اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

اهمیت طراحی گرافیک موثر در تبلیغات محیطی دنیای امروز

 

تبلیغات شهری

سرعت بالای زندگی نوین سبب تغییر در شیوه زندگی بسیاری از مصرف‌کنندگان شده است. ساعت‌های کاری قابل‌انعطاف برای مشاغل تخصصی، تعطیلات آخر هفته، امکان خرید 24 ساعته، امکانات پیشرفته تکنولوژی و فعالیت های روز افزون در زندگی شهری، همگی باعث شده است که بیشتر مردم خواستار استانداردهای بالاتری در زندگی خود شوند. هر چه می‌گذرد ما زمان بیشتری را در اتومبیل، هواپیما، قطار، اتوبوس و یا مترو صرف می‌کنیم. امروزه خیلی از مشتریان (خریداران بالقوه) پدیده ای جدید به نام سفر درون شهری زنجیره‌ای را تجربه می‌کنند.

 

فعالیت روز‌افزون و الگوهای فزاینده‌ی جابهجایی و حرکت مشتریان، باعث افزایش مخاطبان تبلیغات محیطی شده است. تبلیغات محیطی مشتریان یا مخاطبان را در زمان‌هایی که در حال حرکت و جابه جایی هستند، تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و پیام‌های تبلیغاتی را روزانه در محل زندگی، کار، خرید، بازی و مسافرت به آنان می‌رساند. بنابراین با توجه به کاربرد و ویژگی‌های متفاوت این رسانه تبلیغاتی، نیاز به تعاریف جداگانه‌ای برای انجام طراحی موثر برای این حوزه تبلیغاتی وجود دارد.

چند نکته مهم درباره‌ی طراحی تبلیغات در رسانه‌های محیطی وجود دارد که باید مد‌نظر قرار گیرد. البته این قانون نیست و همیشه موارد استثناء وجود دارد.

طراحی در تبلیغات محیطی، یک قصه‌گویی بصری است. بیان یک ایده می‌تواند مخاطبان را با کلمات و یا نمایش تصاویر تحت‌تاثیر قرار دهد.

  

در پروژهای که مشاهده میکنید ایدهای به اجرا درآمده که در نگاه اول بیننده را به مکث و تعجب وامیدارد.ایده اجرا شده بر اساس یک قصه کوتاه شکل گرفته، بدین صورت که سطل رنگی واژگون میشود، تداوم ریختن رنگ به اطراف نیز سرایت کرده و پس از خروج از فضای ساختمان، حتی به اشیا و زمین پیرامون ساختمان هم پاشیده شده است. در نهایت این گونه به نظر میآید که این قصه کوتاه واقعیت داشته و رنگ پاشیده شده به اطراف به واقع از همان سطل رنگ مصور شده به روی دیوار ساختمان تراوش کرده که این مساله باعث حیرت و جلب توجه آنی مخاطب گشته و این همان چیزیست که طراح پروژه در نظر داشته است.

 

طراحی محیطی با استفاده از موضوعات جدی یا طنز‌آمیز، روی تصمیم مصرف‌کنندگان تاثیر می‌گذارد و موجب فروش کالا می‌گردد. در این پروژه زیر مشاهده میکتیم که طراح به گونهای طتزآمیز و غلوآمیز خوشمزه بودن محصول مورد تبلیغ را مورد تاکید قرار داده است.

 طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی

طرح‌های تبلیغات محیطی عموما خصوصیات مثبت و منافع اجتماعی خرید محصول را نمایش می‌دهند و نسبت به طرح‌هایی که اطلاعات غلط و گمراه‌کننده می‌دهند، نتایج بهتری به دنبال می‌آورند.

در پروژه زیر نیز طراح با فریب چشم مخاطب تعدادی از پرندگان را خارج از فضای دو بعدی بیلبورد به نمایش درآورده که در حال دزدیدن خوراکیهای داخل بستههای موادغذایی هستند. این طرح علاوه بر اینکه به خصوصیت با ارزش بودن محصول مورد تبلیغ اشاره میکند، با استفاده از حیرت زدگی مخاطب باعث جلب توجه وی نیز میشود.

 تبلیغات محیطی 

باتوجه بیشتر درمی‌یابیم که طرح در تبلیغات محیطی باید با قالب‌های متفاوتی تطبیق یابد. محیطی که تبلیغات در آن عرصه می‌شود به طور قابل ملاحظه‌ای با سایر رسانه‌ها تفاوت دارد و بر خلاف تبلیغات موجود در مطبوعات و رسانه‌های سمعی و بصری، فقط تبلیغات خالص است.

جدا کردن خلاقیت و تاثیر‌گذاری، کار کاملا بیهوده‌ای است. به این علت که خلاقیت یکی از راه‌های اساسی ارتباط با مشتریان است. مشتریان انتظار دارند که تبلیغات هم سرگرم‌کننده و جذاب باشد وهم مفهوم فروش را در بر گیرد.

طرح‌های تبلیغات محیطی باید تطبیق‌پذیر باشند. تبلیغات روی بیلبورد‌ها و سقف تاکسی‌ها با تبلیغات داخل اتوبوس و بدنه‌ی آن نسبت و تشابه دارند. این رسانه اشکال نمایشی متنوعی را عرضه می‌کند. طرح‌های مناسب می‌تواند با تطبیق و سازگاری، از همه‌ی این امکانات به طور یکجا استفاده کند.

یک مخاطب پیام تبلیغاتی را در سه سطح متفاوت تفسیر می‌کند:

1- منطقی: مخاطب پیام را به طور منطقی تفسیر می‌کند؛

2- محرک: مخاطب به صورت غریزی نسبت به تحریک پیام عکس‌العمل نشان می‌دهد؛

3- فرهنگی: اگر یک پیام به طور مشخص مربوط به مخاطب باشد، او در مورد رد یا قبول آن تصمیم خواهد گرفت.

با توجه به این نکات باید به چند اصل در طراحی تبلیغات محیطی توجه کرد:

*چرخه‌ی طراحی را از دیدگاه مشتری ببینید.

*وقتی ایده‌ی خوبی ندارید، اقرار کنید.

*وقتی چیزی را نمی‌دانید،ابراز کنید.

*سعی نکنید مشتری را از رو ببرید.

در رسانه‌ی تبلیغات محیطی چهار روش اساسی برای ارتباط موثر وجود دارد:

اولین روش مزاح است. مزاح مطلوب‌ترین عکس‌العمل را در مخاطبان برمی‌انگیزد. تبلیغ‌دهندگان بیش از پیش دریافته‌اند که طنز در تبلیغات مفید است و آن را به یادماندنی‌تر و موثرتر می‌کند :

 تبلیغات شهری 

در این بیلبورد یک ایده متفاوت با استفاده از مزاح به طرحی فوق العاده گیرا منجر گردیده است. همانطور که میبینیم طراح با تاکید غلوآمیز روی کیفیت خمیردندان مورد تبلیغ، فردی را در فضای دو بعدی بیلبورد به تصویر کشیده که پس از استفاده از خمیر دندان مورد نظر دندانهایش به قدری قدرتمند شده که به وسیله آنها پوشش بیلیورد را جدا کرده است.

دومین روش فریفتن است. یک خبر هیجان‌انگیز یا آغاز کردن یک قصه، روش موثری برای درگیر‌کردن ذهن مخاطب است. فریبندگی معمولا با استفاده از کلمات و تصاویری که مستقیما و سریعا قابل‌درک نباشند و یا با ارائه‌ی یک معما که حل آن نیازمند تفکر است، انجام می‌شود:

 بیلبوردهای تبلیغاتی 

استفاده از روش فریفتن در اغلب پروژههای تبلیغات محیطی نتایج مثبتی به همراه دارد در این پروژه طرح به گونهای اجرا شده که تصور می شود دستی واقعی و در ابعاد بزرگ در حال در برگرفتن محصول مورد نظر است، ولی به علت وجود مانع نمی تواند این کار را انجام دهد و این بر بار معنایی با ارزش بودن محصول میافزاید.

روش سوم، روش ایجاد حیرت‌زدگی در مخاطب است. گاهی اوقات پیام جدی است، بنابراین یک تصویر قوی و حک یک عنوان تکان‌دهنده، می‌تواند آگهی مناسبی بسازد. با استفاده از عناصر غیر‌عادی و غیر منتظره در طراحی می‌توان مخاطب را حیرت‌زده کرد. یک مخاطب تهییج شده دو برابر قدرت دریافت دارد و عموما پس از فهمیدن پیام، یک دریافت احساساتی را تجربه خواهد کرد، به همین سادگی که در بیلبورد پایینی مشاهده می کنیم؛ طراح با گستاخی و خلاقیت فوق العاده برای نشان دادن قدرت یک جارو برقی به گونه ای کاملا طییعی طرحی از یک بالون افتاده شده به روی دهانه یک جاروبرقی را به نمایش درآورده که باعث حیرت و جلب توجه هر مخاطبی خواهد شد.

 تبلیغات شهری 

چهارمین روش طراحی زیبایی است، طرح‌های زیبا، خاطرات فرح‌بخش یا تصورات جذاب را به بیننده القا می‌کنند. این طرح‌ها ممکن است هنگام مشاهده آرامش‌بخش و لذت‌بخش باشند. اگر‌چه عکس‌های واضح و رنگی می‌توانند به زیبایی طرح‌های محیطی بیفزایند، اما تصویرسازی با کیفیت بالا، طرح‌های موثرتری ارائه می‌دهد. طرح‌هایی که براساس زیبایی‌شناسی تهیه می‌شوند، اغلب احساسات را تحریک می‌کنند و می‌توانند مانند یک رشته‌ی واقع در قلب شهر یا محله، مخاطب را به سوی خود بکشند.

هنگام طراحی برای یک رسانه‌ی محیطی، سه چیز را به خاطر داشته باشید:

1- ایجاز و ساده سازی؛

2- ارائه‌ی نام تجاری؛

3- مرزها.

تبلیغات محیطی را همیشه ساده و متمرکز بر یک مفهوم ارائه کنید. در تبلیغات محیطی، طرح‌های خلاق بایستی در کمتر از هفت کلمه و یا در قالب حداکثر سه عنصر تصویری ارائه شوند. کمگویی اغلب قدرت بیان بیشتری دارد.

 تبلیغ محیطیبینندگان تبلیغات محیطی عموما در حرکت هستند. مردم با وسیله‌ی نقلیه‌ی خود به سرعت حرکت می‌کنند و در پی انجام فعالیت‌های روزمره‌ی زندگی بسیار چابک قدم برمی‌دارند. حرکت امکان دیده‌شدن پیام تبلیغات محیطی را فقط به چند ثانیه محدود کرده است. به سبب محدودیت‌های زمان رویت، طرح‌های تبلیغات محیطی باید نظم و ایجاز داشته باشند:

 

فراموش نکنید که روی عنوان تجاری تمرکز کنید. باید مصرف‌کنندگان بدانند که چه کسی از طریق این پیام با آنها در ارتباط است. تبلیغ دهنده باید مهم‌ترین مزایای محصول برای ایجاد ارتباط را برای خود مشخص و سعی کند که پیام آن‌را به مصرف‌کننده ارائه کند. به هرحال تکرار زیاد، یکی از نیروهای بنیادی رسانه‌ی محیطی است. این نیرو، جذب و حفظ دائمی مخاطب را تضمین می‌کند. همواره سادگی را حفظ کنید.

 

 

 

 

خود را مقید و محدود به چارچوب تابلو‌ها نکنید. عناصر طرح را سخاوتمندانه و ورای محدودیت‌های فیزیکی تبلیغات محیطی گسترش دهید و با افزودن عناصر سه بعدی، یک مجموعه‌ی اثرگذار پدید آورید :

 

تبلیغات محیطی

چند نکته مهم دیگر:

شاید رنگ مهم‌ترین عامل موثر در خوانایی طرح‌های محیطی باشد. طیف کامل رنگ‌ها، اگر واضح و دقیق استفاده شوند، یکی از مزیت‌های ممتاز تبلیغات محیطی هستند. طرح‌هایی که با رنگ‌های درخشان ارائه می‌شوند، می‌توانند باعث پاسخ‌های تحریک‌کننده‌ای شوند که تاثیرات مانایی و دیرپایی را برجا خواهند گذاشت.

ضروری است که طرح‌های تبلیغات محیطی ساده و قابل خواندن باشند و رنگ‌ها با ترکیب(کنتراست) بالایی انتخاب شوند تا از فاصله‌ی بسیار دور قابل تشخیص باشند.

حروفی که برای طرح‌های تبلیغات محیطی انتخاب می‌شوند، باید به سادگی از فواصل مختلف قابل خواندن باشند. فواصل مناسب بین حروف، لغات و خطوط، امکان دیده شدن را افزایش می‌دهد.

اندازه‌ی حروف نیز بسیار مهم است. لغاتی که در بالا و پایین طرح قرار می‌گیرند، عموما در صورتی که با حروف بزرگ نگاشته شوند، راحت‌تر خوانده می‌شوند. برای اندازه‌ی حروف در متن‌ها یک قاعده‌ی پذیرفته‌شده‌ی عمومی پیشنهاد می‌شود که به ازای هر پانزده متر فاصله، یک اینچ به ارتفاع حروف اضافه شود.

جهان محل شلوغ و پر هرج و مرجی است. تبلیغات محیطی در محل و زمانی که مردم خارج از خانه و در حرکت هستند، به آنها می‌رسد. این رسانه حامل پیام صحیح، در زمانی مناسب و در محلی معین است. آگاهی نسبت به پویایی بازار جزء لاینفک طراحی یک برنامه تبلیغاتی موثر است. کشف روابط پنهان و آشکار پیام و محیط، از تبلیغات محیطی یک رسانه‌ی هوشمند می‌سازد.

 

 

برای دیدن نمونه های مختلف تصاویر مشابه در ابعاد بزرگتر به بخش گالری هنرهای تجسمی سایت مراجعه نمایید یا اینجا را کلیک نمایید.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
سلمان بصایری
نام نویسنده: سلمان بصایری

 کارشناس ارشد رشته گرافیک، دانشگاه تربیت مدرس

سمت در آکادمی هنر: دبیر گرافیک

طراح، گرافیست و مشاور تبلیغاتی در شرکت‌های تبلیغاتی «نقش آرا» ،«نیم رخ»، «خانه گرافیک کلک»، «تصویرگران بامداد»، «هنر کهن»، «رز گرافیک» و ...

برگزاری نمایشگاه‌های گروهی نقاشی با نام «هویت» در فرهنگسرای شفق، سال 1388 - گروهی گرافیک با نام «کلک خیال» در فرهنگسرای اشراق، سال 1387

انجام پروژه‌های تبلیغاتی گوناگون شامل تبلیغات چاپی، محیطی، طراحی تارنما و تبلیغات آنلاین از سال 1386 تا کنون

تدریس اصول و مبانی گرافیک در موسسه غیر انتفاعی «زرین قلم»، 1388 - تدریس برنامه‌های گرافیکی در موسسه «کاوشگران برتر»، 1388 الی 1389


دیدگاه‌ها  

0 #4 ئذئرا 1392-02-12 15:18
:-x :eek:
نقل قول کردن
0 #3 mori 1391-11-29 20:00
زیبا بود ممنونم 8)
نقل قول کردن
0 #2 Guest 1390-11-01 15:37
:-x
نقل قول کردن
0 #1 Guest 1390-11-01 15:36
:-x :-x
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما