اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

با عكس‌هايي از گلستان ، جلالي ، جوادي، هوشمندزادهhttp://www.academyhonar.com/administrator/index.php?option=com_content&view=article&layout=edit&id=384#publishing و... نمايشگاه عكس تهران مستند از جمعه در «آران» برپا مي‌شود

 

  نمايشگاه عكس «تهران -مستند» با آثاري از بهمن جلالي ، كاوه گلستان، رعنا جوادي، جاسم قضبانپور، مجيد بختياري، آيدين رحيمي، تهمينه منزوي، مزدك عياري، مهدي وثوق‌نيا، پيمان هوشمندزاده و محسن يزدي‌پور به كوشش آرش حنايي از روز جمعه 25 تيرماه در گالري «آران» به نمايش در مي‌آيد.

 

آرش حنايي كه جمع‌آوري اين عكس‌ها را برعهده دارد،درباره‌ي اين نمايشگاه بوضيح داد:اين نمايشگاه مجموعه‌اي از آثار عكاسان مستند اجتماعي با موضوع شهر تهران است كه طي 4 دهه اخير عكاسي شده است.

به گفته‌ي او، مجموعه‌ي آثاري از زنده‌ياد بهمن جلالي كه حدود سال 86 به عنوان آخرين كارهاي اين هنرمند از شهر تهران عكاسي شده است، عكس‌هايي از ميدان هفت‌تير را به نمايش مي‌گذارد.

حنايي توضيح داد: مجموعه عكس‌هاي زنده‌ياد كاوه گلستان نيز پيش از انقلاب و حدود سال‌هاي 56 از محله‌ي «حلبي‌آباد» عكاسي شده و در اين نمايشگاه در معرض ديد قرار مي‌گيرد. جاسم قضبانپور نيز مجموعه‌اي از عكس‌هاي مربوط به بمباران‌هاي تهران را كه پيش از اين در كتاب «آسمان و زمين» به چاپ رسيده است را در اين نمايشگاه عرضه خواهد كرد و در كنار او رعنا جوادي نيز مجموعه عكس‌هاي انقلاب 57 در تهران را به نمايش مي‌گذارد.

اين هنرمند جوان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به ساير هنرمندان شركت كرده در اين نمايشگاه اشاره كرد و افزود: عكس‌هاي مجيد بختياري از محله ‌«عودلاجان و چاله ميدان»، عكس‌هاي آيدين رحيمي از نقاشي‌هاي ديواري شهر تهران، عكس‌هاي تهمينه منزوي از پياده‌روهاي خيابان انقلاب، عكس‌هاي مزدك عياري از زغال‌سنگ‌فروشان خيابان آهنگ از ديگر كارهاي اين نمايشگاه محسوب مي‌شود.

آرش حنايي گفت: مهدي وثوق‌نيا نيز مجموعه‌اي از عكس‌هاي خود از بازار كفش خيابان «سيد ولي» را به نمايش مي‌گذارد و پيمان هوشمندزاده نيز مجموعه‌اي از پرتره‌نگاري‌هاي حاجي‌فيروز را ارايه خواهد كرد.

به گفته‌ي وي، محسن يزدي‌پور آخرين هنرمندي است كه در اين نمايشگاه با نگاه به تعدادي از عكس‌هاي مستند زنده‌ياد پاكزاد كه در دهه 30 از شهر تهران تهيه شده است، مجددا همان موقعيت‌ها را عكاسي كرده و هر دو عكس را به صورت مقايسه‌اي در كنار هم به نمايش مي‌گذارد.

حنايي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو خاطرنشان كرد:با برپايي اين نمايشگاه قصد داشتيم بازنگري دوباره‌اي به عكاسي مستندو اجتماعي داشته باشيم، چه بسا كه در سال‌هاي انقلاب و جنگ تحميلي اين عكاسي رونق چشم‌گيري داشت و گالري‌ها مملو از عكس‌هاي اين حوزه بودند، در آن سال‌ها عكاسي مستند خيلي پويا ، حركت مي‌كرد.

اين هنرمند عكاس ادامه داد: مي‌خواستيم با برپايي اين نمايشگاه اين سوال را مطرح كنيم كه آيا عكاسي مستند دوباره به گالري‌ها بر مي‌گردد؟ ما در اين نمايشگاه با همان تعاريف كلاسيك از عكاسي مستند و ارايه عكس‌ها در قالب يك مجموعه كه در عين حال دو ويژگي استناد و ثبت‌كردن را در دل خود دارند، دست به انتخاب زده‌ايم و هر هنرمند حداقل 6 تا 9 فريم عكس را در اين مجموعه به نمايش مي‌گذارد.

او هم‌چنين درباره‌ي احتمال ادامه‌داشتن اين نمايشگاه در قالب پروژه‌هايي مشابه گفت: متاسفانه عكاسي مستند در قياس با ساير شاخه‌هاي هنرهاي تجسمي فروش ندارد. اما اميدواريم اين نمايشگاه‌ها ادامه پيدا كند و مردم نيز به مرور عادت و علاقه به خريداري عكس مستند را پيدا كنند.

آرش حنايي اذعان داشت: با برپايي چنين نمايشگاه‌هايي عكاسان مستند تشويق مي‌شوند و اگر امكان چاپ كتابي از عكس‌هاي خود را ندارند، حداقل مي‌توانند كارهايشان را در نمايشگاه‌هاي عمومي به معرض ديد بگذارند. در كنار اين اتفاق ساير مراكز مرتبط همچون فروشگاه‌هاي تجهيزات عكاسي و يا مراكزي مثل شهرداري بايد به كمك عكاسان اين حوزه بيايند و بخشي از هزينه‌هاي برپايي چنين نمايشگاه‌هايي را تقبل كنند تا اين عكاسي از ميان شاخه‌هاي ديگر هنرهاي تجسمي حذف نشود.

وي در پايان گفت: سنديت تصويري اين شاخه از عكاسي به قدري اهميت دارد كه بايد آرشيويي تصويري از آن تشكيل شود. از اين رو همزمان با برپايي اين نمايشگاه كاتالوگ 24 صفحه‌اي منتشر كرده‌ايم كه در هر صفحه آن عكس‌هاي اين مجموعه در كنار مصاحبه‌، يادداشت و توضيحات عكاس درج شده است.

گفتني است: اين نمايشگاه روز جمعه 25 تيرماه در گالري آران افتتاح مي‌شود و به مدت يك ماه ادامه دارد.

 

منبع: ایسنا

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما