اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

دیوید لینچ و دیگران اسکار افتخاری 2019 خود را دریافت کردند

اسکار افتخاری دیوید لینچ

یازدهمین دوره جوایز «گاورنر» آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار با اعطای جایزه افتخاری به چند چهره سینمایی تاثیرگذار برگزار شد.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از هالیوود ریپورتر، «دیوید لینچ»، «لینا ورتمولر» (کارگردان ایتالیایی و اولین نامزد زن اسکار کارگردانی)، «جینا دیویس» (برنده اسکار بازیگری) و «وس استودی» (بازیگر و تهیه‌کننده تحسین‌شده آمریکایی)، چهار چهره سینمایی بودند که با حضور در این مراسم جوایز خود را به پاس یک عمر دستاورد سینمایی دریافت کردند.



«لینا ورتمولر» اولین زنی که توانست در سال ۱۹۷۶ با ساخت فیلم «هفت زیبا» به جمع نامزدهای نهایی اسکار بهترین کارگردانی راه یابد پس از دریافت جایزه خود از «ایزابل روسلینی» بازیگر و کارگردان ایتالیایی، خواهان برگزاری یک جایزه اسکار ویژه زنان با نام «آنا» شد.



پس از آن «جین کمپیون» و «گرتا گرویگ» دو کارگردان زن فعال سینما با حضور بر روی سن مروری بر تاریخ حضور زنان در شاخه بهترین کارگردانی اسکار داشتند و اعلام کردند تاکنون ۳۵۰ مرد نامزد اسکار کارگردانی شده‌اند در حالی که تنها پنج زن توانسته‌اند نامزد این شاخه از جوایز اسکار شوند.



پس از آن «جینا دیویس» که سابقه بازی در فیلم‌هایی چون «تلما و لوئیسا»، «بیتل‌جوس» و «توریست اتفاقی» را دارد به عنوان سی‌و نهمین دریافت‌کننده جایزه «ژان هرشولت» آکادمی به پاس فعالیت‌های بشردوستانه مورد تقدیر قرار گرفت و او نیز در صحبت‌هایی خواستار برابر جنسیتی در هالیوود و رسانه شد.


«وس استوردی» بازیگر آمریکایی نیز پس از دریافت جایزه خود از دستان «کریستین بیل» گفت افتخار بزرگی است که به عنوان اولین بازیگر بومی آمریکایی جایزه اسکار افتخاری دریافت می‌کند.



«کریستین بیل» نیز اظهار کرد: تاکنون فرصت‌های بسیار کمی به بومی‌های آمریکا در سینما داده شده است و ما و همه کسانی که در این سالن هستیم می‌توانیم این روند را تغییر دهیم.



همچنین «دیوید لینچ» کارگردان نامدار آمریکایی که ساخت فیلم‌هایی چون «مرد فیل‌نما»، «در قلب وحشی»،  «بزرگراه گمشده» و «جاده مالهالند» را در کارنامه دارد پس از دریافت اسکار افتخاری در سخنانی کوتاه از آکادمی اسکار و تمام کسانی که او را در این راه یاری کرده‌اند قدردانی کرد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما