اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)

 

افشین پیرهاشمی

جدید‌ترین نقاشی‌های افشین پیرهاشمی در قالب نمایشگاهی با نام The Wrong Women در گالری« ایام» دوبی به نمایش در آمده است.

ادامه مطلب جدید‌ترین نقاشی‌های افشین پیرهاشمی در گالری ایام دوبی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

گلنار طبیب زاده نقاشی‌های خود را با نام «جعبة پاندورا» به گالری «اثر» خواهد برد.

نقاشی های گلنار طبیب زاده با نام جعبه پاندورابه گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، گلنار طبیب‌زاده از سه سال پیش، فعالیت خود را روی مجموعة جعبة پاندورا آغاز کرده و در این نمایشگاه آثاری را با تکنیک "میکس مدیا روی بوم" در سایزهای متفاوت ارایه داده است. او در این مجموعه، معیارهای از پیش تعیین شدة جامعه را به چالش کشیده و می‌کوشد تا به وسیلة آشکار کردن لایه‌های متفاوت و اصلاح شدهٔ افراد، طبیعت حقیقی آنان را فاش کند.

ادامه مطلب گالری اثر میزبان جعبه پاندورای گلنار طبیب‌زاده
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

رابرت ردفورد فیلم پیرمرد و اسلحه

رابرت ردفورد نقش اصلی درام اجتماعی پیرمرد و اسلحه The Old Man and the Gun را که براساس یک ماجرای واقعی و جنجالی ساخته می‌شود، بازی می‌کند.

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، این مقاله پر سروصدا نوشته دیوید گرن در سال 2003 در روزنامه نیو یورکر the new yorker منتشر شد و بلافاصله بازتاب وسیعی در سراسر خاک آمریکا پیدا کرد. متن مقاله درباره مردی به نام فارست تاکر است که به بیان زندگی سراسر هیجان و ماجراجویانه او در مقام یک سارق بانک می‌پردازد. او که متولد سال 1920 میلادی است، در تمام عمرش یک سارق حرفه‌ای بود. تاکر بخش اعظم عمر و زندگی‌اش را در زندان گذراند و یا در حال فرار از زندان و چنگال مامورانی بود که به شدت مراقب وی بودند. او حتی در سن 78 سالگی و زندگی در یک انجمن بازنشستگی در کنار همسر سوم خود، نتوانست وسوسه سرقت و دزدی از بانک را فراموش و رها کند.

ادامه مطلب رابرت ردفورد در فیلم پیرمرد و اسلحه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (4 رای)

 

نمایش ویتسک

 

سخن از نشانه‌شناسي تئاتر اندكي مشكل است زيرا با يك نظام نشانه‌اي سر و كار نداريم؛ بلكه چندين نظام نشانه‌اي در هم آميخته مي‌شود، حركات بدن، گفت‌وگوي ميان بازيگران، صدا، نورپردازي، صحنه‌آرايي و غيره همه در توليد معنا دخيل هستند. در واقع هر نمايشنامه‌اي كه نوشته شده بايد براي اجراي روي صحنه دوباره نوشته شود زيرا همان‌گونه كه آن اوبريفلد مي‌گويد: «هر نوشته تحت قالب نمايشنامه تابع زمان حال است». در واقع آن‌چه مهم است گفته پردازي دوباره مي‌باشد كه به شكل‌هاي مختلف نمود پيدا مي‌كند. اين امر به عهده كارگردان است كه ديالوگ‌ها را به چه شيوه‌اي تغيير دهد، چگونه صحنه آرايي كند، روايت داستان را به چه شكل تنظيم نموده، از چه جلوه‌هایي استفاده كند تا تماشاگر را جذب نمايد.

ادامه مطلب نشانه-معناشناسي نور در تئاتر ويتسك / تحليل دريافت معنا از طريق حواس
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

رابرت دنیرو در یک بایوگرافی دیگر بازی می‌کند. این فیلم که حال و هوایی درام و اجتماعی دارد، با نام دست‌های سنگی  Hands of Stoneجلوی دوربین خواهد رفت.

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، جاناتان جاکوبویز که با ساخت فیلم اکشن جنایی آدم ربایی سریع Secuestro express در سال 2005 میلادی به شهرت جهانی رسید، قرار است جدیدترین فیلم خود را از ماه سپتامبر 2013 (شهریور ماه) در کشور پاناما کلید بزند.

ادامه مطلب بازگشت رابرت دنیرو با «دست سنگی به رینگ مشت زنی»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

در پی ‌موفقیت‌های چشمگیر نمایش عکس‌هایی از نیوشا توکلیان عکاس ایرانی در تهران، آثاری از وی در آمریکا با نام «نگاه کن» در گالری «توماس اربن Thomas Erben Gallery» نیویورک به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، توکلیان پیش از این، نمایشگاه عکس و ویدئویی با همین نام در گالری آران در تهران در ماه دسامبر بر پا کرده بود که با استقبال خوبی از سوی مردم و دوستداران این هنر مواجه شد.

ادامه مطلب نمایشگاه عکس نیوشا توکلیان در توماس اربن نیویورک
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

 

پردة اول

 

قدیمی‌ترها به ما می‌گفتند که چی خوب است و چی بد. این چندتا معنی داشت:

اول این که کارها دو ارزشِ متمایزِ «خیر» و «شر» داشت (یعنی اخلاق)، دوم این که این ارزش‌ها جهان‌شمول بودند (یعنی این اخلاق در موردِ همه به صورت یکسان صدق می‌کرد و بنابراین قدیمی‌ترها این ارزش‌ها را به دیگران نیز گوشزد می‌کردند) و سوم این که چون این ارزش‌ها جهان‌شمول ‌بود و چون این ارزش‌ها کاملا مشخص و روشن بود (مثل امتیازِ روز از شب، سفیدی از سیاهی، نور از تاریکی و تمامِ جهانِ دو قطبیِ آن روزگار) پس می‌توانستند مبنای قضاوتِ ما در مورد دیگران قرار بگیرند. از این‌جا آن‌ها می‌توانستند دیگران را «دسته‌بندی» کنند، کارهای‌شان را در محدوده‌های احکامِ «خیر» یا «شر» قضاوت کنند و در نهایت این قضاوت می‌شد منبعِ یکی از ساده‌ترین قالب‌های آن روزگار برای انتقال مفاهیم؛ قالبی که امروزه دیگر برای اهالی روشنفکری و دنیای جدید، یک جور گناهِ کبیره است: نصیحت کردن.

ادامه مطلب اخلاق در هنر: دربارة روشنفکری «با مسئولیت محدود» و چیزهای دیگر
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

آثار 80 هنرمند از 36 کشور مختلف در پنجمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه‌سازی تهران که با مصالح چوب برگزار می‌شود، ارسال شده است.

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، با پایان مرحله دریافت آثار بخش بین الملل پنجمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران، آثار 80 هنرمند از 36 کشور جهان به دبیرخانه این سمپوزیوم رسید.

ادامه مطلب آثار ۸۰ هنرمند بین‌المللی در سمپوزیوم مجسمه‌سازی

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما