در نقد این اجرا (لبه آشوب) کاری از ندا رضویپور برگزار شده در گالری اعتماد ، با رویکرد جنسیت و زنان بر اساس نظریات سیمون دوبوآر مورد بررسی قرار گرفته است.
ادامه مطلب لبه آشوب؛ خط بطلان زن بر اسارت / نگاه جنسیت و زنان بر نمایشگاه ندا رضویپور در گالری اعتماد
پی بی اس، شبکه تلویزیونی آمریکایی، پخش سومین فصل سریال «یافتن نیاکان خود» (Finding your roots) را به تعویق می اندازد.
ادامه مطلب حذف جزئیات درباره اجداد بردهدار بن افلک، سریال آمریکایی را متوقف کرد
اصغر فرهادی، فیلمساز ایرانی برنده جایزه اسکار قرار است بهزودی هفتمین فیلم سینمایی خود را در ایران کلید بزند و سپس در سال آینده فیلمی با تهیهکنندگی پدرو آلمودوار، کارگردان اسپانیایی در اسپانیا بسازد.
ادامه مطلب پدرو آلمودوار؛ تهیهکننده فیلم آینده اصغر فرهادی در اسپانیا
دیالکتیک عبارتی برگرفته از زبان یونانی به معنای از طریق زبان است یا به عبارتی دیگر از راه دیالوگ یا گفتوگو. این عبارت در اصل به روش دست یافتن به شناخت از طریق گفوگو میپردازد. معروفترین مثال این روش را میتوان در مکالمات سقراط یافت که توسط حواری وی؛ افلاطون مکتوب شده است. ایدهی اصلی در اینجا این است که پرسشها و تناقضگوییهای طرف صحبتتان، گفتوگویتان را در جهتی بسط میدهد که شما قادر به پایان دادن آن نیستید. پس در این روش ایدهی دیالکتیک، بردن زبان به فراسوی نظری خود شما است تا بتوان چیزی عینی بیان کرد. از این جا ایدهی دیالکتیک در شکلهای مختلفی ظاهر میشود.از جمله در مباحث الاهیاتی قرون وسطایی. اما همچنان مشهورترین بیان آن در منطق هگل است. در این جا دیالکتیک خودش را محدود به مکالمهی دو یا چند نفر نمیکند، بلکه تضادهایی را که تکامل این موقعیت را باعث میشوند میتوان مابین هر یک از قسمتهای متفاوت واقعیت یافت. برای مثال ممکن است هر آنچه کسی دربارهی خودش فکر میکند با اوضاع و شرایط واقعی در تضاد باشد. از این رو هگل شرح میدهد که چگونه خود این تضاد موجب اضمحلال آن میگردد. چنین دیالکتکی، دیالکتیک واقعیت نامیده میشود. چون نه تنها درکمان از موقعیت بلکه خود موقعیت نیز تغییر میکند. نقد تصور هگل از دیالکتیک متوجه آرمان هگلیِ دسترسی به شناخت ذهنیت عام و جهانشمول به عنوان نقطهی نهایی تاریخ است. در مورد استفادهی آیزنشتاین از این روش در تکمیل تئوری سینماییاش، نقطهی نهایی تاریخ جای خود را به نقطهی نهایی ساختار روایی فیلم میدهد. غایتی که تمامی تضادهای ایجابی مابین تصاویر فیلم را توجیه مینماید یا به عبارتی صحیحتر به حضور و تشخیص داده شدنِ آنها مشروعیت میبخشد.
ادامه مطلب ژان لوک گدار و تاریخ(های) سینما | علیه دیالکتیک
دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در مقاطع بالا قصد پذیرش دانشجو دارد.
به گزارش بخش پژوهشی آکادمی هنر، از سوی دکتر عبدالحسین مختاباد رییس دانشکده هنر و معماری دکتر فردوس حاجیان مسیول راه اندازی و مدیر گروه دکتری تیاتر خواهد شد. دکتر حاجیان که خود عضو هیئت علمی گروه تیاتر همان دانشکده است پیش از این ریاست دانشکده و ریاست واحد تهران مرکز را نیز برعهده داشته است.
سومین دوره فستیوال فیلمهای ایرانی در پاریس با تمرکز بر سینمای جنگ با نام سینمای دفاع مقدس ایران برگزار میشود. در این دوره از فستیوال که از ۲۹ خرداد ماه آغاز شده علاوه بر فیلمهایی در ژانر جنگی، برخی از آثار سینمای روز ایران و تعدادی از فیلمهای کیانوش عیاری به نمایش درمیآیند. این فستیوال با نمایش فیلمهای جنگی ایران با نام «دفاع مقدس» همچون «دیدبان» و «از کرخه تا راین» ساخته ابراهیم حاتمیکیا، «لیلی با من است» ساخته کمال تبریزی، «کیمیا» ساخته احمد رضا درویش، «سفر به چزابه» ساخته رسول ملاقلی پور و «ملکه» ساخته محمدعلی باشه آهنگر تا روز ۹ تیر ماه ادامه خواهد داشت.
ادامه مطلب ژانر دفاع مقدس سینمای ایران در فستیوال پاریس