اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

شمقدری:فيلم پايان نامه ربطي به ندا آقا سلطان ندارد


جواد شمقدري(معاون سينمايي وزير ارشاد) در حاشيه‌ي مراسم اختتاميه‌ي چهارمين جشنواره فيلم سينما حقيقت در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌هاي خود براي حمايت از فيلمسازان جوان گفت: بخشي از اين فيلمسازان در انجمن سينماي جوانان ايران مديريت مي‌شوند. البته در آنجا بيشتر بحث آموزش مطرح است و در مركز گسترش نيز بحث ساخت فيلم‌هاي مستند مورد حمايت قرار مي‌گيرد.


شمقدري تاكيد كرد كه: معتقديم مركز گسترش نمي‌تواند به همه نيازها پاسخ دهيد چون امكانات محدود دارد. ما دنبال آن هستيم كه با افزايش اعتبارات؛ بتوانيم طيف وسيعتري را حمايت كنيم.


شمقدري در پاسخ به سوالي درباره تشكيل يك اتحاد واحد براي تهيه‌كنندگان گفت: اين مسئله را سجادپور پيگيري مي‌كند و براي آنكه بهتر بتوانم پاسخگو باشم بايد با تهيه‌كنندگان و هيات موسس صحبت‌هاي بيشتري بكنم.


شمقدري در پاسخ به سوال ايلنا، درباره ساخت فيلمي با موضوع زندگي ندا آقا سلطان گفت: من؛ فيلمنامه‌هاي فيلم‌هاي درحال ساخت را نمي‌خوانم ولي اتفاقا فيلمنامه اين فيلم را خوانده‌ام. داستان اين فيلم هيچ ربطي به ماجراي ندا آقا سلطان ندارد.


معاون سينمايي در پاسخ به سوال ديگري درباره حذف بخش‌هاي كوتاه و مستند از جشنواره فيلم فجر نيز گفت: اين قضيه دو صورت دارد. با يك نگاه مي‌توان گفت كه كار خوبي نبوده است و با يك نگاه نيز مي‌توان گفت كار خوبي بوده است. در مدت ده سال اين بخش در جشنواره حضور نداشته است اما چند سالي البته در جشنواره بوده است. مجموعه‌اي از عوامل ازجمله شيوه‌هاي اجرايي و اينكه در ايام جشنواره فيلم فجر غالب توجه به فيلم‌هاي بلند است و حتي خود فيلمسازان مستند و كوتاه نيز در سالن براي ديدن فيلم‌هاي خود حضور پيدا نمي‌كنند؛ موجب شد اين بخش از جشنواره حذف شود. ضمن آنكه دو جشنواره فيلم كوتاه و مستند داريم كه بعضا ديده مي‌شد؛ فيلمسازان با هدف شركت در جشنواره فيلم فجر؛ اين دو جشنواره را جدي نمي‌گرفتند.


وي ادامه داد: امسال اين طرح را تجربه مي‌كنيم. اگر فرايند آن مثبت بود؛ سال بعد نيز اجرا مي‌كنيم و اگر نبود؛ سال آينده اجرا نمي‌شود.


شمقدري در پاسخ به سوال ديگر ايلنا درباره رفع سوء‌تفاهم‌ها با خانه‌سينما گفت: ما مسيري را كه انتخاب كرده‌ايم و به آن معتقديم؛ ادامه مي‌دهيم. دست همكاري نيز به سوي همه دراز مي‌كنيم و از همه تقاضا مي‌كنيم؛ ما را ياري كنند. طبيعي است كه هركسي در هر مقطعي به آن مسير بپيوندد؛ از آن استقبال مي‌كنيم. البته اگر كساني هم از اين دايره خارج شوند؛ افسوس مي‌خوريم اما خللي در پيگيري اهداف ما بوجود نمي‌آورد.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما