اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

اندر حکایت مراسم سینمایی – 7 تیرماه 1389

به نام خالق زیبایی‎ها

 
 

 

 
    چندی پیش دوستان منتقدمان که قلبشان برای سینمای کشورشان می‎تپد برای فیلمی مراسم افتتاحیه برگزار کردند. یکی از میهمانان در مراسم شرکت نکرد و به جای عذرخواهی از دوستدارانش که به عشق او به مراسم آمده بودند، کلیت ماجرا را زیر سؤال برد. البته دوست منتقد ما هم که تاب ناسپاسی نیاورد از ادبیات خوبی استفاده نکرد. شاید هم الان پس از گذشت یک هفته او هم پشیمان شده باشد. در آستانه برگزاری مراسم رونمایی سایت خودمان لازم دیدم چند خطی را راجع به نفس اجرای این مراسم بنویسم.
 

 

 

 

 

گمان نمی‎کنم نفس گرامی‎داشت هنرمندان  بد باشد. همکاران ما هم علاقمند گرامی داشت مقدم هنرمندان به مراسم به بهترین شکل هستند. هنرمندانی که به احترام دوستدارانشان پای به این مجالس می‎گذارند. چرا باید با حرف‎هایی به جای سپاس آن‎ها را برنجانیم تا کمی دلسرد شوند و شاید ناخواسته جوابی گزنده دهند.

 
   تمام کشورهایی که صاحب صنعت سینما هستند برای فیلم‎های خود مراسم‎ بسیار متنوعی را در هر مقیاس که بتوانند برگزار می‎کنند. از همین هفته  گذشته مثال می‎زنم که برای فیلم The Knight and Days تام کروز با موتوری که در فیلم حضور داشت در خیابان‎های منتهی به مراسم ویراژ می‎داد و پشت سر او کامرون دیاز و دیگر بدلکاران اتومبیل‎های فیلم را به جمع مخاطبان آوردند. در آن سو برای فیلم The A-Team  مراسمی را در سالن کشتی کج فلوریدا گرفتند. آن‎ها سعی می‎کنند بازخورد فرهنگی خود را شناسایی  و برای فیلمشان تبلیغ کنند. پس چه ایرادی دارد حال که این مراسم راه افتاده به جای حمایت و تشکر از یک گروه خصوصی آن‎ها را دلسرد کنیم. باری که منکر پیدا کردن مؤلفه‎های فرهنگی ایرانی برای اجرای این مراسم نیستم و بسیار هم خوشایند است که مراسم هر چه ایرانی‎تر باشد. اما دلایلی که شنیده می‎شود، چاره ساز که نیست هیچ سنگی بر جلوی مراسم‎ها هست. فرش قرمز را فرنگی می‎دانند غافل از اینکه فرش ایرانی بیشترین تنوع طرحی آن در رنگ قرمز است و از قدیم الایام که ینگه دنیایی وجود نداشت در محافل ایرانی برای تشخص دادن به میهمان از این فرش قرمز استفاده می‎کردند. همانطور که قدیمی‎ها هم ارزش را به پهن کردن فرش‎های گلگون خود برای میهمانانشان می‎دانستند.
 
   امید دارم این قبیل فعالیت‎ فرخنده ادامه داشته باشد همانطور که شاهد آن بودیم برای دستاوردهای سوخت هسته‎ای و اسکناس 10هزار تومانی هم مراسم رونمایی گرفتند. در همین راستا «آکادمی هنر» تصمیم به برگزاری مراسم رونمایی از تیزر، پوستر و سایت فیلم برخورد خیلی نزدیک گرفته است. این مراسم با حضور هنرمندان، اعضای آکادمی هنر و برخی از اساتید هنری کشور برگزار خواهد شد. حضور برای تمامی هنردوستان، آزاد و رایگان می‎باشد. امیدداریم با حضور چشم‎گیری در این مراسم روبرو شویم.
 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

دیدگاه‌ها  

0 #2 Guest 1389-04-08 23:40
سلام
نکته بجایی بود از نوع تفکر شما تشکر می کنم.
نقل قول کردن
0 #1 حسین ترابی 1389-04-07 13:23
موفق باشید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما