اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

آرگو بفتا (اسکار انگلیسی) را هم بدست آورد + لیست کامل برندگان

آرگو برنده بفتا شد

آرگو، به کارگردانی بن افلک بهترین فیلم بفتا، آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا شد. این فیلم به ماجرای گروگانگیری در سفارت آمریکا در ایران می‌پردازد. بن افلک کارگردان این فیلم هم جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. بن افلک و جورج کلونی آنقدری که برای جایزه بهترین فیلم متعجب شدند برای بهترین کارگردانی افلک تعجب نکردند. این فیلم جایزه بهترین تدوین را هم از آن خود کرد.


 

اما در رقابت برای کسب جایزه بهترین بازیگری نقش مرد، بن افلک نتوانست برنده شود و جایزه به دانیل دی لوئیس رسید که در نقش آبراهام لینکلن، در فیلم لینکلن بازی کرده است. جدیدترین فیلم جیمز باند، به نام "اسکای فال" نیز جایزه بهترین فیلم بریتانیایی را از آن خود کرد.

جایزه بهترین بازیگری نقش اول زن را امانوئل ریوا گرفت. او در فیلم "عشق" به کارگردانی میشائیل هانکه، بازی کرده بود و توانست جایزه را در رقابت با بازیگرانی همچون هلن میرن و جسیکا چستین به دست آورد. فیلم عشق، جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را هم به دست آورد.

ان هاتاوی، بازیگر فیلم "بینوایان" جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت و کریستوفر والتز برای فیلم "جانگوی آزاد شده" جایزه بهترین بازیگر نقش مرد را از آن خود کرد. هاتاوی در این مراسم خیلی احساساتی شد و گفت که خیلی به این جایزه مفتخر است.

کریستوفر والتز که صدایش موقع دریافت جایزه می‌لرزید هم از نویسنده و کارگردان فیلم "جانگوی آزاد شده" تشکر کرد. همین طور از هنرپیشگانی که با او در این فیلم همراه بودند. کوئینتین تارانتینو، نویسنده و کارگردان این فیلم، که جایزه بهترین فیلمنامه اوریجینال (غیر اقتباسی) را گرفت، روی صحنه متقابلا از هنرپیشگان فیلمش تشکر کرد که به قول او توانستند دیالوگ‌های او را خوب اجرا کنند.

در بخش فیلمنامه اقتباسی هم دیوید او راسل، برای فیلم "دفترچه امیدبخش" جایزه گرفت.

در بخش هنرمندانی که ستاره‌های آینده می‌شوند، جونو تمپل، که در فیلم "کیلر جو" بازی کرده بود، جایزه این بخش را به دست آورد.

ادل، خواننده ترانه اسکای فال، جایزه بهترین را در این رشته به دست آورد.

سام مندس، کارگردان فیلم اسکای فال، جایزه را که گرفت، گفت: "همه ما انتظارات فراوانی از این فیلم داشتیم. و این بهترینش بود."

این نخستین فیلم از مجموعه جیمز باند است که جایزه بهترین فیلم را از بفتا می‌گیرد.

کارگردان این فیلم پشت صحنه و در گفتگویی با بی‌بی‌سی، درباره نامزد نشدن دنیل کریگ، بازیگر نقش جیمز باند گفت: "نفرین باند او را گرفته است." سام مندس گفت: "بازی فوق العاده ای کرد، اما از آنجا که باند نقش اصلی این فیلم است، همه از او انتظار دارند که خوب باشد."

فیلم بینوایان برنده جوایز دیگری هم شد. جایزه بهترین گریم، بهترین طراحی هنری و بهترین صدا.

زندگی پی، ساخته آنگ لی، دو جایزه گرفت: یکی برای بهترین فیلم برداری و دیگری برای بهترین جلوه‌های ویژه تصویری.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما