اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه عکس‌ داگروتیپ در عکسخانه شهر

 

 

 

 

داگروتیپنمایشگاهی از عکس‌ها و داگروتیپ‌های متعلق به مجموعه محمد محمدزاده در عکسخانه شهر برپا شده است.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، در این نمایشگاه 10 عکس از معماری ایران روی لوح نقره در ابعاد 12×9 به نمایش درآمده است که درون قابهای 30×24 با زمینه مخملی جای گرفته است و در کنار آن نیز ابزار دست سازداگروتیپبه نمایش گذاشته شده است.


لوئی داگر با همکاری آلفونس ژیرو  اولین دوربین داگروتیپ را در سال 1839 ساخته و به بازار عرضه کرد.داگروتیپیک عکس فلزی 16.21 سانتی متری بود که از یک سری عملیات پیچیده فیزیکی و شیمیایی به وجود می آمد. یک صفحه نازک صیقل خورده از جنس نقره بر یک صفحه مسی لحیم می شد و در تاریکی در بخار ید آن را به نور حساس می کردند . سپس آن را داخل جعبه تاریک (دوربین) قرار می دادند. منظره مقابل دوربین به صورت معکوس بر لوح ثبت می‌شد و در ادامه مراحل ثبوت و ظهور انجام می‌شد.


 محمد محمدزاده تیتکانلو متولدسال 1343 در بجنورد است. او عکاس، داگروتیپیست (داگرین)، نقاش، محقق تاریخ عکاسی و هنر است.
 محمدزاده عضو فدراسیون بین المللی عکاسی هنری «فیاپ» و عضو انجمن جهانی داگرین‌ها است.
 محمدزاده تاکنون در 120 جشنواره عکس داخلی حضور داشته و جوایز بسیاری را نیز از آن خود کرده است.
وی سه نمایشگاه انفرادی از عکس‌هایش برپا کرده و کتاب‌هایی را با موضوع عکاسی تألیف کرده است که کهن پرتره های تاریخ عکاسی، رستاخیز در ارمنستان، نخستین داگرئوتیپ‌های معاصر ایران ، سیاحان عکاس در خراسان از آن جمله است.
در آخرین روز نمایشگاه 12 خرداد ساعت 15 تا 17 کارگاه آموزشیداگروتیپدر موزه عکسخانه شهر برگزار می‌شود.
 این نمایشگاه تا 12خرداد 1392 در روز‌های شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 تا 17 و پنج شنبه 9 تا 13 (به‌جز جمعه‌ها و ایام تعطیل) ادامه دارد.


 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما