اختصاصی

رویدادهای سینمای ایران

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
پژواکی از انسانیت در زیر سایه جنگ
  فیلم بدون مرز، اولین ساخته بلند امیرحسین عسگری، یکی از شانس های مسلم سیمرغ بهترین فیلم نگاه نو از جشنواره فجر می باشد و این رهیافت نه از بابت تقسیم بندی های جناحی بلکه از زاویه نگاهی برآمده از مولفه های ساختاری سینما و پس از تماشای فیلم حاصل گردید. نگره ای کارشناسانه که بخشی از دلایل آن در ادامه به رشته تحریر درمی آید. ادامه مطلب: پژواکی از انسانیت در زیر سایه جنگ اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
فهرست فیلم‌های بخش مسابقه (سودای سیمرغ) سی و سومین جشنواره فیلم فجر
  اسامی فیلم های سینمایی حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر از سوی هیات انتخاب این رویداد سینمایی اعلام شد. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، حسین معززی نیا با دعوت دبیرخانه در جلسه اعلام اسامی نهایی بخش سودای سیمرغ حاضر و به درخواست اعضای هیات انتخاب، اسامی فیلم های منتخب بخش سودای سیمرغ جشنواره توسط وی به ترتیب حروف الفبا بدین شرح اعلام شد: ادامه مطلب: فهرست فیلم‌های بخش مسا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
فیلم‌های «ملکه» و «روزهای زندگی» فاتحان شانزدهمین جشن خانه سینما
برگزیدگان شانزدهمین جشن سینمای ایران معرفی شدند که طی آن فیلم ملکه جوایز بخش‌های اصلی را از آن خود کرد. روزهای زندگی دیگر فیلم سینمای جنگ (مقاومت) در رتبه دوم قرار گرفت. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، برگزیدگان شانزدهمین جشن سینمای ایران معرفی شد: ادامه مطلب: فیلم‌های «ملکه» و «روزهای زندگی» فاتحان شانزدهمین جشن خانه سینما اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.09 (11 رای)
نگاهی بر سایه روشن؛ فیلمی تجربی ساخته فرزاد موتمن
  فیلم در مورد مردی است به نام رامین که دچار فراموشی گردیده و با کمک زنی پرستار سعی دارد حافظه‌اش را بدست آورد. این جمله پوسته ظاهری قصه‌ای است که در لایه‌های زیرین‌اش، می‌توان به مفاهیم عمیق فلسفی حصول یافت. حقیقت در سایه روشن، حلقه مفقوده‌ای است که در مرز باریکی از توهم آرمانی قرار دارد و همانند دیالوگ زیبایی که از زبان شخصیت اصلی فیلم بیان می‌شود، معنای حقیقت را می‌توان از هر زاویه‌ای به نحو
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
رستاخیز سیمرغ‌ها را درو کرد / لیست کامل برندگان سی و دومین جشنواره فیلم فجر
    برندگان سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ساعاتی پیش (سه شنبه شب) در مراسمی در سالن‌ همایش‌های برج میلاد معرفی شدند. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، فیلم رستاخیز ساختة احمدرضا درویش با بردن 8 سیمرغ رکورددار سی و دومین جشنواره فیلم فجر شد. گفتنی است تهیه کننده عصبانی نیستم ساعاتی پیش از آغاز اختتامیه در نامه‌ای به دبیر جشنواره آن را از داوری خارج کرد، گویا نوید محمدزاده شانس اصلی جایزه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
برج میلاد و جشنواره فیلم فجر در طی 5 سال / کاخی در انحصار هنرمندان، نویسندگان سینمایی و عجایب المخلوقات
  هر سال یادداشت‌هایی را در مورد سیستم مدیریتی جشنواره فیلم فجر در سالن اصلی نوشته‌ام و این بار نیز به رسم هر سال و یک جمع‌بندی از 5 سال برگزاری جشنواره در برج میلاد می‌نویسم. سینما صحرا با گنجایش 900 نفر در سه طبقه ابتدا سینمای اصلی جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شد و  استاندارد نبودن آن جای خود را به سینما فلسطین داد، اما از آن‌جا که سینما فلسطین در کنار سینما سپیده سینمای اصلی دانشجویان شناخته می
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
نگاهی به فیلم طبقه حساس / از سری یادداشت های فجر
  کمال تبریزی پس از توقیف دو فیلم پاداش و خیابان‌های آرام که هر دو ستایش شده است به سراغ یک همکاری مشترک دیگر با پیمان قاسم خانی رفته است تا شاید بتواند خاطره فیلم خوب‌شان یعنی مارمولک  را زنده کنند. این محصول کمدی ولی به هیچ وجه راضی کننده نیست و در کل در کارنامه تبریزی حرفی برای گفتن ندارد. شاید عوامل فیلم از خندة تماشاگران خود راضی باشند ولی آیا خنده ملاک یک فیلم خوب و بد است؟   ادامه مطلب
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)
عصبانی نیستم در حالی که عصبانیم / از سری یادداشت های فجر 32
فيلم عصباني نيستم در ادامه تجربيات فرم گراي رضا درميشيان رقم خورده و ادامه اي بر اثر قبلي اين فيلمساز  -یعنی بغض- است. اين تشابه فرمي حتي در دكوپاژ و نوع قاب بندي برخي تصاوير به چشم مي خورد و فيلمساز با انتخاب موضوعي ملتهب از وضعيت سياسي و اقتصادي چند سال اخير به بازيگوشي هاي دلنشيني در فرم دست مي زند. دوربين سيال و ساختار صدا به عنوان عنصري مزاحم به بافت جامعه اي درگير در چرخه ماديات كمك مي  نم

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما