اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه نقاشی های بریجیت رایلی از 1963 تا 2015 در گالری هنر مدرن اسکاتلند

 

 

به مناسبت تولد هنرمند بزرگ معاصر؛ بریجیت رایلی نمایشگاهی از آثار اپتیکال او این هفته در گالری هنر مدرن اسکاتلند برگزار خواهد شد. عنوان این نمایشگاه «بریجیت رایلی؛ پنجاه سال نقاشی» است.

 
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت آرت دیلی، رایلی که یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان عصر ماست در24 آوریل 1931 در لندن به دنیا آمد. او در سال‌های 1949 تا 1955 به نقاشی پیکرنما و منظره پرداخت و از اواخر دهه ۱۹۵۰ از اسلوب نقطه‌گذاری در نقاشی‌های انتزاعی اش استفاده کرد. در دهه ۱۹۶۰ با تکرار واحدها، تغییر اندازه‌ها، فواصل، رنگ‌ها و رنگ‌سایه‌ها، تجربه‌هایی با خطای دید کرد. بسیاری از کارهای هنر دیدگانی، چیزی بیش از بازی‌های زیرکانهٔ ادراکی (یا خطای دید) نیستند. این آثار در بلندمدت نتوانستند اعتبارشان را حفظ کنند و فقط معدودی از آن‌ها توانستند موقعیت خود را به‌عنوان یک اثر هنری حفظ کنند، از آن میان تنها استثنای درخور توجه، کار بریجیت رایلی بود.

 

این بانوی هنرمند در سال ۱۹۶۰ اقتباس از نمودارهایی را آغاز کرد که دانشمندان از طریق آن‌ها، فرایندهای ادراکی را مطالعه می‌کردند، او بعد از تجربه‌های هرچه ظریف‌کارانه‌تری در این حوزه، رفته رفته رنگ‌مایه های خاکستری و سپس سایر رنگها را نیز در کارش وارد کرد. محرک‌های دیدمانی، هیچ‌گاه به‌تنهایی، هدف او نبودند. رایلی در آثارش، عناصری را برمی‌نگرد که به‌عنوان بخشی از طبیعت به کار می‌گیرد، مانند عناصر تشکیل دهندهٔ یک منظره: درختها، ابرها، تپهها و رودخانه ها و با درهم رفتن آن‌ها، چنان پدیدارهای سحرانگیزی می‌آفریند که بسیار بیش از سر جمع ِعناصر فُرمی و رنگی یک مجموعه‌اند، این تصاویر، بیش از تأثیرگذاری علمی، دارای تأثیر برانگیزی غنایی و شاعرانه هستند.

 
در آغاز رواج این سبک، فقط هنرمندان اروپایی بودند که به این سبک نقاشی می‌کردند، اما بعدها هنرمندانی از آمریکای شمالی نیز مانند بریجیت رایلی و یوزف آلبرس به آنها پیوستند. 

 

رایلی تاکنون نمایشگاه های متعددی در اکثر گالری های معتبر جهان داشته است اما این نمایشگاه می تواند یک فرق عمده با ان ها داشته باشد و آن گردهم آوردن بسیاری از مهمترین آثار اپتیکال او در یک نمایشگاه واحد است. آثاری که البته امروز بسیاری از آن ها در تملک شخص هنرمند نیز نیستند و قبلا فروخته شده اند. لازم به ذکر است که رایلی اولین بار در سال 1973 در گالری هنر مدرن اسکاتلند نمایشگاه داشته است و این بزرگداشت می تواند بازگشت او به کشور اسکاتلند نیز تلقی شود. 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما