به گزارش آکادمی هنر به نقل از ستاد اطلاع رسانی بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر با اتمام 50 درصد از تدوین فيلم سینمایی «ارتباط خانوادگي» به كارگردانی «نادر مقدس»، این فیلم آماده حضور در بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر می شود.
ادامه مطلب نادر مقدس هم برای «ارتباط خانوادگی» فرم جشنواره پر کرد
به گزارش آکادمی هنر به نقل از ستاد خبری جشنواره بیست و نهم فیلم فجر جمال شورجه کارگردان فیلم «حماسه مجنون» معتقد است: با برگزاری جشنواره فیلم فجر در شهرستان ها دسترسی مخاطبان غیرتهرانی به فیلم ها آسان شد و شاید به همین دلیل تأثیر جشنواره بر اقتصاد شهر تهران آنچنان محسوس نباشد.
ادامه مطلب شورجه: جشنواره فجر باید همچون نمایشگاه کتاب، شهر را تحت تأثیر قرار دهد
نمايشگاه عكسهاي گرفتهشده از شمس لنگرودي با حضور اين شاعر و پژوهشگر پيشكسوت و جمعي از اهل هنر گشايش يافت.
نمايشگاه «سخت، مثل آب» شامل عكس نقشهاي شمس لنگرودي با آثار عليمحمد مسيحا به مناسبت 60سالگي اين شاعر برپا شده است.
عصر روز گذشته (جمعه، سوم ديماه) از ساعت 16 تا 20، نگارخانهي «آشيان نقش و مهر» با عكسهاي شمس لنگرودي بر ديوارهايش و همراهي صداي ضبطشدهاي از شعرخواني او، ميزبان جمعي از هنرمندان و علاقهمندان شعر و ادبيات و هنر بود كه در گشايش اين نمايشگاه حضور يافته بودند.
ارژنگ كامكار، اكبر ساعتچي، محمدعلي سجادي، محمد يعقوبي، اكبر زنجانپور، عليرضا خمسه، مينو فرشچي، مهدي ميامي، ميترا حجار، كيومرث منشيزاده، شهاب مقربين، رسول يونان و محمود معتقدي از جمله هنرمندان حاضر در مراسم افتتاح اين نمايشگاه بودند.
شمس لنگرودي با سپاسگزاري از حضور شركتكنندگان در اين مراسم، گفت: اين حضور باعث دلگرمي است. آدم در خانهاش نشسته، كار ميكند و در فكر بازتاب كارش نيست. يك لحظه كه اين حضور را ميبيند، باعث دلگرمياش ميشود؛ پس كار تأثير خودش را ميگذارد.
او در ادامه افزود: خيليها را كه آمده بودند، نميشناختم و اين نشان ميدهد فركانسي ما را به هم نزديك كرده؛ انگار ما يك جمع پراكندهي پنهان هستيم كه دست در دست هم داريم كار ميكنيم.
نمايشگاه «سخت، مثل آب» با 30 قطعه عكس 50 در 70 همراه است كه با تكنيكهاي نرمافزار به نقاشي به نزديك شدهاند. بخشي از عكسهاي گرفتهشده از شمس، پرترههاي مختلف اين شاعر بود و برخي نماهاي مختلفي از زندگي او را به نمايش ميگذاشت؛ از نشستن پشت ميز كار تا آشپزخانه يا حرف زدن با تلفن و حضور در فضاي اطراف منزل.
عكسهاي شمس لنگرودي تا هفتم ديماه از ساعت 16 تا 19 در نگارخانهي «آشيان نقش و مهر» در ميدان آرژانتين، خيابان بخارست، خيابان هجدهم، بنبست گلمحمدي، پلاك 4 در معرض نمايش قرار دارند.
منبع: ایسنا
تئاتر ايران روزهاي پاييزياش را با ميزباني اجراهاي مختلف،برگزاري جشنوارههاي روتين و گلايههاي مبني بر قرارداد نداشتن گروهها سپري كرد.
تالار «وحدت» روزهاي پاييزي خود را با اجراي نمايشهايي همچون «شاخ نبات» كار مهدي شمسايي، همايش « خيمهها و نجواها» اثر رامين حيدري فاروقي پشت سر گذاشت.
تالار اصلي تئاترشهر هم بعد از مدتي ركود با اجراي نمايش «كنسرت حشرات» مريم سعادت كار خود را از سر گرفت و بعد از آن هم «رستم و اسفنديار» پري صابري در اين تالار به صحنه رفت.
اين سالن همزمان با روزهاي محرم و صفر ميزبان نمايش «مقتل» كار محمودرضا رحيمي شد.تالار «چهارسو» بعد از مدتها انتظار سرانجام ميزبان نمايش «نوشتن در تاريكي» نوشته و كار محمد يعقوبي شد كه بعد از چندين بار بازبيني و با حاشيههاي نسبتا زيادي اجرايش را آغاز كرد.
بعد از اين نمايش هم محمود استادمحمد نمايش «كافه مك ادم» را به صحنه برد. اين هنرمند در آستانه اجراي نمايشش از بيمهريها و تبعيضهايي كه در حق برخي هنرمندان تئاتر انجام ميشود، گلايه كرد.
تالار «قشقايي» روزهاي پاييزي خود را با نمايشهايي همچون «تور عروس» كار امير امجد، «آدم آدم است» به كارگرداني مهرداد راياني مخصوص، «هفت» كار ياسر خاسب سپري كرد.
تالار «سايه» پاييز خود را با اجراي نمايش «هملت ماشين» كار ناصر حسيني مهر آغاز كرد و بعد از آن «زندگي ميان آتش» كار اصغر خليلي در اين تالار اجرا شد.
«آنفولانزاي خوكي» به كارگرداني نيما دهقان آخرين اثري است كه فصل پاييز در اين تالار به صحنه رفت.
در كارگاه نمايش هم آثاري چون «دهاني پر از پرنده» نوشته و كار فارس باقري، «آواز از دورترين كرانه مهآلود زمين» كار شهرام گيلآبادي و «شمشيرهاي ژنرال» كار مسعود موسوي به صحنه رفتند.
تماشاخانه ايرانشهر هم پاييز خود را با نمايشهايي همچون «جنگير» نوشته و كار كوروش نريماني،«روياي هاليوود» كار نادر برهانيمرند ، «ماكوندو» اثر آزاده انصاري ،«قاتل بيرحم هسه كارلسون» و «حضرت والا» نوشته و كار حسين پاكدل سپري كرد.
رفتن امين زندگاني از گروه نمايشي «قاتل بيرحم...» دردسرهايي را براي اين گروه نمايشي ايجاد كرد تا سرانجام جواد عزتي با پيوستن به اين گروه باعث شد تا نمايش در زمان مشخصشده خود به صحنه برود.
اما در شرايطي كه تالار «مولوي» روزهاي آرامي را پشتسر ميگذاشت، مدير اين تالار از تشكيل شوراي انتخاب آثار نمايشي اين تالار خبر داد.
شورايي كه در تركيب آن نامهايي همچون محمدباقر قهرماني، هما جديكار و يدالله وفاداري به عنوان استادان دانشگاه تهران به چشم ميخوردند.
سيد مجيد مطهرينژاد مدير اين تالار همچنين از اجراي كارهاي دانشجويي كه وزانت و جايگاه محتوايي و كيفي داشته باشند، در اين سالن خبر داد.
هرچند اين مدير پيش از اين گفته بود تالار «مولوي» مهرماه همزمان با بازگشايي دانشگاهها فعاليت جديد خود را از سر ميگيرد اما اين تالار مدتي بعد و همزمان با برگزاري جشنواره تئاتر «حقيقت» فعاليت خود را با اجراي آثار شركتكننده در اين تالار آغاز كرد.
در تالار هنر هم نمايشهايي همچون «شب اسرار آميز پهپه» به کارگرداني احمد سليماني،«گربهاي در قصر ملكه»،«ديگ ديگو»،«مرغ هپل»،«اخمآلو خان» به صحنه رفتند.
*******
در كنار اجراي اين آثار، فعاليتهاي روتين تئاتر مانند برگزاري جشنوارههاي تئاتر خياباني و كودك و نوجوان هم انجام شد. ضمن اينكه امسال براي نخستين بار مجموعه نمايشهاي مذهبي با نام جشنواره تئاتر «حقيقت» در كنار ديگر جشنوارههاي روتين تئاتري اجرا شدند.
**************
مهر ماه بود كه بالاخره فراخوان چهاردهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي منتشر و دبير آن معرفي شد.هرچند پيش از اين همزمان با برگزاري مراسم اختتاميه هر دوره از جشنواره، دبير دوره بعد معرفي و با فاصله اندكي فراخوان جشنواره منتشر ميشد، اين روند امسال در مقايسه با سالهاي گذشته با تاخيري چندين ماه انجام شد تا جاييكه به جاي فصل بهار به پاييز موكول شد.
**********
در همين روزهاي پاييزي بود كه استاد محمود قبهزرين پيشکسوت عرصه راديو و تئاتر آذربايجان شرقي،بعد از تحمل يك دوره بيماري و بستري شدن در بيمارستان در گذشت. اما اين هنرمند تنها هنرمندي نبود كه در اين فصل درگذشت.رضا خندان و داوود آريا ديگر چهرههاي هنري بودند كه در اين فصل از دنيا رفتند.
****
توقف اجراي دو نمايش اجراي دو نمايش كوتاه «زينال، بندري بودن» و «شب بهخير تهران و آسوده بخواب» به كارگرداني مهيار جواديها در دانشكدهي سينما تئاتر از ديگر رويدادهاي تئاتري در فصل پاييز بود. قرار بود اين نمايشها به مدت سه شب در پلاتوي مركزي دانشكدهي سينماتئاتر اجرا بشود؛ اما بعد از اولين شب اجرا، اجراي اين دو نمايش متوقف شد. و اين در حالي بود كه هر دو نمايش بازبيني شده و مجوز اجرا داشتند. بعد از توقف اجراي نمايش«دور دو فرمان» حميد پورآذري در دانشگاه اميركبير اين دومين توقف اجراهاي دانشگاهي در چند ماهه اخير است.
*****
سرانجام بعد از مدتها انتظار به دليل نرسيدن بودجه سالانه خانه تئاتر، نهمين جشن سالانه انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر برگزار شد. قرار بود اين مراسم بر اساس تقويم خود و به انگيزه روز خبرنگار (17 مرداد ماه) برگزار شود كه برگزاري آن به نيمه مهر ماه موكول شد.
در كنار ديگر رويدادهاي تئاتري ، انتخابات هيأت مديره انجمن طراحان پوستر تئاتر برگزار و ابراهيم حقيقي به عنوان رييس هيات مديره انتخاب شد.
**********
طي حكمهايي از سوي حسين پارسايي مدير عامل بنياد فرهنگي هنري رودكي، شهرام زرگر مسوول تئاتر بنياد و مسعود پاكدل به سمت معاون توليد هنري اين بنياد منصوب شدند.
*******
کانون ملي منتقدان تئاتر ايران در سمينار بينالملي تئاتر گرجستان حضور داشت.حميد كاكاسلطاني به عنوان نماينده كانون حضور داشت و مقاله ارايه كرد.
*****
از ديگر رويدادهاي قابل تامل تئاتر در فصل پاييز، منتفي شدن سفر پاتنهآ بهرام به ارمنساتان بود. قرار بود اين هنرمند نمايش«آواژيك» را در مراسم گشايش جشنواره هايفست ارمنستان اجرا كند،اما بعد از چند هفته تمرين و آماده كردن نمايش، دقيقا شبي كه فرادي آن، راهي ارمنستان بود از سوي اداره كل هنرهاي نمايشي با او تماس گرفتند و گفتند به خاطر مشكلات مالي نتوانستيم براي شما بليت بگيريم!
اين سفر در حالي لغو شد كه مدير جشنواره «هايفست»، بزرگترين سالن «ايروان» را به نمايش «آواژيك» اختصاص داده بود كه قرار بود با حضور ميهمانان ايراني و ارمني و مقامات هر دو كشور در مراسم گشايش جشنواره اجرا شود.
بهرام با انتقاد از ضعف برنامهريزي در تئاتر به ايسنا متذكر شده بود: با وضعيتي كه اداره كل هنرهاي نمايشي پيش آورد، هم آبروي گروه ما را برد و بيش از ما با آبروي خودش بازي كرد. علاوه بر اين بياحترامي بسياري به گروه ما شد چراكه آن ها حتما از قبل ميدانستند براي تهيه بليت ما پول ندارند، اما شب سفر در حالي كه چمدانهاي ما بسته و نمايش كاملا آماده شده بود، به ما خبر دادند نتوانستهاند بليت بخرند! و در تمام اين مدت نوعي سوءاستفاده تبليغي از ما شد.
******
نكوداشت اكبر رادي همزمان با سالروز تولد اين نمايشنامهنويس در روز 10 مهرماه برگزار شد.
سفر نمايشنامهنويسان ايراني به ارمنستان از ديگر رويدادهاي ادبيات نمايشي در روزهاي پاييزي بود.
در اين سفر كه با سلسله نشستهاي تخصصي و جلسات نمايشنامهخواني همراه بود،گروهي از نمايشنامهنويسان ايراني متشكل از محمد اميرياراحمدي، فرامرز طالبي، محمد يعقوبي، محمدرضاييراد، بهزاد صديقي، افروز فروزند، هاله مشتاقينيا نمايشنامههايشان را به زبان ارمني نمايشنامهخواني كردند.
همچنين نمايشنامهي «روز فراموششده» نوشتهي كارينه خودكيان و ترجمهي آندرانيك خچوميان با حضور نمايشنامهنويسان ايراني، نمايشنامهنامهخواني شد.
********
يكي از مهمترين رويدادهاي تئاتري پاييز ماجراي قرارداد گروههاي تئاتري بود. گروههايي كه از مرداد ماه نمايشهايشان را بدون هرگونه قراردادي اجرا كرده بودند، بارها و بارها نسبت به نداشتن قرارداد اعتراض كردند.
در اين ميان اداره كل هنرهاي نمايشي از ارايه هر گونه پاسخي به اين اعتراضات خودداري كرد تا اينكه ناگهان خبر كلي تشكيل شوراي حمايت از آثار و تنظيم و ابلاغ شيوهنامه اين شورا منتشر شد.
در اين خبر هيچگونه جزيياتي درباره نوع و چگونگي عملكرد اين شورا در اين خبر درج نشده است و با اينكه معاون هنري پيش از اين گفته چگونگي عملكرد اين شورا و اعضاي آن مشخص شدهاند، در اين خبر تنها نام اعضاي دولتي شورا مانند معاونت هنري، مدير اداره كل هنرهاي نمايشي و مدير عامل انجمن هنرهاي نمايشي قيد شده است و اين چنين است كه هنرمندان تئاتر بارها درباره ابهامات اين شورا و شرح وظايفش اعلام نظر كردند.
منبع: ایسنا
يادگار امام راحل گفت: همانقدر که توهم دشمن اخلاق است، تخيل اعتلا بخش اخلاق است.
حجت الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني در پيامي به شرکتکنندگان و برگزارکنندگان جشنواره آيينه و آفتاب اظهار كرد: خداوند را سپاس ميگويم که جمع حاضر با ايمان به خدا و محبت به امام و عشق به آرمانهاي والاي انقلاب اسلامي گرد آمدهايد تا با اتکا به تواناييهاي خويش در عرص? هنر، گامي ديگر در مسير فرهنگ روشن آيينه و آفتاب برداريد. سينما بهعنوان يکي از برجستهترين هنرهاي کنوني، بيترديد، نقشي بيبديل در نزديککردن اذهان انسانها به تخيل بهمثابه عنصر کليدي اخلاقي زيستن دارد.
وي با بيان اينكه «در فلسفه اخلاق، دو مفهوم تخيل و توهم در برابر هماند» ادامه داد: همانقدر که توهم دشمن اخلاق است، تخيل اعتلا بخش اخلاق است. انسان متوهم نميتواند اخلاقي عمل کند و برعکس، تخيل باعث ميشود، انسانها اخلاقيتر زندگي کنند.
وي خاطرنشان كرد: قانون طلايي کانت ريشه در اين حديث علوي دارد که هرچه براي خود ميپسندي، براي ديگران هم بپسند و هرچه براي خود نميپسندي، براي ديگران نيز نپسند. تخيل ميتواند کمک کند که انسان خود را در جاي ديگري بگذارد و هرچه براي خود نميخواهد، براي ديگران هم نخواهد.
يادگار امام راحل همچنين با بيان اينكه « دنياي معاصر مديون سينما است» در اينباره اظهار كرد: زيرا، قدرت تخيل را بهعنوان بزرگترين عامل زيست اخلاقي جامعه، به انسانها بخشيده است. سينما با تقويت بعد تخيلي انسان، او را به همذاتپنداري با قهرمانان قصهها واميدارد، امري که شايد در عالم واقع ناممکن باشد. اين فيلم و کارتن است که انسان را به همدردي با بيماران، زندانيان و حتي حيوانات ميکشاند. سينما بستر فزايندهشدن تخيلات بشري است.
وي خاطرنشان كرد: پرداختن به ابعاد مختلف زندگي امام در حوزه سينما، ضرورتها و بايستههاي زيادي دارد. امام نماد بسياري از الگوهاي رفتاري ما است. امام نماد آزادگي و استقلالطلبي است، نماد ادب است، در کلام او حتي يک دروغ وجود نداشت. او در اوج جنگ و مبارزه نيز ، از ادب و عفت کلام خارج نميشد.
وي گفت: امام را ميتوان نماد ارزشها دانست و فيلم را در راستاي تخيلي که جامعه فرداي ما را ميسازد، قرار داد. هنرمندان ما بايد باشجاعت به نگارش فيلمنامهها و توليد فيلمهاي مختلف دربار? امام و انقلاب بپردازند.
سيدحسن خميني ادامه داد: جشنواره آيينه و آفتاب، جشنوارهاي است بنام امام خميني(ره)، مردي که جهان را به اخلاق و معنويت فراخواند. بدينسان ميتوان اميد داشت، با تکيه بر اين نام بلند، معنويت و اخلاق را دوباره بر جان جهان نواخت؛ اينبار با تکيه بر هنر هفتم و از طريق پردههاي نقرهاي سينما.
اين پيام توسط حجت الاسلام والمسلمين مقدم معاون بينالملل موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) قرائت شد.
منبع: ایسنا
جایزه منتقدان فیلم آستین معروف به (AFCA) یکی از افتخارات سینمایی برای فیلمهای آمریکایی محسوب میشود. یکی از ارزشهای این جایزه حضور دانشگاه فیلم آستین میباشد که یکی از بهترین دانشگاههای سینمایی جهان است. طبق این نظرسنجی قوی سیاه Black Swan ساخته دارن آرنوفسکی بهترین فیلم شناخته شده است. آرنوفسکی دو فیلم تحسین شده مرثیهای بر یک رویا Requime for A Dream و کشتیگیر The Wrestler را در کارنامه دارد.