اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 

اجرای عمومی نمایش «چهار صندوق» نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی آناهیتا زینی وند در سالن رکن الدین خسروی تماشاخانه «سه نقطه» آغاز شد.

ادامه مطلب «چهار صندوق» بهرام بیضایی با بازی کودکان کار به روی صحنه رفت
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 

«کارگاه من، دنیا است و واقعیت، ماده‌ی کارم.» با این بیانیه‌ی موجز هنرمند کانسپچوالیست، عکاس و مجسمه‌ساز، آلموت لیند، اصول بنیادی کار هنری‌اش را توضیح می‌دهد.

ادامه مطلب «زیبایی رادیکال»، در گالری Drawing Room
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)

 

 

اخیرا بحث بر سر چگونگی اجرای صحنه‌ای از فیلم «آخرین تانگو در پاریس» جنجال آفرین شده است. این سکانسی است که در آن شخصیتی که نقشش را مارلون براندو بازی می‌کند به دختر جوانی که تازه با او در پاریس آشنا شده (با بازی ماریا اشنایدر) تجاوز می‌کند. در ویدئویی از سال ۲۰۱۳ که در روزهای اخیر دوباره مطرح و خبرساز شده، برناردو برتولوچی، کارگردان فیلم، اعتراف می‌کند که قبلاً جزییات این صحنه و این که چه چیز واقعاً قرار است اتفاق بیافتد را به بازیگر فیلم (که در آن موقع نوزده سال داشت، در حالی که براندو از او سی سال بزرگ‌تر بود) اطلاع نداده بود تا به آن شوک، شرم و انزجاری دست یابد که از این صحنه و بازی اشنایدر نیاز داشته است. با این که خبر تازه نیست و خود اشنایدر در سال های پس از تولید فیلم در سال ۱۹۷۲ به آن اشاره کرده بود، اما این بار واکنش‌ها به آن تندتر از همیشه بوده است. واکنش‌ها، به خصوص از سوی زنان، به این مصاحبه با برتولوچی به شکل قابل انتظاری خشمگینانه است و این سوال اساسی را پیش می‌آورد که تا کجا می‌شود به اسم هنر پیش رفت و بدیهیات اخلاقی و انسانی را نادیده گرفت؟

ادامه مطلب وقتی فیلمسازان بازیگرانِ فیلم‌هایشان را آزار می‌دهند!
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (2 رای)

 

 

ایده‌ی به نمایش گذاشتن ۳۰ اثر از مجموعه‌ی هنر غربی موزه‌ی هنرهای معاصر، همراه با ۳۰ اثر از نقاشان ایرانی موزه، در گفت‌وگوهای مجید ملانوروزی، مدیر موزه‌ و همکار برلینی او ماکس هولاین شکل گرفت.

ادامه مطلب معرفی 10 اثر مشهور غربی از آثار موزه‌ی هنرهای معاصر تهران (بخش اول)
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

 

برای نمایشگاهش با عنوان «سفر به سرداب»، ویلم وایزمن مجموعه‌ای بلندپروازانه از نقاشی‌های جدیدی خلق کرده است که بیننده را به سفری درون لایه‌های فضا، زمان و معنا می‌برد.

ادامه مطلب «سفر به سرداب» ویلم وایزمن در لندن
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.83 (3 رای)

 

 

چهل سال پیش که «راکی» اولین بار روی پرده رفت موفق بود، ولی امروز فیلمی ناقص و بنجل به نظر می‌آید. «راکی» را باید موفق‌ترین فیلم بد تاریخ سینما محسوب کرد. این فیلم که ۴۰ سال پیش اکران شد و سیلوستر استالونه در آن نقش یک بوکسور گمنام را بازی می‌کند، برای ۱۰ جایزه اسکار نامزد شد. در نهایت سه اسکار، از جمله جایزه بهترین فیلم را در رقابت با فیلم‌هایی نظیر «همه مردان رئیس جمهور»،«شبکه» و «راننده تاکسی» برد.

ادامه مطلب آیا واقعاً «راکی» از «راننده‌ی تاکسی» و «شبکه» برای اسکار لایق‌تر بود؟!
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

 

متن نمایشنامه «12 مرد خشمگین» نوشته رجینالد رز چنان ناب و همراه با ظرافت‌های پرداخت فضا، موقعیت و شخصیت‌هاست که نوع مواجهه هنرمندانی که در پی اقتباس، الهام یا بازآفرینی اینچنین متن منحصربه‌فردی هستند بسیار حساس خواهد بود، چرا که حتی با وجود اینکه هنر گستره‌ای بی‌انتها دارد و می‌توان در قبال هر متن، پدیده و رویدادی براساس قرابت ذهنی و قرائتی نوین رفتار کرد اما باز هم منتقدان و مخاطبان در برخورد با مخلوق تازه سراغ ریشه‌هایش می‌روند و هنگامی که منبعی غنی بر پیشانی اثر وجود داشته باشد، این نگاه صدچندان برجسته می‌شود. نمایشنامه «12 مرد خشمگین» از این حیث جزو منابعی حساس بوده که در عین حال که متنی ارزنده پیش‌روی هنرمند بازآفرین می‌نهد، در سویه‌ای دیگر به دلیل وجود نکاتی ظریف و روایتی شناور و گیرا هنرمند را محتاط از مواجهه‌ای دوباره برای تغییر فرآیند دراماتیک نمایشنامه می‌سازد و این رویه شاید برای برخی افرادی که کمتر تناسبی با وجه رادیکال هنر دارند، همراه با برخوردی خنثی و کمتر غوطه خورده در تغییرات منبع اولیه شود که جواد خورشا، کارگردان نمایش «دوازده» هم شامل این گروه از هنرمندان جوان است. این هنرمند جوان که همراه با گروه «چیز» پیش از این نمایش «خدا بس» را به صحنه برده بود، در نمایش «دوازده» سعی کرده با کمترین دخل و تصرف نسبت به منبع امتحان پس داده گذشته اجرایش را صورت دهد و البته بیش از نمایشنامه «12 مرد خشمگین» رجینالد رز وامدار فیلم ساخته شده توسط کارگردان کاربلد سینمای هالیوود؛ سیدنی لومت و نسخه ساخته شده به سال 1957 این کارگردان است. فیلمی که یکی از شاهکارهای سینمای جهان محسوب شده و نشان‌دهنده تسلط کارگردانی است که با دکوپاژ و تغییر درست زوایای دوربین توانسته اجرایی ارزنده در محیطی کاملا ایزوله بسازد.

ادامه مطلب نقدی به نمایش دوازده به کارگردانی جواد خورشا / به دنبال عدالت

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما