید به دلیل کم بودن رسانه‎های تئاتری افرادی که این نوشته را می‎خوانند تعجب کنند که مگر تئاتر ایران هم چنین پروژه‎هایی را روی صحنه دارد. در جوابشان باید بگویم، آری! گروه سایه در ادامه کارهای تجربی خود دست به ساخت نمایشی زده است که کمی از استانداردهای دیگرن نمایش‎ها بالاتر است. تم آخرالزمانی دادن به داستان پینوکیو سبب شده دکورها به صورت پروژکشن نمایش داده شوند و خیلی کم دکوری داشته باشیم جز چند صحنه مانند ایستگاه رادیویی.

مهناز افشار آمدیم نبودید رفتیم

استفاده از افراد با تجربه بین المللی از دیگر مسائل پرخرج این نمایش بوده که خود نه تنها سبب ارتقای کار در اجرا شده بلکه می تواند افرادی را از خود گروه سایه برای آینده نه چندان دور تربیت کند. تعداد زیاد بازیگران سرشناس نیز از دیگر مسائل پرخرج این تئاتر است. حضور مهناز افشار در این پروژه خود کلی حرف و حدیث به همراه داشت و حال با روشن شدن دستمزدش –که مشخص شده اسپانسر شخصی داشته- بیشتر حاشیه‎ساز شده است. چنین هزینه‎ای کاش هوشمندانه‎تر خرج می‎شد تا نمایشی در سطوح بین‎المللی را می‎توانستیم عرضه کنیم.

 

اجرا (کرئوگرافی، نمایش و اجرای زنده موسیقی)

نمایش آمدیم نبودید رفتیم همه چیز دارد. از به صحنه آوردن داستان پینوکیو گرفته تا بیش از سی دقیقه اجرای حرکت. کرئوگرافی که گروه واقعا زحمت زیادی کشیده‎اند. اجرای هماهنگ در کشورهای دیگر کار ساده‎ای است اما ما که در ورزش‎های تیمی هم هماهنگ نیستیم در این‎جا هماهنگی در حد قابل قبولی است؛ البته اگر بخواهیم سخت‎گیرانه و در سطح جهانی نگاه کنیم ما هنوز از چند رقاص خیابانی که با یکدیگر تمرین و در رقص‎های خیابانی شرکت می‎کنند نیز عقب‎تر هستیم. مشکل کرئوگرافی این نمایش بیشتر ناهمخوانی با اصل متن بود. ما متوجه نمی‎شدیم این حرکات که بیشتر شبیه استریت دنس و بریک دنس بودند با نام حرکت و نمایش‎ فیزیکال در پیکره این نمایش چه می‎خواست. صرفا اجرای این حرکات و ناهماهنگی آن‎ها با هسته اصلی نمایش بزرگترین مشکل نمایش بود. در سوی دیگر گروه نوازندگانی چند ترانه زنده اجرا کردند تا نمایش آمدیم، نبودید رفتیم در خودش همه چیز را جا داده باشد و مخاطبی که تنها 20 هزارتومان هزینه کرده است کنسرت ببیند، کرئوگرافی و خود نمایش را هم دنبال کند. این جمله یکی از همراهان بنده بود که با یک بلیط سه نمایش دیدیم. همیشه در تجربه‎های نخست می‎توان از این مشکلات چشم‎پوشی کرد و امید داشت این تجارب نخست تبدیل به پختگی شود و از سوی دیگر هراس داشت که چنین تجربه‎هایی تبدیل به یک فضیلت برای نمایش دیگران شود که بی‎ربط هر چیزی را کنار هم بگنجانند.

 

داستان اصلی نمایش

نمایش بر خلاف ایجاد موقعیت‎های مختلف و این تب پست‎مدرنیسم یک خط روایی ساده دارد. داستانی از گم شدن پینوکیو و پدر ژپتویی که به دنبال اوست. پینوکیویی که می‎خواهد انسان شود و در این راه پینوکیو هر کاری می‎کند و با شیطان نیز هم‎پیمان می‎شود. روایت پینوکیو به جامعه معاصر آورده شده و شاید از معاصر هم گذر کرده و تم آخرالزمانی گرفته است. داستان‎های دیگری خلق نمی‎گردد بلکه تنها موقعیت‎های مختلف در همان داستان ادغام شده است. در تعریف خود پسامدرن در خود متن باید موقعیت‎های متکثر خلق گردد اما این موقعیت‎های هستند که خارح از متن هستند ولی به متن به صورت ناهمگون الصاق شده‎اند و هسته واحدی وجود ندارد.

 

 

شوخیهای گلدرشت

نمایش آمدیم نبودید رفتیم 

موقعیت‎های ایجاد شده کم‎کم موقعیت‎ها را تحت تأثیر خود قرار می‎دهند. از شوخی با وسایل ارتباط جمعی و شبکه‎های اجتماعی گرفته تا شوخی‎ با مضامین اجتماعی و سیاسی. نمایش هر چه سراغ دیالوگ می‎رود بسیار افت می‎کند. دیالوگ‎ها بسیار سطحی هستند. شوخی‎های مجری رادیو و حتی لحن او بسیار کلیشه‎ای است. افرادی که می‎خواهند بروند تریبون را بگیرند هم دیالوگ‎هایشان کم از شوخی‎های درجه چندم تلویزیونی ندارد و از همه بدتر آن مأموری است که به دنبال متفرق کردن دیگران است. شوخی‎هایی که با سیاست و گاه با مضامین اجتماعی می‎شود مانند همان نمای نزدیک از کلیشه سازی شیطان و آن نما از مهناز افشار در بک‎گراند گل درشت است و موقعیت‎هایی که بر اساس همان خلق شده است چندپاره و بی‎ربط‎تر می‎شوند.

 

تئاتر فیزیکال، پسا دراماتیک و ضد متن

تئاتر پسادراماتیک ضدمتن و ضد درام نیست. این واژه از سوی هانس تیس له‎من برای گرایش‎هایی به کار رفت که از گرایش‎های پرداخت دراماتیک فاصله گرفته بودند و برخلاف تصور ضد متن نبودند. همان‎طور که در مورد آمدیم نبودید رفتیم گفته شد همه چیز در خود دارد گاه ماهیتی پسادراماتیک دارد و گاه سراغ ابزار تکنولوژیک و فیزیک می‎رود و مایه‎های تئاتر فیزیکال می‎گیرد. بدن و اجرا که در مرکز گفتمان قدرت نیز قرار می‎گیرند حرف اول نمایش را می‎زنند و گاه دیگر به سمتی می‎روند که حتی متن را نقض کنند. لحن چندپاره این نمایش ضربه بزرگی به آن زده است و کلاژی از موقعیت‎ها، تصاویر، سبک‎های اجرا (حتی در داخل حرکات نیز کلاژی از حرکات دیده می‎شود)، حضور رسانه‎های ارتباط جمعی مثل تلویزیون، رادیو و اینترنت نتوانسته‎اند از دل خود متن پدید آیند و هر یک می‎توانست وجود نداشته باشد. مثلا حضور سیامک انصاری که در یک موقعیت دو بار حضور پیدا می‎کند اگر نبود چه می‎شد یا حضور دزد دریایی یا دیگر موقعیت‎ها که هیچ ارتباط فرمی هم به یکدیگر ندارند.

 

چندرسانهای

آمدیم نبودید رفتیم 

وقتی داستان پینوکیو به فضای آخرالزمانی آمده نمایش هم رسانه‎ها را در کنار یکدیگر جمع می‎کند. دو نفری که با یکدیگر چت می‎کنند، گربه نره و روباه مکار که در تلویزیون دیده می‎شوند، خود سیستم پروژکشن، ایستگاه رادیویی و تلفن راه دور همه و همه بر عصر صنعتی و تأثیر آن در جامعه پسامدرن تأکید دارد. این ابزارها وجه چندرسانه‎ای به نمایش می‎دهند تا جایی که دکور و صحنه را نیز شکل دهند. جهان در گیر و دار تکنولوژی هنوز هم به دنبال راه‎های ارتباطی در این نمایش نشان داده شده است.

 

اجرای بازیگران

نقش مهناز افشار که پس از مدتی هانیه توسلی جای آن را گرفت آن قدر جای کار ندارد که بخواهیم در موردش صحبت کنیم و در کل به دلیل تنوع موقعیت‎ها بازیگران زیادی در صحنه حضور دارند و اغلب هم اجرای خوبی دارند. با وجود این همه حضور می‎توان حضور بابک حمیدیان را بسیار درخشان دانست. بازی او در نقش گربه نره شاید تنها بازی بود که در یاد از این نمایش باقی بماند. پس از او می‎توان به ستاره پسیانی در نقش روباه مکار اشاره کرد. در کل تنها موقعیت این دو نفر به خوبی نوشته شده بود و به همین خاطر نقش آن‎ها در ذهن بیشتر به یاد می‎ماند تا دیگران که همه با افرادی که ماسک زده‎اند فرق چندانی ندارند.

 

همه چیز و هیچ چیز!

نمایش آمدیم نبودید رفتیم تجربه خوبی از گروه سایه است که نشان می‎دهد می‎توان به سمت حرفه‎ای شدن در نمایش و خصوصا نمایش‎های فیزیکال رفت. اجرای موقعیت‎ها به خوبی انجام شده است و کارگردانی خوبی در هر موقعیت دیده می‎شود اما متأسفانه این موقعیت‎ها هیچ ربطی به یکدیگر ندارند و کلاژ بی‎شکلی را ایجاد می‎کنند انگار روی هیچ بومی شکل‎ها و رنگ‎ها نباشند. دیالوگ‎ها و متن ضعیف است و اجرای موسیقی زنده موفق. در کل این نمایش همه چیز دارد ولی از خیلی نظرها که شرح آن رفت هیچ ندارد و تجربه کمی هدر رفته است.

 

 

 

 

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

دامون قنبرزاده

***1/2*

 نارنجی پوش

خلاصه‎ی داستان: حامد که عکاس روزنامه است، تصمیم می‎گیرد محیط خانه و شهرش را تمیز نگه دارد. برای همین در شهرداری ثبت نام می‎کند ادامه مطلب آشغالاتون حرف نداره!* / نگاهی به فیلم «نارنجی پوش»

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.50 (1 رای)


 شبکه MTV در مصاحبه‎ای که با رابرت رودریگز در بخش خبری خود انجام داده بود خبر از ساخت پروژه شهر گناه 2 در تابستان 2012 داد.

شهر گناه 2 

به گزارش آکادمی هنر، رابرت رودریگز پس از هفت سال انتظار مشتاقان این سری محبوب بالاخره سراغ ساخت قسمت دوم آن با نام شهر گناه: بانویی برای کشتار خواهد رفت. رودریگز در گفت‎وگو با شبکه MTV ساخت این پروژه را در تابستان امسال حتمی دانست و فیلم برای اکران سال آینده آماده خواهد شد.

ادامه مطلب بازگشت میکی رورک و روزاریو داوسون به «شهر گناه 2»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

بهترین فیلم دینی از میان محصولات تولید شده طی سال های 80 13تا 1390 در نخستین جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی تهران معرفی می شود.

ادامه مطلب انتخاب بهترین فیلم دینی از میان تولیدات سال های 80 تا 90 در جشنواره فیلم ویدیویی تهران
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


تمامی فیلم‎های شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن ساعاتی قبل در یک کنفرانس خبری در پاریس با حضور ژیل ژاکوب رئیس و تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن اعلام شد.

فیلم های کن 2012 

به گزارش آکادمی هنر، سال قبل کارگردانان بزرگی چون فون تریر، ترنس مالیک، پدرو آلمادوار، نوری بیلگه جیلان، برادران داردن، آکی کوریسماکی، تاکاشی مایک، نانی مورتی، پائولو سورنتینو، گاس ون سانت، برونو دومون و کیم کی دوک در جشنواره فیلم کن حضور داشتند ادامه مطلب فیلم‎های تمامی بخش‎های شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن معرفی شدند / چهره‎ها به نسبت سال قبل کمتر...

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

حراج کریستیز امسال که در روزهای روابط تیره‎ و تار ایران و امارات برگزار می‎شد با فروش 8 اثر از هنرمندان ایرانی پی‎گیری شد.

يوسي پيلكانن  

به گزارش آکادمی هنر، کریستیز امسال با بالا رفتن چكش يوسي پيلكانن حراج‌گذار معروف انگليسي -كار فروش 40 اثر مدرن و معاصر هنرمندان ايراني عرب و ترك- آغاز شد. ابتدا حوضچه كلئوپاترا اثر محمود سعيد، بالاترين رقم فروش شب نخست را از آن خود كرد. این تابلو به رقم 602 هزار دلار به فروش رسید.

ادامه مطلب نیم میلیون دلار برای هنر ایران در کریستیز 2012
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

جورج کلونی در ides of march 

برای ساخت نیمه ماه مارس در هالیوود چه کسی را می توان جایگزین جورج کلونی متصور شد؟ تصاویری که بازداشتش در اعتراض خیابانیِ مقابل سفارت سودان در واشنگتن را خبر می‎داد با فاصله زیادی از حضورش روی فرش قرمز کداک تیه‎تر ثبت نشد. برای بو ویلیمون با نمایشنامه شمال فارگوت و گرنت هسلو  نمی‎دانم تا چه اندازه باید از فیلمنامه سهم قائل شد؟ اما بدون تردید اجرای کلونی این حق را به او می‎دهد تا پیش از نام کارگردان، عنوان فیلمی از جورج کلونی را به کار برد. نیمه ماه مارس پیرنگی متفاوت از قالب سینمای هم گونه‎اش دارد. اگر تماشاگر، تنها با انتظاراتی که تجربه‎های دیگر از این گونه سینما برایش فراهم می‎آورد با آن مواجه شود؛ نمی‎تواند درک کاملی از آن داشته باشد. شرح روایت تکراری قربانیان بی‎نام و کم نشان معادلات قدرت را خود کلونی هم پیش از این در شب بخیر و موفق باشید 2005 گفته بود. در نیمه ماه مارس دیگر قرار نیست عنوان ضدقهرمان را برای تکمیل اجزاء روایت کلاسیک، نهاد قدرت داشته باشد. این بار مردم و یا همان مالکان رای در تعریف دموکراسی در نقش قطب منفی ِ پیش برنده روایت از بین  سیاست‎پیشگان قربانی می‎گیرند. در زنجیره‎ی علی و معلولی، قراردادهای اخلاقی جامعه است که این بار موقعیت بحرانی داستان را موجب می‎شود. فرماندار موریس (جورج کلونی) حاضر به مصالحه پست کلیدی کابینه‎اش با سناتوری که می‎تواند با رأی و لابی خود انتخاب او را تضمین کند نیست. پُل (فیلیپ سیمور هافمن) در کار خود وفاداری را یگانه معیار غیر قابل تخطی می‎داند و تنها امکان مایرز (رایان گاسلینگ)  برای تغییر موقعیتی که گرفتارش آمده تعریفی از اخلاقیات است که اقبال عامه را دارد.

ادامه مطلب نیمه‎ی دیگر ماه مارس / بازخوانی یک فیلم پس از برخی وقایع سیاسی در آمریکا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


جدیدترین آثار نقاشی آبستره پست مدرنیستی بیتا وکیلی در روز یکم اردیبهشت ماه در نگارخانه ماه مهر ارایه می شود.

 نقاشی های بیتا وکیلی

به گزارش آکادمی هنر، بیتا وکیلی در نمایشگاه جدید خود که نخستین نمایشگاه نگارخانه ماه مهر در سال 1391 خورشیدی است، نقاشی های آبستره پست مدرنیستی خود را با نام "شهریور"  ارایه می‎کند. ادامه مطلب نمایشگاه نقاشی‎های "شهریور" بیتا وکیلی در اردیبهشت برپا می‎شود

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما