اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

آی وی‌وی، هنرمند معترض چینی در واکنش به تصمیم شرکت لگو٬ این شرکت اسباب‌بازی را به "سانسور و تبعیض" متهم کرد.

ادامه مطلب آی‌وی‌وی٬ لگو را به 'سانسور و تبعیض' متهم کرد
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

رومن پولانسکی کارگردان لهستانی که باید ۳۰ اکتبر در دادگاه شرکت کند، بر مبنای گفته رهبر جدید حزب «قانون و عدالت» باید به آمریکا تحویل داده شود.

ادامه مطلب دولت جدید لهستان «رومن پولانسکی» را تحویل آمریکا می دهد
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

بازگشت به امر فیگوراتیو در زمانه‌ی نسبی گرایی و بی اعتباری واقعت ، عصیان بزرگ بیکن است. او همچون استاد تاریکی  کاراواجو،بر نظم موجود می‌شورد و امر انتزاعی را از بوم کسر می‌کند. واقعیت را همچون کاراواجو از سقوط ماده، از هبوط از درون تباهی بیرون می‌کشد. هسته ای صلب برای نمایش سستی، تعینی تمام عیار برای بازنمایی عدم تعین.

ادامه مطلب فرانسیس بیکن؛ انهدام/ خوانش تصویر، شماره‌ی شانزدهم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

بخش تجسمی آکادمی هنر- گالری دیوید زوییرنر اولین نمایشگاه اسکار موریلو را در شعبه‌ی لندن خود برگزار می‌کند که نقاشی‌ها و طراحی‌های هنرمند را، در کنار عناصر مجسمه مانند ، صوت و فیلم را در بر می‌گیرد. عنوان نمایشگاه، «کارکرد دوتایی»، به جفت کردن و کنار هم قرارگیری آگاهانه‌ی آثار در تجربیات چندوجهی هنرمند اشاره دارد. برای موریلو مفهوم دوتایی (binary) به معنای تضاد نیست؛ در عوض، این کارها در مقابل هم قرار میگیرند تا گفتوگویی را خلق کنند که پا را از کارهای تکی فراتر می‌نهد.

ادامه مطلب نمایش کارهای هنرمند کلمبیایی، اسکار موریلو در لندن
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.25 (2 رای)

 

برادران داردن، ادل هانل را در بین گروه عوامل مرسوم فیلم‌سازی‌شان، که شامل فابریزیو رونگیون، توماس دوره، مورگان مارین، اولیویر گورمه و کریستِل کورنیل می‌شود، دارند. لوک و ژان پی‌یر داردن، هفته‌ی گذشته در و حومه‌ی لی‌یژ فیلم‌برداری فیلم دختر ناشناخته (La Fille inconnue , The Unknown Girl) را شروع کردند. این فیلم که دهمین اثر داستانی آنان است، اکنون در اوج فعالیت و جریان خود قرار دارد. در این فیلم ما مسیر و روند کنش‌های شخصیتی به نام جنی – پزشک عمومی جوان- را دنبال می‌کنیم که بخاطر باز نکردن در مطبش به‌روی دختری جوان که اندکی بعد او را مرده می‌یابد، احساس گناه می‌کند. وی بعداً بواسطه‌ی پلیس درمی‌یابد که هویت این دختر جوان در پرده‌ای از ابهام بوده و اکنون جنی تلاشی را برای کشف نام این دختر آغاز می‌کند. در طول این کاوش و جستجو، دکتر به مرور، حقیقت را کشف خواهد کرد. 

ادامه مطلب برادران داردن فیلم دختر ناشناخته را فیلم‌برداری می‌کنند
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

ساندرا بولاک بازیگر برنده جایزه اسکار با حمایت از حرف‌های جنیفر لارنس که هفته پیش در قالب یک مقاله منتشر شد و به پرداخت دستمزد در هالیوود و تبعیض جنسیتی در این زمینه اعتراض داشت، گفت: این فاصله زیاد بین دستمزدهای بازیگران زن و مرد نتیجه مسایل بزرگتر اجتماعی است.

ادامه مطلب ساندرا بولاک و اعتراض به تبعیض جنسیتی در هالیوود
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.50 (2 رای)

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، گالری دالبی چادویک از برپایی نمایشگاهی از کارهای اخیر الکس کانِوسکی خبر داد. آثار کانوسکی واجد ویژگیهایی هستند که موجب می‌شود به نظر برسد در فضای باز نقاشی شده‌اند؛ حتی نقاشی‌هایی که فضاهای داخلی را ترسیم ‌می‌کنند. صرفنظر از اینکه چه صحنهای نشان داده میشود، طوفانی درون هر کار جریان دارد.

ادامه مطلب نمایشگاه نقاشی‌های الکس کانِوسکی در سن‌فرانسیسکو
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.60 (5 رای)

 

در مارس 1959 لوک موله در صفحات مجله‌ی کایه دو سینما نوشت که اخلاقیات مانند یک نمای تراولینگ است و با این جمله سرژ دنی جوان را شوکه کرد. شوکی نابهنگام که موجب شد دنی بعدترها فصلی از کتاب خودزندگی‌نامه‌ای‌اش با نام کارت پستال‌هایی از سوی سینما را به رابطه‌ی تنگاتنگ و فرسایشی مابین زیبایی‌شناسی سینما و  اخلاقیات اختصاص دهد. این‌گونه که دنی در این فصل از کتاب‌ با دستاویز قرار دادن یک نمای تراولینگ از فیلم کاپوی[1] جیلو پونته کورووی ایتالیایی، این کارگردان را به دلیل زیبایی‌شناختی کردن یک واقعه‌ی هولناک تاریخی شماتت کرد. نمای تراولینگی که به زعم دنی  تا رسیدن به یک ترکیب‌بندی دراماتیک از خشک شدن بدن زنی یهودی بر روی سیم‌خاردارهای برق‌دار یک اردوگاه کار اجباری متوقف نمی‌شد. دنی معتقد بود که کوروو با به کار بردن چنین تکنیکی، غنای بصری بی اندازه‌ای به صحنه‌ی رقت‌انگیز جان کندنِ یک انسان دربند داده است. در واقع هدفی که دنی آن را دراماتیزه کردن امر هولناک می‌خواند. امری که لااقل در زمانی که دنی داشت می‌نوشت یکی از دلایل حمله‌ی اهالی کایه به سینمای جلوه محور نیز بود. سینمایی که به زعم کایه‌ای‌ها سرانجام نه با موضوعات ملتهبی که نزدیکشان می‌شد بلکه با غنای بصری بی‌حدش در یادها می‌ماند.

ادامه مطلب به بهانه‌ی پدرو کاستا | در باب زیبایی‌شناسی اخلاق در سینما

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما