اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.33 (3 رای)

 

 بار دیگر نوبت صحبت کردن جهانیان درباره جایزه سینمای اسکار رسیده است. دوباره اصغر فرهادی فیلمساز شناخته‌شده ایرانی یکی از فیلم‌هایی را ساخته که شانس درخشش‌اش در یکی از معتبرترین و البته پربیننده‌ترین جایزه سینمایی جهان فراوان است. این را فروش دور از انتظار «فروشنده» در کشورهای مختلف و نقدها و گزارش‌هایی که روزنامه‌نگاران شناخته‌شده در حال نوشتنش هستند، می‌گوید. روز گذشته یکی از همین نوشته‌ها آخرین فیلم کارگردان ایرانی برنده اسکار را جزو پنج شانس اول اسکار فیلم‌های خارجی امسال دانست.

ادامه مطلب آیا «فروشنده» شانسی برای حضور در میان ٥ نامزد نهایی بهترین فیلم‌های خارجی زبان سال را دارد؟
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

 

تماشاگران هنگام تماشای نمایش موزیکال «همیلتون» در برادوی مایک پنس، معاون اول دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا را هو کردند، اما ماجرا به همین جا ختم نشد.

ادامه مطلب مایک پنس؛ معاون اول ترامپ در برادوی هو شد!
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.67 (9 رای)

 

نقد فیلم under the shadow

 

بالاخره فیلمی دیدیم که در خارج از کشور ساخته شده، حال‌وُهوای ایران -این‌بار دهه‌ی ۱۳۶۰ و برهه‌ی موشک‌باران تهران- را در حدّ وسع‌اش بازسازی کرده است ولی بوی گندِ انزجار -اقلاً به‌شکلی آزارنده- از آن بیرون نمی‌زند. درحقیقت، «زیر سایه» (Under the Shadow) یک هارور کم‌هزینه است نه فیلمی ضدایرانی؛ جنگ و تهرانِ بمباران‌شده در «زیر سایه»، بستری است برای تعریف کردن داستانی ترسناک.

ادامه مطلب اهل هوا در تهرانِ جنگ‌زده؛ نقد فیلم زیر سایه ساخته‌ی بابک انوری
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

گالری پل کازمین از برپایی نمایشگاهی از آثار بوسکو سودی(متولد ۱۹۷۰، مکزیکو سیتی) خبر داد.

ادامه مطلب بوسکو سودی در گالری پل کازمین
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.17 (3 رای)

 

 

طی یک دهه گذشته با گونه جدیدی از فیلم های علمی تخیلی مواجه شده ایم. فیلم هایی که نه تنها به بررسی قدرت سفرهای فضایی یا آینده های پساآخرالزمانی می پردازند، بلکه از این ژانر به عنوان ابزاری برای نمایش انسانیت معمول دنیای خودمان استفاده می کنند، چیزی که در فیلم های آینده نگرانه گذشته کم تر می دیدیم. «جاذبه»، «میان ستاره ای» و «مریخی» از این نوع هستند، حال یک فیلم دیگر هم به این دسته اضافه شده است: «ورود» اثر دنیس ویله‌نو. فیلم داستان روزی است که جهان برای همیشه تغییر می کند. فیلم در عین گسترش روایت جهانی خود، بر روی یک داستان واحد تمرکز می کند. داستان بیش تر در مورد رنج، زمان، ارتباطات و غمخواری است. فیلمی است که سوال می پرسد، سوالاتی مثل: چگونه به چنین چیز ترسناکی تبدیل شده ایم؟ چرا برقراری ارتباط از طریق زبان و نه عمل این قدر مهم است؟ بخش پایانی “ورود” ایده های مهمی درباره زندگی مطرح می کند. بینندگان باید در نظر داشته باشند که «ورود» نسخه ای دلپذیرتر از «مریخی» ریدلی اسکات نیست. بلکه فیلمی است که سعی می کند بینندگان را به چالش بکشد، آن ها را تحریک کرده و به حرف بکشد، و تا حد زیادی در این زمینه موفق می شود. 

ادامه مطلب نقد فیلم ورود Arrival ساخته دنیس ویله‌نو / روزی که جهان برای همیشه تغییر می‌کند
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

تابلویی اثر فریدا کالو، نقاش مکزیکی که بیش از ۶۰ سال در معرض دید عموم نبوده، هفته آینده در نیویورک حراج می‌شود.

ادامه مطلب تابلوی «دختری با گردنبند» کالو حراج می‌شود
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

 

تام هنکس، برنده جایزه اسکار، رابرت ردفورد و رابرت دنیرو، سه بازیگر نامدار سینمای جهان با عالی‌ترین جایزه مدنی آمریکا مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

ادامه مطلب مدال آزادی آمریکا برای رابرت ردفورد، رابرت دنیرو و تام هنکس
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

هفتمین فستیوال مونولیو که به اجراهای نمایش های مونولوگ و مونودرام اختصاص دارد، از روز چهارشنبه ۲۶ آبان با اجرای دو نمایش «سکوت گرد» و «آخرین تپۀ سرخ» کار خود را آغاز می‌کند.

ادامه مطلب آغاز هفتمین فستیوال مستقل مونولیو؛ فیگورها با «آخرین تپه‌ی سرخ»

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما