اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

اثر ارنستو نتو در ایستگاه مرکزی مترو زوریخ قرار گرفت

اینستالیشن درخت مادر گایا از ارنستو نتو

اخیرا در ایستگاه مرکزی زوریخ یک جاذبه ی جدید نصب شده که بر جذابیت های آن اضافه کرده است.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر به نقل از اله دکور، درخت مادر گایا Gaia Mother Tree یک اثر هنری دستباف از هنرمند برزیلی ارنستو نتو است که اگر در بین آن راه بروید احساس می کنید که تمام حواس پنجگانه شما تحت تاثیر قرار گرفته است. ایستگاه مرکزی زوریخ یکی از مهمترین ایستگاه های شهر است که امکان رفت و آمد به بیشتر نقاط شهر را فراهم می کند و حالا با این جاذبه ی تازه، کمی متفاوت تر از قبل شده است.



ارنستو نتو هنرمند برزیلی آثار متفاوتی را در زمینه هنر چیدمان از خود بر جای گذاشته است. بینیاد بیلر آثار زیادی از او را که اغلب در دهه‌های 1980 و 1990 خلق شده‌اند نگه‌داری می‌کند. او در دوسالانه ونیز یکی از مشهورترین هنرمند معاصر شد و آثار او در مهم‌ترین موزه‌ها در دید عموم قرار گرفته است.



درخت مادر گایا با ۲۰ متر ارتفاع از نوارهای کتانی نارنجی و سبز تشکیل شده اما نکته ی جالب این نوارها این است که همه‌ی آن ها با انگشت بافته شده و طوری به هم گره زده شده‌اند که یک درخت ایجاد شود. برای نصب این درخت در ایستگاه مترو شاخه‌های آن به صورت حلقه‌ای به اطراف تیرهای سقف ایستگاه قرار گرفته‌اند و ریشه‌های آن هم باعث ایجاد آلاچیقی شده برای عبور مخاطبان شده است. برای اینکه این درخت روی حس بویایی نیز تاثیر بگذارد کیسه‌هایی که درون آن ها با ادویه‌های معطری مثل زیره و فلفل پر شده بر روی شاخه‌های درخت قرار گرفته‌اند.



نتو برای درست کردن این اثر از زندگی گروهی از مردمان بومی منطقه‌ی آمازون با نام هونی کوین الهام گرفته است او که مدتی را در این منطقه یعنی مرز بین پرو برزیل گذراند به شدت تحت تاثیر فرهنگ، سنت و رابطه‌ی این افراد با طبیعت قرار گرفت و سعی کرد تا از این به بعد در آثار هنری خود این جنبه‌ها را هم لحاظ کند. در کارهای این هنرمند همیشه ترکیبی از انسانیت، اکولوژی و معنویت دیده می‌شود و در این درخت هم تک تک این عناصر نمایانگر هستند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما