اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

آیا «فروشنده» اصغر فرهادی سهم کن 2016 است؟

 

«فروشنده» ساخته اصغر فرهادی در جشنواره فیلم فجر شرکت نکرد. کمپانی «ممینتو» این فیلم را روز گذشته، ۱۵ ژانویه در «یونی فرانس» در پاریس برای شرکت در جشنواره فیلم کن معرفی کرد.

 
در پاریس در روزهای ۱۵، ۱۶ و ۱۷ ژانویه طبق سنت هر سال تهیه‌کنندگان، فیلم‌هایی را که قرار است به زودی در جشنواره فیلم کن به نمایش درآیند، در «یونی فرانس» (ملاقات‌های حرفه‌ای‌های سینمای اروپا) به خریداران این فیلم‌ها معرفی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین وظایف «یونی فرانس» این است که با جشنواره‌های جهانی فیلم همکاری تنگاتنگ داشته باشد. فیلمی که در این ملاقات‌های حرفه‌ای معرفی شود، احتمال دارد به جشنواره فیلم کن هم راه پبدا کند. کمپانی ممنتو در «یونی فرانس» فیلم «فروشنده» آخرین ساخته فیلمساز مطرح ایرانی، اصغر فرهادی را برای نمایش در جشنواره فیلم کن و عرضه در سینماهای فرانسه معرفی کرد.

 

تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی زندگی زن و شوهری را نشان می‌دهد که در حال بازی در نمایش «مرگ فروشنده» نوشته آرتور میلر، نویسنده و نمایشنامه‌نویس آمریکایی هستند. «مرگ فروشنده» از معروف‌ترین آثار آرتور میلر است که بارها در صحنه‌ها و کشورهای مختلف اجرا شده‌ است. در فیلم «فروشنده» ترانه علیدوستی و شهاب حسینی نقش‌های اصلی را به عهده دارند. این فیلم ۱۸ مهرماه سال جاری پروانه ساخت گرفت. ابتدا قرار بود در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید، اما نام این فیلم در فهرست فیلم‌های فجر قرار نگرفت.

 

«ممنتو» علاوه بر فیلم تازه اصغر فرهادی، فیلم «لوت من» (Ma loute) تازه‌ترین ساخته برونو دومون، کارگردان مؤلف فرانسوی را نیز در «یونی فرانس» معرفی کرد. ماهنامه کایه دو سینما در یکی از شماره‌هایش تازه‌ترین ساخته برونو دومون را در مقالاتی بررسی کرده است. در این میان کمیته انتخاب کن هم کارش را آغاز کرده است. «ژولیتا» ساخته پدرو آلمودوار، سینماگر اسپانیایی از فیلم‌هایی‌ست که احتمالاً در رقابت‌های کن شرکت دارند. آلمودوار در گفت‌و گویی که در سال ۲۰۱۵ با فینانسیال تایمز انجام داد، اعلام کرد که در «ژولیتا» موضوع زنان برایش مهم بوده است. فیلمبرداری از «ژولیتا» در ماه مه ۲۰۱۵ به پایان رسید و در سال جاری برای نخستین بار به نمایش درمی‌آید. آلمودوار تاکنون جایزه نخل طلایی کن را به دست نیاورده است. برادران داردن از بلژیک که دو بار نخل طلا گرفته‌اند، فیلم «دختر» را آماده کرده‌اند. همچنین «سولی» اثر کلینت ایستود که بازگوکننده زندگی خلبانی است که موفق می‌شود هواپیمای سانحه‌دیده‌اش را روی آب‌های یخ‌زده رودخانه هوستون به سلامت بنشاند، از دیگر فیلم‌هایی‌ست که در سال جاری به نمایش درمی‌آیند.

 

«ویژه نیمه‌شب» ساخته جف نیکولز، «شهر گمشده زد» به کارگردانی جیمز گری و با فیلمبرداری داریوش خنجی، و فیلم «درخت» ساخته جانی تو، «دقیقاً آخرین جهان» به کارگردانی زاویه دولان نیز از فیلم‌هایی‌اند که از بخت بالایی برای شرکت در جشنواره فیلم کن برخوردارند. پیش از این فیلم «مامان» از دولان در شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و جایزه ویژه هیأت داوران را هم به دست آورد. در همه فیلم‌های زاویه دولان موضوع اصلی بر سر متفاوت بودن است: چه از نظر گرایش جنسی و چه به لحاظ اجتماعی مانند شخصیت‌های فیلم «مامان». منتقدان حرکت دوربین، صدابرداری و تدوین فیلم‌های او را ستوده‌اند. فیلم «پترسن» ساخته جیم جارموش و با بازی آدام درایور (ستاره بخش هفتم جنگ ستارگان) و گلشیفته فراهانی، بازیگر ایرانی و همچنین «سکوت» تازه‌ترین اثر مارتین اسکورسیزی از فیلم‌های دیگری‌ست که در سال ۲۰۱۶ خبرساز خواهد بود. از اروپای شرقی کریستین مونجیو، کارگردان رومانیایی با «عکس‌های فامیلی» در صف کن ایستاده است. او قبلاً نخل طلا را برای فیلم «چهار ماه و سه هفته و دو روز» به دست آورده بود. انتظار می‌رود که تهیه‌کننده فیلم «کوهستان» ساخته امیر نادری نیز آخرین ساخته این کارگردان ایرانی را به جشنواره فیلم کن معرفی کند.

 

۲۲ آویل در یک نشست خبری همه فیلم‌های جشنواره فیلم کن اعلام می‌شوند. این احتمال وجود دارد که الخاندرو گونسالس اینیاریتو، سینماگر مکزیکی که با فیلم «بازگشته» پیشتاز اسکار ۲۰۱۶ است ریاست هیأت داوران شصت و نهمین جشنواره فیلم کن را به عهده بگیرد. شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۱ تا ۲۲ ماه مه در جنوب فرانسه برگزار می‌شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما