اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

قوی سیاه: مرثیه ای برای یک رویا...

 

 دارن آرنوفسکی در قوی سیاه Black Swan تماشاگر را همراه با واکاوی غریب انسانی و حرکتی وارونه در مسیری که مرز بین سیاهی و سپیدی است در ورای سمفونی دریاچه قو و به طور کاملا" ناکوک قرار می دهد.

 

 ناتالی پورتمن در قوی سیاه

تلاش شوم اسطوره گونه بالرینی جوان برای رسیدن به قوی سپید و سیاه. منطق روایی در اینجا درهم تنیدن واگویه‎ای است که سپیدی و سکوت گرم و ترحم برانگیز نینا(ناتالی پورتمن) به سیاهی مغشوشی مبدل می‎شود. ناتالی پورتمن با صورت آرام و پرسشگر خود از نخستین پلان‎ها بیننده را با غمی خفته و جدالی خفته با خود درگیر می‎کند.

 

رد زخمها و خونمردگی گام به گام به صورت المانی تکرار شونده می‎شود که با عمق درگیری دختر شدت بیشتری یافته و کنشهای غیر قابل کنترل و واکنش‎هایی عمیق را با خود به همراه دارد که در این سقوط ممتد پله به پله،  تماشاگر را به طور کاملا" هوشمندانه به فکر وا می‎دارد و گاه پس می‎زند به طوریکه که در عین آگاهی از داستان به یکباره سردرگم می‎شود.

 

آرنوفسکی در مقام کارگردان صحنه و بازیگر نقش اول را در کشاکشی بی‎پایان قرا می‎دهد که بنابراین ابتدا تصور می‎شود نینا در مرکز است و تمامی اجزا حولش می‎چرخد. درست در لحظه‎های اوج در این چرخش واهی، مرکز دایره به طور معکوسی تغییر یافته و نینا در حول کلیه پیرامونش به بازی گرفته می‎شود که این چرخش مدام تا انتهای نیستی بالرین را پیش می‎برد.

 

 میلا کونیز در قوی سیاه

نینا شیفته‎ی اجراست و فقط در لحظاتی از رقص باله او را بی‎دغدغه درونی می‎بینم و حالت برون گرایانه‎ای پیدا می‎کند و تصویر کاملی از یک زن را می‎بینیم با کمترین خلل روانی و عاطفی و دراینجاست که صحنه به نینا هویت می‎بخشد و احساس کامل بودن می‎کند.

 

در روابط شخصی هم این قوی اول اجرا انسانی تنهاست که او را در رابطه‎ای محدود و تنها با مادرش مشاهده می‎کنیم، مادری که با آگاهی از عدم تعادل روانی دخترش به طور نسبی همیشه مراقب اوست.

 

یکی از نقطه‎های درخشان بازی پورتمن عدم احساس امنیت، حس تنهایی و قرار گرفتن در زیر سنگینی نگاه اطرافیان است، که تنها در زمانی خود واقعی‎اش بروز پیدا می‎کند که وی در خلوت خود مشغول وارسی زخم‎های پریشان گونه خود می‎باشد. او خیره به رد زخم‎هایی است که هست و نیست و حالت پارادوکسیکالی به خود می‎گیرد و این معلق بودن تا پایان کار و مرگ او ادامه می‎یابد.

 

بازیگر به طور تدریجی رویای خود را در حال نابودی و یغما می‎بیند و در آستانه‎ی این حس،  سیاهی این  شخصیت مجال بروز یافته و حالت تدافعی به خود گرفته و در پی حفظ جایگاه خود می‎کوشد که در این مسیر حتی تا کشتن  پیش می‎رود.

 

درانتها با نینا با  قتل و به نوعی هاراگیری درخشان و نفس‎گیر مرگ را به بودن رقیبش ترجیح داده و اجرای بی‎نظیرش رد قالب قوی سیاه تبلور اشک و سیاهی است در قالب دریدن آدمیت وارونه و سپیدی مطلق که در این مرز وجه خاکستری سهم کمتری داشته و در سکانس پایانی با سینه‎ای دریده، قوی سپیدی است که سیاهی را تاب نمی‎آورد و سرخی را بر می‎گزیند. او وداعی با شکوه با مأمن اصلی‎اش یعنی صحنه اجرا دارد.

 

پورتمن با حضوری شگفت انگیز کاملا" در خدمت نقش و روند طبیعی و کلی فیلم بوده و تلاش ستودنی در ارائه‎ی نقشی پیچیده و درونگرا و نشانه‎ی بیرونی بازی وی در قالب بالرین جوان و آینده دار داشته است.

 

کارگردان با زیرکی تمام بث را به عنوان الگوی نینا در مقابل وی قرار می‎دهد و  فردایش را به نمایش می‎گذارد، فردایی که در امروز رقم می‎خورد آن هم نه در بستر بیماری که در اوج بازی و تشویق ممتد حضار.

 

دارن آرنوفسکی در متن روایتی سردرگم، بیننده را در تک تک نماها گم می‎کند و در مسیری تماشاگر را قرار داده که در پایان بینده را از این گیجی مدام  بیرو ن می‎آورد، نمی آورد و راوی روایتی با شکوه پوچ از انسانی در آستانه ی فروپاشی است.

 

 

 

درباره نویسنده :
حسام کاظمی
نام نویسنده: حسام کاظمی

کارشناس ارشد

نویسنده و منتقد ادبیات و سینما

همکاری با آکادمی هنر: از سال 89


دیدگاه‌ها  

-1 #16 علیرضا 6666 1391-10-24 20:09
خواهشاٌ دوستان ناشیانه برخورد نکنن تخریب متن بالا
اصلاٌ فهم درست شما از فیلم و نشون نمیده برعکس..
متن بالا توضیحی جهان شمول از فیلم و برخلاف فکر
(دوستانی که برای فهم هرچه سریعتره فیلم و این کی
ثابت کنند از هم کیشانشون عقب نیفتادن و اونها هم
میتونن از فیلم تحلیلی درست داشته باشن هر چند
سطحی )اصلا ٌ نقد نیست بلکه صحبت درباره (موتیف )
فیلم میباشد و برای همین جنس متن کلی و جهان
شمول امیدوارم نیازی به توضیح نگاه موتیفی نباشه!
نقل قول کردن
+3 #15 Guest 1390-05-21 23:31
به نظر سرهم بندی شده میاد این تفسیر.
حداقل میشه گفت شخصیت مادر، یکی از منفی ترین شخصیتهای فیلم بود که مفسر محترم تصور کرده از دختر داره مراقبت میکنه.
نقل قول کردن
-9 #14 Guest 1390-04-09 23:08
من اصلا از فیلم خوشم نیومد. بازی ناتالی پورتمن کاملا غلو شده و تکراری بود و بازیگر مکملش به نظرم بهتر از او بازی کرده بود.
نقل قول کردن
0 #13 Guest 1390-01-19 01:21
سلام. تو رو خدا آقای کاظمی دیگه سعی نکنین فیلمارو تفسیر کنین! به نظرم توصیف کنین خیلی بهتر باشه! مثلا در قالب دریدن آدمیت وارونه!!!! این چه جمله ایه یا سپیدی مطلق در مرز خاکستری!!! و الی ماشاالله... این گزاره هارو از کجا میارین؟ موفق باشید.
نقل قول کردن
+7 #12 نعمت نعمتی 1390-01-12 12:16
فیلم را با دقت دیده ام.منتقد محترم ، آن گونه که انتظار می رفت شخصیت های فیلم و چگونگی روند داستان را تحلیل نکرده است. ساخت این فیلم به گونه ای است که می توان با اسفاده از روان شناسی شخصیت و روان شناسی اجتماعی ، به لایه های پنهان ذهن شخصیت ها پرداخت تا آن گونه که در خور ِ این فیلم است به تجزیه و تحلیل منطقی اش همت گماشت.دقت کنیم به درگیری هایی که شخصیت اصلی فیلم - بالرین - با خود داشت و تلاش وی برای برون افکنی اش در پاره ای از لحظات فیلم با بازی درخشان ناتالی پورتمن .با سپاس.
نقل قول کردن
+1 #11 Guest 1389-12-26 10:38
سلام,فيلم خوبي بود,ولي اين شك و دوگانگي يه كم توش اغراق شده بود,اينقدري كه بيننده هم با اين كه داستان رو ميدونست گاهي به چالش بين واقعيت و رويا كشيده ميشد,كه فك كنم همه اينا واسه منطقي جلوه دادن كار پايانيي قو طراحي شده بود.
نمره من 8.1
نقل قول کردن
+4 #10 Guest 1389-12-18 10:24
سلام.ممنون نقد خوبی بود ولی اون وجوهی که از شخصیت بالرین در تنهایی به نمایش می گذارد بطور حاد نادیده گرفته شده نگاهی روانشکافانه که با تحلیلی جامعه شناختی همسو می شود ایدئولوگی که در پس فیلم به خورد بیننده می دهد اختلالاتی جنسی که آگاهانه در طی فیلم مطرح می گردد و در هیچ نقدی تخصصی مطرح نمیشود
نقل قول کردن
+1 #9 Guest 1389-12-18 02:46
سلام
نقدت اصلا قشنگ نبود آرنوفسکی خیلی بزرگتر از این حرفاست که بخوای اینطوری سطحی ازش صحبت کنی !
فیلم عدد پیو که ساخت منظورش درگیری ذهن یک دانشمند با یک مشکل به ظاهر ساده اما عمیق بود که به خوبی نشونش داد بعد از اون مرثیه ای برای یک رویا چند نفر که دوباره از یک آرزو دست یافتنی کوچیک به نابودی و مرگ رسیدن در صورتی که هنوز زنده بودن !
کشتی گیر مرد خسته ای که کاملا مثل فیلمهای قبل به تباهی و چالش کشیده میشود!
و حالا قوی سیاه! که باز هم بر سر یک درگیری ذهنی گودالی عمیق از مشکلات آفریده میشود از ویژگی کارای دارن میشه فیلم برداریه عصبی و شک های کاملا به موقع و نگاه از زاویه مخاطب در موقع ساخت نام برد!
میشه گفت کاملا بازی ذهن بیننده در دستشه و هر موقع اراده میکنه بینندرو از خودآگاه به ناخودآگاه می بره.
متشکرم.
نقل قول کردن
-12 #8 Guest 1389-12-08 15:26
خواهشاً اگر از جایی کپی و ترجمه می کنید، به فارسی روان ترجمه کنید که حداقل قابل فهم باشه! ممنون
نقل قول کردن
+6 #7 Guest 1389-11-16 13:09
نقدتون خيلي ضعيف بود و فقط با به كار گرفتن كلمات پيچيده سعي داشتيد كه خودتون رو آگاه تر جلوه بديد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما