اختصاصی

  • خرس طلای برلین 2020 برای «شیطان وجود ندارد» از ایران

    جشنواره فیلم برلین 2020 ساعتی پیش برندگان خود را شناخت و فیلمی از ایران توانست جایزه اصلی را از آن خود کند. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، هیات داوران هفتادمین دوره برلیناله از میان هجده فیلم، خرس طلایی سال ۲۰۲۰ را به فیلم "شیطان وجود ندارد" محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی اهدا کرد. این فیلم پیشتر جوا...
  • ژان لوک گدار، تکنولوژی و ملکه سبا از اپرای باستیل؛ لایو در دوران قرنطینه

    درست است ژان لوک گدار خود را از اجتماع دور کرده، اما بعید به نظر می‌رسد او اجتماع را از طریق مشاهداتش در صفحات مجازی رصد نکرده باشد. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، در صورتی که برخی رسانه‌ها حرکت گدار را عجیب قلمداد کردند، اما شاید یادشان رفته او یکی از قالب شکن‌ترین افراد تاریخ سینماست. گدار نه ت...

هیچ.../ نگاهی به فیلم «بی‎خود و بی‎جهت» ساخته عبدالرضا کاهانی

 

**½**

از سری یادداشت های سی امین جشنواره فیلم فجر

بی خود و بی جهت کاهانی 

چند ساعت تا مراسم ازدواج فرهاد (احمد مهران فر) و الهه (نگار جواهریان) بیشتر نمانده است، آن‎ها هنوز اثاثه خود را نچیده‎اند و آماده مراسم نیستند از طرفی محسن (رضا عطاران) و مژگان (پانته آ بهرام) که خانه خود را در اختیار آنها قرار داده‎اند هنوز به خانه تازه خود نقل مکان نکرده‎اند.

در این فیلم سعی شده است تصویری واقع گرایانه و ملموس از آدم‎های طبقه متوسط شهری ارائه شود، با  کارگردانی مینی‎مالیستی، بازی هایی نمایانگر تصویر روشن از کاراکترها به دور از شخصیت‎پردازی‎های کلاسیک، استفاده حداقلی ازموسیقی متن، تصویربرداری با دوربین روی دست و تدوینی با حداقل کات.

در بی خود و بی جهت هم مثل هیچ و در شکل دقیق تر شبیه اسب... گره داستانی از تلاقی کاراکترها در موقعیتی درهم بنا شده است، که با کنار هم قرار گرفتن این شخصیت‎ها قرار است به چارچوب و کلیت اثر دخول کنیم.  بر مبنای دیالوگ‎هایی نزدیک به زندگی عادی، اما این فیلم رهایی و سیال بودن اسب را ندارد و محصور است در یک محیط بسته و شخصیت‎پردازی به طور دقیق و به کفایت نیست.

یکی از نکات برجسته کارهای کاهانی بازی‎های درخورد در فیلم‎های اوست. در این فیلم هم چهار بازیگر اصلی تجربه کار کردن با این کارگردان را پیش از این داشته‎اند. پانته‎آ بهرام بازی قابل توجهی ارائه کرده و شیرینی خاصی به فیلم داده است.  رضا عطاران تکرار دلنشین نقشی است که از او بارها دیده‎ایم، مردی بی‎خیال که با خونسردی عجیب خود گاه باعث ایجاد تنش‎های عصبی ناخواسته‎ای برای اطرافیانش به وجود می‎آورد.  احمد مهران فر بازی نسبتاً خوبی داشته و شخصیت ساده‎ای دارد. نگار جواهریان بازیگر نقشی است که نسبت به بقیه کاراکترها معلق‎تر است و دربرخی از دقایق کاراکترش در راستای  کلیت کار نیست.

مشکل اصلی در آخرین ساخته کاهانی این است که درام به طور کامل شکل نمی‎گیرد. ایده فیلم به مرز پختگی نمی‎رسد و کار به هم ریخته و شتاب زده می‎باشد. ایده‎های طنزی که بیشتر بر مبنای کلام است در برخی از لحظات باعث جذابیت می شود؛ اما پیوسته نیست.

بی خود و بی جهت بعد از ساخت  تجریه ارزشمند اسب حیوان نجیبی است تا حدی عقبگرد محسوب می شود برای کاهانی. اما لحظات دوست داشتنی و جذابی هم دارد، سکانسهای حضور راننده کامیون مخصوصا" در لحظه قرار گرفتن پانته آ بهرام در زیر کامیون و یا به هم ریختگی اولیه.

بی خود وبی جهت در ادامه مسیر فیلمسازی کاهانی است، سبکی که این فیلمساز با هیچ به آن رسید، در اسب حیوان نجیبی است تکمیل کرد و در فیلم جدید خود ادامه می‎دهد. کاهانی کارگردانی است که در این سال‎ها لحن خود را در فیلمسازی خود را پیدا کرده است و نوع نگاه خاص خود را دارد.

 

 

 

درباره نویسنده :
حسام کاظمی
نام نویسنده: حسام کاظمی

کارشناس ارشد

نویسنده و منتقد ادبیات و سینما

همکاری با آکادمی هنر: از سال 89


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل رویکرد

  • در باب پستی

    مقدمه: "تراکینگ شات کاپو" فرمولی از ژاک ریوت بود که در دستان سرژ دنی و تنی چند از روشنفکران دیگر [در گذر زمان] بدل به اسطوره‌ی سینه‌فیل‌های ارتدوکس ش...

بانک اطلاعات هنری